Baby’s/kindjes met sonde

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Boommm, 28 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Zijn er hier meer moeders waarvan hun kindje een sonde heeft? Onze jongste heeft hem nu een aantal dagen.

    Misschien handig om tips en ervaringen uit te wisselen? Onze dochter heeft hem al een aantal keer een stukje eruit getrokken bijvoorbeeld. En wat doen jullie met het slangetje?
     
  2. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Heftig @Boommm , is ze ziek? Sterkte!
     
    Boommm vindt dit leuk.
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    o nee wat zielig!! wat is er met d'r aan de hand?
    sterkte!
     
    Boommm vindt dit leuk.
  4. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    @ShampooL en @julia80 Ze is niet ziek, er is niets medisch (op KMA na) uit de onderzoeken gekomen. Maar ze drinkt veel te weinig en groeit daardoor ook te weinig dat we de hoeveelheden die ze met de fles laat staan nu via de sonde geven.
     
  5. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Ai, heeft ze moeite met drinken? Of gewoon weinig honger? Hopelijk komt ze snel aan en is ze straks een lekkere dikkie :D
     
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Hm misschien niet vergelijkbaar maar onze tweeling heeft een sonde gehad bij thuiskomst. Ze hebben tot een maand gecorrigeerde leeftijd dat ding gehad. We hadden nummer van de kinderthuiszorg voor als er iets was. We konden altijd bellen. Ook snachts. Met regelmaat werd de sonde er uit geperst en soms ‘getrokken’. Als de sonde er een stukje uit kwam (neus) dan konden we dat terug schuiven en vast plakken. Was hij er ver uit dat ze gingen kokhalzen dan haalde we de sonde er uit en belde we thuiszorg om opnieuw in te brengen. Goed pleisterwerk hielp wel.
    Je zou hem evt achter haar oor kunnen doen, of naar benenden instoppen bij haar trui.... zie in het ziekenhuis ook wel bij staartjes in, maar zo lang haar heeft je kindje vast nog niet ;)
    Echt sneu voor jullie en je kindje hoor. Het is niet fijn :(
    Zeker niet alle vreemde mensen die er wat van zeggen. Gelukkig was het bij onze kids kwestie van tijd voor ze genoeg kracht hadden wel zelf te drinken.
    Hopelijk pakt ze het zelf goed op straks.
     
    Boommm vindt dit leuk.
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Wat vervelend! Onze uk kwam met 34.5 en mocht na 10 dagen naar huis met een sonde.
    Wij kregen begeleiding via de kinder thuiszorg en die kwamen inderdaad ook midden in de nacht of heel erg vroeg in de ochtend.

    Bij ons hadden ze op het slangetje een streep gezet tot waar het in de neus ging. Dus bij de neusopening, wanneer hij het eruit trok konden we het terug duwen. Wanneer het te ver eruit was durfde we het niet zelf terug aan te brengen. We hadden wel controle strips in huis om voor de zekerheid te checken.
    Bij onze uk hadden ze extra tape nodig, net naast de neus op de wang en vervolgens nog bij het oor.
    Onze uk kreeg uit het flesje drinken en wanneer hij te moe was de restvis de sonde. Gelukkig ging dat steeds beter en was hij er met ongeveer 2 weken af.

    Ondertussen 3.5 en groeit als kool
     
  8. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Onze dochter had hetzelfde. Ze dronk te weinig en groeide daardoor niet goed.
    Toen ze 9 maanden was kreeg ze een sonde.
    Die heeft ze een paar maanden gehad en toen ging het eten beter.

    Met spelen rolde wij het slangetje op en plakte het met pleister tape op haar rug. Op die manier zit het niet zo in de weg en kon ze spelen zonder dat ze er last van had.
    Verder plakte we hem goed vast op haar wang zodat ze hem er minder makkelijk uit kon trekken.

    De keren dat ze hem er wel uittrok en hij opnieuw geplaatst moest worden vond ik hartverscheurend. Gelukkig gebeurde dit steeds minder vaak omdat ze er aan gewend raakte en wij ook beter wisten hoe we het konden voorkomen.
    Met slapen en als ze aangekoppeld was had ze wandjes aan.

    Heel veel sterkte ts! Het was voor ons een heftige tijd. We hebben nog steeds de pomp en alles in huis voor als het weer nodig mocht zijn maar gelukkig hebben we het nu niet nodig.
    Ik hoop dat jullie kindje ook snel weer zonder sonde kan!
     
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Je kan het inderdaad het slangetje achter haar oortje doen. En dan het uiteinde vastplakken met leucopor op haar shirt of romper.
    Kijk verder even goed of de pleister niet gaat irriteren op haar wangetje. Dat kan nog wel eens gebeuren. Ik kan ff niet op de naam komen. Maar er is een soort tape op een rol in een rechthoekig kartonnen doosje. Het tape is hetzelfde is als de senitive pleisters en de randjes van eilandplristers mar dan zonder wond kussentje. Die zijn erg huidvriendelijk en je kan ze in een hartje knippen oid.
     
    Boommm vindt dit leuk.
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat sneu dat ze een sonde moet.

    Onze jongste heeft een half jaar een sonde gehad dus hier ruim ervaring met plakken ;). Wij letten altijd heel goed op en vernieuwden de bovenste pleisters vaak waardoor de sonde bij ons thuis er haast nooit per ongeluk uit is gegaan. Op het kdv helaas wel, gelukkig hoefde ik het dan niet te zien :oops: vond dat altijd zo vervelend, het plaatsen van de sonde.

    Wij deden eerst duoderm op de wang, dan het slangetje en dan fixomull. We plakten naast haar neus nog een strookje en later zijn we nog een 'snorretje' gaan plakken. Niet heel mooi maar als die sonde maar bleef zitten ;)
    Bij haar oor plakten we 'm ook nog vast. En dan onder de romper door het slangetje eruit bij haar been.
    Ze kreeg alsnog irritatie op haar wangen en ze heeft nog maanden rode wangen gehad. Maar dat is ook weer goed gekomen dus.

    Ook handig is trouwens een spuit in de auto en luiertas voor als je de pomp vergeet. We hebben wel eens op een verjaardag gezeten 150 km verderop en waren de pomp vergeten en geen spuit mee, konden we naar het ziekenhuis...

    Zal eens wat foto's zoeken.
     
    Boommm vindt dit leuk.
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Sonde 1.jpg Sonde 5.jpg Sonde 4.jpg Sonde 2.jpg
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat wel handig is trouwens als ze een keer ziek is of pijn heeft; vloeibare paracetamol kan via de sonde :)
     
  13. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    @ShampooL Gewoon weinig honger denk ik. Dat beetje wat ze drinkt doet ze prima namelijk..

    @Iris86 Nee dat commentaar van de buitenwereld vind ik ook vervelend idd. En al die blikken.. is vast allemaal goed en lief bedoeld, maar vind t heel vervelend.
    Haha nee nog geen staartjes hier, wel een heel leuk idee.

    @owly Heb gister idd ook een streepje op het slangetje gezet. Stuk makkelijker om even snel te zien of hij nog goed zit.
    Hadden jullie een pomp? Wij gieten de melk gewoon in een grote spuit en koppelen die aan het slangetje.

    @Peppabig Is er bij jullie dochter ook geen medische oorzaak gevonden? Wij hebben geen pomp maar een grote spuit waar we de melk in gieten.

    @Snoopy1979 Wat een mooi meisje!! Heb I. haar sonde nu wat beter vastgeplakt, zoals op je eerste foto, hopelijk scheelt dat wat tranen van haar (en onze kant) en vliegt dat ding er minder snel uit.
    Spuiten hebben we al overal liggen haha


    Bedankt voor alle reacties en tips!!
     
  14. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ooh jeetje wat naar voor je kleine popje boom! Hopelijk pakt ze snel de groei op!

    Hier plakte ik het ook zoals Snoopy. En idd een streepje zetten van waar het moet zitten. Maar jouw meisje is nu al best wel op leeftijd, dat ze het er langs kan trekken. Ik heb er geen foto van, omdat bij ons niet zo extreem nodig was.
    Maar wat ze in het zkh deden bij oudere kids. Is de pleitster rondom gedraaid om het slangetje en dan het andere einde op het neusje en dan zodanig dat ze niet bovenlangs en onderlangs met vingertje eronder kunnen. Dat vergt wel wat oefening.
    Je woont in Engeland toch? Heb je voor de sonde kinderthuiszorg? Anders vragen of iemand in zkh het wil doen en voordoen, zodat je het zelf ook weet?

    Een spuit waar je de melk in giet? Je bedoeld je trekt de melk op uit het flesje en dan spuit je het er langzaam in? Of je hangt een spuit op en druppelt er langzaam in? Een pomp is vooral nodig als je kind continu voeding uit de sonde nodig heeft en ook in de nacht. Sonde ter bijvoeding kan prima met plonsjes.

    Even wat anders he...krijg je ook advies op het verrijken van de voeding, die zij binnen krijgt? Want bij mijn dochter was het probleem dat zij de hoeveelheden niet aan kon en door de reflux een aversie had tegen eten, dus dan moest wat zij binnen kreeg verrijkt worden.
     
    Boommm vindt dit leuk.
  15. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    We moeten de spuit idd zelf hoog houden zodat het er langzaam in drupt.

    Bekijk bijlage 550865

    Nee niets over voeding dat verreikt moet worden. Volgende week wel een afspraak bij de diëtist die mee kijkt/denkt en in de toekomst gaat helpen met het introduceren van bijvoeding.
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh ja als je kleine hoeveelheden via de sonde moet geven is een pomp niet persé nodig. Wel heel makkelijk ;). Wij gaven volledige sondevoeding en het mocht ivm de reflux niet te snel, dus de pomp stond op lage snelheid. Je zou eens kunnen vragen naar zo'n pomp als je dat makkelijker lijkt. Zit gewoon in een rugtas en is verder echt heel simpel.

    Pleisters om de sonde draaien wat iemand hier schreef vond ik heel vervelend want het los halen gaat heel lastig en is zo'n gepruts voor je kleintje.
    Mijn manier van plakken werkte altijd heel goed :). Ze heeft van 3 tot 9 maanden een sonde gehad. Inmiddels is ze alweer bijna 8 jaar trouwens ;)
     
  17. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    @Snoopy1979 Vind de pomp zo’n groot ding.. Voor nu vind ik de spuit wel even prima geloof ik haha. Misschien in de toekomst als blijkt dat ze hem nog langer nodig heeft.

    Daar had ik nog niet over nagedacht, dat die rondgedraaide pleisters er dan ook weer af moeten. Het zit nu zoals jouw foto’s, heel d’r snoetje onder de pleisters.

    Hoevaak verwisselde jij van kant?

    Wij hebben trouwens zelf geleerd hoe we de sonde weer in moeten brengen mocht hij eruit liggen, maar mogen ook bellen dat ze het komen doen. Twijfel elke keer, want aan de ene kant vind ik het fijn voor haar dat (niet weer) een onbekende aan haar zit, maar aan de andere kant ben ik bang dat ze mij gaat ‘haten’, ze wordt zooooo boos bij het inbrengen van de sonde.
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja die rondgedraaide pleisters moeten er ook vaak weer af was mijn ervaring. Ze snotteren vaak toch wat of spugen alles onder. Elke dag die rondgedraaide pleister vervangen waren we al heel snel klaar mee ;)
    Dan maar een snoetje vol met pleisters. Voor mij was ze toch de mooiste en ik zag die pleisters op een gegeven moment niet meer. Maar dat de sonde bleef zitten was zo fijn en veel belangrijker vond ik. Wij wisselden van kant als de sonde eruit lag, dat gebeurde regelmatig op het kdv waar ze 2 dagen naartoe ging. Thuis is de sonde er maar 1 keer uitgegaan geloof ik. De sonde heeft er een keer bijna 6 weken in gezeten, na die tijd moet die sowieso vervangen worden. Tenminste ik dacht dat het 6 weken was.
    Zelf de sonde plaatsen zou ik niet snel aanraden om wat jij schrijft. Dan liever goed plakken en ook jullie oppas dat goed leren (op een kdv is dat toch iets anders al deden ze echt goed hun best). Ik mocht het ook niet leren van de kinderarts omdat het tijdelijk was, wel een half jaar dus nog best lang vond ik. Zijn daarom dat jaar niet naar het buitenland op vakantie geweest, zag het niet zitten om ergens in Frankrijk een ziekenhuis te moeten opzoeken ;). Wij zijn toen hier in Brabant op vakantie geweest en het kinderwijkteam kon ook naar het vakantiepark komen. Was gelukkig niet nodig maar gaf wel een gerust gevoel ;). Had haar toen 1 keer in de maxicosi gezet maar dan zitten de armen zo dat ze snel met hun vingers bij hun neus en dus sonde zitten. Toen had ze hem er een stukje uitgetrokken, gelukkig kon ik hem terugduwen en zat hij daarna gelukkig weer goed.
    Mochten ze de sonde trouwens een keer per ongeluk de darm inschuiven, dan kan ze last krijgen van dumping, worden dan opeens heel moe (of tenminste dat lijkt zo) en gaan spugen, vaak ook gal. Kan ook zo weer over zijn. Zijn daar toen wel een weekje mee zoet geweest om te achterhalen wat het was. Sonde was de goede lengte op zich maar met inbrengen niet gaan krullen in de maag maar de darm in gegaan. Uiteindelijk via een rontegröntgenfoto achtergekomen. Want ik wist toen eigenlijk zeker dat het dumping was maar ze geloofden me niet omdat de lengte wel goed was.
    Even ter info ;), misschien loop je hier nog tegenaan en dan is het zo fijn dat je al wat meer achtergrondinformatie hebt ;)
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Wij vonden het ook een fijne manier zonder teveel te duwen en vervelen. We hadden er een spuitje bij. Even er aan koppelen en het was ook zo gebeurd.

    Gelukkig niet lang nodig gehad. Hopelijk jullie ook niet.
     
  20. ons2ewonder

    ons2ewonder Bekend lid

    3 mei 2011
    984
    8
    18
    moeder
    E679EF4D-F27B-4E50-8696-CF38791F7769.jpeg Hier ook een meisje met sonde ze is nu bijna 7 maand oud en heeft hem al vanaf dat ze 6 weken is.
    Hier had ze gewoon de kracht niet om te drinken ivm hartafwijking. Met bijna 4 maand geopereerd en sinds die tijd zijn we zelf drinken aan het opbouwen. Maar de laatste stap tot volledig zonder sonde is nog niet haalbaar.
    Ze trekt hem er regelmatig uit ze heeft maar een kleine opening nodig om te peuteren en nu enorm verkouden dus pleisters blijven niet goed plakken. Ook begint haar huid nu behoorlijk op de pleisters te reageren. De sonde gaat onder haar shirt door en dan het lange stuk rol ik op en stop die in haar broek F0C30703-BCE5-43BD-B160-5666E6C011D0.jpeg
     

Deel Deze Pagina