Babykleertjes wassen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door nieko, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nieko

    nieko Actief lid

    2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil graag een beginnetje maken met het wassen van de babykleding en lakentjes, maar ik vraag me een paar dingen af...

    - Op hoeveel graden wassen jullie de kleertjes voor de eerste keer? Ik las op internet 60 graden voor het doden van bacterieen, maar wil uiteraard niet dat alles krimpt.... Op de meeste labels staat dan ook 40 graden (of misschien zelfs 30?).

    - Welk wasmiddel gebruiken jullie? Moet dat van Neutral zijn of kan ik ook gewoon mijn eigen wasmiddel gebruiken (zonder wasverzachter).

    - Normaal was ik alle kleding op kleur. Maar nu lijkt het met wat overdreven om voor de 5 piepkleine witte baby truitjes een aparte was te draaien. Maar aan de andere kant wil ik ook niet dat de witte kleding straks roze is doordat er een rood truitje bij de was heeft gezeten... Hoe doen jullie dat? Alles gewoon in 1 was? Ik kan het ook niet meenemen met de gewone was, want daar doe ik altijd wasverzachter bij.

    Misschien denk ik te ingewikkeld hoor, maar ik ben nog een baby-was-groentje ;) Thanks voor de tips!
     
  2. MPS05

    MPS05 Fanatiek lid

    23 jul 2012
    1.298
    34
    48
    Ik lees mee, wil straks ook beginnen met wassen.
     
  3. Arya

    Arya Bekend lid

    26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ze gewoon volgens wasvoorschrift gewassen. Bacterievrij krijg je ze toch niet. Ik waste ze met onze kleren, maar ik gebruik sowieso geen wasverzachter
     
  4. Arya

    Arya Bekend lid

    26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou je kleding zonder wasverzachter doen en dan de babykleding erbij
     
  5. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik heb de babykleertjes gewoon met onze kleding meegwassen en dan een zonder wasverzachter.
    wat op 60graden mocht gewoon op 60. Ik heb alles de eerste keer gestreken, zo heb je ook de bacteriën eruit (heb ik gehoord)
     
  6. Suprised

    Suprised Actief lid

    25 mrt 2014
    293
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb alle kleertjes gewassen zoals ik zelf ook mijn kleren was (witte was en bonte was op 40 graden). Kleding met kans op uitloop heb ik apart gewassen op korte was. Ik heb mijn eigen wasmiddel gebruikt en alles opgehangen om te drogen, buiten rompertjes, hydrofiele doeken/washandjes/hoeslakens en sokjes. Die heb ik in de droger gedaan. Vervolgens alles gestreken (ivm bacteriën) en daarna de kast in met een zwitsal geurbuiltje! :D
     
  7. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ligt aan t soort produkt. Lakentjes kan je gewoon op 60 graden wassen aangezien het katoen is.
    Verder gewoon zoveel mogelijk op was voorschrift wassen en sorteren. Donker bij donker, licht bij licht en wit bij wit ;) Ik heb toentertijd zelfs de echte kleurafgevende dingen (rood) gewoon met de hand gewassen.

    Speciaal wasmiddel heb ik niet gedaan, gewoon mijn eigen wasmiddel gebruikt.

    TIP: voor het vasthouden van de kleuren/kleurstof en toch zacht laten worden, gebruik azijn! Gewone witte keukenazijn, het zorgt voor het vasthouden van de kleuren. Het verwijdert de laatste zeepresten. Het werkt als een soort wasverzachter.
    En NEE, het stinkt niet!
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb wel een hypoallergeen wasmiddel gebruikt. Baby's kunnen van zoveel zaken last hebben (eczeem, reflux, KMA, prikkelgevoelig)... Als je een aangepast wasmiddel gebruikt, moet je dáár alvast niet meer de oorzaak zoeken van een eventueel huilerig kind. En heb je ook geen risico dat je met een 2weken oude huilbaby ál je kleren opnieuw moet wassen.

    Verder geen wasverzachter. En ik heb gewoon alles op 40graden gewassen.
     
  9. nieuwemoeder97

    nieuwemoeder97 Actief lid

    13 mei 2014
    194
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij mij is alles al gewassen en gestreken.
    Ben er wel ff mee bezig geweest :D
    ieder kledingstuk heeft een nacht in koud water in een emmer gelegen. (doe ik zowiezo met alle nieuwe kleren van man en ik) dat is zodat
    de extra kleurstof eruit kan en niet vrij komt in uw wasmachine zodat je
    alles rood of blauw hebt.
    Je zou ervan verschieten wat er af komt, het water die ik weggoot was dikwijls gekleurd, daarna alles laten drogen op een rek, en als alles een nachtje in koud water had gelegen, daarna heb ik alles in machine gestoken. toch wel wat rekening gehouden met de kleuren, maar heb dit samen met onze kleren gewassen en gewoon dash gebruikt, en op 30of 40 graden (weet niet meer juist)
    Daarna alles terug op wasrekje laten drogen. want op label staat niet in de droogkast dus...
    Alles gestreken en in de kast!
    De eerste keer is het wat veel werk, in berging stond een week lang een emmer of 6-7 met iedere dag een ander kledingstukje erin.
    maar als alles gebruikt word, dan gaat dit gewoon mee met onze kleren.
     
  10. Sjors88

    Sjors88 Lid

    4 jul 2014
    21
    0
    1
    Westland
    Hier werd door kraamzorg geadviseerd om je eigen wasmiddel te gebruiken, dit omdat je dan straks ook al je kleren samen met die van de kleine kan wassen (mits die niet allergisch is uiteraard).

    Als ik 'bang' ben dat iets doorloopt doe ik er zo'n color catcher doekje bij.
     
  11. Dorien87

    Dorien87 Bekend lid

    31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Goed om te lezen allemaal... Want binnen een paar weken mag ik er ook aan beginnen en wil alles toch zo mooi mogelijk houden.
    Wij gebruiken sowieso geen wasverzachter dus dit is al geen 'probleem'.

    Wat ik me wel afvroeg bij het gebruik van azijn... Gebruik je dan azijn in plaats van wasmiddel of wasmiddel in het bakje en dan wat azijn in de trommel of hoe werkt dat? Ben er wel benieuwd naar...

    Strijken doe ik sowieso altijd. Die paar kleine stuks zullen een leuke verademing zijn na ml's hemden e.d. :p

    Heb alvast wat switsal builtjes in huis gehaald om alles lekker te laten ruiken eens het in de kast komt!
     
  12. Arya

    Arya Bekend lid

    26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Azijn gaat in het vakje van de wasverzachter ;)
     
  13. mammalies

    mammalies Actief lid

    4 mei 2012
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wit word hier altijd apart gewassen. Ik was met Ariel, gaat prima. Fijne was (rompers, sokjes, kleertjes, mutsjes ed) gaat op 30/40 graden en dan strijken, dan is alles bacterievrij. hydrofiele luiers en flanellen luiers gaan op 95 graden en het beddengoed op 60.
    Kind kan de was doen :p
     
  14. Roderoosjes

    Roderoosjes Fanatiek lid

    13 apr 2012
    1.118
    111
    63
    Ik heb alles gesorteerd op kleur (heb best wat wit/crèmeomdat we nog niet weten wat het wordt) en op temperatuur en droger. Daarna eerst alles wat op 60C kon en in de droger bij elkaar en de rest bij onze kleding. Gewoon ook met ons eigen wasmiddel. Ik vind het onzin om een ander wasmiddel te gebruiken. De kleding gaat na de geboorte toch met onze eigen was mee.
     
  15. Noah04

    Noah04 Actief lid

    9 mei 2014
    354
    0
    0
    Ik ben vast heel blond, maar waarom geen wasverzachter.
     
  16. NiHeJa

    NiHeJa Bekend lid

    30 jun 2014
    845
    85
    28
    Heb je geen "kort" programma op je wasmachine zitten? Gebruik ik altijd als alternatief wanneer ik de trommel niet vol genoeg heb; maar wel écht moet wassen. Kan je misschien met de kleertjes van je uk ook doen?

    @Noah4; wasverzachter kan allergieën veroorzaken/aanwakkeren bij je kleintje.
     
  17. nieko

    nieko Actief lid

    2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helder! Bedankt allemaal, kan ik lekker aan de slag :D
     
  18. Susannelilian

    Susannelilian Fanatiek lid

    12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Ik heb alles gewoon met ons eigen wasmiddel en wasverzachter gewassen. Maar lees hier dat iedereen zonder wasverzachter wast, had ik die wasverzachter niet moeten gebruiken? Zo ja, wat nu?
     
  19. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Ik hebgewoon ons eigen wasmiddel gebruikt meteen vanaf het begin.
    Dan kan je later ook gewoon alle was bij elkaar doen ipv voor 2 pakjes de wasmachine aan moeten zetten.
    Ik heb nooit wasverzachter of azijn gebruikt, wel gestreken, had ik ook wat te doen in mn verlof!
     
  20. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Van die wasverzachter wist ik ook niet hoor..
    Maar ik heb dash 2 in 1. Dan moet ik over een tijdje over naar iets anders dan?
     

Deel Deze Pagina