Zwemles, leert ze het ooit?!?!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sidmick, 10 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Mijn dochter zit nu al 1,5 jaar op zwemles. Bad 1 en 2 vloog ze doorheen maar nu zit ze al meer dan een half jaar in bad 3 omdat schoolslag maar niet lukt.
    Wanneer ze met een plankje zwemt kan ze inmiddels aardig de beenslag doen maar zodra ze armen en benen tegelijk doet is het echt een ramp en lijkt ze er niets meer van te snappen.
    Op haar rug zwemt ze perfect.
    Inmiddels is ze al van 1x naar 2x per week gegaan en krijgt bijna iedere les individulele begeleiding.
    Lastige is dat ze het zelf nu ook niet meer leuk vind, veel kindjes die tegelijk zijn gestart hebben inmiddels een diploma.
    Iemand nog een tip of suggestie?
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Poeh, moeilijk... Hoe gaan de andere dingen? En als ze met armen en benen zwemt- krijgt ze dan ook letterlijk verteld wat ze moet doen?
    En je schrijft 'aardig' de beenslag? Eigenlijk zou ze over haar benen niet meer hoeven nadenken als ze eenmaal met de armen aan de slag gaat. De benen zouden eigenlijk automatisch goed moeten gaan.

    Tja - het is heel moeilijk om er wat van te zeggen van afstand. De combinatie is gewoon moeilijk. Heeft je kindje nu 2 verschillende lesgevers? Nu ze 2 x zwemt? Want soms komen dingen van een andere lesgever ineens beter aan.
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Fietst ze ook al zonder zijwielen of nog met? Onze zwemjuf zei dat dat ook met elkaar te maken kon hebben, dat kinderen die zonder zijwielen goed kunnen fietsen, vaak ook sneller de handigheid hebben om hun armen en benen met zwemmen gecontroleerd te bewegen. Of het in de praktijk ook zo werkt?
     
  4. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Hoe oud is ze?
    Misschien haar even een paar maanden van les halen en dan verder gaan? Je hoort vaker dat ze het dan zo te pakken hebben (en het scheelt weer een paar maanden lesgeld).
     
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Ze fiets al sinds ze 3.5 is zonder zijwielen en heeft verder nergens problemen mee.
    We hebben ervoor gekozen om haar nu bij 2 verschillende zwemonderwijzers te doen in de hoop dat dat de oplossing was. Zolang ze haar letterlijk vertellen wat te doen gaat het goed, als ze zelf aan de slag moet raakt ze compleet in de war. Zondag heb ik zelf met haar gezwommen en mij valt op dat haar lijf heel hoog in het water ligt, bijna aan de oppervlakte.
    Rugslag, rugcrawl, watertrappen, alles gaat hartstikke goed behalve dus (al heel lang) die schoolslag
     
  6. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Lastig om daar op afstand iets over te zeggen maar natuurlijk komt het goed. Mijn zoon is nu ook ongeveer 1,5 jaar bezig en zit in de afzwemgroep maar heeft moeite om aan een groot bad te wennen. Ik weet dat het goed komt maar frustrerend is het wel, snap je gevoel…
     
  7. Heb ik vroeger ook gehad. Pas bij het schoolzwemmen heb ik opeens wel mijn diploma gehaald omdat ze daar geen financiële prikkel hadden om me als een soort melkkoetje maar door te laten blijven gaan… ;)

    Bij het schoolzwemmen hadden ze meer zoiets van 'ze zwemt prima, je blijft drijven, het ziet er niet helemaal uit zoals het hoort, lekker boeiend….'

    Dus misschien loont het nog om gewoon te stoppen met zwemlessen en te wachten tot het schoolzwemmen (weet niet of ze dat nog doen.) Het gaat tenslotte niet om het diploma, maar om het feit dat ze zichzelf nu kan redden als ze in het water valt, toch?? :)
     
  8. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Het is niet zozeer mijn eigen frustratie ( oke, ook wel natuurlijk) maar vooral vervelend omdat het zwemmen haar tegen begint te staan en ze er liever niet meer heen gaat
     
  9. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Schoolzwemmen bestaat (hier) helaas niet meer.
    Bovendien vind ik het wel belangrijk dat ze echt kan zwemmen. Niet alleen om zichzelf te redden maar ook gewoon om de "fun" van zwemmen
     
  10. Snap ik… :) Maar het klinkt alsof ze de lol er nu aardig in kwijt begint te raken :( Dat had ik ook… :( op een gegeven moment moest ik ook elke keer tijdens het familiezwemmen, wat altijd 'voor de leuk' was, oefenen van mijn vader…. Uiteindelijk heb ik altijd enigszins een hekel gehouden aan zwemmen hierdoor :(
     
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Frustrerend voor je dochter en voor jou bedoelde ik. Ik weet niet of het stoppen een optie is, hier iig zeker niet, zoonlief wil nog zeker B en C halen. Misschien wat meer met haar vrij gaan zwemmen en spelen in het water zodat plezier bij haar terug is en zwemlessen terugbrengen naar 1 keer per week.
     
  12. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    We gaan regelmatig vrij zwemmen en dan mag ze ook echt vrij zwemmen en dat vind ze super leuk.
    Terug naar 1x is geen optie, zwemles wil juist dat we 2x komen in de hoop dat ze het dan wel onder de knie krijgt
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maar misschien dat het 2x per week moeten wel hetgene is dat haar juist tegen gaat staan.

    en...als ik mij goed herinner is jouw dochter evenoud als de mijne...dus 5,5 nu. En als ze dus al 1,5 jaar bezig is, is ze dus wel heel vroeg begonnen (met 4 jaar) dan zie je vaak dat het langer duurt.
     
  14. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Het is duidelijk dat we er met 1x per week niet komen. Terug daarna is geen optie. Het gaat er ook niet om dat ze er langer over doet, het gaat er meer om datzedieschoolslag niet onder de knie krijgt
     
  15. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je geeft aan dat als ze het letterlijk zeggen, dat ze het dan wel doet. Ik weet niet of het een korte zin is? (wij gebruiken bv 'armen-benen-lang' ) Dan zou ze het zelf hardop mee kunnen zeggen (mogelijk moet ze dat al doen) En dan niet alleen het riedeltje - maar ook de gedachte erbij.

    Ik weet niet of ze nog met drijfmiddelen zwemt? - zo niet - dan is het soms juist beter die weer te gebruiken, omdat ze dan niet na hoeft te denken over het boven blijven, maar alleen dat riedeltje, dat ritme er in krijgt, als een automatisme.

    Ik kan me voorstellen dat je niet terug wil en dat de snellere herhaling van de stof haar wel helpt. Het is alleen vervelend als ze natuurlijk telkens hele lessen draait maar eigenlijk maar op 1 punt blijft hangen. Soms is bijles dan ook een optie (ik weet niet of ze dat geven?). Het hangt er ook een beetje vanaf hoelang de lessen duren. Hier duurt een gewone les bv 50 minuten. Bijles maar 30 minuten, omdat dat op 1 onderdeel gericht is.
    Dus dat zou dan misschien een betere oplossing zijn, maar ik weet niet of ze dat aanbieden.
     
  16. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Ze zwom zonder drijfmiddelen maar nu krijgt ze soms weer plankje of kurkje om.
    Dat riedeltje ga ik eens navragen, klinkt nl logisch. We gaan nu soms thuis ook droogzwemmen en dan maken we het natuurlijk gezellig. Ze zwemt 2x per week 45 minuten maar word in beide lessen 30 minuten apart genomen en oefent dan alleen schoolslag dus eigenlijk soort bijles. De hoip met 2x per week is i derdaad dat regelmatige herhali g helpt
     
  17. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    Misschien droog oefenen met haar op de buik bij jullie thuis en dan doe je ook mee. Papa ook mee doen even droog oefenen. Zo dat ze misschien het gevoel krijgt van wat er bedoeld woord. Klinkt ouderwets maar zo gaven ze vroeger zwemles. Of ergens in een ballen bak?

    Zo maar een gek idee van mij hoor.
     
  18. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon heeft dit met de borst crawl, dat krijgt hij maar niet onder de knie. Zijn juf zegt dat hij motorisch zwak is als hij zijn armen en benen tegelijk moet gebruiken. Hij krijgt nu ook 2 keer per week les. Haar mening is dat veel blijven oefenen de enige oplossing is. Gelukkig vind hij het nog steeds leuk.

    Bij ons leren bij de schoolslag te zeggen bij de armen 'Rondje voor je mondje' en bij de benen 'rondje bij je kontje' en dat vind mijn zoon erg grappig.
     
  19. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Hoe oud is je dochter? Als ze echt 5,5 jaar is zoals ik eerder in dit topic las, is ze wel heel erg vroeg met zwemles begonnen.. Sommige kinderen redden het om les te zwemmen vanaf 4 jaar, maar voor een heleboel kinderen geld het dat het vanaf ongeveer 6 jaar een stuk makkelijker wordt. En dan heb ik het over de arm/been coördinatie, maar ook het vermogen om én te luisteren naar de leraar en dan ook nog hetgeen wat ze hoort tegelijkertijd in de praktijk te brengen..

    Ik zou in jou geval de druk van de ketel halen en een half jaartje pauze nemen. Is helemaal niet raar, dat gebeurt vaker. Dit om haar even adem te laten halen en weer plezier terug te krijgen in het zwemmen.. Je hebt een hele grote kans dat ze het na een half jaar zomaar ineens gemakkelijk oppikt. Bij zulke kleintjes gaat de ontwikkeling in die paar maanden ontzettend snel..

    Heel veel succes met je keuze.. Bedenk dat zwemmen heel erg belangrijk is om te leren, maar dat het geen trauma moet gaan worden om heen te gaan. Dan sla je gigantisch de plank mis en zit je straks met een kind dat al begint te huilen als ze water ziet..
     
  20. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Hier ook 'armen benen lang' en in eerdere badjes/voorbereidend zwemmen 'buig wijd boem' oid (benen alleen, geloof ik?) :D
     

Deel Deze Pagina