ZZP/Gastouderopvang en bekkeninstabiliteit

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Tina2012, 22 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tina2012

    Tina2012 Lid

    5 mei 2012
    17
    0
    0
    kinderopvang, gastouderopvang
    zaandam
    Hallo lieve mede (toekomstige) mama's,

    Ik zit in een hele vervelende situatie en vroeg me af of er meerdere zijn/waren en of jullie tips hebben!

    Ik ben ZZP'er ( heb een gastouderopvang aan huis, ouders brengen hun kinderen bij mij) en werk 48 uur in de week. Ik heb 2 baby's (4 maanden en 7,5 maand) en 2 kinderen van net 2 jaar. Nu is er sinds afgelopen donderdag bekkeninstabiliteit geconstateerd bij mij. Ik ben geen pieper en geef niet snel op, maar ik had al weken last van mijn stuitje, onderrug en benen. Toch maar advies gevraagd aan de vk en blijkt dat ik bekkeninstabiliteit heb.

    Nu heb ik van de fysio te horen gekregen dat ik zo min mogelijk trap mag lopen, niet langer dan 15 min lopen, goede houding aan moet nemen, op een bepaalde manier moet zitten, moet slapen met een kussen tussen mijn knieën en ga zo maar door. Ik mag ook niet meer tillen dan 5 kg.

    Alles wat de Fysio zegt kan ik niet waar maken, want de slaapkamer van de gastkindjes is boven, dus ik loop gemiddeld al 10x per dag de trap op en af met kleine kinderen. Ook zijn mijn kinderen allemaal zwaarder dan 5 kg en moet ik ze veel tillen,oppakken en noem maar op.

    Ik moet nog 6 weken weken werken en dan krijg ik mijn ZEZ uitkering van het UWV maar eigenlijk kan ik nu al niet meer werken. Mijn vriend zegt dat ik gewoon moet doorgaan met werken ( 48 uur) en daarna lekker met verlof kan gaan. Terwijl ik er nu al doorheen zit.
    Afgelopen donderdag,vrijdag en vandaag veel gehuild door de pijn.

    wie heeft er tips
     
  2. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Als je voor een baas had gewerkt was je waarschijnlijk de ziektewet in gaan vermoed ik. Nu zit je waarschijnlijk met de financiële kant. Bel het uwv even en vraag of je recht hebt op ziektegeld. Misschien dat dat de keuze wat makkelijker maakt. Ik zou zeggen stop met werken, maar ik zit in een vergelijkbare situatie alleen (nog) niet zo erg als bij jou en begrijp je twijfel. Zelf ben ik ook gastouder en ik ga ook zo lang mogelijk door omdat ik het anders zo vervelend vind voor de ouders. (Ga wel het uwv bellen voor advies)
    Heel veel sterkte met je bekken.
     
  3. Tina2012

    Tina2012 Lid

    5 mei 2012
    17
    0
    0
    kinderopvang, gastouderopvang
    zaandam
    Bedankt voor je reactie!
    Ik heb al op de site van uwv gekeken en daar heb ik geen recht op tenzij ik mij vrijwillig had verzekerd bij hun voor ziekte.
     
  4. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zit in hetzelfde schuitje, alleen nog niet zover in de zwangerschap en nog niet zo ver dat ik zou moeten stoppen. Ik heb veel harde buiken, dagelijks en ook pijnlijk, dus moet eigenlijk vaker rustig aan doen. Alleen helaas heb je nergens recht op, behalve verlof.. Heb je het wel vanaf 34 weken? Anders kun je dat evt nog aanpassen!

    Anders zou ik kijken (dat ga ik doen tegen die tijd, als het zo blijft) welke kindjes al eerder terecht kunnen bij hun vervangende opvang. Kind voor kind, niet te snel, en voor jou bedenken welke kindjes het meeste vergen van jouw lichaam (veel slapen, mss de drukste of zwaarste types). Gewoon aandragen bij ouders dat je BI hebt en wat wilt gaan afbouwen, voor zo ver mogelijk. Er zijn er vast een of twee die meteen zeggen 'Tuurlijk, ik regel het, zorg voor jezelf' en er zijn er ook vast die moeilijk kijken en het niet willen/kunnen regelen. Voor de kindjes waarvoor het wel lukt: doen!! Het is maar 6 weken! Ik moet nog 3,5 mnd... Jij hebt zo te horen ook vaak en veel kindjes, dus dan is het best te regelen denk ik.

    Succes!! Hopelijk nemen de ouders het een beetje goed op!
     
  5. rijtjes

    rijtjes Niet meer actief

    Wat een rot situatie he. Ik ben zelf ook gastouder. Inmiddels ben ik 41 weken zwanger, maar ik ben zelf met 32 weken gestopt. En ik had niet eens bekken instabiliteit! Ik had enorm last van mijn rug en kon gewoon echt niet langer werken. Maar voor ons was dit financieel te trekken. Is dat het bij jou eventueel? Of bijvoorbeeld alleen de 2 jarige blijven doen? Of misschien kijken of je hulp kunt inschakelen op je werk dagen?

    Succes! En ik zou zeker eens goed met je vriend praten. 48 blijven werken is echt heel erg pittig en ik zou dat zeker niet ten koste van je lichaam laten gaan!
     
  6. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Bij mij lost het probleem zich voor een deel vanzelf op.
    1moeder gaat zelf met verlof en haar dochtertje komt dan niet tot nauwelijks. Ik werk vanaf het nieuwe jaar 2dagen ipv 3. En dan met 34weken met verlof. Ik hoop dat ik het zo vol ga houden, maar zoals het er nu naar uitziet moet het gaan lukken.
     

Deel Deze Pagina