Borstontsteking

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Helena88, 5 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Helena88

    Helena88 Actief lid

    12 feb 2015
    272
    40
    28
    Hallo dames,

    Mijn zoontje is inmiddels 2 weken en ik geef hem borstvoeding. Echter drinkt hij niet uit de borst vanwege een te kort tongriempje. Aanstaande woensdag wordt die geknipt. Helaas heb ik sinds vrijdag een borstontsteking. Gisterenavond nog bij de huisartsenpost geweest omdat de koorts niet zakte ondanks de antibiotica. Dus gisteren een hogere dosis gekregen.

    Ik kolfde begin vorige week zeker 200 cc uit beide borsten. Nu kolf ik amper 50cc. Ook zijn mijn borsten erg dik en pijnlijk. Ik kan geen bh aan en kan hierdoor niet naar buiten want het ziet er niet uit (grote cupmaat). Nu is mijn sinds vandaag weg, maar de pijnlijke grote borsten en de maar 50 cc melk zijn er nog. Weet iemand wanneer daar verandering in komt? Ik ben het zat en heb nog niet echt kunnen genieten helaas :( heeft iemand hier ervaring mee?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    O wat naar en pijnlijk. Je borsten zijn niet goed genoeg geleegd waarschijnlijk. Maar nu moet die ontsteking er uit. Misschien schrijf ik nu dingen die je al doet hoor:
    - warmte op de borsten voor en tijdens het kolven
    - masseren van de borsten
    - vaker kort kolven
    - toch als het lukt je kindje aan de borst. Zeker als de tongriem behandeld is.
    - na het kolven koelen
    - mag je paracetamol of ibuprofen dan zeker nemen
    - productie ophogen komt straks wel eerst de ontsteking te lijf.
    Hopelijk slaat de antibiotica aan. Dat pijnlijke gevoel duurt een paar dagen. Of je een blauwe plek hebt. Van binnen is het gekneusd dus dat heeft even wat tijd nodig.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Alles wat hierboven gezegd wordt. Als je borst pijnlijk is, is de verstopping helaas nog niet weg. Wat hier het beste werkte was onder een hete douche gaan, en onder een hete straal zelf masseren (ja, dat kan pijn doen) tot er straaltjes dikkere melk uitkomen. Dat is de verstopping.

    Meteen daarna laten drinken of kolven.

    Een elektrische tandenborstel kan ook helpen: de trilling op de verstopping plaatsen en dan masseren.
     
  4. Helena88

    Helena88 Actief lid

    12 feb 2015
    272
    40
    28
    Bedankt voor jullie tips! De meeste deed ik al inderdaad. Alleen het masseren niet echt. Dat werd me afgeraden door de dokter! Maar het lijkt me inderdaad wel logisch om gewoon te masseren...
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dan weet de dokter er helaas niet veel van. Met antibiotica alleen los je niets op. Meer nog: ik was erg gevoelig aan borstontsteking, en de meeste keren loste ik dat op door te masseren.
     
  6. Saskia1984

    Saskia1984 VIP lid

    19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ultrasound therapie! Een echte aanrader.
     
  7. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Masseren onder een warme douche was erg pijnlijk maar het werkte zo goed.

    Raar tipje van de kraamhulp: witte kool in de koelkast en dan een gekoeld koolblad in je bh/shirt. Voelde echt zo lekker koel aan, kreeg er wel enorme tsr van steeds.

    Zie nu dat het topic al een tijdje open is haha. Hopelijk ben je er al vanaf!
     

Deel Deze Pagina