Bevallen in eigen bad!!

Discussie in 'De bevalling' gestart door vwpolo1988, 17 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vwpolo1988

    vwpolo1988 Actief lid

    4 jun 2010
    136
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Ik ben nog maar net zwanger van de eerst wonder. Ik vind het super heerlijk om in bad te zitten. Ik ga 5 keer per week in bad. Nou vroeg ik me af of ik in mijn eigen bad zou kunnen en mogen bevallen??

    Ik hoop het zo!!

    Iemand ervaring met bevallen in eigen bad??

    Groetjes Polo
     
  2. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.998
    5.823
    113
    Niet in eigen bad, wel in het ziekenhuis in een gewoon bad.

    Ik denk dat als je thuis gaat bevallen je deze wens voor kan leggen aan je vk, maar dat ze hoogstwaarschijnlijk je een bevallingsbad adviseert, o.a. in verband met de werkhouding die natuurlijk verre van ideaal is voor de vk.
     
  3. Doula

    Doula Fanatiek lid

    24 mei 2010
    1.155
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou dat later ook graag willen! Ik heb wel eens gehoord dat het kan, maar dan moet de verloskundige er wel achter staan... Omdat ze er minder goed bij kan ofzo....

    Ik hoop voor je dat het kan!!!!:)
     
  4. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.502
    3.165
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    het hangt ook van het formaat van je bad af heb ik weleens begrepen, of er ruimte genoeg is....
    En in ieder geval van de vlos, die met er inderdaad achter staan.
     
  5. Beebieboo

    Beebieboo Lid

    13 apr 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wilde ook in heb bad bevallen maar dat is iets anders gelopen.
    De kleine had in het vruchtwater gepoept dus het werd medisch.

    Maar als je echt in een bad wil bevallen zijn er idd een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

    Dat je een vk hebt die daar ervaring mee heeft en die daar dus ook mee akkoord gaat. Het is voor een vk namelijk wat onhandiger en kost meer energie. mocht je vk het niet doen, je kunt altijd een andere vk nemen.
    Dat je een bad hebt die ook diep en groot genoeg is.
    Als je dat niet hebt kan je ook een bad huren bij 't Duikertje, bevallen in water of bij Welkom bij WaterOoievaar - Comfortabel Bevallen in Water!
    Mocht je die ruimte niet hebben, kan je ook kijken of er misschien een geboortekliniek is waar je kunt bevallen of ziekenhuis met bad.
     
  6. vwpolo1988

    vwpolo1988 Actief lid

    4 jun 2010
    136
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gelukkig heb ik een bad die groot genoeg is. Kan er alle houdingen in aannemen. Nu hopen dat mijn vk er mee accoord gaat.

    Groetjes Polo
     
  7. mupet

    mupet Fanatiek lid

    12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    als je bij de gyn loopt in het ziekenhuis, en daar dan dus ook moet bevallen.. zou je dan ook nog in een bad mogen bevallen? ik hoop het.. ga het eens na vragen.. iemand die het weet?
     
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.998
    5.823
    113
    Ik wel. Maar denk ook dat het per ziekenhuis en uiteraard per medische indicatie kan verschillen.
    Ik ben wegens hoge bloeddruk en overtijd lopen bij de gyn terecht gekomen. Ik ben ingeleid met gel en daarop verder gegaan, dus geen infuus nodig gehad, dan moet je namelijk in/rond je bed blijven.
    Ik kon dus gewoon rondlopen en mocht ook in bad bevallen.
     
  9. linn693

    linn693 Lid

    23 jan 2011
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    beste polo,
    Of je in je eigen bad mag bevallen ligt inderdaad erg aan het formaat bad wat je hebt..
    Maar wat misschien wel handig is om over na te denken is of het water tegen het einde van de zwangerschap nog wel heel je buik omsluit en of de verloskundige aan minimaal 3 kanten erbij kan. Dat is namelijk wel erg belangrijk..

    Zelf wil ik ook graag een waterbevalling en ik heb een bad gehuurd bij 't duikertje.. Bij dat bad zit ook verwarming zodat het water niet af koelt..
    Lijkt mij wel fijn om me daar niet druk om te maken tijdens de bevalling.. een normaal bad schijnt namelijk erg snel af te koelen.. Ook de baden die je kunt kopen/huren waarvan ze zeggen dat het 1 a 2 graden afkoelt per uur koelen sneller af..

    't duikertje is echt aan te raden..

    succes met je beslissing..

    P.s: zelf ben ik overgestapt van verloskundige omdat ik het toch wel erg graag wilde..
     
  10. Bri

    Bri Niet meer actief

    Pin je er niet op vast.

    Ik ben zelf ook een enorme bad-fan. Tot op het eind van m'n zwangerschap was ik hier meerdere keren per week te vinden. Zelfs met m'n walvissenlijf kon ik er zelf nog uit komen!

    Tot aan de bevalling. Ik had al een aantal uur weeën die op een gegeven moment wel goed pijn gingen doen. Lekker in bad, dacht ik! Tot ik erin lag. De eerste wee ging nog, bij de tweede dacht ik: ik moet hier uit!! en wel nu meteen!!
    Bleek dat ik in zo'n liggende houding de weeën totaal niet op kon vangen.
    Ik ben vervolgens op een krukje onder de douche gaan zitten, dat bleek véél fijner dan liggend in dat stomme bad.

    Kortom: misschien lijkt het een goed idee, maar in de praktijk kan het vies tegenvallen.

    (overigens: mijn vk-praktijk gaf van tevoren aan wel open te staan voor een ligbad-bevalling, maar zodra ze twijfel hebben over het kunnen horen van de hartslag van je baby, of als ze er niet bij kunnen zonder risico van rugklachten voor henzelf, dan zul je er toch echt uit moeten)
     
  11. Truus21

    Truus21 Niet meer actief

    Precies wat Bri zegt! Ik ben ook een gigantisch bad fan maar ik vond het een hel om weeen in bad/douche op te vangen. Was ook 'blij' toen ik eenmaal terug op bed lag.
     

Deel Deze Pagina