Beginnende minimalistische mama's gezocht!

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door rijo, 5 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Zijn hier ook mama's die (sinds kort) bezig zijn met minimaliseren? Op spullen, afval, etc?
     
  2. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ik zou wel willen, maar vind het moeilijk. Ben jij er al mee begonnen?
     
  3. Deedee2

    Deedee2 Lid

    28 apr 2017
    65
    4
    8
    Vrouw
    Ik wil daar binnenkort aan beginnen.
    Ik heb mn baan opgezegd en 1 van de eerste dingen die ik thuis wil gaan aanpakken is spullen wegdoen.
    Maar ik weet nu al dat ik dat moeilijk ga vinden....
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Wat houd het precies in? Hoe veel hou je dan over?
     
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    Met welk doel?
    Minimaliseren van afval beoogt een heel ander doel dan minimaliseren van speelgoed bijv.

    Dat laatste wil ik heel vaak, aangezien de jongste bijv laatst op een verjaardag zich een uur lang prima vermaakte met 1 duplo autootje, terwijl hij thuis niet verder komt dan de enorme propvolle bak met duplo op de kop kieperen en dan laten liggen....

    Dat eerste lijkt me een goed plan, maar dan moet je de halve industrie mee hebben, echt ik wordt soms gek van alle verpakkingsmaterialen die gebruikt worden!

    Minimaliseren van spullen in huis geeft wel rust denk ik, maar wel lastig ;)
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  6. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Ik wil eerst vooral 'ontspullen' en dit gaat me tot nu toe goed af (twee weken bezig). Ik pak elke dag een andere kast/ruimte/hoekje en ik ben echt rigoreus dingen aan het weg doen: Het gaat op marktplaats, naar de kringloop, ik geef het weg aan familie of vrienden, of via facebook weggeefhoekje, 'oud' speelgoed en kartonnen boekjes heb ik bij de kinderopvang gebracht. De knop is om gegaan nadat ik van een vriendin de tip kreeg om eens te gaan tellen hoeveel spullen je eigenlijk hebt. Heel confronterend! Speelgoed en boeken vind ik wel een dingetje, hier kan ik moeilijk afstand van doen. Kleertjes van de kinderen idem. Het geeft zeker rust in je hoofd!
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  7. Theedoek

    Theedoek Actief lid

    5 jul 2016
    380
    8
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ja hier begonnen!!
    Zit thuis met bekkeninstabiliteit
    En m'n moeder komt 2 x per week schoonmaken omdat ik dus niet meer kan
    Daarbij is ze dus paar weken geleden begonnen met de grote schoonmaak
    Zij deed alles en ik gaf aanwijzingen wat weg kon..
    T word hier steeds schoner netter en rustiger in huis.... Heeeerlijk!
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik wil ook dolgraag minder spullen. Het is nu niet aksof ons hele huis vol staat met prullen ofzo, maar ik merk een enorme onrust bij 'te veel'... Speelgoed is daar eigenlijk maar een klein onderdeel van, het gaat vooral om spullen van vroeger die we maar moeilijk weg kunnen doen. Ik wil eigenlijk juist meer spullen in de woonkamer, maar dan dus wel spullen met nut. Klinkt dat logisch? :D

    Ik ga proberen stap voor stap alles aan te pakken. Bergkasten, mijn kledingkast etc. We hebben ook nog alle babyspullen, dat vind ik ook zoooo moeilijk. Bewaren we dat nog voor een eventuele derde? Of verkopen we het? ...
    stapje voor stapje dus ;)

    En los van het ontspullen, wil ik idd bv ook minder afval en bewuster kopen.
     
    GDuif en MiaMaria vinden dit leuk.
  9. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Ik ben al jaren bezig! Eerst uit noodzaak (financieel) en vervolgens omdat ik heel anders over consumeren en bezittingen ben gaan denken.
    Je kunt me altijd vragen stellen (met tag).
    Let op: het is verslavend!! ;)
     
  10. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Wat fijn dat er meer minimalizers zijn Wellicht kunnen we hier wat tips met elkaar uitwisselen.

    @Sue87 hoe ga jij om met spullen met emotionele waarde? En consuminderen/spullen wegdoen icm kinderen, en een partner die op zich wel achter je staat, maar toch niet echt afstand kan doen van zijn spulletjes?
     
  11. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    Ik zou wel willen maar weet nog niet hoe en waar te beginnen.
    Ik verkoop wel heel veel via Mp.

    Spullen met emotionele waarde van de kinderen bv vind ik erg moeilijk.

    En ik heb ook weleens een filterkoffieapparaat weggedaan wat ik achteraf nog wel had kunnen gebruiken tijdens een verbouwing
     
  12. Sue87

    Sue87 Niet meer actief


    @rijo : Spullen met emotionele waarde zijn het moeilijkste om weg te doen. Dwing je zelf niet dit in één keer te doen, Rome is ook niet in één dag gebouwd. Je kunt beginnen met alles doornemen en al het dubbele weg doen, of dingen waar je toch al iets minder waarde aan hecht, zoals 3 dezelfde kindertekeningen.
    Minimaliseren gaat immers niet per definitie om geen spullen over houden, maar het over houden van spullen waar je van houdt en die je gebruikt.
    Voorbeeld: Ik ben nu zo'n 7 jaar bezig en nog heb ik spullen in een berging waar ik niks mee doen, maar die ik echt nog niet weg wil doen. Mijn fotoboeken heb ik 7 jaar niet ingekeken, maar ze zijn nog steeds dierbaar. (Al begint het te kriebelen om ze te gaan digitaliseren).
    Over digitaliseren.. bijvoorbeeld kinderwerkjes kun je ook inscannen. De aller- aller- allerleukste houd je, de rest scan je in.
    Ik heb mij mezelf en anderen gemerkt dat het vaak een kwestie van golven is. Je houdt een minimaliseer ronde, dan is er weer een tijdje rust. Dan komt de volgende ronde na een tijdje, en ga je weer opnieuw alles beoordelen. Elke keer gooi je weer iets weg wat je voorheen nog niet weg wilde doen.

    Betreft kinderen.. mijn kind is nog heel jong en sommige dingen waar hij niet meer mee speelt, gooi/geef ik weg. Als hij wat ouder is, zal ik hem ook uitleggen dat we niet veel spullen kopen om diverse redenen. En dat we soms iets weg moeten doen. Hier wil ik hem ook in gaan betrekken.
    Partner.. mijn ex-partner was een halve hoarder. Je kunt je voorstellen dat het tot wat discussies heeft geleid :D
    Misschien kun je hem stapje voor stapje bij het hele proces betrekken. Neem hem langzaamaan mee in jouw gedachtegang. Zo heb ik mijn ex overtuigd een vitrinekast met oude meuk te doen omdat het ons veel werk kostte het schoon te houden, terwijl hij er niet naar keek. Hij mocht het schoonhouden (wat uiteraard met veel gemopper kwam). Toen hij het niet meer hoefde te doen, voelde het wegdoen van de troep als een bevrijding voor hem.

    Ik wil graag de belangrijkste tips delen:

    * Het gaat niet persé om het aantal spullen, maar de kwaliteit ervan. Dan ga je vanzelf consuminderen EN beter op het milieu letten. Voorbeeld: I.p.v. 12 goedkope plastic emmers kopen, die steeds kapot gaan.. kun je ook eenmalig investeren in een echte RVS emmer die jaren meegaat en er ook nog eens heel stylish uitziet. Het scheelt kosten voor jezelf en belasting op het milieu.

    * Gebruik multi inzetbare producten. Zo hebben veel mensen theeglazen, longdrinkglazen voor frisdrank, waterglazen, bierglazen, whiskey glazen en dan nog de koffiekopjes en melkbekers.. noem maar op!
    Waarom niet 1 soort mok voor koffie, thee, melk, fris enz. En 1 soort glazen desnoods erbij. Uiteindelijk dienen ze vrijwel hetzelfde doel. Het scheelt afwassen, ruimte in je keukenkastjes en geld.
    Om nog verder te gaan.. mijn babybadje is een wasmand. Dus ik gebruik mijn wasmand als babybad.. of mijn babybad als wasmand.. Net hoe je het bekijkt.
    Laat de labels los en kijk puur naar functionaliteit, i.v.m. een productnaam die voorschrijft waar je het voor moet gebruiken.

    * Koop niet zomaar iets, maar stel jezelf een aantal vragen. Heb ik dit ECHT nodig? Kan ik het misschien ergens lenen? Heb ik er het geld voor? Is er misschien een andere manier om hetzelfde te bereiken? Waarom een apart mandje voor je knijpers kopen, als je nog een oude fruitschaal hebt liggen, die ook functioneel is?

    Dus kort gezegd: Gooi niet weg waar je nog niet aan toe bent om weg te gooien, maar wees wel streng voor jezelf. En kijk goed of het ECHT nodig is.
    Als laatst nog de tip om vooral blogs te lezen die je inspireren. Ik ben erg fan van www.sochicken.nl en www.valhallavertelt.nl.

    Het leuke van minimaliseren, consuminderen, bewuster leven en uiteindelijk het versimpelen van je leven, is dat het je zoveel meer brengt dan alleen een iets legere zolder.
    Het brengt me rust, overzicht in mijn leven en meer vrije tijd. Ik minimaliseer mijn agenda namelijk ook ;)

    Succes dames!!
     
  13. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    @Sue87

    Wat geef jij goeie tips al!

    Wat zoujij bv doen met elektrische apparaten. Bv een filterkoffieapp. Dat had ik een tijd terug weggedaan naar kringloop, maar maanden later had hij toch van pas kunnen komen tijdens een verbouwing..
    En zo heb ik vaker dingen die ik dan weg heb gedaan wat later niet zo handig bleek. Hoe doe jij dat?
     
  14. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Je kunt ook het boek van Marie Kondo - Opgeruimd gaan lezen. Zij adviseert om per soort op te ruimen. En alleen dat te houden waar je blij van wordt. Dan mag je dus bijv. dat ene leuke jurkje wat je nooit meer draagt, maar waar je wel blij van wordt gewoon bewaren. :)
     
  15. Yasmientje14

    Yasmientje14 Fanatiek lid

    10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Ik sluit me aan :) misschien kunnen we fotos delen en zo meer inspiratie opdoen van elkaar ?
     
  16. Snoeki

    Snoeki Fanatiek lid

    30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier doen we elk jaar de zolder en buitenberging opruimen. Wat we een jaar lang niet gebruikt hebben gaat weg.

    Emotionele dingen daar probeer ik nuchter na te kijken en soms lukt dat soms niet. Soms licht er iets een jaar langer en gaat het alsnog weg maar..... dan ben ik er wel emotioneel klaar voor.

    Goede tips zijn er al gegeven zo te lezen. Het draait er inderdaad niet om om zo min mogelijk spullen te hebben maar om spullen van nuttige of emotionele waarden over te houden.

    Verder als tip veel tweedehands kopen onder het mom van als iedereen alles niet koopt is dat niet best voor het milieu..... Ik kijk altijd eerst of iets via Mp te koop is zo niet dan pas nieuw.
     
  17. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    @Sue87 bedankt voor je tips! Ik besef me goed dat dat een proces is, de emo spulletjes. Zo af en toe verdwijnt er wat. Het wegdoen van 'lege' spullen (zonder meerwaarde) voelt goed. Het lukraak dingen kopen gebeurt bijna niet meer, ik loop nu veel bewuster door de winkels. Ik let op duurzaamheid, verpakking en of ik het inderdad echt nodig heb. Bedankt voor de nuttige tips en de sites, ik zal er eens op kijken!

    @Miss Appletree toevallig is mijn volgende project is de kledingkast haha. Ik breng kleding die over is altijd naar een tweedehands winkeltje. Zij hangen het een poosje te koop, als er iets wordt verkocht krijg je 50% op je rekening gestort. Kleding wat na x keer nog niet verkocht is, gaat naar een goed (lokaal) doel. Ik heb geen moeite om mijn eigen kleding weg te doen. De kleertjes van mijn kinderen is een ander verhaal haha.

    @Snoeki ik koop ook graag tweedehands. Ik ben lid van de bieb en sinds kort ook van de speelotheek, een uitvinding hoor! Ze hebben hier ook speelgoed wat wij ook hebben, dit zou ik eigenlijk wel kunnen verkopen en via de speelotheek af en toe lenen.

    @Yasmientje14 leuk idee! Ik ben echter wel wat terughoudend met het plaatsen van foto's, omdat ik graag mijn anonimiteit zoveel mogelijk wil waarborgen :) Ik zal binnenkort eens kijken of ik wat kan plaatsen.

    @2augustus1992 misschien zou je op zo'n moment het gewenste item kunnen lenen? Of koffiezetten dmv een 'ouderwets' plastic koffiefilterhouder op een thermoskan? Of oploskoffie?
     
  18. Deedee2

    Deedee2 Lid

    28 apr 2017
    65
    4
    8
    Vrouw
    Kleding van mn kinderen die te klein zijn geworden doe ik zo weg, geen probleem. Ik heb van beide 1 pakje bewaard maat 50. De rest geef ik weg.
    Vroeger had ik een buurvrouw met wie ik kinderkleding ruilde, dat was ideaal. Haar zoon was even oud als mijn dochter en haar dochter was iets jonger dan mijn zoon. Dus als er iets te klein was voor de oudste ging dat naar de buurvrouw en daar kwamen dan weer kleren voor de jongste voor terug.
    Nu geef ik de kleding van mn dochter aan een buurvrouw en die van mn zoon aan een collega.

    Kleding voor mezelf vind ik lastiger om weg te doen. Ik koop niet vaak nieuwe kleding, dus heb veel dingen al jaren. En ook al begint het echt te slijten ik denk vaak: het kan nog wel ff mee.

    Er zijn weer wat glazen kapot gegaan. Ik denk dat ik ga beginnen het keukenkastje met de glazen: alles eruit en dan eens kijken wat we nu echt gebruiken en de rest naar de kringloop.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik ben wel bezig met het eea, maar ik zou het geen minimalisme willen noemen, dat gaat in mijn ogen echt veel verder dan wat ik doe. Maar ik heb de afgelopen jaren wel enorm opgeruimd, vooral mbt spullen van vroeger. En ik koop selectiever en duurzamer dan een tijd terug. Maar we hebben evengoed veel spullen en dus past onze leefstijl niet bij de minimalistische leefstijl, als je het mij vraagt...
     
  20. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Wat ook enorm helpt is een ja/nee- of nee/nee-sticker op de brievenbus. Scheelt hier wel drie dozen oud papier per maand. Plus dat de verleiding om iets te kopen in de aanbieding wat je niet nodig hebt natuurlijk minder wordt. :)
     
    Sue87 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina