ZZP'er, wanneer klanten inlichten zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door jeshh, 4 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    #1 jeshh, 4 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2017
    Hoi allemaal,

    ik ben ZZP'er en er werken 3 freelancers in mijn bedrijf, die tijdens mijn verlof gewoon doorwerken (dit zal een erg drukke periode worden). Mijn bedrijf ligt dus niet compleet stil en de zakelijke diensten die wij verlenen zijn ook niet persoonsgebonden (niemand is echt afhankelijk van mij alleen). Wel rekenen mijn klanten er nu al op dat ze in die periode geholpen worden, het is werk door het hele jaar heen en de dienst is voor mijn klanten een enorme tijdsbesparing.

    We hebben aanstaande maandag de termijnecho en gaan er natuurlijk van uit dat deze goed is. Dan willen we op dinsdag of woensdag heel graag op social media vertellen dat we een kindje verwachten. Maar, met veel van mijn klanten ben ik bevriend op Facebook. Hen wil ik midden maart telefonisch verder inlichten over de situatie en ook vertellen hoe we er in het bedrijf mee om gaan.

    Wat denken jullie, is dit de goede volgorde? Ben ik mijn bevriende klanten op Facebook "verplicht" om ze eerst op de hoogte te stellen? Of kan het ook prima wachten tot midden maart?
     
  2. exciting

    exciting Fanatiek lid

    10 dec 2013
    3.172
    982
    113
    Vrouw
    Friesland
    Ik zou het eerst aan de klanten vertellen... ik vindt dat wel zo netjes.. wellicht 'schrikken' je klanten als ze het lezen op fb.. ik zou het ze zelf willen vertellen, en dan kun je ook direct vragen beantwoorden en misschien onrust voorkomen. Ik weet niet wat je doet, maar ze kunnen gaan denken, en hoe komt het dan met...
     
  3. Rombely

    Rombely Niet meer actief

    Zou het ook tegelijkertijd doen. Anders een mailtje eruit en meteen daarna op fb zetten. Ligt er wel aan hoe en wat je relaties zijn, maar zou het zelf als bedrijf zeker waarderen om het "persoonlijk via de mail" te horen dan een algemeen bericht op fb.
     
  4. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Manlief zei ook dat ik dan het beste vlak vantevoren een algemene mail kan sturen om ze in te lichten. Maar misschien is vooraf bellen toch nòg beter en persoonlijker. Kost me een dag werk maar dan weet ik in ieder geval 100% zeker dat ik niemand tegen het hoofd stoot.

    Maar wellicht zijn er nog andere ideeën?
     
  5. gizmo332

    gizmo332 Actief lid

    29 aug 2013
    173
    0
    16
    NULL
    Spijkenisse
    Ik begrijp je dilemma maar is zakelijk niet zakelijk? De dienstverlening lijdt er niet onder en je collega's zorgen ervoor dat het alles op rolletjes loopt. Ligt aan het contact wat je met ze hebt denk ik. Ik ben pedicure en heb het mijn klanten rustig aan verteld na mijn 1e trimester. Op fb ook gedeeld en daar zitten ook wat clienten maar alleen maar leuke reacties. Heb toevallig vandaag op mijn zakelijke fbpagina mijn verlofperiode medegedeeld.
     
  6. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Gizmo: Je hebt gelijk, zakelijk is zakelijk. Maar het verschil is denk ik dat mijn klanten echt op mij en mijn bedrijf rekenen op zakelijk vlak. Als ik compleet wegval hebben ze echt een probleem qua tijd en planning. Daarom denk ik wel dat ik het voor moet zijn dat ze in de paniek raken als ze niet weten dat er een goede oplossing is en wellicht een ander gaan zoeken.

    Daarnet met een klant gesproken die van ons mmm-traject af wist en overlegd. Ik heb nu een hele positieve mail opgesteld met daarin de oplossing zoals we die hebben bedacht en een uitnodiging om me evt. te bellen als er nog vragen zijn. Deze verstuur ik tegelijk met de aankondiging op FB. Denk dat ik zo de beste manier heb gevonden. Bedankt voor het meedenken!
     
  7. gizmo332

    gizmo332 Actief lid

    29 aug 2013
    173
    0
    16
    NULL
    Spijkenisse
    Graag gedaan en natuurlijk nog van harte gefeliciteerd!
     
  8. zonnestraal21

    zonnestraal21 Niet meer actief

    Dit vind ik een hele nette oplossing. Je bedrijf ligt niet geheel stil dus z'n ramp is het niet volgens mij. Daarnaast zijn het niet je privé vrienden dus vind ik niet dat ze het eerder/persoonlijker moeten weten als de rest.

    Wel is het netjes (wat je dus zelf ook al wilde) dat ze het op tijd weten zodat ze als het nodig was een vervangende konden zoeken.
     
  9. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Even nog een update: Alleen maar hele positieve reacties en begrip gehad, zo fijn! :D
     

Deel Deze Pagina