Zwemles

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Annefien, 18 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    553
    340
    63
    Vrouw
    We zijn aan het kijken voor zwemles.

    Maakt het veel uit of je kiest voor 45 of 60 minuten les?
    De zwemschool van 45 min hanteert 45 min in groepjes van 8 a 9, die van 60 min groepjes van 12.

    En dan is de een het zwem abc en de ander de envoz.

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
     
  2. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.315
    807
    113
    Onze dochter zwemt 45 minuten omdat die tijd gekoppeld is aan kleine groepjes van 6 kinderen.

    Maar 12 kinderen in een groep, hoeveel instructeurs staan er dan op?
     
    autumn86 en Annefien vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik zou het ook af laten hangen van hoe oud je kind is. Mijn dochter begonnen met 4 jaar, dan is 45 minuten prima. Hier zaten ze met max. 10, dat is nog te doen, 12 lijkt me heel veel, tenzij er twee meesters/juffen op een groep staan. Met één meester/juf zou ik sowieso kiezen voor de zwemschool met de kleinere groepjes.
     
    Annefien vindt dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Ligt aan de leeftijd als aan de hoeveelheid begeleiding.

    Onze knul zat in een groepje van 6 kinderen met 1 badmeester.

    In het begin is het vaker op elkaar wachten in verband met het overzicht dat ze in 1,2 of 3 tegelijk in het water liggen en later met max 6 afhankelijk wat ze oefenen.

    Blijven ze in het zelfde groepje of mieten ze naar vervolg badjes?

    Bij ons was 1 groepje, lukt duiken niet krijg je extra les. Geen wisselingen tussendoor.

    ( peuterzwemmen was hier in verschillende badjes en als er plaats was mocht je door, kan soms heel lang duren, dat zwembad hebben we niet gekozen)
     
    Annefien vindt dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Ik zou voor 45 min in kleine groepjes kiezen. 60 minuten en een grote groep is waarschijnlijk minder efficiënt.
     
    Vero0504 en Annefien vinden dit leuk.
  6. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.860
    4.937
    113
    Hier was het 45 minuten in kleine groepjes, en dat vonden ze allebei al moeilijk genoeg - in een grotere groep waren ze denk ik veel langer bezig geweest. Hier konden ze verder op zondag ook 2 uur gratis oefenen met 1 ouder (en dan liep er een instructeur rond om wat tips te geven hier en daar), dat hebben we ook veel gedaan!
     
    Annefien vindt dit leuk.
  7. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    402
    231
    43
    Ik zou sowieso niet voor groepjes van 12 kiezen. Wij zijn overgestapt omdat dat echt veel te veel was om goed les te kunnen krijgen.
     
    Kolibrie en Annefien vinden dit leuk.
  8. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    553
    340
    63
    Vrouw
    Zoals ik het begrepen heb is bij die zwemschool het 1 zwemleraar op een groep van 12.
     
  9. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    553
    340
    63
    Vrouw
    Hij is nu ruim 4,5, met de wachtlijst erbij zou hij zo rond de 5 zijn als hij kan starten.
     
  10. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.510
    113
    Vrouw
    zelfde ervaring. Dochter zit nu in een groepje van 6 met 1 instructeur. In verhouding net zo duur als 1 op 12.
     
    Annefien vindt dit leuk.
  11. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    553
    340
    63
    Vrouw
    Het zwembad van 60 min groepjes van 12 schuiven ze naar vervolg groepjes, bij die van 45 min groepjes van 8/9 blijven ze als groepje bij elkaar bij dezelfde leraar tenzij ze echt enorm gaan voor- of achterlopen, dan wordt er met de ouders overlegd.
     
  12. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    553
    340
    63
    Vrouw
    Dank allemaal voor jullie reacties.

    Het zwembad met de groepjes van 12 wordt het dus niet.
    Moet van 1 zwembad nog reactie krijgen, maar anders wordt het die van 45 min in groepjes van 8/9.
     
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk dat 9 of 12 niet zoveel uit maakt. Een verschil van 6 of 12 wel. Je moet uiteindelijk ook gewoon geluk hebben met de andere kinderen ;) . En met meer kinderen heb je ook weer meer kans dat er weleens 1 of 2 ontbreken ;) en dan kom je nog op hetzelfde uit.
    Als ze maar voldoende zwemruimte hebben.
    Van de 5 badjes die hier waren, was bad 2 echt aan de krappe kant. Als daar 12 kinderen écht waren, was het eigenlijk te vol. Gelukkig was 12 het maximum - en gebeurde het ook dat je -juist door het doorschuifsysteem- wel had dat je kind soms in een groep van 7 zwom.
    Verder is het fijner als ze per kind doorschuiven vind ik. Dat er echt naar jouw kind gekeken wordt.

    In de baden 4/5 was het zelfs zo dat er 15 kinderen móchten zwemmen. Maar het was maar zélden dat de groep echt zo vol was. Niet door zieken, maar doordat er op dat moment, op dat tijdstip, niet meer kinderen waren met dat niveau. Dus er waren ook periodes dat ze dus maar met 6 zwom. Bij B was het vaak weer wel 'volle bak' .
    Dus dat is wel iets om rekening mee te houden of te bekijken.

    Wat ik belangrijk vind: Het diploma en het zwemwater. Wordt er in 2 meter diep water gezwommen? Is het water altijd warm? Leren ze lange afstanden zwemmen (25 meter) . Word het zwembad op niveau gecontroleerd?
    Hoe vaak word er afgezwommen? Ook iets om rekening mee te houden. Zeker bij A .

    Uiteindelijk blijft het ook een kwestie van geluk hebben denk ik: Wie staat er voor de groep van je kind en heeft je kind daar een klik mee. En zijn er niet te veel zieken (en daardoor wisselingen) . Maar daar heb je gewoon geen invloed op. Zeker niet in deze tijd van personeelskrapte overal.
     
    Annefien vindt dit leuk.
  14. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Hier bij zowel L als Z groepen van max 12 (gehad) met 60min. Helemaal prima!
     
    Annefien vindt dit leuk.
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Dan zou ik absoluut gaan voor 45 min.

    Een vriendin had de andere zwemschool en daar waren hele discussies waarom het ene kind wel door mochten het andere niet.

    Wij vonden het belangrijk om continuïteit te hebben. Anders zit je eerst bij die kinderen en de ene week/ maand gaat er 1 weg of bij.
    Veel frustrerende. Die van ons zou dan zeggen waarom ben ik niet goed genoeg
     
    Annefien vindt dit leuk.
  16. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.315
    807
    113
    Wow das wel pittig dan. Kan me niet voorstellen dat er dan veel aandacht is voor het individuele kind.
     
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Tenzij je degene bent die op de rest van de groep moet wachten. Dat had mijn dochter steeds, die ging veel sneller dan de rest van haar groepje.
     
    Bloempjelief en Athina vinden dit leuk.
  18. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.134
    530
    113
    Utrecht
    Onze dochter had zwemles van 45 minuten in een groepje van maximaal 4 kinderen. Ideaal!
    Helaas vanwege de meerdere (langdurige) lockdowns heeft het toch nog best lang geduurd voordat ze a,b en c had.
     
    Annefien vindt dit leuk.
  19. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.321
    4.702
    113
    Vrouw
    Hier zit m’n oudste net 3 weken op zwemles in een groep van 24 met 2 bad meesters/juffen :eek:.

    Al bij het zwembad aangegeven dit echt teveel te vinden..
     
    Bloempjelief vindt dit leuk.
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Dat was bij ons niet zo'n probleem. Je had bepaalde oefeningen die ze deden en de kilometers maken. Het grootste struikelblok was dan het gat. De kinderen die het echt niet konden kregen een aparte les. Vond je de borstcrawl lastig oefende hij ter plekke en andere konden alvast de banen doen.

    Voordeel van 6 kinderen in 1 groepje in een klein bad.
     

Deel Deze Pagina