Zwemles

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Polletjepiek, 18 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Hoi

    Hoe ging zwemles bij jullie?

    Mijn dochter is half maart begonnen met zwemles, tegelijk met een vriendje en vriendinnetje; vriendje is een weekje later begonnen. Nu zijn dit vriendje en vriendinnetje al door naar badje 2, omdat zij 5 seconden kunnen drijven. Nu is mijn dochter erg sneu dat zij dat dus nog niet kan.

    Ze zwemmen 2x per week een half uurtje.

    Hoelang zat jullie kind in badje 1. Wat is een beetje normaal?
     
  2. miesemies

    miesemies Actief lid

    25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon is per 1 februari begonnen. Hij bleek toen vrij bang te zijn en kon/durfde nog niet te drijven. Per eind maart zit hij opnieuw in een beginnersgroep en nu gaat het prima. Hij gaat nu beginnen met drijven. Dat is afhankelijk van zo veel factoren. Ik zie hier leeftijd, durf, zelfvertrouwen, goede rugligging/drijfligging enz, enz.
    Komt vast goed, de een is wat sneller dan de ander en soms maken ze ineens een sprong vooruit en soms blijven ze wat langer hangen.
     
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Mijn zoon is nu 1,5 jaar bezig en mag bijna afzwemmen. Wij hopen dat het in juni lukt, anders wordt het na de zomervakantie. Hier werken ze niet met badjes maar hoe snel het gaat is per kind heel verschillend en hangt van veel factoren af. Ik geloof dat een kind gemiddeld 50 klokuren zwemles nodig heeft.
     
  4. Marijke1982

    Marijke1982 Niet meer actief

    Mijn dochter is eind augustus begonnen met zwemles. 2X per week 45 minuten. Ik denk dat ze ongeveer 1 maandje in het eerste badje heeft gezeten.
    Ze mag 30 april al afzwemmen.
    Hier werken ze met kleuren. Je begint met rood, dan oranje, geel, blauw, dubbel blauw en groen.
    In het gele badje heeft ze vrij lang gezeten (in vergelijking met de rest iig). Denk wel 2,5/3 maand ofzo. Maar na geel gaan ze naar het diepe toe dus is het wel belangrijk dat ze genoeg kracht hebben om te zwemmen. Vanaf blauw is het weer heel snel gegaan.
     
  5. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En ieder badje 1 staat niet gelijk aan elkaar... Bij het ene badje één is het alleen maar 'watervrij' maken. Bij een ander moet je ook al (deels) de zwemslagen kunnen, dus dat is moeilijk te vergelijken.
    Maar drijven is wel moeilijk hoor voor kinderen. Niet zozeer het 'kunnen' als wel het dúrven. Durven 'loslaten' als het ware. Vertrouwen te hebben dat het water je kan dragen.

    Maar het antwoord op je vraag kan eigenlijk alleen realistisch beantwoord worden door ouders van kinderen die in het zelfde bad zwemmen.

    En zelfs dan is het (wat iemand al zei) van zoveel factoren afhankelijk.

    -hier zat ze meen ik 5 of 6 lessen in badje 1 - om de beenslag te leren.
     
  6. Storm

    Storm Niet meer actief

    We hebben hier maar 1 bad, dus tot zijn C-diploma blijft hij in bad 1 ;)
    Mijn oudste heeft 3 maanden waterwennen gedaan, maar toen waren ze al wel bezig met de beenslagen, in het water springen, op de buik en rug drijven enz.
    Ik vind dat ze best snel gaan. Ze zwemmen in diep water, hij is begin december begonnen en heeft nu alleen nog kurkjes om de buik en af en toe zwemmen ze al helemaal zonder hulpmiddelen. En dat in nog geen 5 maanden, begonnen met een half uurtje per week. Na het waterwennen werd dat 45 minuten.
     
  7. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    50 klokuren? Om diploma A te halen bedoel je? Dat zou wel erg snel zijn
     
  8. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Onze dochter mag vanmiddag afzwemmen, ze is 11 mei 2013 begonnen dus ze heeft in 11 maanden haar A gehaald.
    In de zomer vakantie en kerst vakantie hebben ze geen les dus nog 2 maanden er af en ze is begin januari twee weken niet geweest dus die er nog af dan komen we ongeveer op 8,5 zeg 9 maanden over A.
    Iets van 34 lessen van 45 minuten.
    Nu lijkt het er wel op dat ze best snel is want sommige kinderen die gelijk met haar begonnen zijn hebben twee certificaten en onze dochter 4, na de vierde mag je voor A.
    Ik hoop dat ze 5 juni nog voor haar B diploma mag zwemmen.
     
  9. miesemies

    miesemies Actief lid

    25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoorde hier gemiddeld 14 maanden les ( 1 uur per week). Onze dochter had het met 12 maanden en dat was best snel. Maar alle eisen zijn niet in ieder zwembad hetzelfde. Zo hoor je dat je in het ene zwembad met makkelijker kleding mag afzwemmen voor A dan in het andere zwembad. En ik denk dat je er niets aan kunt veranderen. Je bent afhankelijk van het zwembad waar je lest en de opinie van het personeel daar. En ieder kind heeft zijn eigen tempo en vaardigheden.
     
  10. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    #10 Athina, 19 apr 2014
    Laatst bewerkt: 19 apr 2014
    45- 55 klokuren is inderdaad het landelijke gemiddelde... In de praktijk komt dat bij de meeste baden neer op 15 maanden tot 1,5 jaar.

    In nederland wordt over het algemeen gezwommen naar de eisen van 2 zwemdiploma's . Of het diploma van de ENVOZ (Otter, Bever, Zeehond) óf het diploma van de NPZ-NRZ (met de dobbelsteen, met A, B of C erop)

    Deze diploma's lijken op elkaar, maar hebben wel verschillen. Onder andere dus al in kledingeisen.

    In principe wordt een zwembad wat een diploma uitgeeft van NPZ NRZ regelmatig gecontroleerd door een controleur van NPZ-NRZ . Als dingen écht niet goed zijn bij het afzwemmen en dat is structureel- dan mag een zwembad uiteindelijk dat diploma niet meer uitgeven. Dus in principe is er wel degelijk één lijn.
    En wélke lijn je (kind) volgt, daar kies je zelf van te voren voor, als je een zwembad kiest. (welk diploma volgt het zwembad?)
     
  11. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is bijna 5, met 4 jr 4 mnd begonnen en zit nu in badje 6.

    Eerst ging het langzaam omdat hij niet sterk genoeg was, maar zijn techniek is heel goed en gaat nu als een dolle!
     
  12. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Onze oudste is vorig jaar februari begonnen. Hij was toen 5 jaar en 4 maanden.
    Wij zijn eerder met hem gestart, met 4, maar dat ging niet. Dus opnieuw gestart, en ook bij een ander bad want het eerste bad was gewoon ruk.
    Hij heeft inmiddels A en B, en mag over 1.5 maand voor C.
    Niets geen bad 1, 2 of 3. 1 zwemleraar, en 1 ploegje dat zwemt in 1 bad.
    Geen drijf pakken of bandjes. Alleen een slurf in het begin.
    Eerst was het 1 keer per week, toen 2 keer per week en vanaf september tot februari heeft hij 3 keer per week gezwommen want het schoolzwemmen kwam er bij.
    Inmiddels heeft hij 1 keer les zwemmen en 1 keer schoolzwemmen per week.
    Gaat echt perfect.
     
  13. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Dat ligt aan de zwemschool.. Hoeveel badjes zijn er, wat moeten ze kunnen voor badje 1..?
    Hier waren het eerst 5 badjes, nu 4. Andere zwemscholen hebben 8 badjes, of 12..!

    Mijn dochter mocht badje 1 overslaan, vanwege ouder en kind zwemmen, dat ze daarvoor had gedaan.
    In juni gaat ze afzwemmen voor A (daar ga ik iig wel van uit :D Maart was ze er nog net niet klaar voor ;)).
    Ze heeft er dan 10 maanden over gedaan (1x/wk 45min).
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het hier best lang duren, maar ze heeft maar een half uur les per week. En na 1 jaar en 8 maanden haar A gehaald, dat is 41 zwemuren, dus dat is eigenlijk nog best snel dan.

    Wel sneu als vriendjes al wel doorgaan en zij niet, maar behalve misschien extra oefenen en met je kindje erover praten (misschien vindt ze iets eng) kan je niet zo zoveel, de een gaat sneller dan de ander. Hier gelukkig geen badjes, maar stickers en ze gaan na verloop van tijd naar de andere kant van het bad. Daarna diplomagroepen van 12 weken telkens.
     
  15. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoon heeft 15 maanden over zijn A diploma gedaan
    Hij had 45 min. per week les, behalve in de schoolvakanties, dus dat komt neer op een les of 50 in totaal denk ik.
    Vervolgens 3 maanden voor zijn B diploma gezwommen en voor zijn C diploma ook 3 maanden.
    Dus een les of 20 voor B en C samen.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Wat Arevinol schrijft.

    Hier zijn er zes badjes en ze zwemmen één keer in de week drie kwartier. Ze is een dag voor haar vierde verjaardag begonnen. Daarvoor heeft ze een half jaar peuterzwemles gevolgd. Ze heeft 13 lessen in badje 1 gezeten, 8 lessen in badje 2, 6 lessen in badje 3A, 11 lessen in badje 3B en ze zit nu sinds 3 weken in badje 4. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat ze haar diploma heeft, maar het valt me tot nog toe niet tegen.
     
  17. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Mijn dochters waren wat ouder, 8 en 6, toen ze op zwemles gingen (wel hadden ze schoolzwemmen).
    In september 2010 begonnen, en december 2011 geslaagd voor A, 8 weken later voor B en weer 8 weken later voor C.
    De badjes leken wel lang te duren, hier deden ze ongeveer 3 maanden per badje.
    Maar ik kreeg wel complimenten dat de meiden het zo goed oppikte!
    Zoonlief is nu 5 jaar en wil hem ook aanmelden, dan zal hij eind dit jaar denk ik, kunnen starten, is hij bijna 6.
     

Deel Deze Pagina