Ben jij al stamceldonor?

Discussie in 'De lounge' gestart door Eva2011, 16 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Nee, ik mag niet vanwege mijn astma (en het medicijngebruik dat daarmee samenhangt).
    Jammer.
    Ik was ook bloeddonor, maar nadat ik zelf een bloedtransfusie nodig haf na mijn vorige bevalling, mag dat ook niet meer.

Ze kunnen nu alleen nog wat met mijn organen als ik het loodje leg. Hoop ik tenminste.

2. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

;)
    The-Funniest-Quotes-Ever-314.jpg

Eva2011 en Leo85 vinden dit leuk.
  3. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Absoluut. En orgaan donor natuurlijk! :)

4. IT234

IT234 Actief lid

16 mrt 2017
    294
    178
    43
    Wauw!! En daarom ben ik dus al vamaf dat ik ervan hoorde stamceldonor. En ook orgaan- en bloeddonor. Maar natuurlijk is het ieder zijn of haar keuze. Ook daar heb ik respect voor. En soms zijn er omstandigheden dat iemand het niet kan zijn al zou hij/zij niks lever willen, das al triest genoeg.

5. kim90

kim90 Actief lid

8 okt 2013
    466
    174
    43
    Vrouw
    GGZ Verpleegkundige
    Zoetermeer
    Ik ben stamcel donor geworden nadat mijn zus 4 jaar geleden acute Lymfatische leukemie kreeg. Dit was 4 maanden na de geboorte van hun zoontje. Destijds was ik helaas geen match voor haar ( 25% kans als zus zijnde ) . Na inlezen en onderzoeken bleken er ontzettend weinig mensen in nederland stamcel donor te zijn. Ik schok hier zo van dat ik ( samen met een aantal andere mensen) allerlei wervingsacties op touw hebben gezet om een match voor haar te vinden. ( flyeren , interviews met kranten /radio, oproepen vie sovial media en ook hier een oproep destijds gedaan!)
    Uiteindelijk hebben we 20.000 + donoren weten te werven en na 5 maanden was er ook een match voor haar! Na ruim een jaar zware behandelingen heeft ze haar stamceltransplantatie mogen ontvangen, met een geslaagd resultaat. Helaas is de leukemie terug gekeerd en heeft ze opnieuw een transplantatie moeten ondergaan ( van de zelfde donor) en op t moment doet ze het hartstikke goed :D( in vergelijking met de afgelopen jaren ) Ze kan na bijna 4 jaar eindelijk weer een beetje voor haar zoon zorgen , hem douchen en buiten wandelen of een boodschap doen.

In vergelijking met alle behandelingen en onderzoeken die een gemiddelde patiënt moet ondergaan , denk ik dat het doneren van stamcellen niet zo heel heftig , en het helemaal waard is.Dit kan ik natuurlijk makkelijk zeggen omdat ik het van dichtbij heb meegemaakt.

Maar kan ook heel goed begrijpen dat mensen het niet willen, omdat het doneren van stamcellen echt wel wat van je vraagt. 5 dagen injecteren waar je je niet veel beter van gaat voelen ,om vervolgens aan een aferese apparaat gelegd te worden , die je stamcellen uit je bloed filteren. En anders een beenmergpunctie.. en dast is echt geen pretje ( Als het alleen plaatselijk verdoofd wordt). Daarnaast kan je ook echt wel wat naweeën verwachten die enkele dagen aan kan houden.

Over het ondelinge contact: De donor en ontvanger krijgen wel wat informatie van elkaar ( geslacht , leeftijd en waar iemand vandaan komt ) na een jaar mag de ontvanger een brief schrijven aan de donor om te bedanken , deze wordt dan via matchis opgestuurd.

Over het geld/doneren: Matchis is afhankelijk van het geld wat via donaties binnen komt. Het typeren en registreren in de databank kost per nieuwe donor €50,- ze krijgen ( of kregen in ieder geval, misschien is dit inmiddels anders ) niks van de staat. Gelukkig is er de laatste jaren steeds meer bekendheid gekomen betreft Matchis en stamcel transplantatie. Inmiddels is het al een aantal keer in de 2e kamer te spreken gekomen, en wordt er via de media ook meer aandacht aan besteed :)

Ik ben super dankbaar voor iedereen die zich aanmeld of geld doneert, en het mede mogelijk (heeft ge)maakt dat mijn zus er nog is. Maar ik heb ook alle begrip voor iedereen die dat niet wilt/ kan of mag :)

Eva2011, Zusterke, merah en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina