Hallo allemaal. Sinds kort zit ik weer hier op het forum. En ik ben er echt helemaal uit. Ik zie allerlei afkortingen voorbij komen. Zoals lf, mg, ik weet niet wat het betekent. Kan iemand een paar afkortngen voor mij verklaren? Alvast bedankt. Liefs Stoetel!
Hieronder een overzicht van de meest gebruikte afkortingen binnen de MMM: AH= Assisted Hatching. Ze maken dan een klein sneetje in de bevruchte eicel, waardoor deze zich makkelijker kan gaan innestelen. BBZ= buitenbaarmoederlijke zwangerschap Brusje= in de MMM gebruikt als naam voor een tweede, derde etc. kindje. Men gaat dan voor een broertje of zusje. Cryo= Embryo die ingevroren wordt DPO= Days Past Ovulation oftewel het aantal dagen na je eisprong. Emmy = Embryo ET= Embryo Transfur ofwel terugplaatsing FM= Follikelmeting FSH= Follikel Stimulerend Hormoon Gyn= Gynaecoloog HA= Huisarts HCG= Zwangerschapshormoon HSG= Hysterosalpingogram, een röntgencontrastfoto van de baarmoeder en de eileiders (met ingespoten contrastvloeistof) ICSI= Intra Cytoplasmatische Sperma Injectie IUI= Intra Uteriene Inseminatie IVF= In Vitro Fertilisatie KID= Kunstmatige Inseminatie met Donorzaad KIE= Kunstmatige Inseminatie met Eigen zaad LEO= Laparoscopische Elektrocoagulatie van de Ovaria (Tijdens een kijkoperatie (laparoscopie) brandt de gynaecoloog met een laserstraal of elektrisch een aantal kleine follikels aan de rand van de eierstokken weg) LH= Lutheiniserend hormoon, speelt een rol in de menstruatiecyclus MA= Missed abbortion (miskraam zonder dat je het merkt) MESA= Microchirurgische Epididymaire Sperma-Aspiratie ofwel: de zaadcellen worden operatief uit één van de bijballen gehaald onder narcose of een ruggenprik. Daarna kunnen de zaadcellen gebruikt worden voor ICSI. MK= Miskraam MMM = Medische Malle Molen NOD = Niet ongesteldheids Dag (de dag dat je je menstruatie verwacht maar waarvan je hoopt dat het niet komt) OHSS= Ovariële Hyper Stimulatie Syndroom, als je te heftig reageert op de stimulatie. Meestal uit het zich na de punctie. Geeft een opgezette buik en andere klachten, kán ernstig zijn. ONGI= Ongesteld PCO of PCOS= Poly Cysteus Ovarium (Syndroom) PESA= Percutane Epididymaire Sperma-Aspiratie ofwel: onder lokale verdoving wordt de bijbal door de huid heen aangeprikt om de zaadcellen op te zuigen. Daarna kunnen de zaadcellen voor ICSI worden gebruikt. PU= punctie TESE=Testiculaire Sperma-Extractie ofwel operatief (onrijpe) zaadcellen uit de teelbal halen door een stukje weefsel (een biopt) te nemen. Mag alleen maar op 2 plaatsen en NL en dan alleen sinds 2007. De zaadcellen worden gebruikt voor ICSI TP= terugplaatsing VP= Verpleegkundige WW= Wachtweken (na inseminatie of terugplaatsing) ZH= Ziekenhuis ZW= Zwangerschap SLT= Samenlevingstest Dit zijn een aantal afkortingen die vooral in de MMM gebruikt worden, hopelijk heb je hier iets aan. Liefs
LF betekent Luteale Fase, betekenins ervan zou je even op internet op moeten zoeken want dat ben ik alweer vergeten... En wat MG betekent... Geen idee... Voor de rest denk ik dat je al veel hebt aan de vorige reactie, toch? Succes verder!