Suiker waardes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door druppel, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. druppel

    druppel Actief lid

    24 okt 2009
    218
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

    Ik ben gisteren (14 weken) weer op controle geweest bij de gyn, en kreeg de uitslagen van het bloedonderzoek.

    Nu was mijn suikerwaarde 7.5, ze heeft daar verder niks over gezegt maar nu zeggen mensen om me heen dat die waarde iets aan de hoge kant is?

    Is dit zo of valt dat wel mee en maak ik me weer zorgen om niets?
     
  2. mamamuts

    mamamuts Niet meer actief

    Toevallig net in een andere topic hierover iets geschreven.
    Zal het even kopieren ;),
    hier komt ie...

    Vervelend toch wel, maar liever het zekere voor het onzekere nemen.

    Heb even een vraagje,
    Ik sta ook onder controle voor m'n suiker en moet in week 24 weer een dagurve prikken. De vorige keer was hij namelijk om 15.00 uur te hoog, 6.3.

    Het moet (volgens de vk) onder de 6,1 zitten, dat is sinds kort in een nieuw protocol bepaald. Maar ik lees hier nergens wat over.

    Is er bij jullie ook een grens bepaald? Weten jullie hier iets van? dat nieuwe protocol?



    Dus... zo is het bij mij gaande ;)
    Bij de allereerste keer was hij 's middags 7.9. Dat was echt te hoog volgens de vk, vandaar dat ik nu onder controle sta.
     
  3. helia

    helia Actief lid

    4 dec 2009
    445
    1
    0
    Amstelveen
    hoi ik had ook 6.7 en heb vandaag in het ziekenhuis een dagcurve moeten maken dus eerst nuchter prikken dan 2 uur en iets gegeten later enz .
    Nu maar afwachten wat eruit komt:)
     
  4. druppel

    druppel Actief lid

    24 okt 2009
    218
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke maar is 7.5 nou te hoog?

    Het was ongeveer twee uur na de lunch geprikt..
     
  5. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Volgens mij mocht het tussen de 4,5 en 8 zitten? Dus dan is 7,5 aan de hoge kant, maar niet té.
    Maar waarom de waardes van Mamamuts dan te hoog zijn weet ik niet.
     
  6. mamamuts

    mamamuts Niet meer actief

    Omdat ze een nieuw protocol hebben ;). Tenminste dat vertelde mij vk de laatste keer.
    Hij moet nu onder de 6,1 zitten, (2 uur na de lunch) en ik vroeg mij ook af bij wie dat nog meer gezegd is, vind het namelijk wel erg laag. Dat lukt mij volgens mij nooit :). En ik lees hier waardes die veel hoger liggen en die vooralsnog geaccepteerd worden.
    Nou ja... ze zullen er wel een reden voor hebben. Ik zal het bij de volgende controle nog een keer na vragen.
     
  7. ylona25

    ylona25 Bekend lid

    8 mei 2008
    669
    0
    0
    hoogezand
    Ik heb zwangerschapssuiker gehad en moest nuchter onder de 5 zitten en 2 uur na het eten onder de 7. Onder de 6.1 is wel laag.
    Ik hoop voor je dat alles goed is. Ik moest behoorlijk veel insuline spuiten.

    groetjes ylona
     
  8. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Ik moet maandag voor een glucosebelastingtest.

    Mijn waardes waren gisteren niet goed: Om 09.00 uur 6.7 en om 11.00 uur, na ontbijt dus, 5.5.
    Blijkbaar is dat apart.
     
  9. silkie

    silkie Actief lid

    31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Ik heb zelf diabetes en moet nu tijdens mijn zwangerschap extra goed op mijn suikers letten. Van de internist en gyn moeten de waardes tussen de 4 en 7 zitten.

    Mammamuts; ik vind die 6.1 wel erg streng
     
  10. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    6,1 is idd wel erg streng ...............Bij ons wil de dieetiste het liefst onder de 6,5 maar tot de 7 is te accepteren .......

    Ik ga zelf vanaf morgen insuline spuiten ...omdat ik teveel pieken heb ,zo gaat het een par dagen goed en zo schiet ienaar de 8 of 9 en van het weekend zelfs naar de 11
     
  11. NursieD

    NursieD Lid

    15 jun 2009
    33
    1
    0
    Volgens mijn VK was 7.5 wel te hoog..
    Ik ben met 7.6 bij 24wk naar de gyn gestuurd voor suikeronderzoek.. Waar gelukkig niets uitkwam, maar zekere voor het onzekere
     
  12. belin

    belin Fanatiek lid

    30 jul 2009
    1.477
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb van de week de uitslagen gehad en mij is ook verteld dat ze onder de 7 moesten blijven !
     
  13. druppel

    druppel Actief lid

    24 okt 2009
    218
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm misschien moet ik die 7.5 dan bij het volgende bezoek aan de gyn toch nog eens aankaarten?
     
  14. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    als het eenmalig is is het niet zo erg , gebeurd het vaker dan is het niet goed ..
     
  15. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Ik ben in afwachting op de uitkomsten van de glucosetolerantietest (krijg ik bij volgende afspraak te horen). De aanleiding daarvan was een labuitslag met 8,4 Als ik jullie waarden lees vrees ik dat ik dus ook de pineut ben.
    Wat houdt dat dieet in? Wat mag je wel/niet eten? Is het "gewoon" geen suiker? Want dat is al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk voor mij (ik ben een echte snoepert;)). Of zijn er nog meer dingen die je niet mag?
     
  16. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    het gaat voornamelijk bij het dieet om koolhydraten ( brood ,piepers , rijst , pasta ) .......En maaltijden iets meer verdelen over de dag ....Op zich voormij niet zo heel erg moeilijk maar ik heb veelmedicijnen voor de astma en waarschijnlijk raakt mijn suikerspiegel daardoor van slag ..Zo gaat het een paardagen goed en zo weer een paar dagen slecht ..Maar alsje een echte snoepert bent , zal het voor jou moeilijker zijn ..
     
  17. mama van Marit

    mama van Marit Niet meer actief

    Tussen de 4 en 7 zijn idd normale waarders. Als je diabeet bent komen de waardes overdag (dus niet nuchter) vaak wel boven de 7 uit. Zolang het dan onder de 15 blijft kijken de artsen het vaak nog even aan . Als je niet diabeet bent is 15 veel te hoog en zal er wel ingegrepen worden. Nu weet ik niet hoe het is in de zwangerschap.En of ze meteen ingrijpen. Soms is een dieet genoeg.
    Wanneer je nuchter bloedprikt zijn je waarden als het goed is 'laag' , dus in de buurt van de 4 dit komt omdat je 's nachts niet eet en dalen je suikers in de loop van de nacht. 7,5 is idd te hoog, maar wel afhankelijk van het tijdstip waarop gemeten is en wat je gegeten hebt. Het is niet schrikbarend hoog.

    Heb je hoge suikers dan kun je eventueel met een dieet de boelsuikerspiegel weer op orde krijgen.
    Bijvoorbeeld door:
    Optijd te eten
    Boter vervangen door vloeibaar (om te bakken)
    Zoetstof i.p.v. suiker
    Calorierijk eten vermijden zoals macaronie
    Drinken met suiker vermijden (dus light)
    Gezonde tussendoortjes let wel op in fruit zit ook suiker

    zijn de suikers te laag neem dan een broodje met jam of iets dergelijks. Limonade werkt kort en breng heel snel je suikers omhoog. Dit blijf alleen niet lang werken dus ze zullen daarna weer dalen. Brood met bv jam heeft een langere werking.

    Bij hoge suikers; drink veel water en bel eventueel de ha, hij kan een snelwerkende insluine voorschrijven
     
  18. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    zijn de waardes altijd slecht alsje suiker hebt ?Ik heb de ene dag dat het onder de 7 blijft en dan weer paar dagen dat er uitschieters bijzitten ....

    En heel gek als de waardes eigenlijk goed zijn , dan voel ik me juist mega flauw .............................
     
  19. helia

    helia Actief lid

    4 dec 2009
    445
    1
    0
    Amstelveen
    Heb vorige week ook een dagcurve moeten laten maken omdat mijn suiker bij mijn vorige bloedtest 6.7 was.....:)
    Maar gisteren de uitslag gekregen was nuchter 5.9 en later op de dag 4.9 dus ik zit goed;).
    Hopelijk was het bij jullie ook gewoon een uitschieter.
    En anders dieet proberen.....alles voor de kleine he:D.
    Succes allemaal.
     
  20. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Ikben al 2 weken aan het prikken thuis en de helft van de tijd zit ie goed of net aan het randje en de rest is te hoog ....Maar vind het zo raar dat er wel dagen tussen zitten dat het eigenlijk goed is en die dag daarna schiet het weer helemaal uit ....
     

Deel Deze Pagina