35 weken zwanger. Laatste week halve dagen werken consequenties?!

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door KimKing90, 25 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimKing90

    KimKing90 Actief lid

    6 mei 2017
    192
    198
    43
    Vrouw
    Goedeavond,

    Ik ben momenteel 35 weken zwanger. Met mijn werkgever heb ik afgesproken dat ik tot 4 weken voor de uitgerekende datum fulltime blijf werken. Daarbij was de afspraak dat ik de laatste 4 weken voordat het verlof in zou gaan een minder stressvolle periode zou zijn voor mij en mijn leidinggevende functie. Dit is helaas niet gewaarborgd gebleven. Nu moet ik nog 1 week werken voordat mijn verlof in gaat en ik heb bij mijn werkgever aangegeven hele werkdagen niet meer vol te kunnen houden. Mijn werkgever heeft om me tegemoet te komen ermee ingestemd dat ik halve dagen ga werken in die laatste week tot mijn verlof. Dit omdat hij mij eigenlijk niet kan missen om de zaken af te ronden voordat ik officieel weg ben en omdat ik anders 1 week eerder met verlof was gegaan wat voor hem eigenlijk niet mogelijk was gezien mijn functie en onmisbaarheid. Nu ben ik benieuwd hoe dit dan bij het uwv geregeld wordt. Kan ik die halve dagen die ik nu vrij heb dan bijv in de laatste week van mijn verlof weer goedmaken door dan eerder te beginnen? Hoe kan mijn werkgever dit regelen bij het uwv? Ik ga namelijk deels eerder met verlof, ik ben niet ziek en werk gewoon nog door alleen met aangepaste tijden?

    Ik hoor graag waar ik aan toe ben en wat de mogelijkheden zijn.

    Grt Kim
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Kim,

    Goed dat je nadenkt over wat de gevolgen zijn, als je vooraf aan je zwangerschapsverlof halve dagen gaat werken.

    Als jouw werkgever je ziek meldt in de periode van 6 tot 4 weken waarin je verlof kan beginnen (de flexibiliseringsperiode), dan gaat je zwangerschapsverlof in op de dag die je zelf al had bepaald. Je hebt de startdatum van jouw zwangerschapsverlof overlegd met je werkgever.

    Je krijgt dan tijdens de ziektedagen in je flexibiliseringsperiode een Ziektewet-uitkering. Jouw ziektedagen worden dan van je bevallingsverlof afgehaald. Jouw verlof eindigt daarom eerder dan je misschien had gepland. Klik hier voor meer informatie.

    Meldt de werkgever je niet ziek? Dan maak je over je vrije (halve) dagen afspraken met je werkgever. Dan is het goed om te weten dat je na de bevalling verplicht bent om minimaal 6 weken aaneengesloten bevallingsverlof op te nemen. De rest van je bevallingsverlof mag je, in overleg met jouw werkgever, over een periode van 30 weken flexibel opnemen. Je kunt bijvoorbeeld alvast weer 1 of meer dagen per week gaan werken. Of eerst een aantal weken weer volledig werken en daarna de rest van het verlof flexibel opnemen. Je overlegt dit met jouw werkgever uiterlijk 3 weken nadat je bevallingsverlof is ingegaan. Zie ook deze link: Flexibel opnemen bevallingsverlof.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en een goede bevalling!

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     
    KimKing90 vindt dit leuk.
  3. KimKing90

    KimKing90 Actief lid

    6 mei 2017
    192
    198
    43
    Vrouw
    Hartelijk bedankt voor de reactie. Hier ben ik erg mee geholpen!
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goed om te lezen Kim en natuurlijk graag gedaan!

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina