Zwemles en diploma

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamamadelon, 22 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Zoontje is 4 en ik wil hem op zwemles doen. Nu kan ik kiezen tussen 1 uur per week, 2 keer een halfuur per week of 1 halfuur per week. Denk dat ik voor een uur per week ga. Maar nu vraag ik me af hoelang doet een kind er over om z'n À diploma te halen, is een diploma verplicht ( bijv. Bij schoolreisjes)?. Als een kind kan zwemmen dan kan het toch zwemmen? Voorlopig gaan we toch niet diepzee duiken;). Hoe doen jullie het dus met zwemles?
     
  2. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Volgens mij is 1 uur zwemles voor een 4 jarige best wel lang.
    Ik heb wel eens gehoord dat ze zich dan nog niet zolang kunnen concentreren en het dan ook nog niet zolang volhouden.
    Ik zou dus gaan voor 2x een half uur.
     
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    volgens onderzoeken doet een kind zo'n 45 zwemuren over een A diploma. Of je dan 2 x een half uur of 1 x een uur lest zou dan niet uitmaken.

    Ik vind het wat dubbel. Enerzijds ben ik het met consider eens. En van meer herhaling onthouden ze beter.

    Anderzijds: Als ze 2 x een half uurtje zwemmen, moeten ze er ook weer 2 x in komen eventjes. Ik weet dat er baden zijn die 1 uur lessen, maar die dan halverwege ook echt 5 minuten gaan spelen en dan weer een half uurtje lessen en dan kun je in een uur ook meer bereiken als het ware. En is hetniet zo, dat je juist als je het lijkt te snappen, weer moet stoppen...

    Dus ik zou denk ik doen wat voor jezelf haalbaar is.

    Ik snap niet precies wat je bedoelt met 'Als een kind kan zwemmen dan kan het toch zwemmen' . Ik kom genoeg mensen tegen die zeggen dat hun kind kan zwemmen maar wat er dan precies met 'zwemmen' bedoelt wordt, daar zit wel verschil in ;) .

    Een kind mag vaak pas in het diepe zwemmen, als het z'n A diploma heeft óf als het het niveau heeft van het A diploma.
     
  4. Wilma1978

    Wilma1978 Actief lid

    27 dec 2009
    249
    0
    0
    Mijn zoon is altijd een waterratje geweest, hij was drie toen hij voor het eerst aan het snorkelen was in het zwembad (oké, met bandjes) en hij vond het geweldig.

    Met vierenhalf is hij op zwemles gegaan, hij vond het geweldig, spelen, boven en onder water zwemmen etc. De eerste tijd zwom hij twee keer een half uur ( een half uur per week zwemmen vind ik net te weinig), later een uur per week. Het verschil tussen een half uur of een heel uur zwemmen vond ik best groot (maar als ze richting het a-diploma gaan, hoort een uur zemmen er wel bij).

    Achteraf heeft hij vlak voor kerst (hij was dus bijna zeven) eindelijk zijn A-diploma gehaald, hij heeft er wel heel lang over gedaan maar hij vond het ook leuk. Wonder boven wonder heeft hij dus afgelopen zaterdag (nog geen drie maanden later) zijn B-diploma gehaald en we hopen dat hij nog voor de vakantie zijn C kan halen. Hij wil zelf ook nog verder met zwemmen (snorkelen of survival zwemmen) en hij wil later met papa gaan duiken.

    Er is trouwens wel zwemmen en zwemmen. Vorig jaar zomer is zoonlief in een vijver (warm weer, niet heel diep) gevallen en ik vond het toen al prettig dat hij zich zelf kon redden. Maar dit kan je niet vergelijken met in koud water vallen, heel diep water, stroming, zee, daar hebben ze echt meer voor nodig dan alleen A (op die leeftijd). Ik hoop dat ik het makkelijker gaat vinden als hij inderdaad zijn C heeft
     
  5. hier hebben we voor onze dochter nu 5 2x een half uurtje per week ..
    een vriendje van haar had eerst 1 uur per week maar dat was voor hem erg zwaar ook omdat ze natuurlijk ook net naar school gaan ..
    Nu is die ook naar 2 keer een half uurtje in de week en hij schiet vooruit ..
    Maar ja is echt denk ik per kind verschillend kijk hoe je kindje ..
    En hier is het echt verschillend hoe lang ze er over doen .
    als ik kijk in mijn dochters groepje is er al 1 die haar a diploma heeft en ze is begonnen eind november ook zijn er een paar in de laatste fase er naar toe .. maar ook zitten er kinderen nog in het begin fase vind het echt heel verschillend per kind
     
  6. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    @athina, het is maar net waar je lest of je in het diepe mag... er zijn hier meerdere zwembaden waar alleen maar een diep (1,50) instructiebad is.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ---> ik doelde op vrijzwemmen hoor, niet op leszwemmen...
     
  8. 123miesje

    123miesje Bekend lid

    5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hier adviseren ze pas te beginnen als ze 5 zijn. Er is hier geen keus in uren, het is altijd 1 uur. Voor het A-diploma moet je dat ook volhouden dus daar kom je richting het diplomazwemmen toch wel op uit. Je doet er dan incl. vakanties enz. ongeveer een jaar over.
    Zonder diploma mogen kinderen nog niet zonder volwassene en zwembandjes nog niet zwemmen, ook niet in het peuterbad.
     
  9. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ik ben met de oudste 2, 2 keer in de week een half uur gegaan. Voor minder prettig maar voor de kids prima! Beide zijn ze met 4,5 gegaan omdat we veel water rondom ons huis hebben. Vrienden an ons zijn met hun zoontje gestart net voordat wij met onze oudste startte (hij zwom 1x een uur) hij had zijn A diploma toen onze middelste ook haar A haalde dus hij is bijna 3 jaar bezig geweest. Zij zijn daarom niet verder gegaan voor B. Hier hadden ze beide in 1 jaar hun A en 3 maanden later hun B.

    Hier in de omgeving mag je alleen zonder armvleugeltjes zwemmen als je 2 diploma's hebt.
     
  10. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb Jelle opgegeven voor 1x per week een uur, maar dat heeft een puur praktische reden... De zwemtijden van een half uur sluiten totaal niet aan op de school hier (Jelle zit in een andere gemeente op school) Dan moet hij tot 15.30 naar school en om 16.00 in het water liggen. Dat is bijna niet te doen, ik moet er namelijk ook nog een half uur voor rijden vanaf de school. Dan moet er niks mis gaan of langer duren, want dan is hij te laat. En dan heeft hij nog niet eens wat te drinken en wat lekkers gehad. Plus dat ik het helemaal niet handig vind, door die reistijd, om 2x op en neer te gaan.

    De lessen van een uur zijn op woensdag middag om 15.00 en op zaterdag ochtend om 9.30 en om 11.30. Nog niet echt handige tijden, maar dat is het nooit volgens mij... ;)
     
  11. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier gaan we voor een uur zwemles.. Persoonlijk vind ik een halfuur wat kort. En hoelang een kind erover doet, tja.. Verschilt ook van kind tot kind ;) Maar in het zwembad waar ik gewerkt heb werd uitgegaan van een jaar voor een kindje van 5 (komt wel ongeveer overeen met de 45 lesuren die Athina zegt).
     
  12. Leonike

    Leonike Bekend lid

    21 nov 2011
    521
    2
    18
    Een jaar ongeveer.
    2x een half uur of 1x een uur zou ik af laten hangen van het moment van zwemmen. Na een hele dag school is een uur zwemmen erg lang. Op woensdagmiddag of in het weekend is het beter te doen.

    Wat mij in de tijd dat ik nog zwemles gaf heel erg opviel was dat het, na het behalen van het diploma, heel goed te zien was welke kinderen wekelijks/met regelmaat zwommen en welke kinderen alleen in vakantie zwommen.
    Beide zullen zich wel kunnen redden in geval van nood, maar het echte kunnen zwemmen, daarvoor moeten ze ook na het behalen van het diploma regelmatig voor blijven zwemmen.
     
  13. Bri

    Bri Niet meer actief

    Er zijn best wat activiteiten waarvoor een zwemdiploma verplicht is, om de simpele reden dat ze dan niet eerst zelf een zwemproef hoeven af te nemen maar dat er iemand anders naar heeft gekeken of een kind het zwemmen goed genoeg beheerst.
    Denk aan: boottochtjes, kano- of zeilles, schoolreisjes naar plekken met veel water. Zal allemaal niet van toepassing zijn voor een kind van 4 of net 5, omdat de meeste daarvan nog geen diploma hebben.

    Ik hoor trouwens van verschillende zwemleraren dat zij lessen met 4 jaar afraden, omdat de meeste kinderen de concentratie niet kunnen opbrengen en ook niet zo heel goed zijn in het opvolgen van instructies. Of dat voor jouw kind ook geldt, zul je zelf misschien kunnen inschatten.
     
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Klopt en het niveau waarin kinderen afzwemmen, verschilt óók nog per bad. Maar het scheelt al ook al erg als kinderen tot C doorgaan omdat ze bij C gewoon sowieso heel wat meters moeten zwemmen en met behoorlijk wat kleding.

    Ook zien wij duidelijk verschil tussen kinderen die gelest hebben in een klein zwembad (bij een sportschool o.i.d - níét in een 25 meter bad dus) - ook al hebben die kinderen A - ze zijn gewoon niet gewend om 25 meter achter elkaar te zwemmen - aan het einde van de baan, stoppen ze tóch, ook als dit niet de bedoeling is.
     
  15. French

    French Fanatiek lid

    13 okt 2005
    4.195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    onze dochter gaat 1x per week 3 kwartier zwemmen en zij is begonnen toen ze net 4 was.
    ze doet het echt super goed!
    en weet je wat het is...zolang dat ze het leuk vinden dan is het toch goed :)
    ik hou het op 1 1/2 jaar...als je ziet wat je moet kunnen voor je a diploma...ik denk dat ik dat niet eens haal :)
     
  16. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Onze zoon gaat in september op zwemles, hij is dan 5 jaar.
    Hier mogen ze pas met 5 jaar op zwemles, vanwege de motoriek, motivatie en de kracht die ze op 4 jarige leeftijd vaak nog niet hebben.
    Hij krijgt 1 keer per week 45 min. les op zaterdagochtend.

    Waarschijnlijk doet hij er zo wel wat langer over, maar dat maakt me niet zoveel uit.
    Hij heeft op doordeweekse dagen zijn handen vol aan school, hij is echt afgedraaid als de schooldag er op zit, dus ik vind het dan te veel om hem na schooltijd nog naar zwemles te laten gaan.
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Mijn dochtertje zit sinds eind oktober op zwemles, ik kon kiezen tussen de gewone lessen of Easy Swim en dat laatste hebben we gekozen, sprak ons meer aan en daarnaast hebben ze maar max. 6 kinderen in de groep. Ze lest nu 1 uur per week op woensdagmiddag en mag over een aantal weken al afzwemmen.
    Voor schooluitjes enzo zal het op de kleuterschool vast nog niet verplicht zijn om een zwemdiploma te hebben, want dan zouden ze nergens meer heen kunnen. Ik denk dat ze dat soort dingen meer verwachten als ze een jaar of 8 zijn.
     
  18. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    5 jaar zou een mooie leeftijd zijn om te starten(volgens de zwemschool en natuurlijk niet voor ieder kind hetzelfde)
    ikzelf was 5 en had A en B
    maar mijn neefje begon met net 4 te zwemmen en dat duurde een eeuwigheid.
    als je echt motorische ontwikkeling van kindjes volgt zijn de meeste er met 5 pas motorisch aan toe
    (net zoals ze bij 3 jaar een fiets rond moeten krijgen)
    maar er zullen altijd kindjes zijn die snel zijn
    en ook die er nog niet aan toe zijn.
     
  19. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Het hangt denk ik erg af van de dag, wat al eerder werd gezegd. Als het op een korte dag valt of in het weekend, dan zou ik kiezen voor 1 uurtje zwemmen. Twee keer in de week naar zwembad gaan is ook niet alles ( weet ik uit ervaring ;))

    Mijn dochter gaat trouwens twee keer per week, á 45 minuten per keer.
     
  20. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    nou ik heb toch besloten om te wachten tot na de zomervakantie,hij wordt eind oktober 5 dus wil ik september gaan beginnen. op zaterdag,woensdagmiddag doen we leuke dingen en zaterdag kan ik ook alleen met hem gaan,of hij samen met papa.
     

Deel Deze Pagina