Zwemles, wat te doen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door yaro, 25 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaro

    yaro Niet meer actief

    Zoontje (ass) is net 7 en begonnen met zwemles toen hij net 4 was. Eerst bij zwemles voor kinderen met beperking. 1 op 1, dit was geen succes want hij wist precies wat hij moest doen om dingen niet te hoeven doen. Na 1,5 jaar is hij overgegaan naar regulier zwemles. Hij moest gewoon nog beginnen bij watervrij maken.
    Maar het ging goed. Hij zwemt 2x per week.

    Hij is extreem gevoelig voor aanraking. Hij loopt nu dus ook compleet vast. Hij weigert zijn ogen open te doen en daardoor ook om door het gat te duiken. Want zonder je ogen open kan je het niet zien dus heeft proberen echt geen zin, aldus zoontje. Hij heeft nu een duikbril, maar hij vindt dat zo’n naar gevoel op zijn hoofd.

    Daarnaast is hij dus ook extreem overgevoelig voor kou. Hij heeft een thermo zwemshorty, maar verkrampt in het water, waarna het na een tijdje 10 minuten goed gaat en daarna verkrampt hij weer voor de rest van de les. Hij kan dan ook echt niet meer mooi zwemmen.

    We hadden al afgesproken dat hij voor een certificaat zou gaan. Maar nu de kou ook roet in het eten gooit zitten we met onze handen in het haar.

    We hebben de optie gekregen om hem na 30 minuten uit de les te halen ipv na 45 minuten, maar dat dekt de lading ook niet denk ik. Hij trilt nog een dik half uur na de zwemles.

    Hij kan nu zwemmen in het diepe zonder kurkjes. Hij springt in het water (koud water met veel tegenzin, maar normaal water met veel plezier), kan ook prima duiken zonder gat voor zijn neus.

    Wat zouden jullie doen?

    Stoppen met zwemles?
    Over naar een ander zwembad die in warm water zwemmen, maar ook daar zal hij niet duiken en dus enkel misschien een certificaat gaan halen?

    Ik kan nog vragen of hij iets langer met het vorige groepje mee mag zwemmen, in voor hem diep water (1.40m) maar dan zonder kurkjes enzo wat de andere kinderen daar nog wel doen.

    Wij betalen nog een aantal maanden voor het zwemles pakket en dat is voor ons veel geld. Overgaan naar een ander zwembad betekend dubbele kosten en dat komt echt zeer slecht uit. Het is al zo duur.

    Hij zit nu in groep 3 en de school doet aan schoolzwemmen in groep 4,5 en 6. Wel in het diepe water, dus geen idee of dat haalbaar is voor hem. Maar dat zien wij dan wel. Als het over een tijdje beter gaat, zal hij dus wel regelmatig blijven zwemmen onder leiding van badinstructeurs.

    Wij weten het echt even niet meer.
     
  2. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik blijf al steken bij het 1 op 1 verhaal en dingen niet te hoeven doen.

    Onze zoon, met ass, krijgt ook 1 op 1 zwemles. Nu weet ik dat elk kindje anders is, maar hoe zit het dat hij het voor elkaar krijgt om dingen niet te hoeven doen? En waarom dan wel bij groepsles?
    Onze zoon geeft af en toe ook flinke weerstand op de opdrachten die hij moet uitvoeren, maar onze zweminstructeur weet ondertussen precies hoe zij erop in moet spelen en wat ze moet doen om hem 9 van de 10 keer wel zo ver te krijgen. En natuurlijk lukt het niet altijd en er zitten bij ons echt lessen in die gewoon weggegooid geld zijn. Maar in de bijna 2 jaar dat hij zwemt is hij nu bijna zo ver voor afzwemmen van a diploma.

    Ik lijk net te lezen alsof de kou eerder niet van belang was en nu wel, klopt dat of was het vanaf het begin wel een probleem.
    Heb je daar al iets mee gedaan, met de prikkelgevoeligheid? Want misschien valt daar juist veel te verbeteren.
     
    Uuz vindt dit leuk.
  3. yaro

    yaro Niet meer actief

    Hij weigerde echt gewoon met 1 op 1 les. En toen hij wel in kleine stapjes omhoog ging vertelde de vrijwilligster waar hij les van had dat hij alleen nog 5 seconde zijn gezicht in het water moest houden en dan zijn plaatje zou krijgen en dat zorgde voor dikke paniek. Hij kon dat prima, maar die ene opmerking zorgde voor zoveel druk dat hij niks meer durfde, alleen maar overstuur. En dat meerdere lessen na elkaar. Zelfs toen hij na een paar lessen toch maar zijn plaatje kreeg hielp dat niets meer. Toen zijn wij gestopt en een maand later naar regulier zwemles gegaan.

    Juist door de groepjes doet hij mee met de les. Hij volgt veel beter als er meerdere kinderen om hem heen zijn.

    Het koude water is vanaf het begin een probleem geweest.

    Hij krijgt ergotherapie ivm zijn hoge prikkelgevoeligheid op zijn huid.

    De kans is overigens ook aanzienlijk dat hij ook niet met kleren aan gaat zwemmen. Regen op zijn kleren zorgt al voor paniek. En dan gaat het al om het kleinste miezerbuitje.
     
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.036
    15.045
    113
    Ik zou nu tot de zomervakantie doorgaan en dan alleen met schoolzwemmen verder (of betaal je daar veel aan? Wij hebben het niet) .
     
  5. yaro

    yaro Niet meer actief

    Schoolzwemmen is gratis
     
  6. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113
    Als de kou vooral het issue is, kun je dan niet zo'n heel thermopak kopen ipv van alleen een broek? (dus ook met bovenlijf erbij). Misschien dat hij er dan minder last van heeft? Bij mn dochter maakte het in ieder geval een wereld van verschil.
     
  7. yaro

    yaro Niet meer actief

    Hij heeft een thermo zwemshorty. Met korte pijpen en korte mouwen.
    Lang heb ik niet kunnen vinden in zijn maatje zonder drijvend vermogen (dat mag niet).
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
  9. yaro

    yaro Niet meer actief

  10. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113
    Jammer, dat zo'n echt pak niet mag. Bij mijn dochter mocht zo'n dik pak wel tijdens de lessen. Ze kon er inderdaad ook een beetje smokkelen, omdat het drijven makkelijker ging, maar aangezien ze ook 1x per week in een warm bad zonder het pak kon zwemmen, vond ik dat niet zo'n big deal. Al met al heeft het enorm geholpen met haar zich laten concentreren op haar tecnhniek. Ze kan inmiddels (aantal jaar verder) gewoon goed zwemmen, maar in van dat hele koude water zwemt ze nog steeds niet graag. Snap best dat je zoontje met ass niet in dat koude water kan zwemmen!
     
  11. yaro

    yaro Niet meer actief

    Ja ik baal wel dat dat niet mag. Maar goed.. hij heeft vanmiddag weer zwemles, ik denk dat ik maar ga vragen of hij terug mag naar het vorige groepje, maar dan zonder kurkjes. En daarna maar gewoon stoppen. Na 3 jaar vind ik het ook zo wat om eerst weer te gaan wachten tot hij wat minder gevoelig wordt voor de prikkels op zijn huid.

    Ik zal straks op school ook eens vragen hoe het precies zit met schoolzwemmen. Dat is ook in het koude bad namelijk.
     
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ik zou het pakket afmaken, zonde van je geld.
    Onze dochter kan ook niet tegen het koude water en het niet durven duiken (want het zwembad is diep, koud, ogen prikken) kostte haar bijna haar diploma terwijl ze goed kan zwemmen. Wij hebben haar gezegd, niet duiken is geen diploma en langer naar zwemles. Zelfde geld voor het klagen over de kou, dan zwem je maar wat harder. Daar had ze geen trek in , dus nu duikt ze en zwemmen gaat ook goed. En geloof me , mijn dochter manipuleert de boel ook als ze de kans krijgt, inclusief zielig bibberen, pijnlijke benen en buikpijn. Nu het goed gaat bibbert ze niet meer zoveel.
    Uit je verhaal maak ik ook wel een beetje op dat hij de juf manipuleert om dingen niet te hoeven doen. Ik denk dat hij daar nu teveel ruimte voor krijgt.
    Misschien denk je wel, jeetje wat lomp, dat is niet direct zo bedoeld , maar meer om het ook eens van die kant te bekijken. Uiteraard ken jij je zoon het beste en weet je of dit mogelijk aan de hand zou kunnen zijn. Jullie worsteling is lastig, waar doe je goed aan? Dat weet je altijd pas achteraf, dus doe vooral wat goed voelt. Succes!
     
  13. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Je kan ook proberen een deel van je geld terug te krijgen bij huidige zwemschool, ze hebben natuurlijk ook steken laten vallen.

    En anders zou ik toch het pakket afmaken en na de zomer verder gaan in een ander klein zwembad met water wat op een goede temperatuur is. Bij ons in de buurt zijn er meerdere mogelijkheden in bijvoorbeeld sportscholen.

    Wanneer je het gevoel hebt dat hij zich prima kan redden kan je er ook voor kiezen om helemaal te stoppen met lessen enbijvoorbeeld 1x per 2 weken zelf met hem te gaan zwemmen
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Misschien een gek idee maar waarom zou je niet stoppen? Het kost veel geld en je zoon gaat toch geen diploma halen. Hij kan immers niet voldoen aan meerdere verplichte onderdelen. En welke waarde heeft een certificaat?

    Dit zorgt alleen maar voor frustratie terwijl de resultaten er niet zijn of minimaal. Geef bij zoon aan dat hij dan altijd met een kurk of bandjes zal moeten (en onder toezicht). En dat hij dus niet mee mag zwemmen met andere kinderen. Maar misschien wil hij dat niet eens. En dat is toch ook prima? Waarom moet hij dit als hij het toch niet kan?

    Overleg met school wat ze hiermee doen tijdens het schoolzwemmen. Sommige scholen hebben een apart badje voor kinderen zonder diploma's. Of hij zit aan de kant (Of doet op school wat anders).
     
    palmie37 en kleinepien vinden dit leuk.
  15. palmie37

    palmie37 VIP lid

    8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik zou inderdaad ook serieus overwegen om even te stoppen en eventueel op een later tijdstip verder te gaan!
    Zo heeft het ook geen zin dus ik zou hem verdere stress lekker besparen en misschien is hij er op een later tijdstip wel veel meer klaar voor, hij word immers ook ouder!
    Misschien kan je dan informeren over eventuele privelessen of lessen in kleine groepjes?
     
  16. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik zou echt gaan voor lessen in kleinere groepjes. Max drie kinderen.
     
  17. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.158
    582
    113
    Het ligt er in mijn ogen aan wat je belangrijk vindt. Je hebt een paar opties volgens mij:
    1. Je zoontje gaat door tot hij uiteindelijk een diploma heeft. Op wat voor manier en waar dat dan moet, weet ik niet.
    2. Je zoontje gaat (ergens anders?) door voor een certificaat, wat niets waard is zodra je een zwemdiploma moet laten zien ergens maar wat wel goed kan zijn voor eigenwaarde.
    3. Je kijkt of je zoontje zich kan redden in het water. Kan hij zwemmen en boven komen/blijven? Is het veilig om hem alleen te laten zwemmen? Als hij in het water valt ergens, kan hij zichzelf redden? Dan zou ik stoppen met zwemles en die druk eraf halen.
     
  18. yaro

    yaro Niet meer actief

    We hebben een oplossing gevonden met de zwemschool.

    Hij is een groep terug gezet waar ze nog in het warmere bad zwemmen. Om de week zwemt hij nu op zaterdag (andere weekend is hij bij zijn vader) waar ze met 2 kinderen op 1 zweminstructeur zitten.

    Hij blijft in dit bad tot hij echt goed genoeg zwemt. Hij zal ook in dit bad met kleren aan proberen te zwemmen en als hij goed genoeg zwemt dan gaat hij alsnog een keer het koude bad in om zijn reactie te peilen.

    En een heel positief punt. Hij was zo blij dat hij terug naar het warme water mocht, dat hij spontaan zelfverzekerd genoeg was om door het gat te duiken. Elke les weer. De laatste les vond hij het wel spannend omdat er nieuwe kinderen in zaten en hij bang was dat ze hem niet goed genoeg vonden. Maar uiteindelijk deed hij het wel.

    Op deze manier gaat hij dus mooi nog even door zwemmen. Hoe meer positieve ervaringen in het zwembad hoe beter.
     
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Wat fijn!
     
    yaro vindt dit leuk.
  20. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    En dat doet zoveel he die positieve ervaringen! Dat is echt een belangrijk punt!

    Fijn dat t zo kan!
     

Deel Deze Pagina