Broertjes/zusjes bij elkaar in de klas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Glimmer, 20 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Glimmer

    Glimmer Niet meer actief

    Zijn er hier moeders die daar ervaring mee hebben? Mijn oudste twee komen bij elkaar in de klas en weet eigenlijk nog niet of ik daar wel zo blij mee ben..
    Trekken ze dan heel erg naar elkaar toe? Maken ze allebei eigen vriendjes? Veel ruzie etc?
     
  2. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Hier de oudste twee ook bij elkaar. Maar niet vanaf het begin. Pas nu in groep 5 en 7. Montessori school en daar heb je altijd leeftijd gemengde groepen. Het negatieve is dat ze inderdaad af en toe wat meer katten zoals zusjes kunnen. Maar het mooie is dat als er wat is ze elkaar altijd helpen. Dan vormen ze wel een blok. Ik heb zelf ook de ervaring bij mijn broer in de klas te hebben gezeten. En wij hebben nooit ruzie gemaakt. Zowel thuis als op school niet. Waren echt maatjes. Mijn broer schepte soms een beetje op hoe goed ik dingen kon, en dat kon ik dan eigenlijk helemaal niet. Superschattig.

    Als bij jullie kinderen het niet goed blijkt te gaan nadat je het een kans hebt gegeven, zou er dan een andere oplossing kunnen komen? Dan zou ik het zeker proberen. Het kan ook voor later heel leuk voor ze zijn om aan terug te denken. Zo kijk ik er wel op terug.
     
  3. Harperhazel

    Harperhazel Niet meer actief

    Ik zat mijn hele schoolleven bij mijn broer of broertje in een combinatieklas.
    Ik heb het niet als storend ervaren, maar misschien is het met zussen anders. Met meisjes/jongens is het sowieso anders natuurlijk, we hadden allemaal onze eigen vriendjes.

    Ik kan me herinneren dat ik het wel altijd heel leuk vond om mijn broertje in de klas te hebben.
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Bij ons op school zijn de groepen één en twee door elkaar en daardoor zouden heel veel kinderen met een broertje of zusje in de klas kunnen komen theoretisch. Bij ons wordt het echter niet gedaan, broertjes en zusjes worden altijd uit elkaar gehaald.
    Mijn kinderen hebben wel een paar maanden samen op de peuterspeelzaal samen gezeten, de leidsters gaven aan dat ze dit niet zo wenselijk vonden. De oudste ging zich als een moedertje naar de jongste gedragen.
     
  5. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Hier komen ze komend schooljaar misschien bij elkaar in de klas.
    Ben er nog niet helemaal over uit wat ik ervan vind.
    Ben bang dat de oudste zich erg met de jongste gaat bemoeien als hij voor het eerst naar school gaat :)
    Ze bedoelt het dan wel lief en goed
     
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mijn dochters zijn zusjes die bij elkaar in de klas zitten.

    Hier gaat het prima.
    Ze wisselen qua vriendschappen per jaar. Een tijdje speelden ze op school helemaal niet samen, nu wel heel veel. Ze zijn ook elkaars vriendinnen, maar hebben beide een 'eigen' beste vriendin.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik denk dat het erg per kind verschilt. Hier op school een klas waar twee tweelingen in zitten. De ene tweeling (jongen/meisje) is in de kleuterklas direct apart gestart, de andere tweeling (meisje/meisje) is samen gestart en na een half jaar uit elkaar geplaatst om één vinden twee meiden meer ruimte te geven eigen vriendinnen te maken ed. In groep 3 zijn beide tweelingen weer bij elkaar in de klas gekomen en dat gaat prima. Ze hebben hun eigen vriend(inn)en (soms met overlap ;)) en gaan hun eigen gang ed.
     
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze twee meiden gaan volgend jaar allebei naar groep 3. Ik heb heel lang de nodige beren gezien, maar ik heb het los gelaten. Ideaal is het misschien niet, maar alle andere opties doe ik 1 van de twee ook te kort mee.
    De oudste moest erg aan het idee wennen (cognitief is mijn middelste haar ook al voorbij en dat vindt de oudste soms niet leuk/makkelijk), maar inmiddels hebben ze samen besloten dat ze vanaf volgend jaar ‘tweeling’ gaan worden.
    De praktijk moet nog uitwijzen hoe het zal gaan, maar ik zie er niet meer tegenop.
    Gelukkig is de communicatie met school goed en zijn er goede afspraken te maken als ‘in de klas zo ver mogelijk uit elkaar zitten’ en ‘niet bij elkaar in groepjes’. Dat vindt ik namelijk wel belangrijk: eigen tempo ontwikkeling met zo min mogelijk spiegelen aan elkaar en het aangaan van eigen vriendschappen onafhankelijk van de ander.
     
  9. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Wij hebben 3 kinderen:
    -Nr 1 en 2 hebben ruim een half jaar bij elkaar in de kleuterklas gezeten.
    -Nr 2 en 3 hebben 4 maanden bij elkaar in de kleuterklas gezeten.
    -Nr 1 en 2 zitten nu weer bij elkaar in de klas, combinatiegroep, het hele schooljaar dus.

    Alles loopt hier prima, geen enkel probleem. Ze hebben eigen vriendjes, maar zijn ook elkaars vriendjes. Hier op school zijn er geen andere opties, maar ik zou ook niet persé anders willen. Zij ook niet.
     
  10. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    Hier gaat het precies "goed", twee zomerkindjes dus als de jongste naar groep 1 gaat (1/2 combi), is de oudste net door naar groep 3.
    Als ze tegelijk moesten kleuteren, zou ik ze in verschillende klassen willen hebben. Maar nu kan de jongste hopelijk straks dezelfde juf krijgen als de oudste, daar hebben we al om gevraagd :)
     
  11. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Hier een neefje en nichtje (broer en zus) die bij elkaar in de klas zitten. Neefje is de oudste, maar nichtje is een stuk vlotter. Dat vindt neefje niet zo leuk!
    Verder gaat het wel erg goed. Eigen vriendjes en vriendinnetjes en sommige delen ze.
     
  12. Gespannen

    Gespannen Bekend lid

    14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Mijn 2de dochter zit elk jaar bij een zus in de klas. Kleine school met combi klassen. Het ene jaar zit ze met haar oudste zus in de klas, jaar erna met haar jongere zus. De combi met het jaar erboven bevalt haar beter, ze kan erg goed met oudste zus en niet met zus onder haar. In klas merken juffen er weinig van.
    Wel hebben we bewust gekozen om haar niet door te schuiven (daar was sprake van) zodat ze ook echt bij haar oudste zus in de groep zou komen. Veel extra uitdaging krijgt ze nu.
     
  13. Mom86

    Mom86 Fanatiek lid

    8 aug 2015
    3.307
    2.190
    113
    Mijn twee zoontjes zitten sinds dit schooljaar bij elkaar in de klas (gedeelde groep 1/2). In het begin vond ik het ook maar niks en ook bang dat het niet goed zou uitpakken. Maar het gaat heel goed. Ze helpen elkaar maar laten elkaar ook zeker met rust. Ieder z'n eigen vriendjes.
    Komend schooljaar zitten ze weer apart. Heeft zo ook wel z'n voordelen.
     

Deel Deze Pagina