Zwemmen en oorpijn

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Pleak, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pleak

    Pleak Fanatiek lid

    30 mei 2011
    3.620
    217
    63
    zuid-holland
    Ik weet het even niet meer met de oortjes van mijn zoontje.
    Hopelijk heeft hier iemand 'de' tip.

    Al vanaf heel jong heeft hij last van zijn oren. En vanaf zijn derde jaar heeft hij al 4 keer buisjes gehad. (Hij is nu 5)
    Zodra die niet goed meer zitten/er uitgroeien, merken we dat direct en heeft hij weer oorontstekingen. Zitten de buisjes goed, dan eigenlijk ook geen problemen met zijn oren.

    Nu zit hij sinds kort op zwemles. De eerste les, was ik vergeten de oordopjes aan te schaffen. Maar de kno had gezegd dat als hij niet veel onder water moet, het wel mee zou vallen.
    Deed het niet, gelijk een flink loopoor. Een kuur van de kno (op afstand voor geschreven) en na 3 weken controle. Alles weer rustig en buisjes zaten nog goed.
    Intussen oordopjes aan laten meten en zo verder met zwemles. Maar hij blijft pijn aangeven na het zwemmen. En vorige week trok hij gelijk zijn dopjes uit en begon te huilen dat z'n oor pijn deed. Snachts kwam er allemaal rommel en bloed uit. Volgende dag naar de hap gebeld en die zeiden: kijk het in het weekend maar aan en bel maandag maar naar de KNO.

    Maandag's gebeld. Weer een kuurtje en over 3 weken een controle afspraak.
    Maar nu zegt mijn zoontje dat hij niet meer naar zwemles wil. snap ik ook wel een beetje.
    Ik heb nog andere oordopjes besteld van het merk Alpine, maar die passen niet. Ik kan aan zijn, op maat gemaakte, echt niks ontdekken. Sowieso gaan we zaterdag weer even terug met de dopjes, maar afgelopen weken kwam het er steeds niet van. Maar ze zijn niet nat van binnen, ze passen ogenschijnlijk echt perfect.
    Waarom heeft hij dan toch nog steeds oorpijn?

    Iemand een soortgelijke situatie meegemaakt en tips?
     
  2. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Vriendjes van mijn kinderen hebben ook oorproblemen en zijn om die reden moeten stoppen met zwemles. Ook met oordoppen hadden ze last. Bijv. door de druk met duiken. Oordoppen sluiten het oor natuurlijk af waardoor er in het oor dingen kunnen gaan broeien. Deze vriendjes hebben de zwemles later opgepakt toen ze ouder waren en de oorproblemen minder waren of helemaal voorbij waren.
     
  3. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Mijn dochter heeft ook altijd last gehouden met zwemles. Zij heeft ook al verschillende keren buisjes gehad en we hadden ook op maat gemaakte oordoppen, maar na elke zwemles toch pijn en om de paar weken ook een flinke oorontsteking, waardoor ze steeds weer een tijdje niet kon zwemmen. Als dat dan weer over was, wilde ze zelf wel steeds weer, dus dan kon ze weer een paar lessen zwemmen (ze zwom 2 x in de week) en daarna weer een paar lesen niet. Nooit een oplossing voor kunnen vinden helaas. Uiteindelijk heeft ze d'r zwemdiploma's gewoon gehaald (door de oorontstekingen heeft ze er wel wat langer over gedaan) en sindsdien heeft ze nooit meer last gehad van d'r oren.
    Sterkte, ik weet hoe vervelend het is!
     
  4. Linda86

    Linda86 VIP lid

    De KNO-arts zei trouwens dat de meeste kinderen er overheen groeien en het uitstellen van zwemles tot ze een jaar of 7/8 zijn een goed idee kan zijn. Onze DL wilde dat zelf niet (en wij wonen ook in een waterrijke buurt, dus ik vond het ook wel fijn dat ze kon zwemmen ;)), maar anders zou ik dat zeker overwegen. Wij zijn vorige week vrij gaan zwemmen en dat was de eerste keer dat ze na het zwemmen geen pijn had (ze is nu 7).
     
  5. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Rond die leeftijd halen kinderen ook vaak een stuk sneller hun diploma.
     
  6. maliro

    maliro Niet meer actief

    Mijn zoon wordt eind november 7. Hij heeft aan de lopende band oorontstekingen. Paar weken terug in het zwembad geweest en het is weer raak . Oogdruppels helpen niet, dus orale ab-kuur gekregen . Helaas kreeg hij daar een allergische reactie op dus vanmiddag kan ik een nieuwe kuur halen. En zwemlessen... stellen we uit. Want dit is geen doen.
     
  7. maliro

    maliro Niet meer actief

    Oogdruppels moet natuurlijk oordruppels zijn. Hulde aan de autocorrect
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Het chloor in zwemwater is wat irriterend voor je slijmvliezen in de neus, deze zwellen wat op. Hierbij kan de buis van Eustachius bij kindjes die daar gevoelig voor zijn dicht komen te zitten waardoor er geen open verbinding meer is tussen je middenoor en de buitenwereld. De druk neemt dan toe wat pijn geeft. En makkelijk tot ontstekingen leidt.

    In principe heb je daar nu de buisje voor, die zorgen dat de druk (en eventuele viezigheid) meteen weg kunnen. Maar... bij het zwemmen sluit je die weer af met die oordopjes waardoor er weer druk makkelijk oploopt.

    Als je kind groter wordt, wordt ook de buis van Eustachius 'groter' waardoor het niet meer zo makkelijk afsluit en de oorproblemen verminderen.

    Ik heb zeker tot mijn 8e bijna niet gezwommen, omdat ik na iedere zwempartij oorontsteking kreeg... je kon er bijna de klok op gelijk zetten... Achteraf gezien bleken bij mij ook allergieën een rol te spelen. Mijn slijmvliezen waren altijd al opgezet door allergie en dan was dat chloor meteen de laatste druppel...

    Ik zou ook het zwemmen gewoon een tijd laten rusten en op latere leeftijd weer proberen.
     
  9. Pleak

    Pleak Fanatiek lid

    30 mei 2011
    3.620
    217
    63
    zuid-holland
    Dank jullie wel voor de reacties. :( Het bevestigd wel wat ik al een beetje dacht... het lukt gewoon niet om te zwemmen zonder oorontstekingen. Hij zelf wil heel graag op zwemmen blijven, hij heeft eindelijk de smaak een beetje te pakken. Maar dit is wel de laatste kans. Komt het weer terug dan gaan wij het dus idd ook uitstellen.

    Wat mij fascineert is dat ik helemaal begon te twijfelen aan de oordopjes, maar dat ik hier dus meermaals lees dat het dus idd kan, ondanks de oordopjes, toch oorontstekingen.
     
  10. Pleak

    Pleak Fanatiek lid

    30 mei 2011
    3.620
    217
    63
    zuid-holland
    dank je voor de uitgebreide uitleg. het geeft op een aantal vragen antwoord, die ik mijzelf ook afvroeg.
    Bij mijn zoontje lopen nu ook onderzoeken naar eventuele allergieën, omdat hij naast heel frequent oorontsteking en nog meer dingen spelen. Misschien heeft dat hier idd ook een rol in.
     

Deel Deze Pagina