Zwemles wanneer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rizzoli, 11 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.315
    806
    113
    Graag jullie advies over het volgende:

    Dochter is 4,5 en heeft heel 2019 op ouder en kind zwemles gezeten. het hele jaar was het huilen, zeuren en krijsen. We hebben alles geprobeerd; andere dag, andere tijd, andere ouder, oma, noem het maar op.
    Daarvoor zaten we op babyzwemles en dat vond ze wel oke, maar daar mocht ze haar zwembandjes om en hoefde ze eigenlijk ook niks.

    Bij het peuterzwemmen moest ze onder water, duiken, in het water springen, dingen opduiken, onder de mat door zwemmen en noem het maar op. Zonder uitzondering weigerde ze alles.
    Ook tijdens het vrij zwemmen deed ze niets van dit alles. Glijbaan gaat ze alleen van de babyglijbaan af als ik haar hand vasthoud.

    Ze is op zich niet bang van water, maar absoluut niet watervrij.
    Nu hebben we haar ingeschreven bij een zwemschool waar ze kan zwemmen in een klein groepje van 6 kindjes en waar we haar a-b diploma af hebben kunnen kopen. Het enige nadeel is dat hun wachtlijst in februari 7 maanden was en nu opeens 12 maanden blijkt te zijn.

    We kunnen ook kiezen een ander zwembad waar ze ook met kleine groepjes zwemmen, maar daar kunnen we het niet afkopen en dat vind ik een beetje spannend, ben bang dat ze echt heel veel lessen nodig heeft.
    Anderzijds hebben hun een wachtlijst van slechts 3-6 maanden.

    Ze is ook nog maar heel klein, maat 98 en 14,1 kilo.

    Wat vinden jullie?
     
  2. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik zou lekker nog even wachten. Ook om hoe je verteld hoe het peuterzwemmen is gegaan.

    Mijn oudste is met 5,5 jaar begonnen. Als er geen corona was geweest heeft ze over 2 weken in 14 maanden haar A, B en C diploma gehaald.
    Mijn jongste gaat ook pas na haar 5e op zwemles.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik zou ook lekker wachten.
    Als de zwembaden weer open zijn zelf rustig beginnen met watervrij maken.

    Verder goed zorgen voor uithoudingsvermogen en kracht. Veel wandelen en fietsen zorgt hiervoor.
    5,5 is een prima leeftijd om te beginnen met zwemmen. Het zwembad hier begint vanaf 5 jaar, dus die paar maanden doet het hem niet.

    Bij ons gaan ze na het ouder&kind zwemmen door naar de doorstroomgroep. En als ze dan ver genoeg zijn stromen ze halverwege de gewone zwemles in en slaan ze dus een stuk over.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Onze oudste is ook niet zo'n held in het water en al helemaal niet als hij dingen 'moet'. Hij is ook gestart toen hij 5,5 jaar was en dat was prima. Inmiddels wordt hij over ruim 2 maanden 7 en hij gaat nog steeds niet met plezier, maar nu kan ik hem wat meer en beter uitleggen waarom hij moet en hoelang nog ongeveer.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn oudste (toen echt geen water-held) begonnen met net 5 geloof ik - of misschien nog net niet 5. Maar achteraf was een jaartje later echt prima geweest, beter waarschijnlijk. Nu met 9 is ze een waterratje en zwemt ze heel geaag.
    Met mijn jongste (totaaaal niet angstig, snel watervrij) met 5,5 begonnen en dat gaat op zich goed, maar wederom; met 6 starten was ook echt wel prima geweest.

    Ik zou dus rustig wachten, en zelf zodra het kan gewoon fijn vrij gaan zwemmen.
     
  6. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Nog lekker wachten. Zeker als je kind er nog niet happy mee is.

    Ze moeten het zwemmen lichamelijk ook aankunnen.
    Wij zijn begonnen met onze oudste toen hij bijna 6 was. Het gaat langzaam maar hij vordert wel. Hij heeft 1 op 1 zwemles. Hij is ook bij alles bang. En wil het liefst alleen maar spelen in het water.

    Onze dochter van 4,5 wil heel graag op zwemles, maar ik kreeg van de zwemleraar het advies om nog te wachten tot ze wat ouder is. Omdat ze nog klein en tenger is. En er lichamelijk best wat van een kind gevraagd word.
     
  7. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.982
    5.815
    113
    Ik zou zeker wachten. Het is echt afhankelijk van het kind. Mijn dochter is straks 6 als ze begint met zwemles. Bij haar speelt energie/over prikkeling een rol. Ze kan nu amper nog een schoolweek volhouden, in groep 1 ging ze 3-4 halve dagen en nu in groep 2 blijft ze de woensdag thuis.
    Dan ook nog zwemles na schooltijd trekt ze echt niet. En met 6 heeft ze straks ook een beetje body en concentratie. :thumup:
    Ik schat dat mijn zoon met 5 jaar wel kan starten. Sowieso is dat bij mij (persoonlijk dus, niet van het zwembad) de minimumleeftijd.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    De wachtlijst zal door Corona flink opgelopen zijn. Ik zou ook gewoon wachten, er zijn zoveel kinderen die pas met 5/6 op zwemles gaan, en in de tussentijd vooral zodra het weer kan zelf regelmatig met haar gaan zwemmen.
     
  9. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Wij zijn expres pas begonnen met 5,5jr omdat ze dan wat sterker zijn.
    Qua weigeren: mijn gok is dat ze (een tijdlang) huilt bij het wegbrengen maar eenmaal in het water precies doet wat de juf (nu eenmaal andere authoriteit dan mama) zegt.
     
  10. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Gewoon lekker wachten hoor. Die van mij is ook met 5,5 begonnen. Totaal niet watervrij en dan hebben ze ook wat meer kracht.
    En door corona duurt het toch al veel langer.
    De mijne is geen zwemwonder en heb een A en B pakket ineens gedaan. Volgens mij kan dat voor de zwemschool totaal niet uit als alle kinderen zo lang er over doen als mijn zoon.:roflmao:
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Wat andere ook zeggen ze is nog jong en ze was niet heel blij. Je schrijft ze is klein maar hoe sterk is ze ?

    Anders lekker wandelen en fietsen, vrij zwemmen wanneer het weer kan.

    Groep 2 is ook nog vroeg genoeg om te beginnen. Zelf zou ik het liever afkopen. Onze zoon vond het peuter zwemmen verschrikkelijk waardoor we eerder zijn gestopt. Halverwege groep 1 gestart en dat ging super. (Groot voor zijn lengte en sterk)

    De zwemschool gaf aan 1 jaar voor a. Mits je niet teveel lessen mist. Het is heel fijn om te weten hoeveel tijd je nog hebt. De groep is ook vast.

    Een vriendin had constante discussies over het badje en waarom het kind bleef zitten. Ook heb je dan wisselende groepen.
     
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.513
    4.576
    113
    Mijn ervaring is dat je met zwemles niet te vroeg moet beginnen. Tenzij je het als sport en bewegen ziet en het weinig uitmaakt hoelang het duurt.

    Het begin lukt vaak wel. Maar als ze verder komen hebben ze echt kracht en conditie nodig. En moeten ze zich langdurig kunnen concentreren. Om het diploma te halen moet je een langere tijd een groot zwembad oversteken in verschillende zwemslagen. En vanaf een startblok door een diep gat duiken en een stuk onder water. Ook moet je met kleding aan zwemmen. Dat kost behoorlijk wat kracht.

    Ik zou er wel op letten dat je kind ook les krijgt in een groot wedstrijdbad. En ook in koud water.

    Ik ben ooit naar het afzwemmen geweest in een klein verwarmd badje. Dat is wat mij betreft niet echt zwemmen. Dat kind kon zich ook absoluut onvoldoende redden in de plaatselijke recreatieplas en in zee.
     
  13. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Wachten
    4.5 is jong en ze is er duidelijk nog niet aan toe
     
  14. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter was precies zoals jouw dochter. We hebben haar daarom pas later ingeschreven voor zwemles, ze zou dan starten als ze ruim 6 was. Toen kwam corona, en intussen is ze gestart met 7 jaar.
    De zwemschool was er blij mee, ze zeiden dat ze het sneller leren als ze al iets groter zijn, ook omdat ze dan meer kracht en uithoudingsvermogen hebben.
    Ze vindt zwemles hartstikke leuk nu, dat hadden we echt nooit gedacht.
     
    Rizzoli vindt dit leuk.
  15. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Wij waren begonnen met 5 jaar en we hebben 22 maanden over a en b gedaan. Had ik maar gewacht zodat ze wat sterker was. Ze was niet watervrij en kreeg de slag maar niet onder de knie.
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Hier moeten ze 5 zijn voordat ze mogen beginnen.

    Ik zou haar lekker op de wachtlijst laten staan, 5,5 jaar is nog vroeg genoeg om te beginnen.

    En afkopen geeft ook rust. Hoe vaak ik wel niet ouders naar de zwemleraar heb zien lopen en vragen waarom ze geen groepje verder mochten. Daarna verzuchtend dat het dan nog een maand langer zou duren.
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Ik zou ook wachten, tenzij er echt redenen zijn waarom je haar wel al iets qua zwemmen mee wil geven.

    We hebben M laten starten toen ze net 4 was, ik twijfelde maar zelf wilde ze héél graag. Ze vraagt zelf ook echt om extra te mogen zwemmen. Gister had ze weer een extra zwemles, de juf moet haar dan echt t water uit halen, ze wil maar doorgaan. Als ze zelf niet zo graag zou willen zou ik tot minimaal 5 jaar wachten. Er zijn genoeg klasgenootjes in groep 2 die nog maar net, of nog niet, zijn begonnen met zwemles.
     
  18. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Hier is onze zoon met 4 jaar begonnen. Hij vindt het helemaal leuk. Verschil misschien wel dat hij al vanaf 6 maanden bij zijn opa en oma elke zomer zwemt. Hij is het dus gewend
     
  19. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Bij ons mag je starten in het jaar dat je 6 wordt. Wij hebben bij de oudste gewacht tot hij 6,5 was. Dat was voor hem een goede beslissing omdat hij door lichamelijk niet zo sterk is. Nu kon hij nog een jaartje sterker en groter worden. We hebben toen ook bewust veel met hem gefietst.

    Bij onze dochter weet ik nog niet wat we doen. Ze is dol op water, is motorisch heel vlot tot nu toe, is ook echt een doorzetter. Dus misschien dat zij al wel op les gaat als ze 5;5 is.

    Zelf lijkt me met 4 jaar wel heel jong. Maar ik ken je kind natuurlijk niet ;) Qua conditie en kracht is het volgens mij echt handiger als ze wat ouder zijn.
     
  20. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Als ik in de buurt van children of the water had gezeten had hij al met 3 jaar kunnen zwemmen. Maar helaas dat is niet. In mijn ogen kunnen ze niet vroeg genoeg zwemmen.
     

Deel Deze Pagina