zwangerschapsverlof vlak na einde ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kiz, 17 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiz

    Kiz Bekend lid

    21 nov 2005
    973
    0
    0
    Een poosje terug plaatste ik dit bericht, met een vraag:

    Ik neem op dit moment ouderschapsverlof op (van mijn eerste kind). Mijn contract is officieel 32,5 uur per week. Ik heb mijn ouderschapsverlof in 3 periodes opgenomen, en ben nu in de laatste periode beland. Ik werk 20 uur per week momenteel en neem 12,5 uur ouderschapsverlof op. Wat er na mijn ouderschapsverlof gaan veranderen aan mijn contract is nog niet bekend, en hier is ook nog niet om gevraagd.
    Op 26 dec 2007 houdt mijn ouderschapsverlof op. En zoals het er nu uitziet gaat op 3 januari 2008 mijn zwangerschapsverlof (van mijn 2e kindje) in.
    Ik ben dus niet van plan om eind dec mijn contract al te laten aanpassen. Ik denk er over om voor die ene week dat ik dan nog werk(26dec-3 jan), gewoon 20 uur aan de slag te gaan en voor de overige 12,5u (gewoon) verlof op te nemen.
    Ik heb niets betaald gekregen over mijn ouderschapsverlof-uren, omdat in onze sector je terug moet betalen wanneer je na het ouderschapsverlof niet meer je oude contracturen wilt gaan werken. Ik was ook niet van plan om weer 32,5 uur te gaan werken, maar nu ik zwanger ben, komt het eigenlijk wel heel mooi uit, dat mijn ouderschapsverlof net afgelopen is, als mijn zwangerschapsverlof in gaat. Ik snijd mezelf in de vingers als ik het contract dan al laat aanpassen!
    Ik ga er nu vanuit dat ik tijdens mijn zwangerschapsverlof betaald ga krijgen voor 32,5 uur per week (omdat mijn contract dus niet aangepast gaat worden en mijn ouderschapsverlof afgelopen is). Maar mag/kan ik daar wel vanuit gaan? Of is er een regeling die zegt dat je betaald gaat krijgen wat je bijvoorbeeld de laatste 3 maanden voorafgaande aan je verlof ook kreeg? Weet iemand dit?
    _________________


    Van Suuzje kreeg ik de volgende 2 antwoorden:

    Volgens mij betalen ze gewoon 100% van je loon door, dus voor 32,5 uur aangezien je ouderschapsverlof afgelopen is.

    Wel een ideale situatie als het idd zo is Wink
    _________________

    Dit vond ik op de site van het UWV.

    De WAZO-uitkering wordt berekend over het inkomen dat u gemiddeld verdiende in een periode van 4 weken of 1 maand vlak voor uw zwangerschapsverlof (het dagloon). De uitkering is 100% van dat dagloon.

    De uitkering zal dus wel iets hoger zijn dan je salaris nu is, maar veel zal het niet schelen.

    Is het niet een idee om je ouderschapsverlof eerder te laten eindigen?
    _________________


    Ik had het idee dat de info die Suuzje gevonden had wel eens heel erg juist kon zijn, helaas, maar ik ben toch op mijn werk gaan zoeken naar info. Daar vond ik het volgende: Wanneer je inval ofwel oproep contract hebt, of een min/maxcontract krijg je tijdens je zwangerschapsverlof het gemiddelde van de 3 maanden voorafgaande aan je verlof uitbetaald.
    Maar dat was alles wat ik erover vond. Ik heb dus geen min/maxcontract en ben ook geen oproepkracht. Ik heb slechts ouderschapsverlof opgenomen. Ik heb naar aanleiding daarvan een brief geschreven naar onze salarisadministratie, en die hebben het voor mij uitgezocht. Ik krijg mijn volledige contracturen uitbetaald tijdens mijn zwangerschapsverlof! Ze schreven dat normaal gesproken gekeken wordt naar het salaris van de maand voorafgaande aan het verlof, maar dat ik inderdaad recht heb op uitbetaling van de volledige contracturen, omdat mijn ouderschapverlof al afgelopen is, voordat mijn zwangerschapsverlof begint. Ze moeten dit dan wel aanvragen en aangeven bij de UWV stond er. Ik ben blij dat ik er zelf achterheen ben gegaan, want ik denk dat ze het er anders bij hadden laten zitten.
    Vond het de moeite waard om hier even te vermelden, misschien hebben anderen er ook wat aan!
     
  2. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Zo, dat heb je mooi gepland ;)

    Dit lijkt me inderdaad een mooi praktijkvoorbeeld voor andere zwangeren.

    Groet van Kiki
     

Deel Deze Pagina