Brand - moeder vast vanwege nalatigheid

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Ahava, 11 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
  2. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Dan denk ik wel dat er meer aan de hand is. Een 12 en 14 jarige kunnen naar mijn mening ook wel even alleen thuis zijn.
     
    Pepijnn vindt dit leuk.
  3. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik mag toch hopen dat kinderen van 12 en 14 wel alleen even thuis kunnen blijven en oppassen op hun 2 jarige broertje/zusje. Op mijn 14e paste ik ook weleens op mijn neefje als mijn tante weg was. Kan me niet voorstellen dat dit de reden ervan is.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Mijn kinderen hebben precies dezelfde leeftijd als deze kinderen (op mijn dochter van 9 jaar na) en mijn oudste past regelmatig op bij meerder mensen in de buurt. Ik ben dan altijd als ‘achterban’ thuis. Maar in feite is ze dan met meerdere jonge kinderen ergens alleen thuis. En ook hier past ze wel eens op haar broertje en zus van 9, zus van 12 past dan op zichzelf.
    Ik mag dus ‘hopen’ dat er meer aan de hand is hier, want anders betekent dit dat ik ook gearresteerd kan worden wegens nalatigheid :eek:
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er is een verschil tussen wat in de praktijk kan en wat in de wet kan. Dat moeder een 14- en 12-jarige alleen thuis laat, zal nog wel kunnen. Maar een 2-jarige is duidelijk niet zelfredzaam. Ouder(s) is / zijn verantwoordelijk voor zo'n jong kind. Het is niet toegestaan om je kind achter te laten zonder goede vervangende zorg. Kinderen van 12 en 14 zijn precies dat: kinderen. En natuurlijk zijn er zat kinderen van die leeftijd die prima op een jonger kind kunnen passen. Maar voor de wet gezien is het natuurlijk geen oplossing. Je zorgt zelf voor je (jonge) kind of je besteedt die zorg tijdelijk uit aan een andere volwassene.

    We zouden met zijn allen moord en brand schreeuwen als een kinderopvang 14-jarigen op peuters laat passen. Ergens voelt iedereen dus wel aan dat dit nog niet de meest geschikte leeftijd is om alleen verantwoordelijk te zijn voor jonge kinderen.

    Overigens: wel petje af voor het kind dat dus blijkbaar eerst zijn of haar jongere broertje / zusje in veiligheid heeft gebracht. Diegene heeft de peuter daarna wel weer alleen gelaten, want de peuter was op een ander balkon. Wellicht heeft die het andere kind ook nog gewaarschuwd of geholpen?
    Die kinderen moeten flinke angsten hebben uitgestaan. Gelukkig is het relatief goed afgelopen!
     
    Jessi79 en Jackie87 vinden dit leuk.
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    Volgens mij kan je helemaal niet zo vast stellen dat een oppas dus eigenlijk meerderjarig moet zijn. In de wet staat dat helemaal niet zo stellig. Dat kan praktisch gezien ook helemaal niet, aangezien er nog zat tienermoeders zijn. Die zouden met zo’n wetgeving dan toch hun kind moeten overdragen aan een volwassene of nooit alleen mogen zijn met hun kind.
    De wet spreekt over algemeenheden mbt die verantwoordelijkheid en kan alleen achteraf (nadat iets is misgegaan dus) beoordelen of de keuze van ouder voor een bepaalde oppas de juiste was. Anders zouden alle ouders met een oppas <18 jr automatisch strafbaar zijn.

    En een vergelijking met kinderopvang gaat natuurlijk niet op. Je betaalt tenslotte voor professionele opvang en niet voor pubers met een bijbaantje.
     
  7. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik denk dat de voordeur misschien op slot was. Dat zou kunnen verklaren waarom die kinderen op het balkon stonden.
    En dan is nalatigheid weer geen rare omschrijving. Hoe dan ook is het om te janken...
     
  8. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Een tienermoeder kan alleen het gezag over haar kind krijgen als zij door een rechter meerderjarig wordt verklaard. Dat kan alleen als je minstens 16 bent. Wanneer dat niet gebeurt wordt het gezag aan iemand anders toegewezen.
     
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.375
    113
    #9 Adje, 11 mei 2018
    Laatst bewerkt: 11 mei 2018
    Ah kijk, dat wist ik niet. Maar ik neem aan dat in veel gevallen die voogd een ouder (opa/oma) is. Zal er in de praktijk toch meestal, hoop ik tenminste, op neer komen dat een moeder zelf de zorg draagt voor haar kind. Een voogd is verantwoordelijk voor de zorg en opvoeding van een kind, maar hoeft dat niet zelf te doen. Zo had mijn (pleeg)dochter ook een voogd, maar wij deden de zorg en opvoeding. (Nog steeds natuurlijk, maar nu hebben wij ook voogdij).
     
  10. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ja dat denk ik wel inderdaad.
     
  11. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Er zal vast meer achter zitten. Wellicht dat er hulp bij dit gezin was. Of bleek dat de kinderen een paar uur alleen waren. Of heeft het te maken met hoe de brand heeft kunnen ontstaan. Zal gissen blijven voor ons.

    Lastig hoor. Ik zou idd ook zeggen dat een 14 en 12-jarig best heel even op hun 2-jarige broertje/zusje kunnen passen. Maar pfoe, er zal dan idd maar zoiets als dit gebeuren. Zet je toch weer aan het denken.
     
  12. LoeForceOne

    LoeForceOne Fanatiek lid

    28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Ik was 14/15 en paste op 3 kids. 1 van 0 1van 2 en 1 van 3 jaar oud. Ik kookte zelfs avonds voor ze en bracht ze naar bed en bleef vaak tot een uurtje of 11. Toen ik een jaar of 16 was nam ik ze zelfs regelmatig dagje mee uit! Lijkt me niet dat als er iets was gebeurt dat de ouders dan vast kwam te zitten!
     
  13. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.657
    113
    Ik verdiende op mijn veertiende mijn geld met oppassen, mijn vaste (wekelijkse) adresje waren twee ongeleide projectielen van 5 en 3 jaar. Op je eigen peuterbroertje/zusje oppassen zou dus naar mijn idee zeker moeten kunnen! Maar de politie denkt daar blijkbaar anders over, deze hevig geschrokken kinderen moeten het nu ook nog zonder hun moeder doen. Vreemde gang van zaken.
     
  14. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.335
    113
    Dat maakt het wel heel anders. Een 14-jarige zou volgens mij prima een tijdje op een 2-jarige moeten kunnen passen, maar voordeur op slot is natuurlijk geen goed idee ivm risico op brand. Daarnaast zou het kind al een eerdere verwonding hebben gehad.

    Ik blijf vinden trouwens dat die tieners wel ontzettend goed gehandeld hebben.
     
  15. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Strijkkraal, Mamaa6 en Luuz vinden dit leuk.
  16. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    We kunnen speculeren wat we willen maar inderdaad een 14 jarige kan prima even oppassen. Dat is geen reden om de moeder in hechtenis te nemen, dan moet er meer aan de hand zijn.

    En die buurtbewoners, altijd makkelijk om achteraf te gaan lopen klagen en zeggen "zie je nou wel" dat vind ik altijd zo sneu. Had dan eerder aan de bel getrokken. Typisch.

    Ik hoop dat het goed komt met de kindjes en ze van hun verwondingen en de schrik herstellen. En ik hoop ook dat ze met hun moeder herenigd worden en zij daar waar nodig passende hulp krijgt.
     
  17. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind het niet zo raar dat mensen er nu mee komen.
    Ik weet ook niet precies hoe mijn buren voor hun kinderen zorgen.
    Misschien hadden ze wel vermoedens dat het niet helemaal lekker ging, maar als je daar verder geen duidelijk bewijs voor hebt is het denk toch lastig om wat te doen.
     
  18. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Jeetje wat traumatisch voor die kinderen
    De brand
    Het redden van de jongste en zichzelf
    Moeder die de gevangenis in moet
    Uit huis plaatsing
    Arme kids
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    En wie weet is er al eerder aan de bel getrokken door buurtbewoners. Helaas geen garantie dat je passende hulp krijgt. Wie weet zijn het alleen wilde verhalen, het kan allemaal.

    Maar wat heftig voor die kinderen allemaal.
     

Deel Deze Pagina