zwangersschapsgym/zwemmen of yoga?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Janet1980, 11 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janet1980

    Janet1980 Lid

    31 mei 2007
    7
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    Wie heeft welke ervaringen met zwangersschapsgym, zwemmen of yoga?
    Wil iets doen om me goed voor te bereiden te ontspannen.
    En wie weet hoever je je van te voren moet opgeven?
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hmm ik ben aanvankelijk alleen gaan zwemmen.

    maar zwemmen bleek niet echt een voorbereiding op het bevallen.

    het is wel een aanrader vind ik overigens.. het is heerlijk om lekker een beetje ontspannen door het water te plonsen met allemaal medezwangeren :)
    wij deden altijd eerst half uur/3 kwartier actieve dingen...
    (netjes aangepast voor de spiergroepen die je ietwat moet ontzien.. en de spiergroepen die je straks extra nodig gaat hebben)
    en daarna nog half uurtje relaxen en ontspannen (en kleppen)

    verder op het laatste moment nog even zw-gym gedaan.
    daar kregen we dus de hele uitleg over weeen, slijmproppen, puffen en bevallen.
    ietwat weinig beweging vond ik.. maar wel heel interessant.

    over yoga.. kan ik niets zeggen vrees ik :)
     
  3. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik ga vanaf 20 aug beginnen met zwangerschapszwemmen.
    gym hebben ze hier niet ,yoga wel maar dat trekt me niet zo.
    en ik heb al vaak gehoort van mensen die bevallen waren dat ze tijdens de bevalling alles wat ze geleerd hadden op gym of yoga dat ze tijdens de bevalling het helemaal niet gebruikt hadden.
    en zelf vind ik zwemmen erg lekker dus vandaar dat ik 20 aug ga starten met zwangerschaps zwemmen
     
  4. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @sonja: hier si tijdens de zomervakantie gewoon geen zwemmen :(

    vanaf deze week verlof tho.. dus denk dat ik gewoon lekker in mn upje maar eens ga zwemmen :)

    overigens vroeg ik bij de gym dus op een gegeven moment "weten we dit nu ook nog als we liggen te bevallen.. want dan heb je wel wat anders aan je hoofd"
    en toen was de reactie: "mja waarschijnlijk niet... maar daar heb je de partneravonden voor
    als die je het even influisteren weet je vaak spontaan wel weer wat de bedoeling was"
     
  5. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    hier is nu ook geen zwemmen, de scholen beginnen 20 aug weer en dan begint het zwangerschapszwemmen ook weer.
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.806
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik wilde eerst gym gaan doen, maar toen ik belde wanneer dat eigenlijk zou gaan beginnen, zei ze: half november. Het zouden 5 lessen zijn, 1 per week, dan zou ik de laatste dus hebben met zo'n 40 weken, dat leek me dus echt echt helemaal niets! Mocht je bijvoorbeeld eerder veel moeten rusten of bekkeninstabiliteit krijgen, dan kan je die lessen wel vergeten. Ook is er geen partneravond en terugkomavond, vond ik ook erg raar. Ik vond yoga eerst eigenlijk niets (veel te zweverig), maar ga het nu toch doen, lijkt me leuk om mensen te ontmoeten die even ver zwanger zijn als ik en ik denk nu eigenlijk dat yoga nuttiger is dan gym. Ik begin 19 augustus, dat is dan t/m half november. En ik ga waarschijnlijk ook zwangerschapszwemmen, is in een heel klein zwembad (kunnen maar zo'n 10 personen in geloof ik) en vanaf 32 weken, weet niet hoeveel keer, denk een keer of 6.

    Ervaring heb ik dus nog niet, maar over een paar weken al wel! Ik heb er heel veel zin in!

    Liefs,
    Snoopy
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    ah lekker
    ik moet nog wachten tot 2 september...
    (en 24 september bevallen.. dus das nog maar 3x zwemmen dan :( )

    dus vandaar dat ik maar gewoon lekker zelf ga dobberen :)
     
  8. Aldonza

    Aldonza Fanatiek lid

    16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben nu al paar weken met yoga bezig....zweverig.....ach...vind het persoonlijk wel meevallen. Vind het iig erg ontspannen en ja tuurlijk hoop ik er wel profijt van te hebben als het nodig is, maar dat kan ik je pas ergens begin nov vertellen.
    Hier is het 1 keer in de maand partnerles. Mijn partner vond het wel zweverig, maar ziet hoe relaxed ik ervan wordt...val soms bijna in slaap op het laatst. En de massage die hij heeft geleerd heb ik ook op hem uitgeprobeerd....ow....eigenlijk wel lekker ja...was zijn reactie.
    Overigens is het niet zo dat we allemaal even ver zijn ofzo....mensen die nu net beginnen en mensen die al bijna op het eind lopen.
    Je moet kiezen waar je je denkt lekker bij te voelen....zwemmen lijkt me ook heerlijk.

    Groetjes, Eva.
     
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.806
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat dat zweverige ook wel meevalt, maar mijn eerste reactie was echt van, geen yoga voor mij! Maar toen was ik ook 'pas' 11 weken zwanger, het voelt nu al heel anders (ook omdat ik de baby zo af en toe voel).
    Bij ons is iedereen binnen een maand uitgerekend, vind dat op zich ook wel leuk.
     
  10. MamaMirella

    MamaMirella Fanatiek lid

    6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Ik twijfel ook om lessen te gaan doen, Yoga spreekt mij wel aan ;) Ben benieuwd.. Moet ik mij nu al opgeven ?

    -xxx-
     
  11. Adine

    Adine Fanatiek lid

    12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik heb samen met mijn man yoga gedaan. Helemaal niet zweverig ofzo. Doordat de mannen ook bij de lessen waren weten zij ook precies wat er gaat gebeuren en als jij het niet meer weet, dan weet hij het wel.

    Ik heb trouwens erg veel gehad aan de yogalessen tijdens de bevalling. Je bent toch iets ontspannender, want je let dus heel erg op je ademhaling en niet op je pijn.

    Ook ben ik wezen zwemmen. Heerlijk is dat. Maar ook gezellig.
     
  12. Ik doe samen met mijn man yoga. Is ten eerste heel erg ontspannend dat uurtje dat je op de les zit. Daarnaast weet je man ook de tips en trucs en kan hij je dus goed begeleiden tijdens de bevalling. Vind het zoiezo fijn dat je yoga met z'n tweeën doet. Wij doen ook gewoon door de week een aantal van de ontspanningsoefeningen. Gewoon om dan dicht bij elkaar te blijven staan. Even een moment voor ons tweeën.

    Ik volg zit ook op de gym omdat ik daarvan had gehoopt nog wat beweging te krijgen, aangezien ik niet veel energie heb al de hele zwangerschap. Dat valt wat tegen. Hebben 10 lessen in totaal en alleen de eerste 4 hebben we echt wat actiefs gedaan. Daarna wel oefeningen maar dan vooral zuchten en puffen en houdingen die je aan kan nemen. Wat wel nuttig is, is de uitleg over de bevalling, hoe het werkt en waarom het zo in elkaar zit. We krijgen ook nog een partner avond waarbij de verloskundige een uurtje komt vertellen en daarna een partner les voor de tips en trucs voor hem. Het is hier wel een beetje een kippenhok. Krijg je ervan met allen vrouwen. Is bij de yoga niet zo.

    Zwemmen heb ik niet speciaal gedaan. Wel wezen dobberen in het zwembad. Dat alleen al is heel erg lekker. Kun je al je spieren ontspannen en hoef je niet steeds je buik te dragen.
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.806
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het voor de zekerheid wel doen. Ik heb 2 weken geleden om dus yoga te gaan doen ipv gym, dat was geen probleem, was toen dus 19 weken. Maar het ligt er maar net aan waar je woont en hoeveel vrouwen zich al hebben ingeschreven.
     
  14. MamaMirella

    MamaMirella Fanatiek lid

    6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Ok Thanks.. dan moet ik maar op zoek ! :D
    Vandaag ook effe checken of mijn zorgverzekeraar dat vergoed !

    -xxx-
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.806
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ga de yoga volgen via het kraamcentrum, kost sowieso niets, of zo'n 10 euro aan administratiekosten, maar meer niet.
     

Deel Deze Pagina