Alleen thuis blijven

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Semmy1888, 22 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Semmy1888

    Semmy1888 Actief lid

    5 jun 2017
    248
    146
    43
    hallo,
    Graag jullie mening. Vanaf wanneer mogen jullie kinderen alleen thuis blijven?
    Bij ons mag de oudste van mijn man wel eens max een half uurtje thuis blijven als ik bijv even een boodschap moet doen. Hij is 10 jaar. Maar bij zijn moeder is hij geregeld een hele ochtend/ middag alleen. Maar sinds kort laat ze hem ook in de avond alleen.. als zij bijv een feestje heeft waar hij niet mee naar toe mag. Is dit normaal? En zijn wij te ouderwets?
    Hij mag bijv ook al vanaf zijn 9e alleen naar het zwembad, dit zou van ons niet mogen maar misschien zijn wij te streng??
    Hoor graag jullie mening!
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind hem voor in de avond alleen laten nog wel erg jong. Overdag een paar uurtjes alleen kan prima vind ik. Alleen naar het zwembad vind ik pas ok vanaf een jaar of 12.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier mag de oudste van 10 best een uurtje of 2 alleen blijven, niet 's avonds trouwens. Alleen zwemmen gebeurd hier ook al een tijdje.
     
  4. Semmy1888

    Semmy1888 Actief lid

    5 jun 2017
    248
    146
    43
  5. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ah oké. Ik vind jullie niet te streng en ik denk dat je hierin moet doen wat goed voelt voor jullie.
     
  6. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Mwah, het verschilt per kind denk ik.

    Ik bleef toen ik 10 was ook 1x per week ‘s avonds alleen thuis als mijn moeder naar volleybaltraining was. De afspraak was dat ik niet de deur open mocht doen als er aangebeld werd.

    En op die leeftijd had ik 2 zwemdiploma’s en mocht ik in de zomer met vriendinnetjes samen naar het buitenzwembad in de stad 5 km verderop.
     
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.965
    113
    noord holland
    Ik vind dat altijd een gevoelsding.
    Er komt gewoon een punt dat je begint met bijv. een half uurtje. Dan wordt het een uurtje etc.
    Ook savonds. Wij begonnen ooit met de babyfoon ipv een oppas als we een straat verder op visite waren. Op een gegeven moment nog een paar straten verder en dan met een open verbinding via een ipad en een babyfoon-app rechtstreeks op de telefoon. etc.
    Je verlegt daarin steeds je grenzen en leert van de ervaring wat er kan. En soms maak je een keuze die in eerste instantie een beetje uit noodzaak geboren wordt.
    Jullie gevoel en ervaring is daarin anders dan die van de moeder en dat kan lastig zijn.
    Ik zou bij je eigen gevoel blijven en daarmee wat gaan uit proberen. En dan zijn die keuzes wellicht niet hetzelfde als bij zijn moeder maar dat is dan zo.
     
  8. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Mijn zoon is 9 en mag als we naar een verjaardag zijn in de avond en hij heeft geen zin ook wel alleen thuis blijven. We zijn dan niet verder als 15 minuten van huis en blijven niet langer dan 1,5 a 2 uur weg.
    Alleen naar het zwembad mag hij nog niet, maar bijna al zijn klasgenoten wel. Hij vind mij echt stom en vraagt mij regelmatig waarom hij zijn ABC dan heeft gehaald.
     
  9. Semmy1888

    Semmy1888 Actief lid

    5 jun 2017
    248
    146
    43
    Dank jullie wel voor de antwoorden! We gaan het er eens samen over hebben.
     
  10. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Onze dochter is donderdag 10 geworden en geregeld overdag even alleen.
    Aankomende week gaan we voor het eerst proberen hoe lang ze de ochtend alleen wil/kan blijven.
    Ik moet werken en haar school is dicht ivm staken.
    Als ze klaar is met alleen zijn kan ze mijn ouders bellen en die komen haar dan ophalen, ze zijn er dan met 10 min.
    In de avond alleen laten hebben we nog niet gedaan, maar dat wil ze ook niet geeft ze duidelijk aan.
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Mijn oudste is net 9. Alleen naar het zwembad mag ze echt nog niet. ‘s avonds alleen thuis blijven vind ik niet nodig, dus dat gebeurt ook niet (ze heeft toch ook nog een klein zusje waar we oppas voor regelen, dus sowieso komt het niet voor, maar anders zou ik het ook nog niet doen).
     

Deel Deze Pagina