Heftig reageren op flesvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door nelta, 22 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Onze dochter is nu 5 maanden en krijgt nog volledig bv. Op het kdv krijgt ze in principe gekolfde bv. Nu had ik de laatste 2 keer iets te weinig en heeft ze wat fv (nutrilon 1) gehad, maar hier blijkt ze behoorlijk heftig op te reageren. Ze spuugt alles eruit en gaat daarna nog door met gal spugen en wordt hierdoor helemaal suf en slap en wil ook de eerste uren niet drinken.

    Ze heeft ook wel eens nutrilon hypo-allergeen gehad. Volgens mij kreeg ze daar veel krampen van, maar dat weet ik niet zeker meer, dus dat wil ik nog een keer gaan proberen.


    Herkent iemand dit? En hebben jullie nog andere tips?
     
  2. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mogelijk toch een reactie op koemelk. Hypo-allergeen is ook niet koemelkvrij, de eiwitten zijn alleen wat meer verknipt.
    Waarschijnlijk reageert ze dus op zowel HA als standaard.
     
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar ik eet en drink zelf wel koemelkproducten.
     
  4. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Sommige kindjes reageren niet op de melkproducten die de moeder eet/drinkt via de borstvoeding maar als ze zelf melkproducten binnen krijgen wel.
     
  5. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ok, moet ik dan ook straks op gaan passen met bijvoeding?
     
  6. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik zou wel wat voorzichtiger zijn ja! Bijvoorbeeld een klein hapje yoghurt proberen en dan een dag lang niks om te kijken of er wat gebeurt..
     
  7. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ja, ik zou met 6 maanden starten met bijvoeding. Je kunt het schema aanhouden van borstvoeding.com. Dat is een voorzichtig schema.
    Ik zou 3 dagen hetzelfde aanbieden en bij reactie stoppen.
    En zo rond 10 maanden misschien voorzichtig yoghurt proberen maar dan echt 1 theelepeltje en als het goed gaat, heel rustig aan opbouwen.

    Hier heeft ze KMA (en tot voor kort ook soja-allergie) en peer gaf flink reactie, vrijwel gelijk aan koemelkproducten en meloen iets. Peer ging pas na haar verjaardag goed.
    Voor de rest gewoon voorzichtig geintroduceerd.
     
  8. mw21

    mw21 VIP lid

    24 okt 2010
    5.168
    158
    63
    Zorg
    't Westen
    Nou dat had ik vorige week! Maar ze spuugde t pas een paar uur later uit! Kwam der neusgaten uit!

    Geef t heeeel soms om der aan de smaak te laten wennen en t was een x goed gegaan maar deze x absoluut niet.

    Denk je dat het wennen is? Ik denk namelijk niet dat t meteen perse kma is
     
  9. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou 't even in de gaten houden. Sommige kindjes reageren niet direct bij de eerste keer maar soms pas na een paar keer en dan heftiger. Het spugen kan ook 'toeval' zijn maar wees er alert op.
     
  10. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als het een tweede of derde keer erger is dan een eerste keer, dan kun je vrijwel zeker wel uitgaan van een allergie, want die bouw je op...dat is geen kwestie van wennen, maar van steeds erger worden.

    Qua kv moet je dan asn duurdere soorten als pepti gaan denken. Beste is om te zorgen dat je altijd mm voor noodgevallen achter de hand hebt.
    Niet elk kind reageert op wat moeder eet of drinkt, maar bij dit soort reacties zou ik wachten et Bijvoeden tot zes maanden, beginnen met koemelkvrije bijvoeding, en koemelk pas later in de vorm van aangezuurde zuivel introduceren.
     
  11. mw21

    mw21 VIP lid

    24 okt 2010
    5.168
    158
    63
    Zorg
    't Westen
    Goede tip! Ik ga t meteen ff opzoeken/bestellen
     
  12. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ze heeft het nu twee keer gehad en twee keer zo'n heftige reactie. (ongeveer even heftig). Ik heb nog een proefzakje hypo allergeen liggen, dus die wil ik van het weekend eens gaan proberen.

    Verder heb ik bij oma ook een portie mm in de vriezer staan en dat ga ik op het kdv nu ook doen.

    Wat ik me ook nog afvroeg. Onze dochter is altijd wel een wat onrustige baby geweest, weinig slapen overdag, veel bij ons willen zijn. (nu hebben we ook niet echt goed vergelijkingsmateriaal want ons zoontje was echt heel makkelijk). Verder is ze gewoon een vrolijke meid.
    Maar zou het nog zin hebben om zelf koemelkproducten te vermijden?
     
  13. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Je kan het natuurlijk gewoon proberen, vaak wordt dan ook aangeraden om ei en soja te vermijden. Als je dit een paar weken doet, merk je snel genoeg of het werkt of niet.
    Ik ben nu bijna 3 maanden op dieet en hou het prima vol, jammer dat ik geen taart mocht op mijn verjaardag etc, maar mijn dochter reageert heel duidelijk op mijn melk als ik koemelk heb gehad, dus ik ga er lekker mee door!
     
  14. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het is altijd het proberen waard. Je kunt in elk geval de zichtbare zuivel laten staan en kijken of je verschil merkt.
    Overigens reageerde ze hier al bij een theelepel yoghurt door erge onrust, spugen, uitslag en krampen.

    @Andrea, heb hier in die tijd wel een paar keer een taart gemaakt die ik wel kon eten en voor mijn dochters verjaardagen een koemelk/sojavrij taartje laten maken.
     
  15. surf

    surf VIP lid

    21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    onze oudste had dat ook...

    ik wilde een keertje nutrilon (zo'n kant-en-klaarpakje) uitproberen zodat ik wist dat ik dat voor noodgevallen op de creche kon zeggen (als ik niet genoeg bv had meegegeven ofzo, of als het niet goed ontdooid was of weet ik veel wat)
    hij is na het drinken van dat spul begonnen met spugen en heeft de hele avond gespuugd, zijn nog met m naar de hap geweest omdat ie helemaal slap en wezenloos voor zich uit hing, best eng!

    toen ik bv ging afbouwen rond de 8 maanden hebben we dat (op advies van de ha) ook heel langzaam gedaan. eerst 170 cc bv en 10 cc nutrilon (de gewone), ging dat een paar voedingen goed, dan 160 om 20 etc etc
    zo zijn we dus een week of 2-3 bezig geweest, maar hij heeft er niet 1x van hoeven spugen, daarna ook nooit weer een probleem geweest...
     
  16. Bri

    Bri Niet meer actief

    sorry, ik had een heel verhaal maar ik zie nu dat dit achterhaald is.

    ik sluit me aan bij de adviezen van dirksmama: alleen BV tot 6 mnd (portie in de vriezer op het kdv is zéker handig), daarna rustig aan beginnen met groente en/of fruit; geen melk, soja of ei.
    En als dat goed gaat, zou je kunnen kijken met 7-8 mnd of je het nog eens met KV probeert, of een klein beetje yoghurt.

    Of het zin heeft om zelf koemelk te schrappen, geen idee. Ik lees hier wel vaker dat het effect lijkt te hebben, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Mijn kind heeft andere allergieën, geen kma.
     
  17. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    @surf, vorige week zat ik idd ook bij de vervangende ha, omdat ze zo suf en slap was en niet meer wilde drinken. Alleen dachten we toen nog aan buikgriep, omdat ik niet had meegekregen dat ze fv op had op het kdv.

    Ze is trouwens nog steeds niet lekker nu, huilerig en hangerig. Er zit maar weinig leven in
     
  18. mw21

    mw21 VIP lid

    24 okt 2010
    5.168
    158
    63
    Zorg
    't Westen
    Hoe is het nu?!

    Ik denk probeer t nog 1x... Domme fout
    tot gal aan toe gespuugd...toen enorm duf...echt eng vind ik dat, normaal zo actief!
    Borst gegeven dat ook eruit
    alles in grote golven en haar neus uit
    maak me zorgen omdat t zo warm is... :(
     
  19. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Gisteren was ze gelukkig weer de oude. Maar vorige keer duurde het maar een paar uur en nu was ze de dag erna ook van slag.

    En eng he. Hier is ze normaal ook heel actief en als ze dan ineens zo slap als een vaatdoek is. Hier duurt het ook een poos voordat ze weer wel drinken. Idd in combinatie met die hitte niet lekker.

    Hier ben ik nog aan het twijfelen of ik van het weekend nog wat hypo allergeen ga proberen. Ik heb wel sinds gisteren mn eigen voeding aangepast. Ben benieuwd.
     
  20. mw21

    mw21 VIP lid

    24 okt 2010
    5.168
    158
    63
    Zorg
    't Westen
    Ik ben ook op mijn eigen voeding gaan letten. Na mijn ochtend voeding is ze namelijk altijd super tevreden, vrolijk, spelen en daarna heerlijk 2u slapen.
    Ik ontbijt altijd met yoghurt en de voedingen na de ochtendvoeding is ze niet tevreden...leg nu die link pas

    heb nu ook Friso HA maar vind t heel eng om weer te proberen. Ga half doen met bv.
    Over een week ga ik weer werken en t zou mij erg gerust stellen als ze ook fv kan in nood. Ze drinkt altijd mijn borsten meer dan leeg dus heb weinig kolf opties

    vind wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben :)
     

Deel Deze Pagina