10 maanden avondeten

Discussie in 'Voeding' gestart door Hannes85, 30 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hannes85

    Hannes85 Lid

    28 mei 2017
    28
    1
    3
    Ik vind het zo lastig om te bedenken wat ik mijn zoontje van 10 maanden aan avondeten kan geven.
    Het duurde vrij lang voordat hij wat avondeten ging eten. Langzaamaan gingen er wat hapjes in. Maar het is nog steeds bar weinig.
    Wat hij nu eet:
    - potje (van 4 maanden nog steeds, hogere potjes vindt hij niet lekker) of
    - wat vers eten. Bijvoorbeeld macaroni met paprika en courgette of aardappel met wat groente en kip. Dit verse eten geef ik in stukjes. Hiervan eet hij weinig. Hij lust veel dingen niet. Vanavond had ik bijvoorbeeld wortel. Hij spuugde het gelijk weer uit terwijl hij het in een potje wel lust.

    Ik ben dus een beetje zoekende. Ik wil liever vers eten geven dan potjes. Ik vind stukken geven ook fijner dan met een lepel. Maar ik wil ook graag dat hij meerdere dingen lust. Nu is het eigenlijk alleen tomaat wat hij eet.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op deze leeftijd is het gewoon nog proeven. Dus gaat het toch prima? Wil je toch graag dat hij meer binnenkrijgt, zorg dan voor meer eetmomenten op een dag, en dus meer kansen om te proeven, ipv de focus te leggen op de hoeveelheid die hij in één keer opeet.

    Mijn zoontje is even oud, en eet ook maar beperkt hoor. Volledig anders dan zijn zus op die leeftijd, die at megaporties van alles dat ik haar voorschotelde. Maar ach, hij zal het wel leren.
     
  3. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Gewoon wat jullie eten? Zolang het zonder zout, honing of suiker is kan hij gewoon met de pot mee eten. Of in ieder geval mee proeven ;). Dat hij het uit spuugt is helemaal niet erg. Hiet waren mijn kinderen ruim een jaar toen ze echt goed aten.
    Melk is nu nog het belangrijkst.
     
  4. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    En als je het verse eten prakt? Wil hij het dan wel?
    Of prakken en een schepje van een potje erdoor.
    Dat kun je dan weer afbouwen en steeds minder/grover prakken.
    Mijn dochter was overigens net zo: een potje kon ik er zo inlepelen en vers at ze hooguit een nuffig hapje. Ik ben dus waarschijnlijk niet de meest geschikte persoon om je tips te geven :).
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  5. Hannes85

    Hannes85 Lid

    28 mei 2017
    28
    1
    3
    Dat kan ik wel eens proberen ja, bedankt voor de tip!
    Vanavond gaf ik hem macaroni met courgette en paprika. Hij begint dan heel enthousiast, maar haakt al snel af. Daarna nog maar wat 'gevoerd' met een lepel. Toen ging er gelukkig nog best wat in.
     
  6. Hannes85

    Hannes85 Lid

    28 mei 2017
    28
    1
    3
    Prakken werkt helaas ook niet. Ik had vanavond rijst, wortel en paprika gekookt. Ook nog een klein stukje ei.
    Van alles nam hij 1 hap en daarna was het weer klaar
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien verwacht je gewoon te veel? Geef vaker per dag een klein beetje, dan komt hij er wel. Denk ik
     
  8. Hannes85

    Hannes85 Lid

    28 mei 2017
    28
    1
    3
    Vaker per dag groente bedoel je?
    Brood en fruit eet hij namelijk prima
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja. Meer kansen om te wennen aan de smaak.

    Zeker als hij fruit en brood goed eet , lijkt het me dat je je echt nodeloos druk maakt.
     
  10. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.713
    3.259
    113
    Hier krijgt ze gewoon uitgeklede versies van wat wij eten. Ze lijkt alles wel te lusten maar eet desondanks vaak maar een paar hapjes. Kan me goed voorstellen dat dat bij 10 maanden wat frustrerend wordt... Maar denk inderdaad dat je niet te veel moet verwachten en dat het zo al best prima is!

    Voorbeelden van avondeten:
    - couscous met kikkererwten, paprika en champignons
    - aardappel met ei en broccoli
    - pasta met zalm, courgette en paprika
    - bonen met avocado, paprika en champignons
     
  11. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Melk blijft de hoofdvoeding tot een jaar. Het is nu vooral proeven en ontdekken wat ze doen. Komt echt vanzelf! Kindjes moeten dingen soms 10-15 keer proeven voor ze weten of ze het lekker vinden.
    Hier een 19 maander die wekenlang geen avondeten bliefde. Prima, dan niet, er wordt hier niets gedwongen en niet gevoerd. En sinds vorige week eet hij weer als een bootwerker...
     
  12. Lieneke2016

    Lieneke2016 Niet meer actief

    Misschien kun je hem eerst geprakt of gemalen eten geven, zodat hij wat heeft gegeten en daarna wat grote stukjes in zijn hand om zelf te snoepen/knoeien. Mijn zoontje is bijna 10 maanden en ik moet echt de grote stukken uit zijn eten goed klein maken, anders gaat hij heel snel spugen en gooit al het eten eruit. Als hij klaar is geef ik hem bijvoorbeeld een stuk komkommer, paprika, tomaat in zijn hand en mag hij daar mee knoeien. Al moet ik ook dan opletten dat hij niet te grote stukken doorslikt anders komt zijn avond eten er nog net zo snel weer uit:eek:;)
     
  13. Hannes85

    Hannes85 Lid

    28 mei 2017
    28
    1
    3
    Het gekke is dat hij bepaalde groente uit een potje wel eet en vers niet. Daar baal ik van, want ik heb liever dat hij vers eet.
    Maar wortel en aardappel uit een potje gaat er zo in, maar vers niet. Ook al pureer/prak ik het. Daardoor werkt het ook niet om hem hetzelfde te geven als wij eten.
    Dwingen doe ik ook niet. Dan geef ik uiteindelijk maar een potje.
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar daar maak je dus eigenlijk een denkfout. Op deze leeftijd léren ze eten, maar is dat vast voedsel helemaal niet zo belangrijk. Dus kan je nu beter volhouden om vers te geven, te laten wennen aan pure smaken, stukjes laten eten etc. Nu maakt het nog niet uit hoeveel ze daar precies van binnen krijgen.

    Binnen pakweg een jaar is vaste voeding veel belangrijker én zit je met een peuterpuber die daar lekker een machtspelletje van maakt. Dan wordt het pas moeilijk.
     
  15. Hannes85

    Hannes85 Lid

    28 mei 2017
    28
    1
    3
    Maar als hij niet genoeg eet, dan zitten we vannacht weer met een probleem
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dan geef je vaker een beetje, ipv minder vaak veel?
     

Deel Deze Pagina