Baby erg hongerig?? Help!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Loutjepoutje, 26 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loutjepoutje

    14 sep 2014
    60
    2
    8
    NULL
    NULL
    meiden, ben echt even ten einde raad en maak me zorgen.
    Mijn zoon is nu bijna 6 weken oud, de eerste maand heeft hij borstvoeding gehad, maar door extreem clusteren en een peuterpuber erbij ben ik hiermee gestopt. De fles geeft misschien wat meer rust, dacht ik.. hij heeft echter echt extreem honger. Na overleg met consultatiebureau mocht ik hem flessen van 150 gaan geven (! Pff voor zes weekjes) maar, zijn gewicht is er ook naar, hij was al bijna 5 kilo bij de eerste controle en zal nu naar schatting 5,5 zijn.
    6 flessen mochten het worden, maar meneer komt gewoon max om de 3 uur en nog met een nachtvoeding, als ik hem zijn gang laat gaan komt hij uit op acht flessen. Consultatiebureau reageert niet meer op m'n mailtjes, ( of in mijn paniek niet snel genoeg ;)
    ik maak me echt zorgen. Moet ik nou uit eigen beweging maar overstappen op bv forte? Zo veel wisseling van voeding kan toch ook nooit goed zijn?
    Ik probeer wel wat te smokkelen met beetjes die hij niet drinkt maar gister had hij bijna op de liter uitgekomen. Ik heb zijn laatste fles tot brullends toe weten te rekken tot na middennacht, maar die gaat er vandaag dus weer bijtellen, pfff, weet echt niet waar ik goed aan doe, heb al de allerkleinste speen en hij doet lang genoeg over zijn flessen
     
  2. Tylmare

    Tylmare Fanatiek lid

    24 sep 2014
    1.111
    333
    83
    Vrouw
    Gastouder
    Amersfoort
    #2 Tylmare, 26 mei 2017
    Laatst bewerkt: 26 mei 2017
    Eerste wat ik denk is:
    om de 3 uur en nachtvoedingen bij 6 weken is heel normaal.
    Hij is dan misschien al wel 5.5 kilo maar nog steeds een mini baby met een mini maagje ;)

    Wat voor fles heb je? Want de kleinste speen bij de ene fles kan alsnog te groot zijn voor sommige kindjes.
    Elke 3 uur een kleinere fles aanbieden ipv grotere flessen waar hij het langer op zou "moeten" doen.
    Therapeutisch flesvoeden een idee? (pauzes inlassen, na elke 3 slokken fles omlaag)

    Niet stressen, kijk naar je kindje en waar die behoefte aan heeft zou mijn advies zijn.
    Baby's kijken niet op de klok hoe lang geleden ze hebben gedronken, ze luisteren naar hun maagje :)
    Succes!
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je kan toch ook die hoeveelheid voeding over 7 of zelfs 8 flessen verdelen? Ik vind 8 voedingen niet raar met 6 weekjes...
    Kleinere speen kan ook helpen, dan moet hij wat harder z'n best doen. Mijn neefje heeft altijd een prematuur-speentje gehad, bij grotere spenen ging het gewoon veel te snel en kwam hij veel vaker voor meer.
     
  4. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Hoe lang doet hij over een fles? Misschien inderdaad een prematurenspeen proberen.
    Of vaker kleinere flesjes aanbieden.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Doet hij inderdaad minstens twintig minuten over een fles? Anders veel kans dat het zuigbehoefte is (zeker bij een voormalige bv baby) en dan ben je nu aan het overvoeden.
     
  6. Loutjepoutje

    14 sep 2014
    60
    2
    8
    NULL
    NULL
    Het aantal voedingen vind ik inderdaad ook niet gek hoor, en de nachtvoedingen uiteraard ook niet met 6 weekjes, waar het mij om gaat is de hoeveelheid. Ik ben gaan verhogen ism consultatiebureau omdat hij aan 120 niet genoeg had, hij bleef honger houden. Maar zijn flessen zijn nu dus 150, als ik naar zijn behoefte moet luisteren gaat hij over een liter per dag :(
    Prematurenspeentje, waar haal je die?
     
  7. Loutjepoutje

    14 sep 2014
    60
    2
    8
    NULL
    NULL
    Gebeld met de gezondheidslijn, wat ik nu geadviseerd krijg is flessen van 200cc, en beginnen met een avondritueel, dus na de fles van 1900 naar bed, en dan kijken hoe t gaat. Hij is s'avonds nog bij ons tot zijn late avondvoeding, omdat hij dus s'avonds weinig slaapt en veel wil drinken. Zij dacht dus dat hij overprikkeld is, en dat door rust in te bouwen ook zijn voedingsschema beter wordt. Maar bij onze dochter ging dit allemaal vanzelf voor mijn gevoel, is een baby van 6 weken al in een patroon te duwen van 5 voedingen van 200, en slapen van 19.00 - 0700? Met uiteraard een avondvoeding om 2300. Voelt zo onnatuurlijk
     
  8. Daisy120

    Daisy120 Bekend lid

    2 sep 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    De dr Browns flessen (smalle fles) hebben prematuren spenen
     
  9. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Ja, maar als je nu vaker kleinere flesjes aan gaat bieden dan? Desnoods om de twee uur een kleiner flesje? Je hoeft je niet zo strak aan de "om de 3 uur voeden" te houden hoor. Laat de klok los en geef gewoon vaker een kleiner flesje. Daar heb je dan ook meer ruimte voor. Verder zou je ook nog kunnen overwegen om Forte Flesvoeding te gaan kopen. Dat is voeding voor hongerige baby's.

    Verder zijn tot een jaar nachtvoedingen heel normaal. Soms stoppen ze plots met een nachtvoeding om er vervolgens een paar maanden later (ivm groeispurt) weer naar te vragen.
     
  10. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief


    Flessen van 200 CC? Voor een baby van nog maar 6 weken? Zijn ze zot geworden? Onnodig het ieniemienie maagje oprekken! Mijn advies: ga daar niet naar luisteren! Je rekt daar onnodig het maagje mee op. En hoeveel wou je dan geven als je een paar weken verder bent? Er zit dan absoluut geen rek meer in!

    Nogmaals:
    Vaker kleinere flesjes gaan geven. Niet naar de klok kijken. Kleinere speen gebruiken.Forte voeding.
     
  11. Tylmare

    Tylmare Fanatiek lid

    24 sep 2014
    1.111
    333
    83
    Vrouw
    Gastouder
    Amersfoort
    Sluit me aan bij Be Happy.
    Naast dat 200cc veel te veel is (helemaal met 6 weken) geloof ik ook niet dat het zou helpen.
    Een baby van 6 weken in een ritme/ritueel stoppen gaat ook niet.

    Let it go!
    Kleinere flesjes, vaker geven, zo klein mogelijke speen.
    Dr Brown heeft idd ook prematuur speentjes.
    Difrax heeft eventueel nog een speen waar je zelf een gaat je in kan prikken (die passen als het goed is ook op de dr brown flessen)

    Ga alsjeblieft niet overvoeden met zulke grote flessen.
    Grote kans datie er alleen maar last van gaat krijgen, je het maagje onnodig oprekt en je nog minder speling hebt mochtie hongerig zijn of gewoon nog een nachtvoeding willen.
     
  12. Loutjepoutje

    14 sep 2014
    60
    2
    8
    NULL
    NULL
    Dat is mijn gevoel dus ook, ik dacht 200?!
    Dat kreeg mijn dochter pas met 4 maanden
     
  13. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Heeft je baby niet gewoon erg veel dorst met dit warme weer ipv echt honger? Beetje water aanbieden? Of wat vaker kleinere flesjes?
     
  14. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Ik kan ook met dit weer geen 3 uur zonder water/vocht, vandaar dat ik eraan moest denken.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    En te koop bij bol.

    Maar echt: hoe lang duurt een fles? Op deze leeftijd flessen van 200 ml geven is waanzin.
     
  16. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb bij de oudste ook dit advies gekregen met 7 weken, hij mocht dan 6 x 180/6......


    Ts.
    Een voeding hoort minimaal 15, maar zeker bij hongerige babys 20 minuten te duren.
    Hou je kindje zo rechtop mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk, maar zonder lucht in de speen.
    Maak de fles klaar zonder schudden, roer het met een vork.

    Dr brown heeft voor zowel smalle als brede fles een prematuurspeen. Etos verkoopt de flessen ook, speen weet ik niet. Bol.com of drbrown-shop.nl verkopen het wel. (Beide zeggen vandaag besteld, morgen in huis).

    Sommige babys zijn gewoon hongerig en sommige babys hebben wat last van bijv reflux klachten. Juist die grote flessen verergeren de klachten.

    Volgens de richtlijn mag je 825 tot 990 cc voeding geven. Dit hoeft niet in grote flessen, dat mag zo klein zijn als jij wil. Mijn jongste dronk op deze leeftijd nog 90/3(!).
    De maaginhoud is nog zo klein, flesjes van max 120/4 zijn veel prettiger. En van 135cc per keer mag je dus 6 a 7 geven en hou je nog wat ruimte over.

    Hou je niet vast aan die grote flessen of aan de tijden, maar probeer je kindje te volgen. Dan is de kans groot dat het 'probleem' zichzelf op lost.

    Mocht je reflux-klachten zien, denk aan spugen, slikken, hikken, zuur ruiken, dan kan je je eens verdiepen in de leefregels voor reflux. (Zie ook link in mijn handtekening)

    Mocht het echt gewoon honger zijn en red je het niet op een dag? Dan zou forte voeding mogelijk nog een optie zijn.
     
  17. Loutjepoutje

    14 sep 2014
    60
    2
    8
    NULL
    NULL
    Onwijs bedankt, ik vond het advies van jeugdverpleegkundige ook echt bizar, gelijk toch t gevoel even dat ik iets niet goed deed ook qua slaaptijden, met mijn dochter zaten we hele avonden op en het liep gewoon vanzelf dat ze na een maand of twee om half acht op bed te leggen was,
    Maar ja, zij schreeuwde ook niet om meer voeding

    Daarover, heb toch geklokt, het is dat ik pauzes neem en goed laat boeren, dan red ik net het kwartier, hij doet er dus wel snel over, toch even de tips meenemen of het was langzamer gaat met andere speen/ houding
     
  18. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik hield de minimum drinktijd van 15 minuten echt aan als drinktijd en dus exclusief pauzes en boeren. Juist voor zuigbehoefte en ook zodat de hersenen een signaal van verzadiging af kunnen geven.

    Dus daar is echt nog winst uit te behalen. Dus de kans is heel groot dat de hoeveelheid voeding niet te weinig is, maar te weinig tijd en zuigbehoefte niet kunnen voldoen.

    Mijn oudste kreeg ook rond 19 uur fles en sliep dan snel, volgens mij al rond 2 a 3 weken.
    Mijn jongste echter deed dit echt niet. Rond een maand of 3 kwam dat ineens.
     
  19. noelle84

    noelle84 Actief lid

    20 feb 2015
    137
    6
    18
    Nog een tip, De premature speen van dr Brown past ook op de difrax flessen!
     
  20. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Klopt, maar de flessen van dr brown gaan rustiger dan de difrax flessen.
     

Deel Deze Pagina