Hoogbegaafde kindjes/volwassenen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door missym, 4 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missym

    missym VIP lid

    14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Waaraan herken je of iemand of een kindje hoogbegaafd is?

    Het is tegen ons al meerdere malen gezegd over de jongste, hij kan al heel veel voor een baby van 10 maanden. Met 2 maanden rolde hij de hele kamer door en met 5 maanden kroop hij al (echt kruipen, op handjes en knieetjes), nu met 10 maanden zet hij stapjes los, maar buiten dat is hij ook heel wijs, bij het spelen met een autootje zegt hij broom en hij weet precies in welke kist welk speelgoed ligt.

    Graag jullie ervaring met hoogbegaafde kindjes/mensen. Waar moet ik op letten?

    Speelgoed gebruikt hij dus van zijn broer, baby speelgoed vond hij nooit leuk.
     
  2. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hoogbegaafde kinderen manifesteren zich niet als baby hoor.
    Mijn dochter was net zo snel als jouw kindje, maar ik verwacht niet dat ze hoogbegaafd is, gewoon een beetje snel in ontwikkeling.
    Hoogbegaafdheid kan je alleen testen dmv een IQ test en dat kan op z'n vroegst met 4 jaar.
     
  3. Minimuisje

    Minimuisje VIP lid

    8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Mijn zoon was ook zo rap, liep ook met 10,5 maand los buiten! Maar ik denk niet dat hij hoogbegaafd is. Hij speelt ook het liefst met speelgoed wat nog niet voor zijn leeftijd is (zoals nu is hij helemaal into kleine lego, vind hij geweldig om te bouwen).

    Zou kunnen natuurlijk, maar ik betwijfel het...
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Mijn zoontje is ook zo'n snelle, maar ik denk dat dat niets met hoogbegaafdheid te maken heeft. Ik ken ook mensen die als baby heel vroeg dingen konden, maar die nu niet erg intelligent zijn of sportief/lenig/sterk, bij eentje is het echt het tegen overgestelde, laag opgeleid en zo sloom als het maar kan.
    Ik maak me dus totaal geen illusies, we zien wel hoe het loopt.
     
  5. missym

    missym VIP lid

    14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Oh ik maak me ook geen illusie's hoor, ik hoop het overigens niet eens. Ik heb mijzelf altijd 'anders' gevoeld op school en dat wens ik niet voor de kleintjes.

    Vroeg mij alleen af hoe snel zoiets te zien was, vooral omdat de vrouw van het cb zei dat ze het vermoedden had over G.
     
  6. Sharon20

    Sharon20 Fanatiek lid

    19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    over jamie zeggen ze ook altijd: die is zo slim! met 10 maanden deed hij moeiteloos een puzzel of allerlei vormpjes in zo'n doos (rondje, vierkantje, driekhoek, ster,..)
    nu begint hij goed te praten enzo ook snapte hij al heel vroeg dingen: jasje pakken, jasje aan, badje,... hoogbegaafd is hij niet echt denk ik. mss gewoon sneller als sommige kindjes (zijn nichtjes is 10 maanden en begint net te tijgeren en hij deed dat met 5 maanden)
     
  7. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Mijn oudste kon met 1 jaar: tot 21 tellen, alle kleuren opnoemen, alle cijfers opnoemen en alle vormen opnoemen.
    Lopen kon hij ook alleen durfde nog niet los.
    Puzzels van 18 maanden legde hij zo in elkaar.
    Hele bowsels met blokken en lego.
    En hij kletste je de oren van de kop met hele zinnen.

    Mijn middelste kon: met 3 maanden omrollen, 9 maanden lopen en 2 weken daarna springen rennen en alles wat erbij hoorde en heeft altijd voor gelopen in motoriek (zelfs vorig jaar nog toen hij voor bepaalde onderzoeken bij de kinder fysio moest komen zeiden ze dat.)

    Maar ze zijn beiden niet hoogbegaafd.
    Van de oudste had ik n vermoede dat er iets niet klopte. Ik dacht in eerste instantie ook aan hoog begaafd want hij kon zo ontzettend veel al met 12 maanden. Het bleek (wil je niet bang maken hoor!) PDD-NOS te zijn.
    Mn middelste loopt dan wel kwa motorische dingen ver op anderen vooruit. Kwa emotionele ontwikkelingen loopt hij achter (dit kan zijn door dat hij gewoon zo is maar ook door de perikelen rondom scheiding en dood van de biologische vader en mijn problemen daarna)

    Wat ik hier mee wil zeggen is, ben voorzichtig in wat je denkt en je verwachtingen daar door. Een kind is op deze leeftijd nog zo ontzettend in ontwikkeling. En dat kan op den duur ineens erg afremmen zodat hij ineens toch weer gelijk loopt met de rest van de kindjes. Of zelfs ineens wat achter loopt om daarna weer gelijke pas te nemen.
    Als je er erg mee zit kan je er eens met een (kinder)arts over praten. En hopelijk krijg jij er dan wel eentje die er naar luisterd. Ik heb het met mn oudste toen gehad dat ik echt dacht er klopt echt iets niet hier (vond ik ook wel erg duidelijk met mn oudste maar blijkbaar de heren medici niet). Maar werd door mn uiterlijk (men dacht dat ik 16 was maar was 24) bij de artsen (HA en CB) nooit serieus genomen. Maar goed de tijden zijn verandert uiteraard (dit was nml 12 a 13 jaar geleden).


    EDIT: Ik blijf de middelste maar jongste noemen....terwijl Wendy toch alweer 16 maanden is... ;)
     
  8. Mijkeltje

    Mijkeltje Fanatiek lid

    7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Hier een intelligente dochter, die eerder langzaam ging dan snel.

    Zelf ben ik hoogbegaafd, maar was een behoorlijke schlomo als baby.. ;)

    Motorische vaardigheden zeggen overigens -volgens mij- ook niet zo veel over 't iq van een mens en bij 'n baby kun je simpelweg niet zien of hij of zij een hoog iq heeft; dat kan pas getest worden vanaf vier jaar (en zelfs dan is de uitslag discutabel).

    Mijn stiefdochter heeft ooit een intelligentietest moeten doen (om andere redenen) en daar stond op de uitslag -met grote letters- dat een kind (zij was toen acht) in ontwikkeling is en zodoende de uitslagen niet vast lagen. Je kunt aan de hand van zo'n test wel goed bepalen waar 'n kind op dát moment extra stimulans nodig heeft en het gebruiken als ijkpunt om een kind in 'de gaten' te houden.
     
  9. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Er bestaat een IQ test voor baby's, maar de correlatie met intelligentie op volwassenheid is niet heel erg hoog, maar ook niet heel laag (het heeft een correlatie van ongeveer .35). De WISC (IQ test voor kinderen vanaf 4 jaar) heeft een correlatie van ongeveer .5. En daarna gaat het hard. Hoe ouder ze worden, des te groter de correlatie.

    In ieder geval, zo ontzettend veel zegt het dus niet ;) Ik denk niet dat je kunt spreken van hoogbegaafdheid bij een baby. Daar moet je naar mijn mening overigens ook heel voorzichtig mee zijn. Je kunt te veel van je kind gaan verwachten, wat de prestatiedruk te groot maakt en waardoor je kind juist gedemotiveerd raakt. Niet voor niets presteren hoogbegaafde kinderen vaak niet optimaal, ondanks hun intelligentie.
     
  10. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon loopt met zijn ontwikkeling ook ver vooruit. Hoogbegaafdheid heeft ook wel eens in mijn hoofd rond gespeeld want dat zit wel degelijk in onze familie (ik zelf niet hoor, mijn nichten en broertje wel) Zijn lichamelijke ontwikkeling is heel snel gegaan maar zijn verstandelijke ontwikkeling gaat ook heel snel. En hij onthoudt echt alles, hoef maar 1x iets te doen en hij weet het en onthoudt het ook. Ik en mijn familie staan er soms echt versteld van. Maar of het hoogbegaafdheid is weet ik niet, ik hou het gewoon op een snelle ontwikkeling ;)
     
  11. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Het is ook wel goed om even een onderscheid te maken tussen begaafd (indicatief VWO/GYM) en hoogbegaafdheid. Hoogbegaafdheid komt zelden 'zomaar' voor (bij ongeveer 2% van de bevolking) en is heel vaak terug te vinden in de familie. Een begaafd kind is slim, veel slimmer dan de meeste Nederlanders maar valt nog wel binnen herkenbare normen (daar zijn reguliere schoolsystemen dus nog (grotendeels) op ingericht).

    Hoogbegaafdheid kan je zien als het tegenovergestelde van achterlijkheid. Het is een sterke afwijking to.v. wat we als normaal beschouwen (alles tussen vmbo en gym zien we als 'normaal').

    Mijn neefje is vastgesteld hoogbegaafd (veronderstelt IQ van circa 150). Dit is niet zo raar want zijn moeder en oma en overgrootopa (beide lid van Mensa) zijn ook hooggegaafd (ik niet; ik ben 'gewoon' slim hihihi).
    Het is vooral heel lastig. Hij zit in groep 5 en is al lang klaar met het lezen van de reguliere stof op de lagere school. Met rekenen is hij aan het einde van het jaar klaar. Hij verveelt zich dodelijk snel en wordt daardoor slordig en vervelend. Hij kamt met faalangsten en gaat daardoor ontwijkend gedrag vertonen. Al met al een schat van een joch met een flinke gebruiksaanwijzing. Gelukkig herkent mijn zus dus heel veel en kan daar goed mee om gaan maar leuk is het niet echt.

    Volgens mij is het verstandig om met heel kleine kinderen (tot kleuterleeftijd) vooral goed te kijken of de kinderen zich lekker ontwikkelen en over het algemeen blije wezentjes zijn en je daarbij niet druk te maken over (hoog)begaafdheid. Sneller zijn dan anderen is eigenlijk niet belangrijk. Verveling, negatief gedrag zijn WEL belangrijk etc etc.
     
  12. yinte

    yinte Fanatiek lid

    28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    een hoogbegaafd kind is niet per definitie snel in ontwikkeling. sterker nog meestal lopen ze vast in hun ontwikkeling. mijn dochter heeft asperger en daar hoort een hoog iq bij. niet echt hoogbegaafd ertussenin zeg maar. maar die liep volledig vast in haar ontwikkeling. heeft therapie gehad ervoor. huilde hele dagen de eerste 2 jaar en continu overstrekken.daarna nog zeker een jaar of 5/6 om de 5 minuten.puur omdat ze geestelijk verder zijn dan ze lichamelijk bij kunnen benen.(daaraan zag de therapeut het trouwens.)het is ook geen zege eerder een last. want ze denken teveel en lopen emotioneel vaak vast omdat het gat zo groot is. je moet als mama ook altijd minimaal 4 stappen vooruit denken. je kindje zal een vlugge zijn qua ontwikkeling. dat zie je tegenwoordig steeds vaker.

    yinte
     
  13. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Hier kreeg ik tijdens de open dag van de basisschool het idee dat Kylian op sommige dingen misschien wel voorloopt op leeftijdsgenoten.

    Zo werd hij in groep 3 pas enthousiast omdat daar de cijfertjes tot 100 hingen (en die kent hij dus )
    In groep 2 waren ze aan het leren klokkijken en waar alle 5 jarigen druk aan het denken waren hoe laat die klok nu aangaf schreeuwde mijn 3 jarige 4 uur natuurlijk.
    Hij is nu druk met letters en ik moet constant dingen voor hem schrijven en spellen wat er b.v op verpakkingen staat.
    De woorden Oma, Opa, mama, papa, Kinley, Kylian, boot, fristi, huis en auto kan hij op dit moment lezen.
    Hij kan feiloos met een pincet de dingen uit dr bibber halen en speelt met mij het liefst monopolie (voor 4+) of mini loco.

    Aan de andere kant blijft hij achter met zijn grove motoriek (volgens cb arts paste dit wel bij het feit dat hij taaltechnisch snel is en ook zijn fijne motoriek sneller is).
    Hij kan pas sinds 2 maanden fietsen, zijn rennen ziet er kollig uit en sinds 3 maanden kan hij springen.
    Hij heeft een hekel aan vieze handen dus in de zandbak spelen vind hij niet leuk, als ze op de peuterspeelzaal gaan vingerverfen moeten ze voor hem een kwast pakken, ook de rest van het knutsel gebeuren vind hij niet leuk en intresseert hem ook geen hol.

    De leraren op de school hebben me verteld dat als hij echt hoogbegaaft is (wat ik niet hoop) dat dat snel genoeg zal blijken uit de diverse cito toetsen die ze moeten doen.

    En tot die tijd hou ik me meer bezig met de vraag of Kylian ooit zindelijk gaat worden voordat hij naar de basisschool mag (in augustus), ik ben bang dat ik tot mijn dood zijn luiers zal moeten verschonen.

    Groetje sAnita
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ontwikkelen gaat met sprongen.Niet elk kind maakt op hetzelfde moment dezelfde sprong in de ontwikkeling. Of je kind hoogbegaafd is, daar is nu nog niks over te zeggen. Als er wordt gesproken over hoogbegaafdheid, bedoelen mensen over het algemeen de cognitieve (= verstandelijke) ontwikkeling. Jouw kindje is nu vooral bezig met de motorische (= beweging) ontwikkeling.

    Zodra je kindje op school zit, kun je wel iets gaan merken van hoogbegaafdheid. Je zult misschien merken dat hij meer dingen kan dan anderen. Dat hij bijvoorbeeld al veel meer moeilijke woorden kent of dat hij dingen snapt die voor leeftijdsgenootjes nog te abstract zijn. Misschien zie je dat hij zich snel verveelt omdat het te makkelijk is. Hou dit dan goed in de gaten en zorg ervoor dat de school hem extra uitdaging geeft. Anders kan het inderdaad zijn dat hij zich naar beneden gaat aanpassen. Dat zou zonde zijn!

    Hou er wel rekening mee dat kinderen die hoogbegaafd zijn er niet altijd het beste mee gediend zijn door ze een groep over te laten slaan. Qua intelligentie zijn ze misschien wel "ouder", maar dat betekent niet dat ze sociaal-emoitioneel en motorisch ook al verder zijn. Het kan zijn dat een kind (nog) niet weerbaar genoeg is om met een groep oudere kinderen mee te doen.
    Dan is het beter hem in een groep met leeftijdsgenootjes te laten, maar hem wel uit te dagen met moeilijker werk.
     
  15. schaapie123

    schaapie123 Niet meer actief

    hier 1 die ook heel snel is met alles, alleen praten is nu op normaal niveua daar was ze eerst ook heel snel mee.
    ik hoop niet dat ze hoogbegaafd is, ze mag wel slim en pienter zijn, maar hoogbegaafd nee dat hoeft ze echt niet te zijn
     
  16. yinte

    yinte Fanatiek lid

    28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    pluk, kylian wordt wel zindelijk hoor. hij is veel te druk met andere dingen. dus het duurt iets langer. maar echt niet tot hij 100 is hoor. van de rest van je verhaal herken ik wel wat dingetjes.

    yinte
     
  17. Kisbaba

    Kisbaba Fanatiek lid

    23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    je mag blijer zijn als je kindje gewoon slim is, dan een hoogbegaafd kind, die zitten vaak niet lekker in hun vel.
    Onze oudste was al heel vroeg heel slim, met anderhalf maakte hij al onderscheid tussen paars en lila en violet.
    Nu is hij 25 en heerlijk slim, hij leert makkelijk, doet nu chinees en komt met cijfers tussen 8 en 10 thuis.
    Maar gelukkig is hij niet hoogbegaafd. Ik hoorde vaker van hoogbegaafden dat ze niet lekker in hun vel zitten, moeite hebben in het sociale leven.
    Dus wees blij met je slimme kind, maar wees nog blijer als hij/zij niet hoogbegaafd is, want dan heb je er meestal ook problemen bij.
     
  18. 2lingmam

    2lingmam Lid

    5 okt 2009
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn oudste was overal heel laat mee, ging pas zitten toen hij een jaar was, liep met 1,5 jaar. zn broertje ging veel sneller, liep al met 9 maanden! beide kunnen ze nu goed meekomen op school, zitten nu in groep 3 en 2, konden lezen in groep 2.
    volgens mij zegt ontwikkeling als baby zijnde dus niet zoveel.
     
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Tupp omdat mijn zwager dus wel hoogbegaaft is maar daarnaas (zoals ik het noem) sociaal gehandicapt en mijn neefje ook niet dom is ;) zijn wij juist op zoek gegaan naar een school die ook naar het individuele kind kijkt.

    Mij is dus al verzekerd door de school dat als blijkt dat hij op sommige dingen voor loopt ze er alles aan doen om hem te blijven uitdagen maar er ook alles aan doen om juist zijn 'zwakkere' dingen te stimuren en een klas overslaan doen ze daar liever niet, juist omdat is gebleken dat de kindjes er zelf vaak (zo rond groep 8) niet meer de aansluiting kunnen vinden bij leeftijdsgenoten maar ook geen aansluiting vinden bij de klasgenoten.

    En voor de rest genieten we gewoon van het mannetje, ik kan me nog de blikken van de buurmannen voor de geest halen toen Kylian net 1.5 jaar oud ze precies kon vertellen welk merk auto er nu aan kwam rijden :D
    Nu heeft hij meer intresse in de nummerborden, hij zei gisteren nog tegen de buurman jij hebt toyota nr 66-**-** en de buurman moest toen eerst naar zijn auto lopen en kwam er toen achter dat Kylian gewoon zijn nummerbord uit het hoofd kent. :$:D

    Groetjes Anita
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je inderdaad een hoogbegaafd kind hebt, is het heel belangrijk hier in de schoolkeuze echt rekening mee te houden. Helaas zijn nog lang niet alle scholen vaardig genoeg om hiermee om te gaan! Dit geldt trouwens ook voor mijn school: wij zijn heel bekwaam in de omgang met dyslectische kinderen, kinderen met taalachterstanden, leerproblemen, zwakbegaafdheid en / of gedragsproblemen. Maar het hoogbegaafde kind schiet er nog te veel bij in. Dit komt ook, omdat kinderen die naar beneden uitvallen veel meer opvallen dan kinderen die naar boven uitschieten. Vaak heerst toch het idee "Die komen er vanzelf wel." Dat is lang niet altijd het geval!

    Persoonlijk ben ik niet zo'n liefhebber van de diverse 'andere' schooltypes (montessori, vrije school etc.) maar ik denk dat het voor sommige hoogbegaafde leerlingen een uitkomst kan zijn.
     

Deel Deze Pagina