6w na bevalling (deels) weer werken?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door zeilbootje, 1 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Hoi allemaal,

    Bij de eerste 2 heb ik mijn hele zwangerschapsverlof gewoon 'gebruikt'. Nu bij de derde heb ik inmiddels een super leuke baan en twijfel of ik na 6 weken zwangerschapsverlof plus de 6 weken bevallingsverlof (na de bevalling dus) alvast weer voor 1 dag per week aan het werk ga. De baby kan dan mee, of naar mijn ouders. Ik weet van de andere twee dat het verlof heerlijk was, maar dat werken ook wel weer begon te kriebelen na een tijdje.
    En door na 6w alvast 1 dag te gaan werken kan ik het verlof op de andere dagen ook nog wat langer door laten duren.

    Hebben er dames ervaring met zo snel weer aan het werk gaan? Hoe vond je het? Hoe ging het lichamelijk gezien?
     
  2. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Kan dat dan? Nooit van gehoord, of woon/werk je niet in NL?
     
  3. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
  4. miauw

    miauw Lid

    5 aug 2010
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik ben er net mee begonnen. Ik begin met twee dagen in de week, waarvan ik er nu 0,5 op heb zitten. De reden bij mij was helaas anders (doodgeboorte) maar ik vind het hele fijn dat deze mogelijkheid bestaat. De eerste ochtend ging prima en het is voor mij erg fijn om weer even bezig te zijn in plaats van alleen maar thuis te zitten. Lichamelijk gaat het wel goed, ik was in eerste instantie vooral bang voor het lange zitten maar nu na 6 weken is mijn knip goed genezen.

    Ik gebruik mijn gewerkte dagen om straks langer 4 dagen per week te kunnen werken (ik werk normaal gesproken 4,5 dag). Pas in oktober werk ik weer mijn normale uren.
     
  5. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Wat naar Miauw, dat is natuurlijk niet de gewenste reden om weer aan het werk te gaan.

    Fijn dat je laat weten hoe het fysiek te doen is. Dat leek me nog lastig inderdaad, ben je dan alweer helemaal hersteld? Maar als ik jou zo hoor zou dat wel goed moeten komen.

    Zijn er nog andere mensen die ervaring hebben, bijv ook hoe dat ging met baby meenemen naar je werk?
     
  6. miauw

    miauw Lid

    5 aug 2010
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik ben grotendeels hersteld, heb nog wel last van wat urineverlies, maar dit wordt niet erger door mijn werk (kantoorbaan). Baby meenemen zou bij mij niet kunnen, ik denk dat het heel erg van je soort werk en je collega's afhangt.
     
  7. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Ik heb ook een kantoorbaan dus dat is vergelijkbaar :).
     
  8. Hummeltje 1

    Hummeltje 1 Fanatiek lid

    6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Ik zou lekker mijn verlof uitzitten, tenzij je er natuurlijk echt weer zin in hebt.
    Bij mijn zoon was ik ook een soort van blij dat ik weer kon beginnen maar dat kwam omdat hij best veel huilde en alles nieuw was.
    Nu moet ik a.s maandag weer beginnen en ik vind het verschrikkelijk. Mijn meisje is zo makkelijk en ik geniet enorm van het thuis zijn en het keutelen in huis.

    Succes met weer aan de slag gaan
     
  9. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Ik zit in precies dezelfde situatie!

    Ik heb verlof tot 15 juli maar ben van plan om 15 juni te starten bij mijn nieuwe werkgever.
    Ik hoop dat het allemaal een beetje mee gaat vallen, zie er nog wel tegen op om die kleine man achter te moeten laten voor 3 dagen per week.

    Weten jullie hoe het zit met het het uitbetalen van de wazo uitkering? Stopt dat zodra je eerder begint met werken, of krijg je die gewoon nog door betaald?
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Ik ben met 7 weken weer begonnen met werken. Onze dochter kon gelijk al op de kdv terecht in een aparte babygroep, ze was welliswaar de jongste maar verzoop in alle knuffeltjes en aandacht daar want zo'n kleine wrummel is natuurlijk heeeerlijk. Wij hadden daar eigenlijk helemaal geen moeite mee. Kleine zit daar goed, kijkt dr ogen uit, is gek van vingerverven (gaat nu nog 1 op 1 met de leidster) en ze heeft daar een schommelwieg, wiebel wagenbak waar ze helemaal in ligt te genieten en andere kindjes op t speelkleed betekend gelijk feestje bouwen. Ze kijkt en luistert wat de andere kindjes doen en leert daar bizar veel van. Ik werd gek van mezelf thuis. Was al eerder uitgevallen ivm vermoeidheid en zo gek als ik op dr ben, thuiszitten is niks voor mij. Ik ben gelijk weer 32 uur gaan werken (werkte er voorheen 40) waarvan 2 ochtenden vanuit huis, wat wel weer erg fijn is aan ict, dat blijft ook later mijn werkverdeling. Ik voelde me gelijk weer meer mezelf en werd er een stuk vrolijkere mama van. Ik kon nu ook weer eens vertellen wat ik had meegemaakt ipv luier, fles, bad, slapen. Omdat ik eerder gestart ben wordt mijn contract nu dus pas veel later omgezet naar 32 uur per week omdat de ontbrekende 8 uur uit het resterende bevallingsverlof komen. PZ had even wat rekenwerk te doen met verlofsaldo maar bedrijf krijgt gewoon betaald vanuit UWV.
     
  11. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Fijn om te horen!

    Ik geloof ook dat je als je eerder begint gewoon je volledige salaris krijgt uitbetaald (ik werk 32 uur). Alleen heb je dus wat extra uren verlof gedurende de week. Ik ben van plan om 4w van te voren met verlof te gaan (als alles goed gaat) en na de bevalling dus 6 weken thuis en daarna 6 weken 8 uur per week werken. Na 12 weken werk ik dan nog 6w 24 uur per week en daarna gewoon weer de volledige 32 uur. Snapt iemand het nog? Haha.

    Weet iemand ook of je op het laatste moment kan beslissen of je eerder wil starten met werken? Of moet je dat vooraf aangeven?
     
  12. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Ik studeerde nog toen ik beviel van mijn eerste en dat was net in een drukke periode. Na 2.5e week ging ik alweer af en toe naar colleges toe om niet teveel achter te raken.
     
  13. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    haha ik snap 'm!

    Maar weet je of je dan ook gewoon dat salaris doorbetaald krijgt + je bevallingsuitkering van het uwv?

    Ik krijg nu zeg maar een bevallingsuitkering van het uwv, mijn contract is namelijk tijdens het verlof afgelopen.
    Maaarrr, ik heb recht op die uitkering tot 15 juli, als ik 15 juni al begin, houd dit dan in dat ik dubbel inkomen heb? Dus en mijn salaris van juni tot juli volledig, + bevallingsuitkering?
     
  14. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Boommm: hoe is het met jou?!
     
  15. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Wat ik begreep van de website van het UWV is dat als je nog gewoon in dienst bent, je via je werkgever je bevallingsuitkering krijgt uitbetaald. Of je nu al weer (deels) werkt, of dat je volledig verlof hebt. Zodra de bevallingsverlof-termijn (ong. 10-12 weken) voorbij is krijg je dan weer je gewone volledige salaris, ook al werk je dan nog een paar uur minder.

    Hoe het zit met uitkering via het UWV weet ik eigenlijk niet. Misschien even in het topic van UWV vragen? Ik denk eigenlijk dat als je weer gaat werken, dat je werkgever bij het UWV jouw bevallingsverlof nog voor die laatste maand kan aanvragen. Dan betaalt het UWV jou zelf niet meer, maar jouw werkgever en die werkgever betaalt jou weer je loon. Alleen blijft dus dat je eigenlijk nog een maand recht hebt op extra verlof. Maar ik weet het niet zeker hoor!
     
  16. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Wel goed! Heb verplichte bedrust dus verveel mij dood haha. Maar gaat prima! En met jou en de kleine man?:)
     
  17. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    O meen je niet! Pff dat is vermoeiend, helemaal als je gewoon wat dingen nog wilt doen, dan gaat het wachten lang duren..
    Gaat dat wel een beetje met de rest van de kinderen?
    Met mij en Dex gaat het super goed, het is echt een tevreden mannetje! Heerlijk :)
     
  18. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Ik heb toevallig net maar even gebeld, ik krijg die laatste maand gewoon dubbel betaald:)
     
  19. Pluisjee

    Pluisjee Fanatiek lid

    15 mrt 2012
    4.592
    19
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik werk bij mijn (stief) vader. Bij beide jongens doorgewerkt tot aan mijn bevalling. Oké geen 24 uur maar 1 dag in de week , wanneer het mij uit kwam. Na de bevalling bij de eerste na 3 weken weer 1 dag gaan werken. Nam de kleine mee. Bij mijn jongste nog wat eerder. Nam hem ook weer mee. Ik vond het heerlijk even andere gedachte en werken. Bij de jongste was het leuk omdat al onze vaste klanten hem hadden gezien , trots dat ik was haha. Wel heb ik beide 3 weken vakantie gehad toen mijn verlof er op zat (bij mijn oudste was het de kerst vakantie en jongste zomer vakantie) deze zijn niet van mijn vakantie dagen af gegaan ;) maar dit is natuurlijk makkelijk te regelen , ik werk bij familie , de opa van mijn kindjes.
    Sommige zeiden echt je bent gek maar ik heb het als fijn ervaren.
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Ik laat mijn contract aanpassen naar 32 uur, ik werk nu feitelijk 32, krijg 40 uur betaald totdat mijn dagen op zijn. Vanaf de 1e van de daarop volgende maand krijg ik dan een 32 uurs contract met dito betaling. Vond dat voor mezelf wat prettiger dan het ineens in 1 klap te krijgen.
     

Deel Deze Pagina