advies gevraagd voor voeding baby 8 weken

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Linkelotje, 15 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linkelotje

    14 mrt 2017
    25
    9
    3
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal

    Ik heb even een vraagje over voeding. Onze dochter is nu 8 weken oud. Ik gok dat ze nu tussen de 5,5 en 6 kilo weegt. Ze krijgt flesvoeding en drinkt om de 4 a 4.5 uur, ongeveer als volgt:
    6.00u: 150 cc totaal
    10.00u: 150 cc totaal
    14.00u: 150 cc totaal
    18.00u: 150 + 5 scheppen =170 cc
    22.00u: 150 + 5 scheppen =170 cc
    2.00u: 150 cc totaal

    Alle flessen gaan leeg. Ze heeft meestal 's avonds een poepluier en dan wil ze het liefste nog meer...

    Nu ga ik over 2 weken weer beginnen met werken. Ik snap dat de nachtfles er voorlopig nog in zit, heb ik ook geen probleem mee. Maar graag zou ik de nachtfles en de ochtendfles iets willen opschuiven zodat ik er niet 2 keer uit hoef. Ik heb een langdurig burn out verleden en 2x eruit + werken gaat mij wat opbreken ben ik bang. Op het moment dat ik dat nu heb, houd ik het alleen vol door rustig aan te doen overdag. Mijn man geeft de avondfles, ik de nacht- en ochtendfles. Dit zal zo blijven omdat mijn man een baan waar hij uitgerust voor moet zijn. Nu is mijn vraag: hoe pak ik dit aan? Wat mij dus fijn lijkt is als volgt:
    +/- 22.00u de avondfles
    +/- 3.00u de nachtfles
    +/- 7.00-7.30u de ochtendfles
    Overdag maakt mij niet uit.

    Ik zou naar 5 flessen kunnen gaan maar hoe? Of moet ik de hoeveelheid cc van de nachtfles langzaam omlaag brengen?

    Graag hoor ik jullie advies, tips en ervaringen!
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je man heeft een baan waar hij uitgerust voor moet zijn? Maar hoe jij je voelt, is minder belangrijk? Daar zou ik toch maar even verder over doordenken.

    Flessen schuiven was hier nooit makkelijk, dus daarmee kan ik niet helpen. Ophogen kan, maar je flessen zijn nu al best groot. En hou er ook rekening mee dat je nu wel kan aanpassen, maar dat je kindje daar een week later alweer een potje van kan maken...
     
  3. Linkelotje

    14 mrt 2017
    25
    9
    3
    NULL
    NULL
    Dat is wat kort door de bocht! Ik krijg genoeg steun van hem. Hij werkt 4 dagen en ik 3. Het gaat dus alleen om de 3 nachten voor mijn werk uit. De andere nachten doet hij de nacht- en ochtendvoeding al. Zou wel heel gek worden als hij ze alle 7 moet doen. Daarnaast is hij 12u per dag van huis en kan ik overdag tussen mijn werk door nog slapen omdat ik zzp-er ben. Gaat mij er meer even om: hoe verplaats ik dus wat? Ik vind namelijk ook dat ze al best veel krijgt. Maar ja, alle flessen gaan volledig leeg...
     
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Hoelang doet ze over een fles?

    Je geeft nu al 30 schepjes, dat is de max... en je moet nog 2 maanden voor je bijvoeding mag geven....


    Wbt schuiven, maak je haar wakker voor een fles of niet?
    Anders gewoon ergens op de dag een half uurtje langer laten slapen dan is je nachtfles misschien ook een half uurtje later.

    Maar je kan het niet echt in de hand hebben... hier komt ze gewoon om 2.45 ongeveer... of ze nou om 20.00 de laatste fles krijgt of om 23.00...
     
  5. Linkelotje

    14 mrt 2017
    25
    9
    3
    NULL
    NULL
    Wat betreft schepjes: overdag krijgt ze 4 schepjes en geen 5. Dus in totaal 16 en dan 10 schepjes 's avonds. Dus dat is 26 schepjes.

    Ze doet ongeveer 20 a 25 min over de fles.

    Ze komt zelf stipt om de 4uur. Hoef haar voor geen 1 fles wakker te maken. Ik kan het wel uitstellen overdag door speen of wandelen. Maar s nachts is dat niet handig. Dan komt ze dus ook uit zichzelf om de 3,5 a 4uur.
     
  6. Linkelotje

    14 mrt 2017
    25
    9
    3
    NULL
    NULL
    Op de verpakking van Nutrilon adviseren ze bij 5 tot 6 kilo: 5 voedingen van 180cc+6 scheppen. Dan zit je dus ook op 30 schepjes. Maar mijn dochter zit al op dat gewicht en is 8 weken....
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn zoon zat al op drie weken op dat gewicht, dus ik betwijfel dat je je kan of moet houden aan dat advies. Baby's drinken sowieso beter vaker kleinere beetjes.

    Ik denk dat je beste optie is om de fles beetje bij beetje te verschuiven, als ze zo stipt is.
     
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Tsja er staat zoveel op verpakkingen... dat betekent niet dat je dat ook moet doen.. de maag van een baby van 8 weken is nog steeds net zo groot of ie nou 5,5/6 kg weegt of dat ie 4,5 kg weegt..

    Maar hoe kom je dan aan je 150 cc flessen? doe je bij elke fles 15 cc extra water dan?

    Tja anyway... dan moet je gewoon de tijden wat gaan verschuiven als ze elke keer zo stipt komt
     
  9. Linkelotje

    14 mrt 2017
    25
    9
    3
    NULL
    NULL
    Ja wij doen er wat extra water bij omdat ze maar bleef vragen. En ik niet nog meer schepjes wilde gaan geven omdat ze dan al richting de max zou gaan. Dus ze krijgt nu 4 flessen 135cc + 4 ruime scheppen. En dan 2 flessen 150cc + 5 scheppen.
     
  10. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Met 8 weken valt er weinig te sturen ben ik bang.
    Zij bepaalt wanneer de dag begint of ze nou honger heeft of niet.
    Met 8 weken hadden wij net aan een fles om 22.00 en daarna om 5.00 en dat is een hele tijd zo gebleven.
    Die 5.00 is toen langzaamaan steeds later geworden en die van 22.00 steeds eerder en daar heb ik niks aan bij hoeven sturen.

    Maar zelfs als ze dan ineens doorslapen en geen voeding meer nodig hebben in de nacht is het vaak bij de meeste kindjes nog steeds niet zo dat je een hele nacht kunt slapen
    Hier op het forum blijkt dat het eerder regel is om gebroken nachten te hebben dan uitzondering.
    Ben bang dat je je moet voorbereiden op een aantal jaren gebroken nachten.
     
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw

    Een aantal JAREN gebroken nachten? waarom zou je 'standaard' gebroken nachten hebben?
     
  12. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Met extra water breng je de balans van het flesje wel uit verhouding.
    In principe mag je alleen 10cc extra water geven in de fles met warm weer.
     
  13. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik niet, maar wat ik hier lees is dat het veel vaker voorkomt dat ouders er nog regelmatig uit moeten voor hun kindje dan dat ze echt een nacht kunnen doorslapen.
    Speentje, tandjes, ziek zijn, slechte slapers, dromen enz
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee hoor. Minder water mag niet, meer is geen probleem.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Omdat er hier een topic loopt van sukkels zoals ik met slechte slapers. En daar blijkt gelukkig dat ik niet de enige ben:)
     
    Blijdorp en Adrianna vinden dit leuk.
  16. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    België kent geen maximum in water per dag volgens mij.
    Hier geldt 1 liter bereide voeding als max.
     
  17. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    En het is maar goed dat dat er is, want sukkels zoals ik dachten dat het juist normaal is dat je baby opeens doorslaapt en niks meer van zich laten horen :)
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  18. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Hier een dochtertje van bijna 10 weken en die krijgt nu overdag 5x 150+5 en als ze 's nachts komt krijgt ze 90+3. Ze leek eerst te gaan doorslapen, maar komt nu toch wel weer vrij stipt 's nachts. Flessen weer kleiner maken heeft geen zin hier, dan slaapt ze overdag nog beroerder dan ze al doet, omdat ze dan niet voldoende verzadigd is.
    Zou het helpen als je de avondfles nog een uurtje later geeft of pikt ze dat ook niet. Je moet het even 1x zien te doorbreken maar dat je dan op het ritme van 7.00/11.00/15.00/19.00/23.00 en dan evt. 3.00 weer uitkomt.
    Als ik het ritme wat wil verschuiven probeer ik dit in de nacht door d'r even bij me te nemen. In de meeste gevallen wil ze dan nog wel even verder slapen, waardoor ik de nachtvoeding dus uit kan stellen en dan op de dag wat beter uit kom.
     
  19. Linkelotje

    14 mrt 2017
    25
    9
    3
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties. En ik vind alles verder prima. Al moet ik nog een jaar eruit snachts. Wil hem alleen iets opschuiven. Ik ga ff uittesten maar wat werkt!
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Eigenlijk gaat dat maximum over het aantal schepjes voeding, niet over de hoeveelheid water. Maar nee, hier is geen maximum.
     

Deel Deze Pagina