Borstvoeding op schema??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Meis28, 30 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    borstvoeding is naar mijn weten altijd op verzoek en zo heb ik het ook gedaan met mijn zoontje. Maar kan het eigenlijk ook op schema? Dus vaste tijden? Ik heb nu een tweeling van een maand oud en vraag me af of dit eventueel een mogelijkheid zou kunnen zijn ivm iets meer routine en structuur (wat wel heeeel fijn zou zijn!)
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk kan dat. Waarom zou het niet kunnen? Zolang je schema niet te extreem is voor jou of voor je tweeling, zie ik geen bezwaar.
     
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Jawel. Maar een schema is dan meer een streven dan een belofte.
     
  4. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ivm clusteren en regeldagen enzo.. hoe doe je dat
     
  5. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Ik heb geen ervaring met een tweeling maar ik zou proberen min of meer op schema te voeden, dit losjes te houden (dus een keer wat eerder/later geen probleem) en dan vooral aan regeldagen/ clusteren toe te geven. Maak je het dan zo makelijk mogelijk met een kan water naast je en wat te eten.
    Het huishouden ect kan later ook nog wel. En vraagt er iemand of hij/zij ergens mee kan helpen vooral niet schamen en vraag of ze een wasje willen doen/ koken ect. Een tweeling is al druk genoeg. Respect dat je gewoon borstvoeding geeft. En maak je niet druk om je oudste, als de jongste 2 slapen kan je met hem dingen samen doen. De rest komt later wel weer als er meer tijd tussen de voedingen komt.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Ik heb onze tweeling 15 mnd gevoed. Eigenlijk altijd op hun verzoek. Kwam er 1 dan voedde ik die eerst en dan deed ik de ander wel er na. Dus even een keer op mijn verzoek. Ik probeerde vaak tegelijk te voeden want dat scheelt een hoop tijd. Ik zou dus niet naar een schema streven maar meer ze bij elkaar in de buurt houden qua tijden
    Echt tof dat je ook je tweeling aan de borst hebt. Het begin is intensief. Maar word relaxter hoor. Met clusteren plofte ik op bed of bank met een fles water en bakje hapje voor mezelf. Ze hadden hier een vaste clustertijd Haha. Regeldagen heb ik weinig gehad. Genoeg melk denk ik omdat ze samen dronken. Wel merkte ik toen ze groter waren dat ik wel om de 3 a 4 uur bleef voeden ivm capaciteit van mijn borsten. Gelukkig konden we toen met bijvoeding bezig. Dus daardoor heb ik het kunnen doen.
    Mocht je nog waar willen weten dan lees ik het wel.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ook bij op schema voeden zal je je toch moeten aanpassen aan de noden van je kindje. Ik bedoel: als je kindje echt honger heeft, dan geef je toch voeding? Of is het dan de bedoeling dat je het een uur laat krijsen? Dan pas je dus even je schema aan. Dat doen mama's die fv geven op de klok ook.
     
  8. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Lijkt me niet de bedoeling nee! Ik heb geen ervaring met flesvoeding en ook niet met ‘op schema’ voeden, vandaar de vraag
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Borstvoeding geven kan ook op vraag van de mama. Dus het is niet zo dat je alleen kan voeden als je baby erom vraagt.
     
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.413
    3.965
    113
    noord holland
    Op schema voeden is inderdaad meer op jouw eigen verzoek voeden, en dat kan prima. Het zal inderdaad niet inhouden dat je je kindje hongerig laat huilen omdat jij het nog geen tijd vindt. Het is meer dat jij ze misschien gaat voeden als ze er nog niet direct zelf om vragen.
    En dat is prima.
    Mocht er idd meer behoefte aan voeding komen, gaan ze eerder 'komen' en ga je daar vast wel zelf in mee. Maar waarschijnlijk gaat dan de ene mee in het schema van de ander.
     
  11. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Denk dat het nu nog moeilijk is want ze komen vooral eind Vd middag heel vaak, dan is er totaal geen routine of schema meer. Snachts laten ze er wel drie uur tussen meestal en soms iets meer of minder. Ik laat ze dan wel zelf komen want dan drinken ze ook beter.
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Maar dat is niet zo gek, dat ze eind vd middag vaker komen.
    Waarschijnlijk is dat hun clustermoment. En daar moet je inderdaad aan toegeven, ze groeien, hebben meer melk nodig, en clusteren zorgt daar voor.
     
  13. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Precies.. ik vraag me daarom ook een beetje af hoe mensen dan wel borstvoeding op schema geven, lijkt me gewoon heel lastig :) maar wel heel fijn ;)
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je het een beetje als een combinatie kan zien.
    En clusteren is ook iets dat toch wel (over het algemeen) bij de eerste maanden hoort.
    Op een gegeven moment gaan ze slapen tussen de eerste en laatste voeding van de avond.
     
  15. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Ik denk wel dat het kan, maar dan wel in combinatie met op verzoek met regendagen en clustermomenten. Dit is wel belangrijk om je productie op pijl te houden, anders heb je straks niet genoeg melk.
    Maar wat knap hoor, een peuter rondlopen en een tweeling voeden. Petje af! :thumup:
     
    Meis28 vindt dit leuk.
  16. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik voedde mijn middelste een jaar (was er 'maar' 1) maar gaf hem ook als ik dat wilde en hij er nog niet om vroeg. Bijvoorbeeld voordat ik mijn oudste uit school ging halen en ik verwachtte dat hij net hongerig zou worden als ik op het schoolplein stond. Ik heb hem 1x in de auto zitten voeden, en ondanks dat ik echt geen moeite heb met voeden in het openbaar keken veel moeders (!) toch wel een beetje gek toen ze me zagen zitten met een baby aan de borst...
    Dus niet per se op schema, maar wel op mijn verzoek... Ook voordat ik wilde gaan koken, vaak wilde hij dan net gaan clusteren. Dan voedde ik hem en daarna in de draagdoek Gelijk gaan koken en door de draagzak kon ik het clusteren wat uitstellen totdat we aan tafel zaten. Dan zat ik met een kind aan de borst te eten.
     
    Meis28 vindt dit leuk.
  17. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb mijn twins ook aan de borst gehad en pakte voornamelijk het verzoek van 1 van de twee maar voedde de ander wel mee of erachteraan.

    Hoe ouder ze werden hoe makkelijker het tandemen ging.

    Clusteren was bij mij niet zo heel heftig. Ik had zoveel melk, niet normaal. Zelfs een vriezer apart vol met BV.

    Papa was ook een onmisbare factor. Gewoon voor het contact en uitgebreid knuffelen en op borst slapen en chillen.

    Twee tegelijk is bizar hard werken maar ik was zó trots en blij met bv.
     
    Meis28 en Zoe123 vinden dit leuk.
  18. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Oh ik vergat, mijn tweeling was nagenoeg gelijk qua gewicht en groei. Dat maakt ook dat gelijktijdig voeden beiden tevreden stemt.

    Als er flink gewichts verschil is zal dat best lastig zijn.
     
  19. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik probeer ook tegelijk of iig vlak na elkaar te voeden anders ben je echt de hele dag bezig ;) dit gaat best goed, ze vragen zelf dan meestal ook wel. Er zit een gewichts verschil van ongeveer 300 gram tussen beide babys. Wegen nu ongeveer 3000 en 3300 gram
     
  20. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Netjes hoor!
     

Deel Deze Pagina