Besnijdenis aan banden in België?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door femkepeeters, 1 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja, maar dan moet je er ook nog zeker van zijn dat een kind het echt wil en niet onder druk van zijn ouders alsnog die beslissing maakt. Want met 13 woon je over het algemeen nog echt wel thuis.
     
    fafa vindt dit leuk.
  2. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Maar je zegt vroeger.
    Doen Joodse vrouwen dat nu niet meer? Of lees ik verkeerd?
     
  3. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Dit wordt nog steeds zo gedaan. met vroeger bedoel ik meer dat ze toen niks wisten over hoe een zwangerschap precies tot stand kwam (ovulatie etc) Dit gebod is ingesteld door God om ervoor te zorgen dat vrouwen makkelijker zwanger konden raken. Omdat echtparen pas weer rond de ovulatie gemeenschap mochten en mogen hebben. Uiteraard weten we in deze tijd wel hoe een zwangerschap tot stand komt, en hoe de vrouwelijke cyclus in elkaar steekt. Maar dat is eigenlijk pas iets van de laatste 50 jaar misschien. Misschien iets langer, maar meer niet. Van een eisprong wisten ze vroeger niks.
     
  4. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Op de vruchtbare dagen hebben vrouwen doorgaans ook meer zin en zitten ze lekkerder in hun vel. Daar is geen wetenschap voor nodig om in de buurt te komen. En dat de 8e dag de meest veilige dag is... Is dat gelijk begonnen met jongetje 1, of is er geleerd van dat het fout ging keer op keer?
     
  5. fafa

    fafa Niet meer actief

    Ik zeg toch ook niet dat de hersenen met 13 jaar volgroeid zijn?
    Ik zeg dat ze vanaf dan gevolgen voor de lange termijn kunnen overzien.
    En dat systeem is dan nog verre van perfect. Sterker nog, met mn 36 jaar maak ik nog steeds inschattingsfouten waar ik van leer. :cool:

    Maar het is gewoon een ontwikkelingsfase. Net zoals een 2-jarige nog geen empathie heeft ontwikkeld (op die leeftijd kun je zaken nog niet vanuit het perspectief van de ander zien) en een 3-jarige dat wel heeft. Dat wil ook niet zeggen dat de empathie dan meteen "klaar" is. Daar wordt nog lang in gefinetuned. Maar die leeftijd is wel een belangrijk kantelpunt.

    En 13 jaar is dat blijkbaar voor handelingsbekwaamheid.

    En ik verzin het ook niet he? Als er een rechtszaak over is geweest en vooraanstaande neurologen beweren het, dan geloof ik dat best ;)
     
  6. fafa

    fafa Niet meer actief

    Ja, dat zeker zo. Heb je helemaal gelijk in. Dat zal heel moeilijk te voorkomen zijn.
     
  7. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    O ik bedoel ook niet dat jij of de onderzoekers er naast zitten. Qua handelingsbekwaam geloof ik je direct.
    Maar ik bedoel meer dat het vanaf je 13e nog een hele poos duurt voordat je brein helemaal af is.
    En ik denk dat het ook lastig is om op je 13e van je ouders en diens voorvaderen af te gaan in je eigen geloofsopvattingen. Je woont nog thuis, er is een grote (loyaliteitsdruk wellicht) naar je familie. Ga ook maar eens tegen een geestelijke in die geheid een gesprek met je wil.
    Dan nog je brein die wellicht verstandig genoeg is om de keus te maken, maar nog niet genoeg gerijpt is om om te gaan met de gevolgen van je keuze.
    Maar goed, ik ben sowieso geen fan van 13jarigen die allerlei keuzes moeten maken. Denk aan schoolkeuze, of iets verderop de beroepskeuze.
    Eeuwen terug zat je met 13 jaar al op een derde van je leven. Nu leven we zoveel langer en denk ik; vanwaar de haast?
     
    fafa vindt dit leuk.
  8. fafa

    fafa Niet meer actief

    Ah, zo... Nee dan begrijpen we elkaar. En zijn we het eens.

    De sociale druk zal op die leeftijd zeker nog torenhoog zijn. Daar is moeilijk aan te ontsnappen en daar heb ik ook geen pasklaar antwoord op.

    Maar als ik moet kiezen tussen een baby, die nog helemaal geen stem heeft, laten besnijden of een kind dat in ieder geval weerwoord kán geven en bewust na kan denken over zn keuzes, ben ik voorstander van dat laatste.
     
    Victoria30 vindt dit leuk.
  9. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Een must read artikel hierover is vandaag verschenen in de Belgische krant De Standaard. Een stukje hieruit:

    "Kortom, deze praktijk verder laten subsidiëren door onze ziekteverzekering is volstrekt onverdedigbaar. Maar het ethische probleem verdwijnt niet door ouders of (meerderjarige) verzoekers zelf te laten betalen voor de ingreep. Kinderen kunnen per definitie niet geldig instemmen met een dergelijke ingreep. Het argument dat het in hun eigen belang is om de tradities te volgen van hun gemeenschap, gaat ook niet op, omdat heel wat mensen de gemeenschap waarin ze zijn opgegroeid, daarna verlaten. Zelfs een beleid dat besnijdenis toelaat vanaf het moment dat de betrokkene in staat is om zelf te beslissen, laat een uiterst belangrijke vraag onbeantwoord: is het ethisch aanvaardbaar dat artsen mensen verminken, met als argument dat de ingreep anders zal worden uitgevoerd door een andere persoon, hetzij een collega of iemand die geen arts is?"
     
    suus1983, Trirani en Victoria30 vinden dit leuk.
  10. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    #290 mamabri, 4 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2017
    Nou....Abraham kreeg het gebod toen hij 99 was, dus nee, het is waarschijnlijk in eerste lijn niet begonnen met 8 dagen, omdat vanaf toen alle joodse mannen besneden zijn, met verschillende leeftijden dus, al denk ik wel dat binnen die generatie bij pasgeborenen met dag 8 is begonnen. Dat weet ik niet exact natuurlijk, want ik was er niet bij. Maar ik vraag me wel af waarom jij denkt dat er geleerd is van een fout die keer op keer is gemaakt.....Ik geloof daar namelijk niet in. heb jij bewijs dat besnijdenissen zo vreselijk regelmatig fout gaan dan? Ik ken er nl geen 1 waarbij het fout is gegaan en ik denk dat ik meer besneden mannen ken dan jij ;) Overigens is het een gebod om het op dag 8 te doen, dat is dus niet zomaar bedacht door mensen.

    En wat betreft het lekkerder in je vel zitten rond de ovulatie is denk ik zelf ook nogal overtrokken. Ik heb zelf nl altijd veel last van ovulatiepijn en om heel eerlijk te zijn dan juist op dat moment minder zin. Uiteraard geldt dit zeker niet voor iedereen, maar ik lees heel regelmatig op het forum dat vrouwen daar flink last van hebben.
     
  11. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik heb mijn zin te gehaast geschreven zie ik nu. Ik bedoel: zijn ze door complicaties op andere tijdstippen naast complicaties op dag 8 erachter gekomen dat het de beste dag was? Ik kan mij niet voorstellen dat er in een tijd van slechtere hygiëne en minder kennis het alleen maar goed ging als er nu ook waarschuwingen over mogelijke complicaties te vinden zijn. Oa nabloeden https://www.ghz.nl/aandoening-en-behandeling/behandelingen/besnijdenis-man-(circumcisie)/complicaties/

    Ik heb ook last van ovulatie pijn. Maar als nog verteld mijn cyclus waar ik zit zonder een kalender bij te houden. En ik hoor die 'geluiden' ook uit mijn omgeving. Oa ook de drang om te nestelen ed.

    Op internet is er ook info over te vinden. De betrouwbaarheid van de bronnen kan ik niet direct vinden. Maar als het volledig uit de lucht kwam vallen dan had er ook niks over te vinden te zijn. Veel vrouwen krijgen automatisch meer zin op de piek van hun vruchtbaarheid.

    https://www.nemokennislink.nl/publicaties/seks-en-de-cyclus
    https://snelzwangerworden.nl/herken-symptomen-ovulatie/
    http://www.ovulatie-berekenen.com/symptomen-ovulatie/
     
  12. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Een belangrijke aanpassing op de woorden 'christelijk; land: wij leven in NL een land waar kerk en staat gescheiden zijn. Dat betekent dat de staat zich niet bemoeit met de godsdienst, en visa versa. Maar het betekent vooral óók dat een godsdienst nooit boven de wet kan staan of een wet kan bepalen.



    Daar kan je het niet mee eens zijn? Dat kan. Maar het is wél de wet. Dus als er wettelijk zou worden vastgelegd dat een besnijdenis niet is toegestaan, dan heeft iedereen zich daar aan te houden. Ongeacht welk geloof wordt aangehangen.

    Dat heeft niets met disrespect of onwetendheid over het geloof te maken, maar wel hoe deze rechtstaat in elkaar steekt. In sommige andere landen is dat anders, er zijn landen waar kerk en staat vervlochten zijn, maar dat is in Nederland nadrukkelijk niet het geval.
     
    RAppel, Hommeltje, carry27 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Dat weet ik niet. Ik weet alleen dat sinds een aantal jaar medisch bewezen is dat op dag 8 meer trombocyten aanwezig zijn in je bloed en dat dit de enige dag in je hele leven schijnt te zijn dat dit zo hoog is. Hierdoor verminderd het risico op nabloedingen. Maar dit is wat wij nu weten. dit wisten ze vroeger niet. Daardoor vind ik het juist zo bijzonder dat dit gebod juist voor deze, meest veilige dag in je leven, ingevoerd is.

    En ik denk wel dat het wel eens fout ging, net zo goed als het soms nog fout gaat. al ben ik van mening dat dat in de media weleens opgeblazen kan zijn. Er zijn overigens behalve minpunten ook pluspunten aan besnijdenis, alleen die worden voor het gemak maar verzwegen door de media, omdat dat ze blijkbaar niet uitkomt om die te noemen :rolleyes: Dat neemt niet weg dat deze fouten en risico's niet serieus moeten worden genomen. Ik pleit dan juist weer meer voor betere controle en goede begeleiding/opleiding voor artsen en moheels.

    Een aantal pluspunten is juist dat mannen minder snel klaarkomen tijdens gemeenschap. Dat betekend dus dat zij (en hun vrouw dus ook :D) langer kunnen vrijen en er dus ook langer van kunnen genieten. Minder vluggertjes dus of voortijdige zaadlozing.

    mannen hebben (nog) minder kans op urineweginfecties (blaasontsteking) nu is die kans toch al niet zo groot, maar toch.

    Daarnaast is bewezen dat vrouwen met een besneden partner veeeeel minder kans hebben op het krijgen van baarmoederkanker. Dit ivm minder bacteriën die onder de voorhuid blijven zitten. Uiteraard is die kans ook een stuk kleiner wanneer je man zich heel goed wast, maar als hij dat minder goed doet ligt jouw risico ook weer wat hoger.
     
  14. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik geloof zeker dat er ook voordelen aan zitten. Maar het baas zijn over je eigen lichaam staat hoog.

    Ik weet niet zo veel van bloedplaatjes, maar ik vroeg mij ineens af of de injectie van vitamine k die tegenwoordig gegeven word ook nog invloed heeft op de uitkomst van de hoogte van de plaatjes op dag 8.
     
  15. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    ja, dat is waar, al blijf ik van mening dat dit niet gaat werken. Niet omdat mensen niet zouden willen, misschien zouden ze best willen namelijk, maar meer omdat het voor deze mensen een gebod van God zelf is en ze daar niet aan willen/durven sleutelen.
     
  16. fafa

    fafa Niet meer actief

    Dat hangt er maar net vanaf hoe je de bijbel ziet ;)

    Ik persoonlijk denk dat besnijdenissen al eeuwenlang gedaan werden. Door trial en error op heel veel baby's en jongens (honderden, duizenden?) kwamen ze er langzaamaan achter dat de 8ste levensdag de beste was. Vervolgens gingen mensen een boek schrijven, met mooie verhalen, losjes gebaseerd op bestaande personen, en verwerkten daaarin allerlei opgedane kennis. Zo ook het gegeven van de besnijdenis op de 8ste dag.
    Maar dat is hoe ik de bijbel zie.

    Een gelovige zal een ander verhaal vertellen. Die zal zeggen dat God (middels een gebod) onmiddelijk aan de mensen verteld heeft dat de 8ste dag de beste is, en daarmee zal het vanaf dag één goed gegaan zijn.
     
  17. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Daar vrees ik ook voor. Omdat in het verleden mensen die uitkwamen voor hun geloof ondanks vervolging ook geprezen werden.

    Dat is ook hoe ik denk. Dat is eerlijk gezegd ook lastig in combinatie met gelovig zijn. Ik heb ook een 'stemmetje' (logica?) dat zegt dat een deel van bijv de bijbel zo geschreven is om een wet op een andere manier te brengen. Wat mijn geloof abstracter maakt.
     
  18. Harperhazel

    Harperhazel Niet meer actief

    In Genesis staat letterlijk dit (heb het even opgezocht ;)):

    "Ieder jongetje moet acht dagen na zijn geboorte worden besneden. Dat geldt zowel voor een buitenlandse slaaf als voor iemand die in uw huis is geboren.
    Genesis 17:12 HTB"
     
  19. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Waarom besnijden Christenen eigenlijk niet (meer)?
     
  20. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113

    Omdat wij naar het nieuwe testament leven. En daar is de doop gekomen. Dus ipv besnijden laten we onze kinderen dopen.
     
    mamabri vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina