2e zwangerschap na eerdere pre eclampsie met AFLP/acute leververvetting

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mamavanhannah, 8 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavanhannah

    Mamavanhannah Actief lid

    23 apr 2017
    178
    39
    28
    Vrouw
    Is er iemand die ervaring heeft met een tweede bevalling na eerdere dramatisch verlopen bevalling door AFLP (acute leververvetting)?

    Mijn eerste dochter is met 36,5 wkn zwangerschap geboren door een spoedkeizersnede zonder enig voorteken dat ik moest gaan bevallen, omdat ik kennelijk nogal acuut ziek werd. Ik bleek pre eclampsie te hebben, doordat ik AFLP ontwikkelde, acute leververvetting door de zwangerschap. Na de spoed ks met volledige narcose ben ik twee weken opgenomen geweest (waarvan een week op de High Care afdeling) in het ziekenhuis, omdat mijn lever zichzelf aan het vernietigen was (en dat is fataal) en ik ook nierfalen en, na later bleek, een ontsteking aan mijn alvleesklier ontwikkelde.

    Na een heftige en angstige periode waar ik medisch gezien goed ben begeleid, maar qua communicatie en emotionele steun vanuit het ziekenhuis echt belabberd ben behandeld en geen recht meer had op kraamzorg thuis :confused:, ben ik gelukkig weer goed hersteld en ook mijn dochtertje is geheel gezond geboren.

    Nu ben ik in het derde trimester van mijn tweede zwangerschap beland. Ik word intensief begeleid door de gynaecoloog, wat op zich fijn is maar wel pittig, iedere twee weken naar het ziekenhuis. Vooralsnog is mijn bloeddruk goed laag en heb ik buiten de standaardkwaaltjes geen zorgelijke klachten. Binnenkort zal ik het gesprek hebben over mijn bevalling. Begin nu wel wat zenuwachtig te worden, hoewel de gyn inschat dat ik dit niet nog eens ga krijgen, kennelijk krijg je dit maar een keer blijkt uit de literatuur.

    Ik ben toch wel bang dat het weer misgaat, misschien alleen pre eclampsie want daar schijn ik wel wat grotere kans op te hebben. Zou het liefst zo een zorgeloos mogelijke bevalling meemaken, waarbij ik binnen twee dagen weer thuis ben en gewoon kraamzorg krijg. Maar ja heb geen idee wat de opties zijn, en wat ik dan zou willen: weer een (geplande) ks of niet? Inleiden met 37 weken?

    Is er iemand die ook AFLP/acute leververvetting door de zwangerschap heeft doorgemaakt en daarna een ‘normale’, goed verlopen bevalling heeft gehad?
     
  2. Mamavanhannah

    Mamavanhannah Actief lid

    23 apr 2017
    178
    39
    28
    Vrouw
    Niemand ervaring?
     
  3. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord, helaas.
    Maar als je nu goede begeleiding hebt, duim ik voor je dat alles goed gaat!:thumup:
     
    Mamavanhannah vindt dit leuk.
  4. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Zelf gelukkig geen ervaring mee, lijkt me heftig. Goed dat je in de gaten gehouden wordt, dan zijn ze er nu sowieso eerder bij, mocht het weer optreden. Volgens mij kun je er wel nog een keer last van krijgen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2538964/
    Wel is het grootste risico dat het niet opgemerkt wordt omdat het zo weinig voorkomt, dat risico loop jij nu niet! Dat je vorige keer zo lang in het ziekenhuis hebt moeten liggen is vooral ivm complicaties omdst je er zo lang mee hebt gelopen.
     
  5. Mamavanhannah

    Mamavanhannah Actief lid

    23 apr 2017
    178
    39
    28
    Vrouw
    Dank voor je reactie en het artikel! Heb het gelezen en zie dat ik inderdaad wel het nog een keer kan krijgen:$ daarnaast zie ik dat er een risico is met acetylsalicylzuur gebruik. En dat terwijl ik nu juist ‘preventief’ ascal voorgeschreven krijg! :confused:
    Maar eens bespreken met de gynaecoloog....
    Ik neig nu steeds meer naar de optie om met 36 wkn zwangerschap maar een geplande keizersnede te doen, in de hoop alle ellende van vorige keer te voorkomen. Hoewel ik toen de 37 weken niet eens gehaald heb...
     
  6. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Van medicatie weet ik niet veel, maar zeker goed om dat met de gyn te overleggen, er zijn misschien nog wel andere studies die iets anders gevonden hebben.
    Hopelijk een goede zwangerschap en bevalling verder!
     

Deel Deze Pagina