Zwemles & snel afgeleid

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door SushiLover123, 30 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dames, ik heb een probleempje en kan jullie mening/advies wel gebruiken.

    Even voor de ‘leken’, gemiddeld doet een kind 1 jaar over zijn A diploma, 3 maanden over B en 3 maanden over C. Totaal ABC = 1,5 jaar. Voor A staan 42 zwemuren.

    Mijn zoon zit al een hele tijd op zwemles. Na de zomervakantie zou hij al 2 jaar op zwemles zitten. Momenteel zwemt hij al 19 maanden. Heeft 67 lessen van 45 minuten achter de rug plus een bijspijkerweek(= 56 zwemuren in totaal). Als ik kijk naar zijn vorderingen, zie ik wel een stijgende lijn, maar hij blijft achter bij de schoolslag, rug- en borstcrawl. Drijven en ‘het gat’ doet ie uitstekend. Gisteren was er een kijkles en ik heb dit zelf ook kunnen constateren.

    Gesprekje gehad met de zwemlerares. Ze zegt, dat zijn concentratie het probleem is. Als hij er even bijgetrokken wordt, laat hij zien dat hij wél nette slagen kan maken, maar daarna verslapt zijn aandacht en worden het halfbakken slagen. Bij de crawl bijvoorbeeld zijn dat zo’n 4 goede slagen en de rest ziet er niet uit. Maar hij kán het wel.

    Deze conclusie kregen we vorig jaar ook al te horen. Dat ie snel afgeleid is en er dan niks meer van bakt. Maar daarna niks meer van gehoord. We kregen een maand geleden nog wel een briefje mee met “Uw zoon/dochter heeft nog moeite met …. borst- en rugcrawl ….. We raden bijspijkerlessen aan.” Blablabla. Toen dacht ik al: Yeah right, geldklopperij. Hij zit al zo lang op zwemles en vorig jaar hebben we ook al eens zo’n bijspijkerweek (à € 80,-!) gedaan. ZIJ moeten er maar voor zorgen dat ze ons kind binnen hun reguliere lessen op niveau kunnen krijgen.

    Maar goed… Na de kijkles ook even met de coördinator gesproken. Hij bevestigt het concentratieprobleem. Dus ik vraag hem: “Wat kunnen we hier mee doen? Want als dit het punt is, en we doen er niks mee, dan haalt ie nooit zijn A.” en hij was het hier mee eens, maar kwam niet met een oplossing. Dat bijspijkerlessen geen toegevoegde waarde zijn, gaf hij ook toe, want hij kán het wel. In een ander groepje met minder kinderen, of één op één (minder afleiding) zou ook niet werken, want afzwemmen is met 40 kinderen tegelijk, dus dan zou hij er alsnog niks van bakken. De coördinator kwam nog wel met iets van wortelpillen van A. Vogels voor een betere concentratie of zo. Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar gezien het een natuurlijk product is, zou ik dit wel willen proberen. Hij heeft nog 2x een normale zwemles en dan zou het proefzwemmen al zijn.

    Ik hoor graag van jullie, of jullie ook andere tips hebben, of ervaring met die pilletjes.
    Alvast bedankt!
     
  2. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mijn zoon gaat volgende week afzwemmen na 1,5 jr voor zijn B.
    Ook iets met concentratie en alleen maar spelen...

    Ik zou de leraar erop aanspreken, zij moeten hem betrekken bij de les en dit constant ook doen.
    Verder heb ik gezien dat hij met zijn diplomazwemmen wel degelijk alle slagen netjes kan maken, want dat moet het...
    Erg frusterend he!!
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik zou toch niet snel naar pilletjes oid grijpen. Ik zou een zwembad zoeken waar én de lessen én het afzwemmen in kleine groepjes is.

    Hier hebben we 1,5 jaar aangeklooid met onze dochter. Toen overgestapt naar een ander zwembad. Daar is de les met 3 a 4 kinderen per juf en het afzwemmen is gewoon in de les. Terwijl de andere kinderen hun reguliere zwemles hadden zwom dochter af. Dit was echt ideaal.
     
  4. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Ga je zelf regelmatig (dus minimaal 2 keer per maand) met hem oefenen? Wanneer hij het kan zou hij de slagen waarschijnlijk vooral moeten 'automatiseren'.
    En bij A hoeven ze toch ook maar 5 meter borstcrowl te doen, dan haalt hij dat al bijna met 4 goede slagen en goed afzetten vanaf de kant.
    Ik zou dus zeggen, zelf oefenen.
     
  5. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Is er niet een mogelijkheid dat hij in een kleiner groepje gaat zwemmen waardoor ze actief met hem bezig kunnen?
    Bij onze dochter zwemmen ze met kleine groepjes waardoor dat mogelijk is. Misschien eens overleggen?
     
  6. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Er is hier nog een zwembad, maar daar is de kwaliteit van de lessen echt laag. Kinderen, die daar hun diploma hebben gehaald, worden regelmatig uit het openbare zwembad gehaald om bandjes aan te doen, omdat ze gewoon niet goed genoeg kunnen zwemmen! Andere zwembaden zijn in andere gemeentes. Daarnaast is mijn doel dus om hem over 3 weken te laten afzwemmen, dus om dan nu nog een ander zwembad te zoeken is een beetje kort dag...

    Maar met 40 kinderen tegelijk afzwemmen is wel erg veel... :(

    Het probleem is, dat hij de komende 2 lessen al moet laten zien dat hij het kan, anders mág hij niet eens diplomazwemmen. :(

    Ja, we willen wel, maar we zijn elk weekend zo druk, dat het er nooit van komt. Zelf heeft hij zaterdagochtend sport en in de middag scouting. Gelukkig is het sportseizoen nu voorbij. Zondag gaan we vaak weg of krijgen we visite. Aankomende zondag zijn we ook de hele dag weg, maar dan zouden we in de ochtend wel even kunnen gaan. Maar structureel is een lasitge.

    Daarnaast ben ik bang dat ik hem juist de verkeerde techniek aanleer. Mijn buurvrouw vertelde gisteren nog, dat dat bij hun dochter was gebeurd. Moet ze dat nu eerst weer afleren.
     
  7. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zie eerste bericht, laatste stukje.
     
  8. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Vaak is er in het zwembad wel een badmeester aanwezig he, dan kun je nog vragen of ze even mee willen kijken. Volgens mij vinden ze dat vaak nog leuk ook.. En anders eens vragen of er een oefenuurtje is, hier zijn er dan speciaal meer badmeesters aanwezig. Ouders moeten met hun kind zwemmen en betalen, kinderen zijn gratis. Ook dingen als het gat en duiken worden dan vaak geoefend.
    Ik ging wel eens een uurtje na school zwemmen, weekenden zijn hier ook redelijk druk.
    En echt, oefenen werkt. Ook als de diploma's binnen zijn is het belangrijk om te blijven zwemmen om ze het goed te leren.
     
  9. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier is er bij uitzondering afzwemmen in de les of op een ander tijdstip. Is zoiets niet mogelijk?

    Verder.. Tja, ik snap wel dat het heel lastig is als hij het eigenlijk wel kan, maar snel afgeleid is. Aan de andere kant: hoe gaat het dan als hij zijn diploma heeft en vrijzwemt zonder bandjes? Dan is er ook enorm veel afleiding. Natuurlijk hoeft het zwemmen dan de schoonheidsprijs niet te verdienen (zeker niet!), maar het is natuurlijk wel belangrijk dat hij ook bij afleiding redelijk veilig kan zwemmen.

    Een op een lessen zouden natuurlijk goed kunnen helpen, want dan is er gewoonweg nauwelijks afleiding verder. En misschien dan kijken of hij tijdens zo'n prive-les ook kan afzwemmen? Bij uitzondering dan. Het lijkt mij toch dat ze daar wel aan mee zouden moeten kunnen werken in bepaalde gevallen.
     
  10. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier hebben we ook de overstap gemaakt naar een andere, kleinere zwemschool. Eerst zat hij in een groep van rond de 10 leerlingen op een badjuf/meester en nu in een groepje van 4 met 1 tot 2 badjuffen/-meesters en dat scheelt enorm. Eerst deed het maar wat, omdat ze ze toch niet alle 10 goed in de gaten konden houden. Nu moet hij goed zwemmen, want anders zien ze het gelijk en gaat het niet goed, dan pakken ze meteen daarop door, zodat hij het niet verkeerd aanleerd.

    Een jaar voor A lijkt me vrij kort; dat zou ik niet al referentie zien. Ik ken er maar weinig die het na een jaar hebben. Zoon heeft een jaar in het oude zwembad gehad en zal rond de zes maanden nodig hebben bij de nieuwe zwemschool. Misschien dat dochter het straks wel gaat halen binnen het jaar, want zij start gelijk bij de nieuwe zwemschool, maar ook dat vraag ik me af.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
     
  12. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    #12 Deliana, 30 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2016
    Is er niet een (prive)zwemschool een dorp/stad verderop, waarbij de groepen kleiner zijn en je ook gewoon aan de kant mag meekijken?

    Ik zou absoluut overstappen als het concentratie probleem al zo lang speelt. Blijkbaar zitten ze er hier gewoon niet genoeg bovenop.

    Onze zoon heeft hetzelfde probleem: hij speelt liever, is snel afgeleid en zodra juf niet kijkt doet hij ook niets meer. Hij heeft al les in een kleine groep (max. 8 kindjes) en we mogen aan de kant meekijken. Ik krijg dus goed mee wat hij doet en heb hem laatst een groep terug laten zetten omdat zijn zwemjuf gewoonweg te lief voor hem was. Hij krijgt nog gewoon les op zijn eigen niveau (zonder drijfmiddelen en de rest met), maar heeft nu een strenge zwemjuf en gaat ineens met sprongen vooruit.....
     
  13. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik weet dat dat ook echt zin heeft, maar het is heel lastig voor ons. Doordeweeks werk ik (behalve op woensdag, maar op die dag heeft hij zwemles). Mijn man is soms doordeweeks wel vrij, maar we hebben nog een jonger kind, dat helemaal nog niet op zwemles zit. Hoe kan mijn man met de oudste oefenen, zonder dat de jongste verzuipt? Om hem mee het diepe in te nemen en steeds op de arm te houden, dat gaat hij echt niet pikken.
    Dat kan ik nog wel eens vragen. Als dat zo is, dan vind ik het wel vreemd dat de coordinator er niet zelf mee kwam.
    Heel eerlijk? Ik denk dat hij dan echt niet de schoolslag en rug- en borstcrawl gaat doen. Heb ik ook nooit gedaan. Ik zwem/zwom altijd graag ónder water. Dat doet mijn zoontje ook. Verder is het vooral spelen en watertrappelen. Ik zie mijn zoon niet voor de lol baantjes trekken. Heb ik ook nooit leuk gevonden.
    Dat zou mooi zijn, maar waarom kwam de coordinator daar dan niet mee? Ik vroeg letterlijk naar een oplossing voor dit probleem. Hij zei zelf: Eén op één lessen of lessen in een kleinere groep heeft geen zin, want afzwemmen is met 40 kinderen, dus dan is ie alsnog afgeleid.
    De cijfers komen va de zwembond.
     
  14. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Daarom zou ik dus vragen naar de mogelijkheid om eventueel alleen af te zwemmen of dus in de les. Dat is hier normaal alleen voor kinderen die niet kunnen op de afzwemdag, ziek zijn etc., maar er is zo dus ook een enkele keer een uitzondering gemaakt voor een kindje dat ook snel afgeleid was en een kindje dat al een keer compleet dicht was geslagen door alle mensen. Zegt natuurlijk niet dat het zwembad het aan moet bieden, maar het zou ze natuurlijk sieren als ze mee willen denken in oplossingen in plaats van 'dit helpt niet en dat ook niet'. Dan ben je er over een paar jaar nog bezig als het tegenzit ;) :p
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    De cijfers lijken mij ook erg kort. Hier is gemiddelde voor A eerder 18-24 maanden. Mijn zoontje is in november begonnen en is december 2 jaar later afgezwommen. Sommigen zijn gewoon sneller dan anderen. Hij heeft in de zomervakantie toen heel veel met ons gezwommen en dat heeft veel geholpen.
    Dochtertje was 'snel' en had A met 16 maanden en B mag ze morgenavond doen en dat is in totaal 18 maanden. Ik vind het echt helemaal niet raar eigenlijk.

    Hier ook altijd met een man of 40 afzwemmen. Zijn er altijd wel een paar afgeleid, maar dat houden de instructeurs wel goed in gaten houden.
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het aantal maanden wat gemiddeld is ligt er ook aan hoe lang de zwemlessen zijn. Je zou even naar de zwemuren moeten kijken. Hier hebben ze ruim 1,5 jaar over hun A gedaan met een half uur les per week en ze zaten iets onder het gemiddelde qua zwemuren.
    Ik zou wel zelf meer oefenen, vooral oefenen in afstand en dan de concentratie vasthouden oefenen. Je jongste kan bandjes om en dan is het prima te doen met 1 volwassene.
     
  17. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    De zwemlerares en coördinator zeggen allebei, dat hij vaker laat zien dat hij de techniek wel beheerst. Het is het volhouden (en dan bedoel ik niet uithoudingsvermogen).
    Maar dat is mijn punt nou juist. Dat hij snel afgeleid is, is juist de reden dat het zo lang duurt. De coördinator (die niet alleen op kantoor zit, maar de kinderen en hun prestaties ook kent) en ik zijn het er over eens, dat bijspijkerlessen e.d. geen toegevoegde waarde hebben. Als er niks gebeurt met zijn concentratie, dan is hij over een half jaar net zo ver als nu. Dus hoe lang laat je het doorgaan?

    Uhhh... na zijn A gaat hij natuurlijk door voor B. En hopelijk daarna voor C. En dan zien we verder wel. Als hij geen zwemles meer heeft, valt de woensdagmiddag vrij om recreatief te gaan zwemmen... als zwemles van de jongste tegen die tijd geen roet in het eten gooit dan...
     
  18. Deliana

    Deliana Niet meer actief

     
  19. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ja tja mijn mening is laat het zwembad het oplossen. Ik bedoel hij zit nu al lang genoeg op zwemles, het probleem is wel bekend, laat hun nu met de oplossing komen. Je zoon zal toch niet de enige zijn met concentratieproblematiek lijkt mij. Ik zou dus een serieus gesprek daar aangaan en niet weggaan totdat plan van aanpak bekend is. Succes.
     
  20. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik zou hem toch streng laten aanpakken door de zwemleraar.
    Constant erop zitten.

    Enne mijn kinderen zwemmen geen borstcrawl etc meer, idd meer onder water dan boven water..
     

Deel Deze Pagina