ZZP en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Toke, 12 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toke

    Toke Fanatiek lid

    9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Hallo allemaal,

    Zoals velen op dit forum hoop ik snel zwanger te zijn. Zijn er mensen die, net als ik, een eigen onderneminkje hebben en een kindje krijgen of hebben gekregen? Ik wil graag lezen hoe dat bevalt en hoe jullie dingen financieel geregeld hebben. Je bent er tenslotte toch even uit.

    Groetjes!
     
  2. anira

    anira Actief lid

    23 nov 2008
    191
    0
    0
    ben geen zzper maar weet wel dat je via uwv een zwangerschapsverlof betaald kan krijgen.

    Een kind op komst. Informatie voor alfahulpen en huishoudelijke hulpen; Uw verlof en uw inkomen bij zwangerschap en bevalling
     
  3. Ibas

    Ibas Bekend lid

    23 mrt 2009
    752
    0
    0
    Zelfstandige Horeca
    Noord Holland
    Ikzelf ben ook zelfstandig ondernemer met eigen zaak. Voordat we zwanger wilde worden heb ik eerst het een en het ander uitgezocht. Inmiddels bijna 11 weken zwanger en alles is bijna al geregeld.

    We krijgen idd via het uwv een uitkering. (mits je minimaal 1 jaar als zelfstandige werkt). Mijn salaris blijft in de zaak, ik ontvang de uitkering. Van mijn salaris kunnen we mijn vervanger betalen.

    Als het goed is moet het allemaal goed komen zo.

    Succes en hopenlijk mag je snel zwanger zijn!
     
  4. Lyso

    Lyso Fanatiek lid

    3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Hoi ik ben ook zzp-er maar krijg geen uwv uitkering. Ik heb me namelijk verzekerd bij een ao verzekering met zwangerschaps clausule. Die had ik al, voordat de overheid de nieuwe regels bedacht. Ik ben er inderdaad dus 16 weken tussen uit. Mijn verzekering dekt niet mijn hele inkomen, 2/3 ongeveer. De rest heb ik bij gespaard. Ik heb geen vervanging geregeld. neem gewoon geen opdrachten meer aan. Maar dit moet natuurlijk wel kunnen voor je werk :) Aangezien in mijn werk je de dagen en tijden maar tot op zekere hoogte zelf kan bepalen, hebben wij ervoor gekozen de kinderopvang aan te passen op mijn mans werk, ipv de mijne, wat wel scheelt, is dat hij partime werkt. Ik hoor van andere dat ze het met een gast gezin oplossen. Dat kan natuurlijk ook:) hoop dat je er wat aan hebt!
    groetjes Lyso
     
  5. twijfelaar1985

    22 dec 2008
    29
    0
    0
    Hoi!

    Ik ben ook ZZP er en krijg van UWV gewoon een uitkering voor 16 weken. Minimale inkomen krijg je geloof ik. Dat geldt alleen als je inderdaad langer dan een jaar voor jezelf werkt. Maar ik ben er 15 weken tussenuit, want ik wil toch iets eerder beginnen (soms een nadeel als je eigen baas bent, alles gaat gewoon door).
    Of je een vervanger nodig hebt ligt eraan wat voor werk je doet. Ik hoef dat gelukkig niet te regelen. Straks ga ik 24 uur werken.
     
  6. Lisaatje

    Lisaatje Lid

    19 sep 2009
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

    Ik werk ook voor mezelf, maar ik zit in een soort van onhandige twijfelachtige situatie haha....

    Sinds 1 januari van dit jaar ben ik als freelance fotograaf officieel van start gegaan met mijn eigen bedrijfje. Een paar maanden later kwamen we erachter dat ik zwanger ben van onze ongeplande, maar wel welkome(!!) derde zoon.
    Uitgerekende datum: 28 december. Geplande keizersnee? 15 december.
    Tsja, wat nu.

    Het kalenderjaar ervoor en daarvoor en daarvoor en daarvoor ben ik als thuisblijfmoeder/fulltime mama niet aan het werk geweest en nu dus net nog geen jaar begonnen.

    Ik kan dus echt nergens terugvinden hoe de regeling dan toegepast wordt. Mijn boekhouder is op vakantie, dus kan het niet vragen :x
     
  7. Ibas

    Ibas Bekend lid

    23 mrt 2009
    752
    0
    0
    Zelfstandige Horeca
    Noord Holland
    Lisaatje, volgens mij moet je echt minimaal 1 jaar voor jezelf aan het werk zijn en 1225 uur gewerkt hebben in dat jaar. Dus ik vrees dat je niet in aanmerking komt voor de zez-uitkering. Het is wel heel zuur, zou net om 1 maandje hangen... heb geen idee of ze flexibel zijn bij het uwv, maar heb er een hard hoofd in...
    Anders het uwv zelf even bellen, denk namelijk niet dat je boekhouder dit met zekerheid voor je kan beantwoorden.
     
  8. Toke

    Toke Fanatiek lid

    9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Hartelijk bedankt voor jullie reacties.
    Het is helaas nog niet zover bij mij, maar dan weet ik in ieder geval wat er mogelijk is.

    Groetjes!
     
  9. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    Zelf ben ik ook zelfstandig ondernemer, al een jaartje of 8, en inmiddels zwanger. Van de nieuwe regeling had ik al wel gehoord, alleen ik vraag me af hoe het nu precies in zijn werking gaat. Als je de uitkering ontvang en je doe toch kleine klussen in die tijd, wordt dat dan weer gekort op je uitkering oid?

    Moet er zelf ook nog eens goed induiken, ben nog maar net zwanger dus dat soort dingen moeten we nog regelen.
     
  10. Ibas

    Ibas Bekend lid

    23 mrt 2009
    752
    0
    0
    Zelfstandige Horeca
    Noord Holland
    Gefeliciteerd!!
    Ik vrees idd dat je dan gekort wordt op je uitkering. Maar zeker weten doe ik dat niet. Even contact opnemen met het uwv.
    Verder is het een kwestie van een vragenlijst invullen en opsturen. That's it. Ze hebben 8 weken nodig voor de verwerking. Dus ik ga het in januari doen. Ben eerste week april uitgerekend, dus ben ik mooi op tijd. En weet ik vor welk bedrag ik in aanmerking kom. Ben benieuwd!
     
  11. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ben ook benieuwd naar de hoogte. Ik ga het straks eens opzoeken op het internet bij de UWV. Zal vast wel een folder over te vinden zijn.
     
  12. Ibas

    Ibas Bekend lid

    23 mrt 2009
    752
    0
    0
    Zelfstandige Horeca
    Noord Holland
    Dan staat er een heel mooi minimum en maximum bedrag. Maar er wordt volgens mij echt per persoon per sitautie berekend.

    Of weet je inmiddels wel meer?
     
  13. Towser

    Towser Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Hallo allemaal,

    Ik ben net bezig om de uitkering aan te vragen voor mijn vrouw. In de folder van UWV staat dat je de uitkeirng gewoon krijgt en er staat helemaal niet in dat je daadwerkelijk moet stoppen met werken of dat dit wordt gecontoleerd. Ik denk dat dat ook onmogelijk is, hoe kan het UWV nou weten of jij wel of niet nog een opdracht doet, in je zaak werkt of wat dan ook? Je hoeft verder ook niks door te geven, alleen aangifte te doen, dan komt dat via de GAB bij UWV terecht en weten ze tot wanneer ze de uitkering moeten stoppen (net als bij zwangerschapsverlof als je in loondienst bent houd je recht op 10 weken na de bevalling en minstens 16 weken in totaal)
    De hoogte van de uitkering hangt af van wat je verdient. Als je minstens 1225 uur in je onderneming werkt heb je recht op het minimumloon, ongeacht wat je verdient normaal. Als je minder dan 1225 uur werkt is het wel afhenakelijk van je inkomen.
    @ Lyso, ik heb geen idee wat een ao verzekeing is, maar wij krijgen de uitkering van UWV gewoon naast de zwangerschapuitkering van de arbeidsongeschiktheidsverzekering, als ik het goed begrepen heb.
     
  14. MamavanMischa

    MamavanMischa Fanatiek lid

    4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Van hoe het zit bij een zwangerschapsuitkering weet ik niet, maar toevallig heb ik bij het UWV geïnformeerd ivm zelfstandig werk en een ziektewetuitkering. Wat je in dat geval toch werkt (zij zei wat je verdient, maar volgens mij kijken ze naar de uren die je werkt, las ik laatst in een artikel over voor jezelf beginnen vanuit een ww uitkering) wordt gekort in je uitkering.

    Dat is hier niet van toepassing, maar wat ze zei was dat ze het controleren bij de belastingdienst. Dus als je je gewerkte uren niet opgeeft komen ze er niet achter, maar anders misschien wel. Of het wel of niet mag in dit geval dat weet ik niet! :)
     
  15. Towser

    Towser Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Hoe kunnen ze dat nou controleren bij de belastingdienst? De belastingdienst weet toch alleen achteraf wat je in een heel jaar hebt verdient? Hoe weten ze dan wanneer je hebt gewerkt? Bovendien krijg je je geld als zelfstandig ondernemer vaak pas later binnen, dus nadat je hebt gewerkt.
    Ook als je een invaller hebt gaan je inkomsten toch gewoon door, als het goed is? Of als je een onderneming hebt met meerdere mensen bv. familiebedrijf of man-vrouw onderneming, dan lopen de inkomsten toch ook door en hoe weet je dan wie wanneer gewerkt heeft, dat kunnen ze volgens mij nooit controleren.
    Ook uren wordt lastig, want je kijken alleen of je wel of niet aan de 1225 uren komt en zelfs daar zijn ze volgens onze accountant zeker niet steeds mee bezig, je zou dan echt in een steekproef moeten vallen of zo, omdat ze twijfelen. Daarnaast is dat urencriterium ook per jaar, dus kun je die uren nog zat maken in de weken dat je geen verlof hebt.
    Ik ben nu eigenlijk wel heel benieuwd geworden hoe het werkt. Mijn vrouw gaat het zeker niet redden om in haar verlof te werken, stopt waarschijnlijk ook al eerder, maar er zullen toch wel mensen zijn die best nog eens wat doen, zeker na de bevalling, je onderneming moet ook blijven draaien tenslotte en niet iedereen heeft een invaller.
     
  16. hiranthi

    hiranthi Actief lid

    14 jul 2009
    109
    0
    0
    Eigenaresse illutic WebDesign
    Ik vraag me af hoe veel van jullie erop komen dat je minimaal een jaar ondernemer moet zijn om de uitkering te kunnen krijgen, ik kan daar namelijk nergens over vinden. Ik zie in de brochure van het UWV hierover ook alleen maar staan dat je het minimumloon krijgt als je 1225uren of meer hebt gewerkt in het jaar voorafgaand aan je zwangerschap. Heb je minder gewerkt, dan ontvang je een evenredig deel van dat bedrag.

    Iemand trouwens enig idee hoe dat vanaf volgend jaar gaat? Dan gaat die 1225 uren eis voor de zelfstandigenaftrek (dacht dat het die was?) eraf.

    Daarnaast kun je naar mijn weten gewoon factureren (een concullega is begin dit jaar bevallen en heeft dit nagevraagd bij haar boekhouder). Dit zou dan niet gekort worden op de uitkering.
    Kan me ook niet voorstellen dat de BD of het UWV bij elke zwangere die onder die ZEZ-uitkering valt gaat nakijken of ze er tijdens de uitkeringsperiode nog freelance inkomsten op na houdt.
     
  17. Bri

    Bri Niet meer actief

    #17 Bri, 5 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2009
    Ik dacht overigens dat de uitkering afhankelijk is van wat je daadwerkelijk als zelfstandige verdiend hebt in het laatste jaar, maar dat het maximaal op bijstandsniveau ligt. Maar hier lees ik overal 'minimumloon' wat toch weer flink hoger is dan bijstand... en zo staat het ook in de brochure, dus het is inderdaad maximaal minimumloon.
    In de brochure staat dat er wordt gekeken hoeveel je hebt verdiend (als zelfstandige) in het kalenderjaar voorafgaand aan de uitkering. Dus misschien heeft TS toch nog kans... je moet 'm alleen wel minimaal 6 weken voordat de uitkering moet ingaan aanvragen, dus als jij op 28 dec bent uitgerekend moet je daar idealiter 10-12 weken voor de uitkering aanvragen. Ik zou dus z.s.m. het aanvraagformulier invullen, nee heb je en ja kun je krijgen.

    Overigens moeten de meeste zzp'ers ieder kwartaal aangifte omzetbelasting doen, dus dat geeft de belastingdienst alweer iets meer inzicht in wanneer je hebt gewerkt dan alleen de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.
    Maar ik zie nergens staan dat je niet mag werken tijdens het verlof, of lees ik er nu overheen?
     
  18. hiranthi

    hiranthi Actief lid

    14 jul 2009
    109
    0
    0
    Eigenaresse illutic WebDesign
    Je moet 'm uiterlijk 2 weken voor de uitkering ingaat aanvragen, staat in de folder. Dat is dus max. 6-8wkn voor de uitgerekende datum (ligt aan wanneer je de uitkering in wil laten gaan, dit kan 4-6 wkn voor de uitgerekende datum).

    Hou er wel rekening mee dat het UWV er 8wkn over kan doen (dat staat in de folder, het kan uiteraard nog langer duren tenzij ze onderhand de achterstand al een beetje hebben bijgewerkt).

    Nee, er staat inderdaad nergens dat het niet mag. Zoals ik al zei: een concullega heeft aan haar boekhouder gevraagd of het mag of niet (zij is in feb. dit jaar bevallen) en haar boekhouder gaf aan dat het gewoon mag.
     
  19. Towser

    Towser Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Het kan ook hast niet anders dan dat je gewoon mag werken, want zelfs aan de BTW opgave kun je het niet zien, want als je een invaller hebt of in bv. man-vrouw onderneming of maatschap werkt, gaat het gewoon door. Volgens mij is het gewoon onmogelijk om het te controleren, tenzij er speciale UWV controleurs worden aangesteld en voor je deur gaan posten.
    Ik had het formulier voor de aanvraag al fijn op tijd opgestuurd, komt 'ie terug, het hele formulier, wan je mag 'em pas met 24 weken opsturen...:( Moet ik dat ding nu weer 4 weken bij mij in het laadje leggen, dan dan nog een keer naar het UWV sturen, wellicht in het kader van de sponsoring van TNT of zoiets....nee heb je en ja kun je vergeten, wie waren dat ook alweer;)
    Te laat is volgens mij niet zo erg. Ik heb het ding als werkgever wel eens na de geboorte van een baby opgestuurd en dat kwam ook nog wel goed (hebben ze misschien niet eens gemerkt, omdat hun stapel toch vrij hoog was...)
     
  20. hiranthi

    hiranthi Actief lid

    14 jul 2009
    109
    0
    0
    Eigenaresse illutic WebDesign
    Volgens die concullega gaven ze aan de telefoon (van het UWV) zelf al aan dat het dweilen met de kraan open was. En bellers zijn sneller (werd ook gezegd). Bij het UWV geldt dus blijkbaar wel: hoe meer je erachteraan belt hoe sneller het wordt afgehandeld.
     

Deel Deze Pagina