Zwemmen en angst mama

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door River87, 11 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. River87

    River87 Fanatiek lid

    28 nov 2016
    1.315
    1.063
    113
    Als kind leerde ik pas later zwemmen denk 7 of 8 jaar op school
    We hadden schoolzwemmen dus mijn ouders vonden zwemles niet nodig.
    Ik leerde zwemmen Maar vond t altijd eng.
    Bleef altijd zo dicht mogelijk bij de kant.
    Heb nu meer vertrouwen in mezelf en het zwemmen Maar ga liever niet onder water.

    Door corona is het zwembad veel dicht geweest en eenmaal weer open was ik zwanger dus met onze peuter van 3 amper gezwommen.

    Toen wij vorig jaar november met vrienden weg waren en met kindjes gingen zwemmen zag ik hoe vrij zij waren met hun kindere in het water. Onze zoon ging in het peuterbadje helemaal los Maar ook ee paar keer onder water door het water wat hij binnen kreeg ging hij over z'n nek in dat bad.

    Nu zijn we vorige week voor t eerst pas weer gaan zwemmen. Ik merk dat ik veel dingen eng vindt en hij ziet geen gevaar Maar houdt ook steeds z'n mond open en ja hoor weer hop onder water allemaal water naar binnen.
    Als ik de andere ouders zag die kinderen lieten rennen over vlotten en kopje onder gingen en niks aan de hand.
    M'n man moest me overhalen om hem van de kant in het water te laten springen
    Ik zag dat dit goed ging maar toen hij vroeg om met hem van een grote dichte glijbaan te gaan zag ik dat echt niet zitten.

    Ik wil graag dat m'n kind durft en niet bang is zoals ik, maar vindt t doodeng.

    Wie heeft er tips of ideeën hoe we hem goed kunnen helpen omgaan met t water
    En mij minder angstig te laten zijn.
    Ik voel me ook echt de enige hier in als ik rondkijk in het zwembad
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ga eens naar een les ouder&kind zwemmen. Dan kan je onder begeleiding eens dingen proberen.
    Daar leren ze bellen blazen in het water, zodat je dus niet inademt. Trappelen met je benen. Draaien naar je rug.
    En van de kant af duiken en springen enzo.

    Mijn bijna 4 jarige duikt zelf van de kant, duikt onder water ringen van de bodem. Gaat head first van de glijbaan af.
    Zwemt zonder bandjes zo’n 2 meter naar de kant toe waar ze niet kan staan.
    Die is echt mega water vrij.
    Maar dat komt omdat ze al vanaf baby af aan zwemt in de ouder&kind les.
    Met m’n zoon was dat net zo.
     
    littlemunchkin, Axia, Mapje en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Of misschien zelf eens een priveles zwemmen? Geen idee of mogelijk is hoor.
    Lijkt me echt heel vervelend dat je zelf ook zo onzeker bent.
    En dat bezorgde? Als ik dat zo lees is het niet meer dan normaal dat jij je peuter goed in de gaten moet houden als hij geen gevaar ziet en geen zwemdiploma heeft..
     
    River87 vindt dit leuk.
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.513
    4.576
    113
    Ga samen naar ouder en kind zwemmen. Dat is in een kleine groep en vaak waar jij kunt staan. Goede begeleiding geeft jou meer vertrouwen. En je kind leert zichzelf redden in het water. Het zou enorm jammer zijn als jij angst overbrengt op hem. En een belemmering voor de zwemlessen.
     
    River87 vindt dit leuk.
  5. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.473
    3.149
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ouder en kind zwemmen is inderdaad een goede - daar zie je wat er kan en mag zonder dat het kwaad kan...
    En in hoeverre vind je water in je gezicht etc nog eng? Misschien is volwassen zwemles nog een idee. Een huidig A diploma vraagt drijven buik, borstcrawl, door het gat... best wel wat dingen waarbij je onder water gaat. Volwassen les is mogelijk een stuk goedkoper dan prive les, maar kan je misschien wel verder helpen? Maar ik denk dat ouder en kind zwemmen al een goed eerste begin is.

    Ik geef zelf deze lessen (o.a) en heb ook meegemaakt dat een groot ouder zichzelf niet vertrouwde en haar spring-in-het-veld- kleinzoon daarom tijdens de les het liefst vleugeltjes om deed. Dat hebben we vrij snel afgebouwd en beiden hebben zoveel geleerd die 2 jaar! (2 -4 zwommen ze bij me) .
     
    River87 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  6. River87

    River87 Fanatiek lid

    28 nov 2016
    1.315
    1.063
    113
    Thnx voor de reacties, gelijk even gekeken maar ouder kind zwemmen is hier precies op de ochtend dat hij naar de peuterspeelzaal gaat en de andere dag werken we beide

    Misschien een zwembad verder weg, ga daar nog even naar kijken.
    Wil inderdaad dat hij zich wel vrij voelt om te durven maar dat dus ook op een veilige manier leert
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou ook gaan ouder en kind zwemmen, dat zijn hier gewoon leuke lessen, echt geen wilde dingen, waarbij een kind toch veel leert - en ik denk dat het voor jou ook fijn is dat samen te doen. Hopelijk dat je een zwembad kan vinden dat het op een andere dag aanbiedt!
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Dochter hier is zelden in t water te vinden, ik heb een bloed bloed bloed hekel aan zwemmen plus ons zwembad wordt geregeld belaagd door overlastgevers die t ook niet uitmaakt of je je kind en partner bij je hebt.

    Een zwembad heeft ze denk ik 3x gezien in dr hele leven.

    Ze staat nu op een wachtlijst voor zwemles in een klein groepje kinderen per instructeur, kost wat meer maar ze ziet ook geen gevaar ofzo en ik verzoop zelf bijna in een zwembad met les zwemmen (en ik was aanzienlijk voorzichtiger aangelegd).

    Op die leeftijd kan je nog ouder/kind zwemmen. Hier wordt ze bijna 5 en ik ben inmiddels flink zwanger dus ik sla ff over.
     
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik ben zelf niet angstig maar mijn dochter was dat absoluut wel. Zelfs thuis in bad. Ze ging iets meer dan een jaar geleden niet onder water. Als der mond onder water ging raakte ze al in paniek. En dan waren haar neus en ogen nog boven water. Die is vorig jaar september begonnen met zwemles. Dat watervrij maken heeft de juf best een poosje gekost. Ook zij kreeg hele sloten water binnen omdat ze haar mond telkens niet dicht deed. Stond ze weer te braken in het zwembad. De juf deed heel luchtig erover en maakte dan een grapje je drinkt dat zwembad nog eens leeg. Het ging steeds N. M m m mm m. M m m mmm. M mm. M wat beter en toen ze eenmaal water vrij was ging ze als een razend snelle speer. Uiteindelijk heeft ze in 11 maanden tijd (en in die 11 maanden zat een Corona lockdown van een paar maanden) haar A, B en C diploma gehaald. En heb nooit aan baby, peuter of ouder kind zwemmen gedaan met haar. Ze begon gelijk met een dochter van een vriendin die helemaal watervrij is in hetzelfde groepje en die is nu nog bezig voor haar B diploma. Haalde haar A pas toen dochter al helemaal klaar was. Dat je kindje nu angst ervaart zegt dus niets over hoe de zwemlessen straks gaan. Het is alleen wel belangrijk dat jij probeert je angst niet over te brengen.
     
    River87 vindt dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Ik herken mezelf wel in je. Ouder kind zwemmen helpt wel. Hij moest dingen doen die ik anders nooit had gedaan. Hij had een leuke juf die hem en mij vertrouwen gaf.

    Het dicht doen van de mond moet je misschien wat vaker herhalen en dan doen ze dat ook.

    Zodra je wil gaan voor een zwemdiploma zou ik een zwemschool kiezen waar je bij mag blijven. Dat gaf mij vertrouwen. Hij had al vertrouwen en heeft die angst niet overgenomen. Hij vond het zo leuk dat hij a b en c heeft.

    Voor jezelf blijf op plekken waar je kan staat. Ik ben maar klein en vond het spannend dat ik het overzicht minder had. Stond ook veel op mijn tenen om iets meer te kunnen zien.
     
  11. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Dit! Met beide gedaan vanaf 3 maanden en nu als de jongste 3maanden is ga ik weer. Ik vind het zeer belangrijk en bijdragen aan hoe watervrij ze zijn.
     
  12. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Mijn oudste in zo watervrij als wat maar nu met zwemles komt ie maar niet verder. Hij let niet op, vindt het verplichte niks aan en toont bar weinig inzet. Hij mist ook echt kracht, het is maar een iel, klein mannetje. Het frustreert me vreselijk want had verwacht dat hij fluitend door die lessen zou gaan omdat hij watervrij is. Hij ging ook heel snel door het eerste deel van de lessen heen, maar nu hij écht moet zwemmen is het klaar voor hem. We zijn een jaar bezig (lockdown nog wel tussendoor) en het ziet er nog niet maar uit dat hij bijna een diploma heeft:confused:
     
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.473
    3.149
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    lastig he... maar kan hij zich wel enigszins redden als hij in het water zou vallen? Want ik snap dat het frustrerend is om aan te zien en dat het mogelijk ook zeer doet in je portemonnee - maar die zelfredzaamheid is misschien belangijker dan het papiertje? Verder; lichaamsbouw zegt niet alles over kracht. De stand van de voeten (dus de techniek) is eigenlijk nog veel belangrijker. Kun je hem overtuigen met een belonings-systeem? En dan vooral gericht op: opletten, meedoen in de les. Niet op de letterlijke vooruitgang, want als er ergens een kwartje niet valt- kan hij zijn best doen, maar werkt het nog niet misschien. Verder helpt fietsen de beenspieren die ze bij zwemmen gebruiken. En ik weet dat als je wekelijks afwacht dat het lang duurt voor je gevoel. Maar 1,5 jaar (uitgaand van lessen van 45 minuten en zonder enige uitval) is echt zo gek niet.
     
  14. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Bedankt voor je uitgebreide reactie:)
    Laatst met vrij zwemmen kon hij zich eerst redelijk redden maar zonk na een kwartiertje toch richting bodem (ben ernaast gebleven hoor;)) denk dat hij met kleren en al zo het water ingezogen wordt.:$
    Beloning systeem is wel een idee, hij is daar nooit heel erg gevoelig voor geweest, maar we kunnen het wel weer eens proberen!:thumup:
    We hebben hier gelukkig schoolzwemmen dus ik heb betaald voor het hele pakket en haal hem na schooltijd op, dan heeft ie gezwommen. Geen extra tijd en geld, vind het alleen frustrerend dat de rest van zijn klas constant een badje verder gaat, en hij niet. Moet ik me overheen zetten denk ik. Bedankt voor het meedenken
     
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @emmen88: hier heeft m'n oudste zwemles van 1 uur per week, 45 lesweken per jaar.
    Hierbij halen kinderen doorgaans gemiddeld na 1,5 jaar hun zwemdiploma.

    Met een jaar bezig zijn én een lockdown is het echt zo gek nog niet dat hij z'n diploma nog niet heeft (al begrijp ik dat het frustrerend is dan anderen wel steeds een badje verder gaan).
     
  16. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.925
    1.659
    113
    Vrouw
    Ga
    Ga met het zwembad ingesprek over jouw angst
    Zij hebben hier vast oplossingen voor
    Wellicht privé les alleen en samen met jouw kind
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Ik zou proberen om toch regelmatig te gaan zwemmen. Dan ga je jezelf vast ook prettiger voelen.
    Mijn man en ik zijn beiden super watervrij, maar toch ook voorzichtig met M. In de vakantie waren er kinderen die zonder ouders naar het zwembad mochten, dat mag ze van ons niet, ook niet met haar oudere zus erbij.
    Ze mag van ons zonder drijfmiddelen in het water, als wij erbij zijn. Als ze (nog steeds onder toezicht) verder van ons af wil zwemmen moet ze wel iets om. We leggen haar ook uit dat ze misschien wel meer kan, maar dat wij het nog niet helemaal vertrouwen / een beetje spannend vinden zo lang ze niet minimaal ABC heeft.

    Ze heeft nu bijna een jaar zwemles, dus ook een tijdje niet kunnen zwemmen ivm de lockdown. Ze is mega watervrij, zwemt technisch goed (volgens de zwemleraar) maar is vaak zo eigenwijs dat ze de meters niet maakt die ze moet maken. Ze gaat dan het eerste baantje netjes zwemmen en daarna steeds onder water zwemmen en zwemmen als een dolfijn enzo. Ben benieuwd hoe lang het dus nog gaat duren voordat ze haar eerste diploma heeft.
     

Deel Deze Pagina