Reflux en Omeprazol

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door s82, 10 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. s82

    s82 Actief lid

    10 mei 2011
    451
    18
    18
    Hoi!
    Ik heb een zoontje van 6 weken.
    We zijn bij de huisarts geweest voor reflux klachten en die heeft Omeprazol Sandoz mut 10mg voorgeschreven. Het zijn roze ovale tabletjes en de apotheker zei dat ik ze in de fles moest doen en dat ze dan oplossen. Maar ze lossen niet op en toen ik het tabletje open had gesneden was het peoder alsnog te groot om door het gaatje van de speen te kunnen. Hoe doen jullie dit?
    :x
     
  2. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hebben ze er geen poedervorm van dan? Of malen? Maar het malen moet je navragen bij de apotheek... dat mag niet atijd bij alle pillen.
    Zit er een gekleurd "suikerlaagje" op? Dan is het eigenlijk niet eens de bedoeling dat het word kapot gesneden of gemalen. Want dan is het de bedoeling dat het tabletje pas in de maag oplost (kan anders slokdarm irriteren) Zo hebben wij het geleerd op school althans (15 jaar geleden... misschien achterhaald?)

    Ons ventje kreeg Nexium die we op moesten lossen in 15 ml water. Dit mocht NIET in de fles voeding. Want áls hij deze niet op zou drinken dan zou hij ook niet alle medicatie binnen krijgen.

    Wij deden het in een speentje waarvan we het gaatje iets groter hadden gemaakt. Rechtstreeks in het speentje en op laten zuigen. Dan wisten we iig dat hij voldoende binnen kreeg. Hier zaten ook een soort korreltjes in, die ook niet gemalen mochten worden. Vandaar gaatje groter gemaakt.
     
  3. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Net even nagekeken voor je....

    Omeprazol heeft de zelfde werking als Nexium! Misschien dat maar eens vragen aan je arts? (als de omeprazol niet in poedervorm te verkrijgen is)

    Succes!
     
  4. s82

    s82 Actief lid

    10 mei 2011
    451
    18
    18
    Bedankt! Ik ga morgen de apotheek maar bellen. Er zit een rozig laagje over de tabletten en er staat in de bijsluiter dat de tablet niet kapot gemaakt mag worden. Lekker handig dus.
    En anders ga ik inderdaad Nexium vragen, bedankt
     
  5. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ja, dat is een soort suikerlaagje wat pas laat in de maag/begin darm oplost.
    Wat een muts dan zeg, die dokter :( Wat denkt hij... kinderen houden van snoepjes dus deze baby eet hem wel op!?

    Omeprazol is er inderdaad niet in poedervorm.... wel capsules die je open mag maken. Maar dan zit je met de korreltjes waarvan ik niet weet hoe groot die zijn. Die korreltjes mogen ook niet stuk gemaakt worden...
     
  6. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    De korreltjes Omeprazol schieten alle kanten op als je de capsules openmaakt dus helaas ook geen optie.
    Hier hebben ze bij de apotheker een drankje ervan gemaakt voor ons:)
    Heel veel succes!

    ( hier moeten we trouwens gaan proberen hoe het zonder de medicatie gaat best griezelig:()
     
  7. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Spannend meis!! Waarom eigenlijk? Of is dit altijd zo na een poos??

    Heel veel succes!!!
     
  8. Popkoorn

    Popkoorn Niet meer actief

    Wij hebben ook ovale omeprazolletjes 10 mg voor onze dochter,

    Wij hebben spuitjes mee gekregen, tabletje in het spuitje doen, 5 ml warm water opzuigen, oplaten lossen, en dan in de wang spuiten, even schudden, nog een beetje in de wang spuiten, weer schudden, etc etc,
     
  9. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Cyntje hij wilde kijken of de medicatie nog echt nodig was of dat hij genoeg heeft aan de dikkere voeding nu:)
     
  10. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik hoop het meis!
    Scheeld toch weer voor zo'n mannetje. En voor jullie weer minder werk, ook al is het elke dag zo gebeurd.
     
  11. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Wah!! Binnenkort gesprek over het maken van een brusje!? :D Woei!!
     
  12. cocko

    cocko Fanatiek lid

    21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Ons zoontje had ook reflux en heeft Omeprazol gehad. Dat waren capsules die je voorzichtig open moest maken (proberen om het boven een beker ofzo te doen zodat ze er in vallen) en dan per 5 en een klein beetje water op een lepeltje doen en in het mondje doen. Wij deden dan wel de speen erachter aan zodat hij begon te zuigen en de korreltje doorslikte. Dat ging prima! Succes!
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zoals je het omschrijft is het hetzelfde als Losec, dat zijn harde ovale tabletjes. Die moet je oplossen in water en ruim voor de voeding geven, met een lepeltje of evt. met een spuitje (maar ik vond dat niet zo'n succes, de korreltjes bleven dan achter).
     
  14. Popkoorn

    Popkoorn Niet meer actief

    daarvoor is dat schudden tussendoor ;) dan mengen de korrels zich weer met het water.
     
  15. smartie1980

    smartie1980 Niet meer actief

    Hier ook Losec Mups. Ook ovale tabletjes die je moet oplossen in water. Wij hebben echt zitten hannessen voor het goed ging. Wat wij nu doen: pilletje in flesje. Dan 30 cc kokend water erop. Heel veel schudden. Met kokend water lost het makkelijk op. Je kunt het ook goed zien omdat het water wel iets wit wordt, maar toch helder blijft. En daarna 1 schepje kv erbij. Dit mag gewoon volgens onze apotheek. En in het zkh deden ze dit ook.
    Dan heb je dus 30 cc voeding en dus lekkerder voor je baby. Maar geen hele fles maken, want wel alles moet op.
    Dit even laten afkoelen (hoe meer je schudt hoe harder het koelt) of even onder de koude kraan. Dit geven wij voor een voeding. Als de fles leeg is, blijft er nog iets in de speen, en ga ik met mijn (schone) vinger erdoor, die korrels geef ik dan met mijn vinger in haar mondje. Zij gaat altijd wel zuigen (met een vies gezicht haha).
    En daarna krijgt ze er lekkere voeding achteraan (borst of kv).
    Gebruik jij ook verdikte voeding?

    Over de speen: wij hebben nu de 1-2-3 speen.
    Die verstopt gek genoeg niet. Terwijl een 4 speen wel verstopt.

    Ik zou trouwens nóóit zelf een gaatje groter maken. Advies van winkels is altijd bij elke kleine beschadiging (scheurtje/gaatje) speen weggooien. Dit omdat je kind een zuigeling is. Je baby zuigt heel hard, mocht het verder uitscheuren, dan gebeurt dit in een tel, nog voor je kan reageren en kan je baby de speen zo naar binnen slobberen. Met stikgevaar. Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar dit is wat ik heb gehoord.
     
  16. smartie1980

    smartie1980 Niet meer actief

    Ik zat er zelf aan te denken een topic te openen voor mamas die een kindje met reflux hebben. Om er met elkaar over te kletsen en waar je vragen aan elkaar kan stellen.

    Mijn dochtertje Lynn heeft er erg veel last van en heeft er 5 daagjes voor in het zkh gelegen.
    Waar zou ik deze topic kunnen plaatsen?
    Bij de 'mamas' of bij baby en dreumes?
    Zijn er mensen die mee gaan naar deze topic als ik die maak?
     
  17. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Hahahahaah ja:D
     
  18. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Smartie ik ben mee over
     

Deel Deze Pagina