zzp en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mappel, 12 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mappel

    mappel Niet meer actief

    hoi hoi,

    Ik heb dus een eigen zaak... uitkering isniet voldoende om vervanging van te betalen.
    hoe gaan jullie om met verlof e.d?? werken tot de bevalling ofzo?
     
  2. MM1981

    MM1981 Bekend lid

    30 dec 2010
    668
    0
    0
    Ik heb de UWV vrijwillige verzekeringen genomen toen ik ging zzp'en. Ook veel reserves opgebouwd.
     
  3. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik heb bij beide zwangerschappen tot het einde gewerkt. Bij de eerste op de dag van de bevalling tijdens de weeen nog wat mails weg gewerkt. En bij de tweede werd ik ingeleid en heb ik die dag ervoor alles afgewerkt.

    Na de eerste bevalling heeft onze dochter een week in het ziekenhuis gelegen, ze was op woensdag geboren en ik was zelf op maandag weer thuis. Ben gelijk weer aan het werk gegaan en ging 2x per dag naar het ziekenhuis op en neer om haar te voeden en knuffelen. Toen ze thuis was ben ik gewoon door blijven werken.
    De tweede bevalling was in augustus, dat is voor mij qua werk een rustige maand dus ik heb 4 weken lang rustig aan gedaan en gewerkt wanneer het moest. Daarna gewoon weer vol aan de bak in combi met de kinderen.

    Ik kon er ook geen vervanger mee betalen, snap niet hoe dat bedacht is... Er zat gewoon niets anders op dan door blijven werken. Of opdrachten niet aannemen maar dan neem je weer het risico dat je klanten naar een ander gaan en blijven.
     
  4. jeskejes

    jeskejes VIP lid

    1 feb 2011
    8.580
    0
    0
    Eigen baas nu
    brabant
    Hier ook iemand met een eigen zaak. Ben zwanger vd eerste en vraag me dikwijls af hoe ik dat moet doen met verlof. Wat Duimpje zegt je wilt niet dat ze naar ern ander gaan dus ga je door.
    Duimpje phoe he tot aan je bevalling nog gewerkt. Weet niet in welke branche je zit. Maar werkte je in de wkn voor uitgerekende datum wel minder?
     
  5. Loes83

    Loes83 Niet meer actief

    Ik heb een eigen bedrijf. Gaat 16 weken "dicht" op dringende zaken na uiteraard.
    Het ligt er natuurlijk aan waarin je een eigen bedrijf hebt. Niet altijd is dat mogelijk.
     
  6. PCOmama

    PCOmama Fanatiek lid

    8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Hier ook een eigen zaak, maar ga toch echt wel met verlof..ik run het samen met iemand anders dus dat scheelt.. voor mijn gevoel kan ik het nog niet loslaten, maar probeer het wel. Vind dat ik er echt recht op heb ;) ben ook blij dat dit zo geregeld kan worden, maar tussendoor zal ik best wel her en der werken...
     
  7. Thauma

    Thauma Fanatiek lid

    14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Naast mijn baan werk ik als zelfstandige. Binnenkort valt mijn baan sowieso weg, dus blijft het zzp'en over.
    Het scheelt natuurlijk dat ik dat niet voltijd doe, dus qua geld is het minder een probleem.
    Qua werkplanning echter, hou ik er nu al rekening mee. Bepaalde projecten laat ik lopen tot in augustus, uitlooop tot in september/oktober. Ik probeer rekening te houden met de klussen die ik aanneem of de planning daarvan dat ik ze desnoods liggend met de laptop in bed zou kunnen doen. Maar goed, die mazzel heb ik natuurlijk.
    Ik verwacht wel door te werken tot het eind, maar ik moet toegeven dat het nogal scheelt dat ik van huis uit werk en dus kan gaan liggen als dat nodig is.
     
  8. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik ben vormgever/dtp'er dus vooral zittend werk dat scheelt. En nee, ook niet minder gewerkt dat is geen optie. Dan zou ik opdrachten moeten weigeren maar dat is voor mij geen optie ivm klanten die dan een ander gaan zoeken etcl.

    Mijn dochter (1ste) sliep heel veel en was een makkelijke baby dus was het prima te combineren na de bevalling. Wanneer ze sliep was ik aan het werk. Maar met de tweede had ik het wel zwaar haha. Hij heeft de eerste 5/6 maanden alleen maar gehuild, was niet te troosten en sliep bijna niet. Mijn werk deed ik tussen de huilbuien door en wanneer hij 5 minuten zijn ogen dicht had. En vooral 's avonds gewerkt. Slopende tijd, maar we hebben het overleefd en nu hebben we een heerlijke blije baby die alleen maar lacht. Nog steeds niet veel slaapt, dus gaat hij wat vaker naar oma's en opa toe. Kan mama evengoed werken.
     
  9. JTLKIM

    JTLKIM Actief lid

    23 nov 2012
    157
    0
    0
    als zzp'er heb je gewoon recht op een uitkering voor zwangeren. Dit kun je vinden op de site van het uwv.
    Ik ben zelf namelijk gastouder en krijg gewoon van hun geld. het is of het minimumloon of een max van ongeveer 1080 per maand geloof ik. maar dat is altijd meer dan niets! je moet wel aan een aantal eisen voldoen. je moet voor minimaal 3 verschillende mensen werken/leveren en per jaar 1225 uur in je bedrijf steken.
    hopelijk heb je hier iets aan!
     
  10. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    Het is inderdaad gewoon het minimumloon maar ik kan daar niet al mijn vaste bedrijfslasten van betalen laat staan mezelf onderhouden 16 weken lang. Het is fijn dat het er is, laat dat duidelijk zijn.
    Maar het is bedoeld om bv. vervanging te regelen e.d. maar ik kan daar geen vervanging voor regelen hoor. Niemand die voor mij opdrachten wil aannemen als freelancer en voor 5 euro per uur gaat werken :)
     
  11. JTLKIM

    JTLKIM Actief lid

    23 nov 2012
    157
    0
    0
    nee dan is het wel balen...ik heb verder helemaal geen vaste kosten. dus al dat geld is dan gewoon voor mij. Wel minder dan normaal. maar goed anders heb ik heel die periode helemaal geen ene cent inkomen!
    misschien vind je nog een andere oplossing
     
  12. PCOmama

    PCOmama Fanatiek lid

    8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Hier is ook alles voor bassie ;) maar heb ook wel inkomen ernaast ter aanvulling heb toch een gezin te onderhouden ;) mijn inkomen loopt grotendeels gewoon door dus dat scheelt ook weer, echter pak ik minder en het Uwv vult dan aan zeg maar.
     
  13. blauwespeen

    blauwespeen Fanatiek lid

    20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Geloof niet dat dit helemaal waar is... ik lever maar aan 1 persoon en werk nietzoveel uur. TOch krijg ik een uitkering, geen 1080 per maand, maar beter dan niets.

    Ik ben echt 16 weken thuis, heerlijk. Ik werk als pgb'er en mijn client kan gewoon een ander betalen.
     
  14. Yan

    Yan Bekend lid

    10 dec 2012
    886
    0
    16
    Hier ook een zzp-er, ook grafisch ontwerper/illustrator. Ik werk alleen niet zo heel veel en had daarom geen recht op die uitkering.
    Mijn verkopen van kaarten op verschillende websites van kaartenaanbieders loopt gelukkig gewoon door. Maar grafisch opdrachten staat op een laag pitje.
    Ik heb er ook een webwinkel bij wat wel gewoon doorloopt. Dat was wel heel even stress vlak na mijn bevalling, maar het is allemaal goed gekomen!!
    En het mailen tijdens de weeen komt mij bekend voor... ;)
     
  15. AKB3

    AKB3 Actief lid

    6 jun 2012
    309
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier nog een zelfstandige. Geen zzp-er, maar wel eigen bedrijf. Gelukkig eind dit jaar uitgerekend wat voor mij altijd een rustige tijd is. Is voor ons de eerste, dus ben benieuwd hoe alles gaat lopen qua werk enz. Maar valt me wel mee dat er in ieder geval nog iets van een uitkering voor een zelfstandige is.
     
  16. firsttime

    firsttime Fanatiek lid

    1 aug 2012
    1.137
    0
    0
    Amsterdam
    Hier ook een zzp'er. Heb een eigen website en werk gewoon door tot wanneer dat mogelijk is, hoop tot het einde. Het enige wat ik nodig heb is een laptop, dus dat kan ook in bed. Bovendien blijft de reclame gewoon draaien en heb ik recht op de uitkering van UWV. Als er even een paar dagen geen artikelen komen weten de bezoekers wel dat het 'zover' is en ik lig te bevallen, haha. Ze zijn nu al helemaal op de hoogte van de situatie.

    Maar dan ben ik wel een apart geval zzp'er met een eigen website. Is toch wat anders dan iemand die het van de klussen moet hebben.
     
  17. Roos6

    Roos6 Niet meer actief

    Herkenbare verhalen. hahaha werken met de laptop in bed.... Ik heb ook een eigen bedrijf en dan zit verlof er niet altijd in. Wel doe ik het rustiger aan tegen de tijd dat de zwangerschap op zijn eind loopt. Ik heb heel fijn personeel die willen wel wat extra doen. En van de uitkering neem ik nog een extra persoon in dienst in die periode voor een paar uur. Maar verder gewoon werken tot de dag van de bevalling en in het kraambed de eerste facturen al weer de deur uit doen :)
    Dit wordt onze zesde, de laatste keer is 4 jaar geleden, dus ben benieuwd hoe het deze keer zal gaan, ik ben zelf nu natuurlijk toch ook weer wat ouder. We zien wel hoe het zal gaan, komt tijd, komt raad...
    Mijn kantoor zit naast ons huis, dus dat is wel een voordeel. Ik kan gewoon thuis BV geven, en als de kleine slaapt ga ik weer werken. En wat ik overdag niet af krijg, doe ik 's avonds al alle kinderen in bed liggen. Is tot nu toe bij alle kinderen goed gegaan. Wel zwaar de eerste periode maar het is te doen.
    Mijn personeel mag natuurlijk wel gewoon lekker met verlof hoor als ze zwanger zijn :)
     
  18. MM1981

    MM1981 Bekend lid

    30 dec 2010
    668
    0
    0
    Je bent vrouw, je bent ZZP'er, je hebt een kinderwens... Waarom heb je je niet hiervoor verzekerd?

    Klinkt misschien een beetje lomp, maar zo is het niet bedoeld. Gewoon interesse.
     
  19. Kaatje1603

    Kaatje1603 Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.291
    192
    63
    Vrouw
    Mamma!
    omgeving Rotterdam
    Wilde net ook in gaan op de verzekeringsmarkt idd... Ik ben zelf ook ZZPer en heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering, deze dekt ook zwangerschappen!! Dus krijg dan het door mij verzekerde bedrag uitbetaald per maand!

    Gaat niet meer als je al zwanger bent, maar voor in de toekomst wellicht?
     
  20. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    ja wij sparen gewoon voor dat soort dingen, ik heb geeneens een uitkering aangevraagd moet ik zeggen... misschien is het anders als je overwachts zwanger word maar gepland kan je hier financieel op plannen natuurlijk.

    Mijn man is ook ZZP-er en we zijn wel verzekerd maar met een korte wachttijd, ging ie pas door zijn rug heen kan ie met gemak een paar weken thuis zitten, ja daar moet je wel spaargeld voor hebben als ondernemer natuurlijk, helaas betaald niemand onze vaste lasten :(
     

Deel Deze Pagina