Zweedse ouders in cel door ondervoeding dreumes met enkel moedermelk en knolgroente

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door amdaa, 23 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.872
    113
    Hier is wel veel meer aan de hand dan alleen "veganistische opvoeding ". Kaakbreuk en een hersenbloeding?!
    Wij zijn overigens niet veganistisch oid, maar als ik zie hoe weinig mijn zoontje van 3 momenteel eet... en hij is nog kerngezond ook. Groeit goed. Dan denk ik, dan moet dit kindje echt verwaarloosd zijn.
     
    nizzie86 en Anne2019 vinden dit leuk.
  2. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Hier sluit ik me bij aan!

    Mijn GO heeft ook een kindje van nu 1,5 waar de ouders vanaf 9 maanden geen fles of bv meer gaven en nauwelijks koolhydraten maar vooral eiwitrijk voedsel. Het kind kwam echt stil te staan in zowel motorische ontwikkeling als groei. Na een stevig 14 maanden consult hebben zij meer koolhydraten toegevoegd en begon het jochie weer te ontwikkelen. Was goed bedoelt maar gewoon niet volledig voor zo’n jong kind.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  3. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Ik neem aan dat je weet dat er ook geen dierlijke B12 is voor veganisten? Heb je je daarnaast wel eens zeer goed verdiept in zwanger zijn en kinderen veganistisch opvoeden dat dit heel goed kan en gezond is?

    Probleem is juist dat heel veel mensen zich niet goed verdiepen hierin en lukraak maar wat doen waardoor er juist vitamine te kort ontstaat.
     
    nizzie86 en Zara75 vinden dit leuk.
  4. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Eens.kan inderdaad echt. Maar belangrijk is ook van jezelf te kunnen erkennen dat het niet lukt, en dus je idealen soms wat te laten varen voor t welzijn van je kinderen.
     
  5. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Ik eet volledig veganistisch.

    Mijn kinderen ook als ze bij mij zijn.

    Maar 2 dagen in de week eten ze bij de gastouder en 2 dagen bij hun vader. Daar eten ze wel vlees/vis/zuivel.

    Kinderen veganistisch opvoeden kan prima als je weet wat je doet.

    Wat ik lees in het artikel is niet veganistisch, dat is je kind ontzettend veel gezonde dingen ontzeggen.
     
    nizzie86, Selsi, Zara75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Dit is nou net het probleem. Er is géén niet dierlijke b12, de oorsprong daarvan is nog steeds dierlijk. En nee het is zéér ongezond om veganistisch te eten tijdens een zwangerschap of als kind. Dit is wetenschappelijk bewezen en ook het advies vanuit verschillende organisaties die gaan over richtlijnen met betrekking tot voeding.
    Edit: https://www.ad.nl/koken-en-eten/veganistisch-dieet-is-gevaarlijk-voor-kinderen~a48472a5/
     
    citroenrasp en amdaa vinden dit leuk.
  7. Roodborstje2

    Roodborstje2 Fanatiek lid

    18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Dat klopt niet. Vitamine B12 is een bacteriële vitamine, de supplementen zijn bijna altijd van plantaardige oorsprong. In principe zit er vooral veel B12 in dierlijke producten, omdat dieren dat krijgen toegediend in de veehouderij. Het zat van oorsprong in ons drinkwater, maar dat is nu teveel gezuiverd.

    Daarnaast staan zowel het Voedingscentrum als de World Health Organization open voor veganistisch eten bij zwangeren en kleine kinderen, mits er B12 supplementen worden geslikt. Het is wel belangrijk dat je een goed uitgebalanceerd eetpatroon hebt, maar dat is belangrijk voor elk dieet.

    Daar gaat het precies mis bij deze Zweedse ouders, dat ze rare ideeën hebben over wat er allemaal 'giftig' is en zo tekorten hebben veroorzaakt bij hun peuter. Er zijn meer dan voldoende kinderen die gezond plantaardig opgroeien.
     
    nizzie86, Zara75 en Evanesco vinden dit leuk.
  8. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    De bacteriën zijn uit de darmen van een dier gehaald en de reden dat het in drinkwater zat is omdat dieren zich ontlasten in de buitenlucht waardoor de vitamine in het grondwater komt te zitten. Uiteindelijk nog steeds een dierlijke oorsprong. De ouders in Zweden gingen nog een stap verder maar helaas is dit kind niet het eerste slachtoffer van ouders die denken dat dieren eten of dierlijke producten gebruiken niet nodig is voor mensen.
     
  9. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113

    Als een kind zo zwaar ondervoed is en geen eiwitten en andere voedingsmiddelen binnenkrijgt om de botten sterk te krijgen. Kunnen die natuurlijk veel sneller breken. 6 kilo voor een kind can 1, 5 is heel extreem. De botten kunnen waarschijnlijk het lijf gewoon niet dragen.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  10. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Wat een sukkels. Pure mishandeling dit.
     
  11. MariTheresa

    MariTheresa Actief lid

    24 jan 2019
    218
    110
    43
    Vrouw
    Pas maar op, straks gaan mensen nog slokjes uit de sloot nemen om B12 binnen te krijgen.
     
  12. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Heb je dan goede bronnen waarin dat bewezen wordt? Want AD lijkt mij toch echt de meest betrouwbare bron dat er bestaat :o:

    Sterker nog het voedingscentrum is meer gaan open staan voor vegan eten omdat juist wetenschappelijk bewezen is dat dit veel gezonder is.

    Al eens afgevraagd waarom veel kinderen koemelk allergie hebben? En waarom Nederland een van de weinige landen in de wereld is waar de mensen groot zijn?


    Overigens op de B12 na voor Veganisten dat ze te kort KUNNEN komen wat zou er dan nog ongezond zijn volgens jou als ze geen dierlijke producten meer eten?
     
    nizzie86, Zara75, Jackie87 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Roodborstje2

    Roodborstje2 Fanatiek lid

    18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Nee, die bacteriën in supplementen zijn kunstmatig gekweekt in een laboratorium. B12 leeft in de darmen van dieren en mensen, maar ook in grond- en oppervlaktewater. En ook al zou je dierlijke B12 supplementen slikken, doe je daar minder schade mee aan bijv het milieu en dierenlevens.

    Inderdaad niet het eerste slachtoffer van veganistische ouders die radicale dieet beslissingen maken, in plaats van kinderen uitgebalanceerd veganistisch opvoeden. Er zijn ook kinderen die voedingstekorten krijgen van elke dag een witte boterham met chocopasta en 's avonds patat met kipnuggets, maar dat hoor je niet in het nieuws omdat dat minder reacties aantrekt.

    Als je zwanger bent worden je bloedwaarden continu nagekeken, tekorten van wat dan ook worden echt wel opgemerkt. Ik ken ook veganistische ouders die het hele gezin 2 x per jaar laten nakijken op voedingstekorten, ook als er geen indicatie voor is dat er iets aan de hand is.

    Ik ben overigens geen veganist (wel vegetariër), maar je reacties zijn echt heel erg kortzichtig.
     
    nizzie86, Zara75 en Evanesco vinden dit leuk.
  14. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Ik zeg nergens dat je niet zonder koemelk kan dat is ten slotte voor kalveren net zoals een zuigeling moedermelk nodig heeft, en ik heb het artikel van het Ad gekozen omdat het duidelijk is én de bron vermeld(Belgische koninklijke academie voor geneeskunde) als je zin heb staat het je vrij om verder te zoeken. Verder weet je zoals elk basisschoolkind hopelijk wel dat wij alleseters zijn en geen planteneters. En het voedingscentrum adviseert aan zwangere,als je borstvoeding geeft of kinderen niet vegan te eten.
    Het is niet voor niks dat er meerdere vegans stoppen en weer vlees en vis te eten. ( en helaas daarvoor aan de schandpaal worden genageld, puur omdat ze kiezen voor hun gezondheid) En het is niet voor niks dat er al in verschillende ouders uit de ouderlijke macht worden gezet omdat ze hun kind(eren) niet voldoende gezonde voeding geven omdat ze ervoor kiezen vegan te eten. In België is er zelf een baby overleden omdat de ouders overtuigd waren dat ze het kind alleen plantaardige voeding en plantaardige melkvervanger moesten geven.
    Dat je als volwassene ervoor kiest is prima maar voor een kind in de groei, in of buiten de baarmoeder is het niet aan te raden.
    De lengte van Nederlanders heeft trouwens geen direct aanwijsbare reden en zo ver ik weet is natuurlijke selectie ( lange partners uitkiezen en daardoor langere kinderen krijgen) 1 van de theorieën die het meest aannemelijk is.
     
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In 30 jaar tijd is een arts in dat artikel maar 1 kind tegengekomen dat zogezegd ondervoed was, oorzaak was dat ouders geen b12-supplement gaven... Wat een overdreven artikel dan zeg, ik ken een heleboel veganisten die allemaal zeer goed op de hoogte zijn van welke supplementen belangrijk zijn.
     
    Zara75 en Evanesco vinden dit leuk.
  16. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Er word hier gezegd dat een kind gezond kan opgroeien op een vegan dieet. Dat klopt niet, en die bacteriën in de grond komen daar via ontlasting van dieren. Dus ook al worden ze nu gekweekt, de bron is en blijft dierlijk.
    En ja ik ben idd tegen vegan opvoeden van kinderen, dat kan je kortzichtig vinden maar er zijn helaas steeds meer kinderen die hierdoor in de problemen komen want vegan is niet uitgebalanceerd, je mist namelijk een groep.
     
    bloem82 vindt dit leuk.
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Voedingscentrum adviseert dit trouwens:
    Veganistisch eetpatroon voor kinderen
    Voor kinderen is het extra belangrijk om tekorten te voorkomen, omdat zij nog in de groei zijn. Wil je je kind helemaal geen dierlijke producten te eten geven, dus ook geen melk, kaas en eieren? Geef je kind dan een vitamine B12-supplement en vraag advies aan een diëtist.

    Zwanger
    Als je zwanger bent en weinig of geen vlees of vis eet is het belangrijk om goed op je vitamine B12 inname te letten en deze eventueel aan te vullen met een vitamine B12-supplement. Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er voldoende ijzer, calcium en jodium in je voeding zit.”

    Ik lees nergens het advies om niet veganistisch te eten.
     
    Zoe123, nizzie86, Zara75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Ook volgens het Voedingscentrum kunnen de gevolgen van een veganistisch eetpatroon voor (ongeboren) baby’s en jongere kinderen groot zijn, omdat zij nog in de groei zijn. ,,In Nederland zijn de gevolgen van een veganistisch voedingspatroon met name beschreven voor kinderen die macrobiotisch gevoed zijn. Zij lopen een grotere kans om kleiner en lichter te zijn, een achterstand in hun motorische ontwikkeling op te lopen én zwakkere botten te hebben dan kinderen die alles eten en kinderen die geen vlees of vis, maar wel nog zuivel en eieren eten.’’

    Maar goed het voedingscentrum hier in Nederland is wel vaker tegenstrijdig.
     
  19. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #39 amdaa, 24 mei 2019
    Laatst bewerkt: 24 mei 2019
    Kaken zijn botten en deze zijn bij baby's nog heel flexibel en fragiel. Door extreme vitaminetekort (met name D en B12) kan een verstoring in botgroei intstaan incl breuken.
    Vooral bij zulke kleintjes.

    Wat ik echt raar vind is het gewicht.
    Een gezond geboren baby dat gewoon moedermelk krijgt (of kv maar in dit geval bv) kan toch niet maar 6kg wegen met 1,5jr??

    Los van welke vaste voeding dan ook?
     
    Zoe123 en femkes vinden dit leuk.
  20. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.862
    7.625
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wij eten koolhydraatbeperkt maar de kinderen niet. Die eten gewoon brood, aardappelen, pasta etc. We eten wel veel groenten, fruit, noten, kaas, vis etc maar daarnaast eten hun gewoon hun dagelijkse broodje etc.

    Het kind woog 6 kilo, veel te laag, maar het gewicht wat hun aangeven, tussen de 9 en 16 kilo.... 16 kilo voor een kind van 1.5? Mijn 3.5 jarige weegt dat net.
     

Deel Deze Pagina