bevalling in een bad

Discussie in 'De bevalling' gestart door deirdre, 7 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    hoi iedereen,
    ik kreeg de vraag van mijn verloskundige hoe ik zou willen bevallen . vond het een beetje een vroege vraag maar ben toch al gaan nadenken .
    zelf zou ik wel in bad willen bevallen.
    Ideaal zou zijn thuis .
    Zijn hier eisen voor ?
    Bedoel ...wat als ik tegen die tijd in een flat woon ?
    Kan het daar dan nog ?

    In bad bevallen in het ziekenhuis vond mijn verloskundige niet zo vanzelfsprekend . Omdat als die kamer al vrij is het even duurt voor het bad is gevuld .
    Thuis is het bad gewoon voor jezelf en kan je die afdekken tot je erin kan/wil .

    Dus ik twijfel dan ook aan thuis of in het ziekenhuis bevallen
     
  2. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik begrijp dat er een kans bestaat dat je gaat verhuizen?
    Waar je zeker rekening mee moet houden is de draagkracht van de verdieping waar je het bevalbad zou willen plaatsen. Een kennisje van mij wilde in een bovenwoning bevallen in bad, maar de vloer bleek daar niet over voldoende draagkracht te beschikken.
    Bevalbad plus personen (vaak jij, je partner en vk) waren toch een belasting van circa 700 kilo op een paar vierkante meter.
     
  3. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Een thuis badbevalling kan over het algemeen niet in je eigen bad (krijg de indruk dat je dat wel denkt maar dat is misschien verkeerde interpretatie van mijn kant?). Dit bad is vaak te klein en de VK kan er niet goed bij, wat wel noodzakelijk is.

    Hier hoop ik in het ZH in bad te gaan bevallen en daar vind mijn VK niets raars aan. Het is wel belangrijk dat je ZH deze mogelijkheid aanbiedt, niet overal kan het. Ik zou dus gewoon even informeren wat de mogelijkheden zijn in het ZH waar je eventueel zou willen bevallen.

    De redenering over thuis het bad kunnen afdekken volg ik niet helemaal want je wilt toch in lekker warm water bevallen lijkt me ;). Hoe dan ook moet het bad dus nog vollopen als het zo ver is. Thuis of in het ZH.

    Gelukkig heb je nog alle tijd om erover na te denken en informatie in te winnen gezien je pas pril zwanger bent :).
     
  4. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Mijn vk zei juist dat het mag en kan, in je eigen bad bevallen. Ik wilde namelijk erg graag in bad bevallen maar we wonen echt veel te hokkerig voor een bevalbad, er was toen absoluut nergens een plek voor. De vk zei toen: heb je een ligbad? Ja? Waarom beval je dan niet gewoon daar in? Het maakt voor hun niet uit zei ze in welk bad je bevalt, door de knieeen moeten ze dan toch wel.
    Dus daar ben ik voor gegaan.
    Nu lag mijn zoontje scheef, was niet ingedaald, en moest ik zo ontzettend veel kracht zetten (ik heb ook nog eens amper persweeën bij mijn bevallingen, dus het moet deels op eigen kracht), waardoor het gewoon niet werkte, dus uiteindelijk ben ik na 1 keer persen toch op bed verder gegaan. Maar bij ons mag het dus gewoon, in je eigen bad bevallen :)
     
  5. Aaf88

    Aaf88 Bekend lid

    26 okt 2012
    596
    279
    63
    Mijn vorige was een badbevalling en kan het enorm aanraden! Dit keer staat het bad ook klaar :). Die belasting is meestal geen probleem hoor, als je een feestje hebt, staat er ook snel zo veel kilo bij elkaar op de vloer ;).
     
    Katenhond vindt dit leuk.
  6. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    @riean zo zie je maar hoe verschillend het dus blijkbaar is :) bij mijn VK is eigen bad uitgesloten. Voor TS dus belangrijk om goed te informeren naar de mogelijkheden bij haar in de buurt.

    Overigens zou ik niet kiezen voor thuis of ZH puur en alleen op basis van het bad. Want er is altijd een kans dat je om wat voor reden dan ook niet in bad kunt bevallen ondanks dat je dat wel zou willen. Denk dus ook aan anderen dingen die je belangrijk vindt.
     
  7. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    ik denk aan zo een opblaasbad die te huir is of te koop speciaal voor de bevalling .

    in het ziekenhuis die het dichtst bij me is zou er zo een bad zijn . maar mijn verloskundige zei me dat die er nog niet is ...er zijn plannen ...maar verdee nog geeen bad daar. zij werkt daar ook dus ik denk dat zij het dan ook wel zeker weet of die er al dan niet is . het zou ook maar om 1 bad gaan ... dus als die bezet is oo dat moment als het bad er dan uiteindelijk wel is ...dan kan het daar ook niet .

    ik heb idd nog veel tijd om erover na te denken
     
  8. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    oh wel handig .dat zou ook nog kunnen als ik dan een ligbad heb .
     
  9. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    mja ik denk dat ik pas een keuze zal kunnen maken als ik verder ben in de zwangerschap en ik weet hoe de gezondheid loop . de kans is er ook dat de baby groot zal zijn .
     
  10. Bitterkoekje

    Bitterkoekje Actief lid

    24 jun 2013
    127
    19
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb alleen ervaring met een badbevalling in het ziekenhuis. Ik woon in het buitenland en hier is het normaal in het ziekenhuis te bevallen. Na het breken van de vliezen met 8 cm ontsluiting kwam ik in een weeenstorm terecht en wist ik niet meer hoe ik dit moest opvangen. Nadat mij een paar keer werd gevraagd of ik een ruggenprik wou, werd het bad voorgesteld. Binnen no-time was deze gevuld met water... en het warme water hielp mij echt te ontspannen. Ook was het fijn dat ik mij tijdens het persen helemaal klem kon zetten en vast kon grijpen in het bad om extra kracht te zetten. En de gyn vertelde dat als ik op het droge was bevallen ze een knip had gezet. Over een paar dagen ben ik uitgerekend van de 2e en hoop weer in bad te mogen bevallen :D
    Ik zou goed kijken waar een badbevalling mogelijk is. Als een ziekenhuis maar 1 bad beschikbaar heeft is de kans dus erg klein... en natuurlijk bestaat er de kans dat het vanwege medische redenen niet lukt.
     
  11. mams1

    mams1 Fanatiek lid

    16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Ik belde naar het ziekenhuis dat ik er aan kwam en ze voor mij t bad aan moesten zetten haha! Bij aankomst weer gecheckt en liep voor mij vol
     
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Als jij dan in een flat woont zou ik eerst eens gaan kijken of je wel thuis mag bevallen. Ik ken namelijk veel flats waar ze geen thuisbevallingen toestaan. Met als reden dat er geen lift is. Of omdat de trappen veel te smal of te stijl zijn. Er kan dan geen brandcard naar boven. Of het is te gevaarlijk voor een barende vrouw.

    Verder moet je thuis een heel bevalbad huren en op tijd opzetten (een behoorlijk ding). Dat is best kostbaar en ingewikkeld. Zeker gezien het feit dat tegenwoordig 60% van de vrouwen die thuis beginnen toch naar het ziekenhuis worden doorverwezen. Bij een 2e of volgend kindje is die kans een stuk kleiner. Bij een 1e zou ik dan ook kiezen voor een ziekenhuis bevalling met je eigen verloskundige. Een ander nadeel van bevallen in bad is dat de verloskundige er moeilijker bij kan en je minder goed kan helpen (en het minder goed kan zien).

    Misschien is de baarkruk ook een optie? Dat kan ook thuis, je hebt er weinig ruimte voor nodig.
     
  13. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    #13 Emma86, 14 okt 2017
    Laatst bewerkt: 14 okt 2017
    Vind het wel erg kort door de bocht hoor om te zeggen dat je bij een eerste kindje maar in het ziekenhuis moet bevallen omdat de kans bestaat dat je toch wel doorverwezen wordt. Ja dat zie je dan wel weer? Vriendin van mij is twee weken geleden thuis bevallen van haar eerste kind, dat was een baby van 8 pond en 54 cm. Grootte baby hoeft niet voor problemen te zorgen.

    De verloskundige weet of je thuis kan bevallen. Woon je op een kamertje 6 hoog zonder lift en smalle trappen dan mag het misschien niet. Overleg dat goed met jouw praktijk.

    Bij mijn oudste wilde ik graag in bad bevallen. Bevalbad stond hier klaar. Helaas had de baby in het vruchtwater gepoept en moest ik naar het ziekenhuis en heb geen seconde meer aan een bad gedacht.
    Bevalbad was te leen bij mijn verloskundige, alleen de hoes moesten we kopen. Niet gebruikt en geld hebben we netjes terug gekregen.

    Bij de 2e niet gedaan ivm ruimte en dacht dat de 2e erg snel zou gaan (not), eigenlijk vind ik dat wel jammer. Eigen bad heb ik ook in gelegen maar had te weinig bewegingsruimte en het was hard aan mijn knieën.
    Opzetten kan als de bevalling begint ook nog, desnoods oefenen jullie dat een keer.

    Bedenk wat je wil, ook als het geen badbevalling wordt. Mijn voorkeur is altijd thuis geweest omdat ik me daar het fijnst voel en ik vond het heerlijk om onder mijn eigen douche te staan, mijn eigen bed, etc. Maar dat is voor iedereen verschillend. Gelukkig kan je er nog een tijdje over nadenken.
     
  14. Aaf88

    Aaf88 Bekend lid

    26 okt 2012
    596
    279
    63
    Vond ik juist een voordeel ;). Minder bemoeienis en ik kon lekker zelf mijn kindje pakken.
     
  15. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Bij mijn laatste badbevalling heeft mijn verloskundige alleen aan tafel gezeten. Pas als ik aangaf haar nodig te hebben zou ze mij helpen. En dit was na de geboorte met de nageboorte. Toen is ze er echt bij komen zitten op een krukje en heeft ze mij begeleid. Maar dit was natuurlijk niet mijn eerste. Ik denk dat als je zelf je koppie tijdens de bevalling er goed bij kan houden en durft te voelen, ook daaronder, dan kan je prima op je instinct afgaan. En lukt het niet, stap je uit bad. En ga je verder waar je wil. Thuis zijn genoeg mogelijkheden, en je verloskundige grijpt echt wel in mocht ze iets niet vertrouwen.
     

Deel Deze Pagina