Zwangerschapsverlof werkgever wisselen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ethrim, 17 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ethrim

    Ethrim Nieuw lid

    17 jul 2018
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

    Ik werk momenteel als consultant bij een bedrijf, en ik ben zwanger. Nu zal ik per 1 januari overgenomen worden door dit bedrijf, en daar in dienst komen. Wat gebeurt er dan met mijn zwangerschapsverlof en -uitkering als ik ergens in januari beval?

    Ik heb nog een tweede vraag: krijgt mijn partner, net als ik, verlof om mee te gaan naar de verloskundige?
    Bij de intake bijvoorbeeld word namelijk eigenlijk wel verwacht dat hij meekomt.

    Groetjes,
    Myrthe
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Ethrim,

    Gefeliciteerd met je zwangerschap en wat fijn voor je, dat je in dienst komt bij het bedrijf!

    Wat betreft je vraag over het overgenomen worden en hoe het dan verder gaat met je zwangerschapsuitkering, heb ik 2 scenario’s:

    1. Ben je in dienst bij een werkgever en is er een wazo-uitkering aangevraagd? Dan loopt je zwangerschapsuitkering gewoon door, ook al wordt je overgenomen door een andere werkgever. Je mag dan echter pas beginnen met werken, 6 weken na de bevalling. Ook in de 4 weken voor de uitgerekende datum, mag je niet werken.

    2. Ben je een zelfstandige en heb je een zez-uitkering aangevraagd? Dan mag je zolang werken als je zelf wilt. Vóór en ná de bevalling, mag je zelf bepalen of en hoeveel je werkt.

    Voor je zwangerschapsuitkering maakt het geen verschil welke werkgever je hebt, ook niet als zelfstandige. Geef wel aan ons door, dat je per 1 januari 2019 in loondienst komt:

    1. WAZO: Via een bericht op Mijn UWV / Mijn Berichten of telefonisch.
    2. ZEZ : Stuur een brief naar:

    UWV afdeling WAZO-ZEZ
    Postbus 58018
    1040 HA Amsterdam

    Vergeet niet, om je BSN te vermelden en brief te ondertekenen.

    Voor de tweede vraag, over verlof voor je partner om naar de verloskundige te gaan, raad ik je aan dit te bespreken met de werkgever van je partner. Dit is degene die daar toestemming voor moet geven.

    Ik wens je een fijne zwangerschap!

    Monica
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina