Zwemles via Zwem ABC of Superspetters?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Amberxx, 17 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik weet niet of het goed staat hier. Maar wij zijn aan het kijken naar zwemles. Nu hebben we de keuze uit het oude en vertrouwde zwem ABC of Superspetters methode (sinds enkele jaren door de Nederlandse Zwembond). Wie heeft ervaring met Superspetters en hoe bevalt het?

    Is trouwens ongeveer even duur. En wachtlijst is overal.
     
  2. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Onze dochter volgt de superspetters. Als ik verhhalen hoor van oiders die het abc volgen dan wordt ik daar niet blij van. Grote groepen kinderen, ellenlang zwemmen voor er afgezwommen mag worden. Er zijn kinderen al 1,5 jaar bezig en nog geen diploma omdat de vervolgbadjes vol zitten. Dan moeten ze wachten tot het daar gaat schuiven.
    Bij ons is het vijf kinderen en drie leraren/leraressen. Gelijk in het diepe en vanaf de tweede les al zonder kurkjes. Tot nu toe zijn wij er super tevreden mee. Dochter is thuis in bad en zwembad panisch voor water in haar gezicht, maar door de leuke manier en goede begeleidig gaat het op zwemles echt heel erg goed.
     
  3. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Wij zijn overgestapt van ouderwets ABC naar superspetters. Het bevalt supergoed. Juffen en kinderen doen enthousiast mee! Bij het ABC zat mijn dochter al 1,5 jaar op zwemles en net in badje 3 want had zogenaamd watervrees, nou echt niet. Ze springt zo in het water, gaat supergoed en omdat ze al zover was ws binnen 6 mnd haar diploma, wat meteen a b en c is. Mijn dochter volgt trouwens het garantieplan met 2 keer in de week zwemles.... en binnen 10mnd het diploma en anders gratis verder lessen.
    Dus ik zeg.... doen!
     
  4. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Onze jongste volgt ook het superspetters programma via een zwemvereniging. Dat laatste is trouwens wel een aanrader, geen commerciële instelling, maar een echte sportclub. Het draait om de sport en niet om het geld.
    Ik betaal een vast bedrag en voor dat bedrag mag hij zwemmen tot dat hij zijn diploma heeft.

    Echt vergelijken met de zwemles van mijn twee andere jongens kan ik het niet, omdat de jongste extreem bang was en soms nog steeds is.
     
  5. yaro

    yaro Niet meer actief

    Hier zwemmen ze bij het abc omdat je (in ieder geval in deze regio) zoooo enorm veel verschil ziet in kwaliteit van zwemmen. Veel van de kinderen die een superspetters diploma hebben vraag je je letterlijk af hoe die ooit in vredesnaam een diploma hebben kunnen krijgen.
    Dan heb ik liever dat mijn kinderen er veel langer over doen en dat ze met diploma's ook echt goed kunnen zwemmen en je niet alsnog je hart vast moet houden.
     
    Cloud9, puzzelstukje en Jute vinden dit leuk.
  6. Panda1

    Panda1 Bekend lid

    28 feb 2013
    834
    114
    43
    Overijssel
    Hier het abc.
    Ik vind het belangrijk dat de kinderen goed leren zwemmen. Dat ze conditie opbouwen, niet dat ze zo snel mogelijk in het diepe liggen zonder kurkjes. Groepen vind ik niet erg. Mijn kinderen hebben daar nooit minder om gezwommen. Als ze straks zelf naar een zwembad gaan zijn daar ook grote groepen en veel afleiding. In de basis was er trouwens voldoende aandacht voor de kinderen.
     
    liefebees, puzzelstukje en Jute vinden dit leuk.
  7. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Hier het zwem ABC. Hier kleine groepen. In de buurt ook een zwembad met grote groepen. Bewust voor deze gekozen. Er zit gewoon zoveel verschil in zwembaden.

    Hier ook gelijk in diep water, hebben maar 1 bad. Maar wel met zwemvest.

    Zou hier in de buurt niet weten of ze superspetters ergens geven.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  8. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Precies dit!
    Wij zijn hier begonnen bij spetters, maar het kwaliteit van zwemmen dat was echt beneden maats, zo slecht! Ik en mijn vriendin zijn overgegaan naar een ander zwembad, mooi half jaar teruggezet, want onze kinderen kenden na 3/4 jaar nog geen borstcrawl etc.
    Ik zou echt het abc doen, maar wij hebben we keuze uit 5 zwembaden.
     
    leentje86 vindt dit leuk.
  9. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ben het met @yaro eens.

    Ook hier gewoon het ouderwetse ( wat trouwens tegenwoordig veel pittiger is dan vroeger ) ABC. Mijn jongste is nu 6 jaar en gaat toevallig de 27e afzwemmen voor zijn C diploma. Nu is hij een redelijk vlotte zwemmer maar wij hebben hier geen mega grote groepen, denk 6/8 kinderen per leraar en er loopt altijd nog een extra leraar continue langs alle badjes voor extra controle. Om de 3/4 maanden word er hier afgezwommen.

    Mijn ervaring is ook dat je met het ABC diploma veel beter zwemmen leert dan met dat Spetter gebeuren. Het gaat er meer om dat je je kan redden in het water, ik vind goed kunnen zwemmen EN jezelf kunnen redden veel belangrijker en naar mijn inziens leer je dat niet met het Spetter gebeuren.

    Ik hoor ook vaak ouders zeuren over dat het zo lang duurt en dat ze echt gaan stoppen na het B diploma want ze zijn het wachten zo zat en bla bla bla bla, dan denk ik kom op, het gaat om je kind, wil je niet dat die goed zwemt? Natuurlijk zou het fijn zijn als ze snel hun diploma's hebben maar als jouw kind er wat langer over doet so be it toch? Nu heb ik ook niet altijd zin om in die warme kantine te wachten maar ja, mijn zoontje vind het leuk en heeft het naar zijn zin, hij wilt zelfs na dit C diploma door gaan voor zijn zwemvaardigheid diploma's, tja, zit ik weer weet ik veel hoe lang in dat zwembad, maar hij vind het leuk en gaat er met plezier naar toe. Daarnaast zijn ze lekker in beweging en heb ik liever dat dan dat ze een uur achter de tablet hangen ;)

    Ik ben ook geen voorstander van het spoed zwemmen, dus in een x aantal weken al je A en B, ik denk dat dat voor sommige kinderen echt veel te snel gaat.
     
    Cloud9 vindt dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hier geen zwem abc en geen superspetters.
    Hier envoz zwemdiploma. De baden met zwem abc zijn hier mega groepen wat ik de zwemles niet ten goede vind komen.
    Een zwemschool met groepjes van 3 a 4 kindjes per juf. Heel veel aandacht voor het individuele kind waardoor de techniek ook heel goed uitgewerkt wordt.

    Ben er heel tevreden over. De jongste gaat daar straks ook weer zwemmen.
     
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Zwemles 2.0 is ook nog een optie!

    Hier veel spelenderwijs, maar wel met als doel diploma's halen. Groepje van drie kinderen is de max.
     
  12. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    De oudste heeft A, B en C gehaald en de jongste heeft meegedaan met Superspetters. Bij de oudste hebben we het A-diploma middels privéles gedaan, B en C met de groep. Beide kinderen hebben in hetzelfde zwembad (en regelmatig dezelfde instructeurs) les gehad, dus ik heb een goede vergelijking.

    Stel dat we een derde hadden gehad, dan had die ook Superspetters gedaan. Ik vond het ideaal: totaal een jaar bezig geweest (incl vakanties), twee keer per week les met eerst 6, daarna 5 kindjes. Er was 1 kindje dat motorisch het tempo niet bij kon houden en die is na een paar maanden naar de reguliere zwemles gegaan.
    Het idee achter Superspetters sprak me ook aan: uitgaan van de makkelijker te leren borst- en rugcrawl, badmuts en zwembrilletje op in het begin zodat er alleen focus is op het leren zwemmen en geen afleiding door water in de ogen of haar voor je gezicht.

    De zwemvaardigheidseisen van Superspetters zijn te vergelijken met het C diploma. Borst- en rugcrawl is verder bij Superspetters, onder water zwemmen is verder bij het C diploma.

    Ik vind dat beide meiden even goed konden zwemmen na het behalen van hun diploma's. Ook een voordeel vond ik dat er maar één afzwemmoment was, in plaats van drie keer afzwemmen met bijkomende spanning enzo.

    Een kritische noot heb ik van een andere moeder gehoord: haar dochter was een jaar eerder geslaagd voor Superspetters. Toen ze na driewart jaar een keertje met haar dochter ging zwemmen, bleek dat ze het zwemmen was 'vergeten'. Ze heeft toen een paar extra zwemlessen genomen. Het voordeel van zwem-ABC kan zijn dat het kind het zwemmen beter automatiseert omdat je er langer mee bezig bent.

    Nu zwemmen mijn kinderen sowieso een aantal keer per maand dus in mijn geval is dat geen probleem.
     
  13. hardlopertje

    hardlopertje Bekend lid

    9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Dit had mij tekst kunnen. Heb hier niets meer aan toe tevoegen. Je hebt helemaal gelijk.
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Volgens mij is het bij superspetters niet veel sneller. Dat hangt toch altijd af van het kind??En hier geven ze de lessen door dezelfde docenten als de ABC methode (die werken bij verschillende zwembaden of een zwembad dat is overgestapt). Die docenten geven toch niet opeens slechter les?

    Hier trouwens bij beide methodes eerst in een ondiep bad.

    Ik ken trouwens heel veel mensen die stoppen na B of zelfs na A. Moet je een kind dat er geen plezier in heeft dan dwingen om door te gaan? Van mij mogen ze C (als ze dat willen) maar het hoeft niet. Daarna gaan ze op een sport naar keuze dus conditie en bewegen doen ze genoeg.

    Ik begreep van het zwembad dat de superspetters er ook mede is gekomen omdat ABC te lang duurt en kinderen dan afhaken. Bij superspetters kan dat dus niet meer omdat er maar 1 diploma is.
     
  15. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Superspetters is opgezet door de KNZB omdat is gebleken dat veel kinderen afhaken na B (soms zelfs al na A!) en daardoor niet zwemvaardig genoeg zijn. Pas met diploma C op zak ben je zwemvaardig (vroeger was dat al met B maar de eisen zijn flink veranderd).
     
  16. liefdotje

    liefdotje Niet meer actief

    Wij doen de ''oude variant'' omdat ik zag bij vrienden dat hun kinderen helemaal niet sneller konden zwemmen of beter dan iemand die de ''ouderwetse'' zwemlessen volgt.
    En dan vind ik het een heel stuk duurder dan de ''ouderwetse'' lessen.
    Onze dochter is eind november 2016 begonnen 1x in de week 45 min zwemmen ze mag denk ik zaterdag over naar het laatste groepje. Als ik zie hoe goed ze al zwemt wij zijn er tevreden over deze manier.
    Het zijn groepjes van max 8 kinderen. Ze moet van ons A en B halen (C mag ook) maar volgend jaar krijgt ze schoolzwemmen dus grote kans dat ze daar haar C diploma haalt.
     
  17. hardlopertje

    hardlopertje Bekend lid

    9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Hoe oud zijn jullie kinderen eigenlijk die zwemles volgen?
    Onze dochter is 4 en is ver uit de jongste van de hele club.
    Ik verbaas mij er over dat er kinderen in haar groepje zitten die al 9 en 10 jaar oud zijn.
     
  18. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wij hebben onze dochter bewust pas met vijf jaar op zwemles gedaan. Ze zit nu in groep drie maar heeft dus nog geen a diploma. Persoonlijk vind ik vier jaar te vroeg. Zie ik aan de kinderen uit mn klas ook. Maar ieder zn mening natuurlijk.
     
  19. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    9 en 10 vind ik ook erg oud. De oudste begon met zwemles toen ze 2 maanden vier was (was idd erg jong, maar ze pakte het goed en snel op).
    De jongste heeft Superspetters gedaan. Daarvoor moet je officieel 5 zijn maar ze was nog 3 maanden 4 toen ze begon.
     
  20. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    ja om vervolgens het kind op voetballen etc te doen en uren langs het veld te staan wachten, maar schijnbaar is dat anders.

    Hier het ABC onderwijs gevolgd , gewoon een pakket waarmee je door kon totdat je kind een diploma heeft.
    Hier zie je wel een duidelijk verschil waar de kindjes hun diploma hebben gehaald, sommigen zwemmen echt als dobbertjes en houden net hun hoofd boven water en hebben toch hun diploma gehaald.

    Waar wij hebben gezwommen waren ze er heel streng mee waardoor ze wel eens op weerstand van ouders stuitten omdat die er heel anders over dachten.
     

Deel Deze Pagina