Beetje onzeker, doe ik het goed?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door ShampooL, 9 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Goedemorgen,

    Mijn zoon is nu ruim 3 weken oud. Zoals elke (nieuwe) moeder ben ik af en toe wat onzeker. Ik zou graag willen weten of ik het goed doe.

    Mijn zoontje drinkt vanaf dag 5 flesvoeding.
    Hij drinkt op dit moment 6 of 7 flessen op een dag ca. 90cc of 120cc.
    Een echt ritme zit er nog niet in maar hij komt ongeveer om de 3 uur. Sinds een paar dagen laat hij er 's nachts 4 of 5 uur tussen (yes!!)

    De kinderarts zei vorige week dat 90cc om de 3 uur goed is, als hij nog honger heeft dan mogen we ook 120cc geven. Nu geef ik hem sinds die dag eigenlijk standaard 120cc want ik had het idee dat hij toch nog honger had na de 90cc. Hij drinkt de 120cc nu vrijwel altijd op maar hij komt nog steeds om de 3 uur.
    Is dit oké? Drinkt hij niet teveel of juist te weinig?

    Gisteren dronk hij dit:
    02:50 (nachtvoeding) : 115cc
    7:40: 120cc
    11:00 : 120cc
    14:00: 120cc
    17:00: 120cc
    20:20: 90cc
    00:00: 110cc
    --totaal 7 voedingen, 795cc --
    04:30 (nachtvoeding) : 80cc
    nu net vanmorgen om 7:15u : 100cc

    Wat vinden jullie van dit lijstje?

    Alvast bedankt! :)
     
  2. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Je kindje drinkt wat hij nodig heeft. Drinkt hij minder en gaat de fles niet leeg? Prima!
    Drinkt hij graag meer? Prima!
    Zolang er geen gigantisch verschil inzet zoals flessen van 210 bij 3 weken. ;) en even for the record, 795 is ook prima ;)

    De ene keet dronk mijn zoontje 80 en de volgende fles weer 120 bijv .
    Hij gaf het zelf aan. Er is altijd nog speciale voeding voor kleine hongerlapjes, maar dat lijkt en bij jou niet nodig.
    En sommige kinderen drinken graag om de 3 uur. Heeft mijn zoon ook heel lang gedaan. En nu nog,
    Soms wil hij na 3 uur al wat drinken en de andere keer pas na 5 uur.
    We voeden op verzoek en zorgen dat hij niet teveel drinkt. Kinderarts is er heel tevreden mee
     
    ShampooL vindt dit leuk.
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe lang duurt een fles? Dat is behoorlijk belangrijk.
     
  4. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Rond de 20 minuten. Waarom is dat zo belangrijk?
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Voor de Zuigebheofte, die is meestal pas voldaan rond de 20 minuten.

    Als een voeding dus 10 minuten zou duren zou het kunnen lijken alsof ze nog lang niet genoeg hebben, waardoor je veel te veel bij zou kunnen geven terwijl het geen honger is maar zuigbehoefte.


    Maar als je 7x135 ml geeft, dan is dat op zich best veel als dat allemaal op gaat, dat is bijna een liter
    Of giet je het af?
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Omdat baby's minstens twintig minuten moeten zuigen om voldaan te zijn. Gaat het sneller, dan blijven ze de fles vragen. Niet omdat ze honger hebben, maar zuigbehoefte. Geef je dan extra voeding, dan rek je de maag stapsgewijs uit. Helaas gebeurt dat vaak met fv, ook al omdat vanuit kraamzorg en de fabrikanten van fv liefst zo snel mogelijk opgehoogd wordt naar grote flessen. Omdat dat handiger is voor de ouders. Helaas niet voor baby's, die van nature ingesteld zijn op vaak kleine beetjes drinken omdat dat beter is voor hun ontwikkeling.

    Dus in tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt is het niet altijd zo dat je baby enkel vraagt wat hij nodig heeft en dat alle hoeveelheden prima zijn.
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  7. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Oké, duidelijk!

    Het oprekken van het maagje was inderdaad een twijfel die ik had. Hij drinkt dus 120cc per keer en die 120cc is wel echt de max. Vaak stopt hij bij 110cc en dan geef ik hem de laatste 10cc na het verschonen van de luier. Soms dan stopt hij bij 90cc of 100cc en dan krijg ik er ook echt geen melk meer in. Hij geeft dus wel aan wanneer hij genoeg heeft?

    Het is een zuiger hoor, haha. Op dag 2 kreeg hij al een speentje omdat hij zo graag wilde zuigen maar mijn tepels dit niet aankonden, haha.
    Nu lijkt het erop dat de fopspeen minder nodig is, maar soms zuigt hij nog wel graag tussen voedingen door :)
     
  8. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Ik geef geen 135ml ? Ik geef 120ml en vaak drinkt hij dit helemaal op maar niet altijd.
    Wat bedoel je met afgieten? :)
     
  9. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Je kindje neemt wat hij nodig heeft, dus prima! Zelf zou ik alleen die 10cc lekker laten zitten. Gewoon flesje, war hij drinkt dat drinkt hij en daarna luier verschonen en slapen of iets anders ( wat je daarna ook doet ) kan maar zo zijn dat hij die 10 nog drinkt omdat hij weer war zuigbehoefte heeft ipv honger namelijk.
     
    ShampooL en Regina88 vinden dit leuk.
  10. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    120 water met 4 scheppen, maakt 135. Wanneer je dan weer 15cc uit de fles haalt en je 120cc hebt, dat is afgieten.
     
  11. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Mee eens. Eenmaal hij eens veel minder drinkt bijv eens 80 en hij heeft na een uurtje toch honger, kan je altijd nog een klein beetje bijmaken ipv een grotere fles.

    Hij geeft in je voorbeeld prima aan dat hij genoeg heeft en daar zou ik het bij laten. Het klinkt heel netjes ;)
     
    ShampooL vindt dit leuk.
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Als je 120ml water+4 schepjes voeding geeft heb je 135 ml voeding en geen 120.

    Je krijgt alleen maar 120 ml voeding als je de 135 afgiet naar 120
     
  13. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Ah zo, ja klopt. Ik doe 120ml water en dan 4 schepjes.

    Die laatste 10 of 20ml twijfel ik ook over ja. Ik ben een beetje bang dat als hij deze niet drinkt hij eerder komt dan 3 uur later dus ik geef deze vaak toch wel (hij vraagt er niet om, ik geef het gewoon). Ik zal vandaag wel proberen deze achterwegen te laten, kijken wat hij doet :)
     
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Dus je geeft dan eigenlijk altijd 135.

    Dat is best heel veel met 7 flessen.
    Ik zou zeker niet meer 'aandringen' en gewoon stoppen als hij dat aangeeft.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op drie weken oud is 135 ml echt veel. Ik zou dus niet dat extra beetje na het verschonen meer geven. En even enkele voedingen écht timen, zodat je zeker weet dat ze minstens twintig minuten duren.
     
    Lafelife en Biny vinden dit leuk.
  16. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Ik vind het ook best veel, maar als ik alleen maar 90cc (90ml water + 3 schepjes) geef dan is hij niet tevreden en komt hij 2u later al (soms eerder). Tenminste, dat was vorige week zo. De kinderarts vond om de 2u voeden te veel. Toen dus besloten om 120cc aan te bieden en te kijken wat hij drinkt. Nu blijkt dus dat hij vaak die volledige 120 drinkt.
     
  17. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Ga ik doen! Bedankt voor de tip :)
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Beetje jammer, die reactie van de kinderarts. Een baby is van nature ingesteld op drinken om de twee uur, zeker op twee weken oud...
     
  19. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Maar giet het dan gewoon af naar 120 ml ipv die 135.

    En geef die laatste beetjes na de luier verschonen niet meer.
    Zorg dat de voedingen minimaal 20 minuten duren en dan scheelt het je al gauw minimaal 100ml per dag.


    Je geeft nu 945 ml per 24 uur... 1L is de max en je kindje is pas 3 weken oud.
    Het is gewoon heel veel, sorry, iets beters kan ik er niet van maken
     
  20. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Op zich niet gek nee elke 2 uur, wel als hij elke 2 uur 90+3 wil :p
     

Deel Deze Pagina