Zwarte vlek op de echo op 3,5 week??

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Sylina, 18 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sylina

    Sylina Lid

    18 sep 2019
    19
    0
    1
    Vrouw
    Ik heb gisteren een inwendige echo gehad om uit te sluiten of ik na mijn miskraam helemaal terug in orde ben.
    De gynaecoloog zag dat mijn baarmoeder er helemaal in orde uitzag. Dat mijn baarmoederslijmvlies goed aan het opbouwen is en dat mijn baarmoeder wat naar achter gekanteld is.

    Opeens liet hij een zwarte vlekje in een zeer groot zwarte ovaal vlek zien. Ik moest heel veel moeite doen om ze te zien maar ik zag de zwarte vlekje. Hij zei je hebt net een eisprong gehad. Ik zo hoe bedoel je want ik zit nog maar 3 dagen voor NOD? Ik heb altijd via ovalutie testen mijn eisprong rond 11de of 12de cyclusdag. Ik zit nu op dag 24? Kan je zien wanneer de ei gesprongen was? Twijfelend zei de gynaecoloog 5 dagen ofzo...

    Nu vroeg ik mij af: Kan je een ei zien na de eisprong?
    Hoe ziet een niet bevruchte eicel eruit? Ik krijg hoop dat ik misschien wel zwanger kan zijn. Ik heb niet echt symtompen alleen ongi krampen en buikpijn. Ik zit nu 2 dagen voor nod.


    Ik heb geen ervaringen met echo’s en weet absoluut niet wat ik moet denken. Heeft iemand zoiets gelijkaardigs meegemaakt en bleek toch zwanger te zijn?
     
  2. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.452
    15.009
    113
    Nabij Utrecht
    Met 3+5 weken is er nog amper iets te zien in je baarmoeder behalve baarmoederslijmvlies (wat er ook zit als je ongi gaat worden).
    Het lijkt me dus bijna onmogelijk om al een vruchtzak te zien.

    Je kan idd een lege follikel zien (leeg gelopen ballon) na een eisprong, echter zie je dat niet in je baarmoeder, maar in je eierstok.
    Dus heeft ie het zwarte rondje in je eierstok gezien of in je baarmoeder?

    Een eicel (bevrucht of niet) is niet te zien op een echo.

    Na een mk kan je cyclus van slag zijn en kan het langer duren dan normaal voordat er een eisprong plaatsvind.
     
    Sylina vindt dit leuk.
  3. Kanarie1988

    Kanarie1988 Actief lid

    28 jul 2016
    447
    508
    93
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bij men 1ste zwangerschap op 4+1 een echo gehad tijdens jaarlijkse controle en daar was bij mij een zwarte vlek op te zien, heb net ff gekeken op de foto ervan, een ‘vlekje’ van 6mm.

    Het kan dus wel, de termijn klopte ook met de latere echo’s. Ik had een hele lange cyclus toen (46d) dus opvolging gehad ivm mogelijk ma.
     
  4. Sylina

    Sylina Lid

    18 sep 2019
    19
    0
    1
    Vrouw
    zwarte vlekje zag je echt in de baarmoeder.

    Maar 1 dag voor nod ben ik ongesteld geworden maar met extreme buikkrampen en overgeven. Mijn menstruatie deze keer is pijnlijker als gewoon...
    Het was dus zoals de gynaecoloog zei: dat het een gesprongen ei is.

    Naar de volgende ronde maar
     
  5. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.452
    15.009
    113
    Nabij Utrecht
    #5 RoGiJuLi, 21 sep 2019
    Laatst bewerkt: 21 sep 2019
    Sorry, maar een eitje kan je niet op de echo zien als zwart rondje in de baarmoeder.
    Zwart betekent vocht, dus ik denk dat de gyn jouw voorbode ongi heeft gezien misschien of toch nog wat overblijfsel van je mk.

    Een nasleep op je eisprong is alleen te zien in je eierstok (overgebleven follikel, vaak al wat geslonken, rimpelig etc). Dat is onmogelijk te zien in je baarmoeder.

    Hopelijk ben je snel weer zwanger.
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Lijkt mij ook eerder dat de gyn zag dat je menstruatie voor de deur stond. Dat er al wat bloed zat opgehoopt te wachten tot het eruit kon.

    Hopelijk volgende ronde meer succes!
     
  7. brusje

    brusje Fanatiek lid

    26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    Je gyn kan dat wel zien.
    Hij kan ook een eicel zien ziten die gemeten moet worden om bijv de pregnyl te zetten vlak voor de eisprong.
    De eicel die vrij kamt zit in een omhulsel oid in je eieestok. En als die vrij komt bis er een bloeding bij de eierstok. Dit verklaart ook de ovulatiepijnen die sommige vrouwen voelen.
    Dus ja hij of zij kan zien of je eisprong heeft plaats gevonden. En nee niet in de baarnoeder, maar in de eierstok.
     
  8. brusje

    brusje Fanatiek lid

    26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    Ps ik weet dit uit ervaring. Toen moesten we mijn ei groei volgen. Ik kreeg toen een echo foto van mijn ei met meting van hoe groot het was. Ik kreeg meerdere echos toen.
     
  9. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    @brusje Een eicel kun je niet meten, die is microscopisch klein. Wat op een inwendige echo gemeten wordt, is een follikel. Dat is het vochtblaasje dat om een eicel heen groeit. Een follikel kan wel 2,5 cm groot worden en dat zie je op de echo als een zwart rondje. Zwart op een echo betekent dat het vocht is. De follikel wordt opgemeten. Heeft die een bepaalde grootte, dan weet de arts dat je eisprong eraan zit te komen of dat de microscopisch kleine eicel in dat follikel rijp is (als je follikel minimaal 17 mm is) en dat de Pregnyl gezet kan worden. Een eicel kun je alleen onder een microscoop zien, die is niet met het blote oog zichtbaar. Vandaar dat je dus ook onmogelijk een bevruchte eicel op een echo kunt zien.

    Tijdens de eisprong knapt de follikel open. Het vocht komt naar buiten. Als je snel na de eisprong een inwendige echo maakt, kun je dat vocht nog in je eierstok zien. Samen met het vocht komt de eicel vrij.
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  10. brusje

    brusje Fanatiek lid

    26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    En als hij springt komt er bloed vrij.
    Dus wel meetbaar. Maar klopt, het is de follikel. Maar wel te zien of er een eisprong is geweest.
     
  11. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    De eicel is wel degelijk met het blote oog te zien. ;) Het is de grootste cel van het menselijk lichaam.

    https://www.studiobiologie.nl/KB1/K12_05/index.html

    Maar ben het ermee eens dat deze niet middels een echo waarneembaar en op te meten is. Wel het follikel. :)
     

Deel Deze Pagina