buurvrouw heeft hondenopvang.. wat nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocoholic, 7 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocoholic

    Chocoholic Fanatiek lid

    25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Wij wonen in een kleine woonwijk. Onze achtertuin is ingesloten door andere achtertuinen, voornamelijk van huurhuizen achter ons.
    nu heeft onze achterbuurvrouw sinds vorig jaar een hondenopvang thuis.
    ->> mag dit zomaar in een woonwijk?
    Hun huis is het doorsnee rijtjes huis, geen enorme ruimte dus. Zelf hebben ze 2 kids en 2 honden met een bestraate tuin van 20m2 ongeveer. Afgelopen week hadden ze 10 honden.. grote en kleine door elkaar. Welke veel blaffen en dus ook met elkaar spelen. ze worden 2x per dag uitgelaten.

    Ons probleem? Ons terras ligt aan hun achtertuin. Sinds het wat warmer is en zij het drukker heeft stinkt onze tuin naar hond en uitwerpselen. Zeker in die hoek waar we dus ook zitten en lekker willen eten. Vandaag wilde ik met mn kids buiten gaan zitten en zaten er zo'n 20 vieze groen/blauwe dikke strontvliegen op mijn tafel..
    het geblaf vanaf 7u sochtends kan ik nog wel tegen, maar nu moeten wij zelf gaan wijken omdat zij hier weinig aan doen? Dat is voor mij de druppel..

    Kortom; graag wil ik weten waar we aan kunnen kloppen voor meer info. Mag zij zoveel honden in zo'n klein huis hebben en uberhaupt een opvang in een kleine woonwijk hebben??
    Ja, we hebben het al tegen ze gezegd maar daar storen ze zich niet aan en ik heb geen zin in een grote rel hierover voordat ik weet waar we aan kunnen kloppen.
     
  2. MamaBenjamin

    MamaBenjamin Niet meer actief

    Wat vervelend!
    Ik zou beginnen bij de gemeente. Even navragen of ze er een vergunning voor heeft.
    Ook vragen wat de regels mbt hygiëne zijn. Uitwerpselen hou je misschien nooit helemaal tegen, maar zodra de lucht jullie huis bereikt ligt hun stront al te lang in de zon te bakken...;)
     
  3. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Ik denk dat ze daarvoor wel een vergunning oid nodig heeft. Zou het eens bij de gemeente navragen.
     
  4. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Vind niet dat zoiets in een woonwijk thuis hoort. Denk inderdaad zoals meerdere hierboven ook al zeggen zij daar wel een vergunning nodig voor heeft.

    Maar ook al zou ze dat wel hebben, jij hoort geen overlast van haar te hebben en als jij niet eens normaal in je tuin kan genieten van en BBQ bijvoorbeeld dan zou ik daar wel over klagen.
     
  5. Wachtende

    Wachtende Fanatiek lid

    29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Koopwoning -> navragen bij gemeente / wijkagent
    Huurwoning -> navragen bij verhuurder

    Landelijke inspectiedienst dieren


    Er zijn geen landelijke regels voor het aantal huisdieren dat iemand mag bezitten. Het is wel mogelijk dat hierover iets vermeld staat in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van uw gemeente. Informatie hierover is opvraagbaar bij uw gemeente of de plaatselijke politie.
    Ook een woningbouwvereniging of verhuurder van een pand kan grenzen stellen aan het maximale aantal toegestane huisdieren, bijvoorbeeld in het huurcontract. Daarbij kan van belang zijn of een woning binnen of buiten de bebouwde kom staat.
    Het welzijn van dieren mag bij de huisvesting absoluut niet in het geding zijn. De eigenaar/verzorger moet in staat zijn alle dieren de juiste verzorging te bieden. Bovendien moet er voldoende ruimte zijn, die ook aangepast is aan de natuurlijke behoeften van het dier. Het is bijvoorbeeld ten strengste af te raden om twee agressieve, solitair levende dieren in een ruimte zonder afzonderings- of ontsnappingsmogelijkheden te plaatsen.
    Heeft u de indruk dat de huisvesting leidt tot dierenleed, bel dan het landelijke meldnummer 144.

    verblijft is dat geen probleem. Er hoeft dan zelfs geen beschutting voor het dier beschikbaar te zijn.
    Wordt een hond altijd overdag of ’s avonds/’s nachts buiten gehouden zonder dat het dier kan schuilen voor slechte weersomstandigheden, dan is er mogelijk sprake van een probleem. U kunt hier melding van maken bij de meldkamer.
    Als een hond 24 uur per dag in de tuin verblijft, verandert dit. Het dier valt dan onder het Waak- en Heemhondenbesluit. Daarin zijn regels vastgelegd voor huisvesting.
    Voldoet de huisvesting niet aan de normen van het Waak- en Heemhondenbesluit? Bel dan het landelijke meldnummer 144.

    De LID kan niet optreden tegen overlast door blaffende of jankende honden. In dat geval kunt u beter contact opnemen met de wijkagent. Deze kan eventueel bemiddelen met de eigenaren van de hond(en) de overlast te verminderen. Via het centrale telefoonnummer van de politie (0900 – 8844) kunt u vragen naar uw wijkagent.
    Verhuurders van woningen hebben in het huurreglement ook vaak vermeld staan dat een dier geen overlast mag veroorzaken. In dat geval kunt u ook contact opnemen met de verhuurder.
    Het kan in sommige gevallen natuurlijk zo zijn dat u niet alleen overlast heeft van de hond, maar dat het dier ook in zijn welzijn wordt aangetast. Bijvoorbeeld wanneer een hond in de tuin wordt gehouden en niet droog kan staan of zijn leefruimte ernstig vervuild is met uitwerpselen. In die gevallen belt u het landelijke meldnummer 144
     
  6. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Nee je mag niet zomaar een hondenopvang in een woonwijk beginnen. Daar moet de gemeente toestemming voor geven. En het moet in het bestemmingsplan passen.

    Mijn moeder heeft een kattenopvang gehad. Ook moeten sluiten. Niet vanwege overlast, maar omdat het niet in het bestemmingsplan past. Heel sneu want zij ving de katten op die echt gedumpt waren. Over de schutting oid of kittens in een doos.
    Persoonlijk vind ik dat je er geen overlast van mag hebben, hoe goed iemand die opvang ook bedoeld.
    Als de buurvrouw niet naar jou wil luisteren, dan idd de gemeente inschakelen. Ik vind het al heel wat dat je niet tierelier wordt van t geblaf van al die beesten!
     
  7. Chocoholic

    Chocoholic Fanatiek lid

    25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ga de gemeente morgen maar eens bellen..
    en het is geen opvang als soort asiel, meer een pension idee. Nu in de vakantieperiode dus erg druk.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik kan mij in eerste instantie niet voorstellen dat dit mag in een woonwijk...aan de amdere kant dat dacht mijn buurman over mijn "kinderopvang" ook (gastouder) en na talloze keren de gemeente en ggd gebeld te hebben is hij er toch achter dat dit mag;)
     
  9. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Gatver dat is erg vervelend.. loopt ze maar 2x per dag met de honden? logische dat het gaat stinken, honden kunnen nergens hun behoefte kwijt..
    Zou inderdaad de gemeente bellen en ook bij de buurvrouw aangeven dat je er veel last van hebt.
     
  10. horselover

    horselover Fanatiek lid

    24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Arghh ik zou knettergek worden,
    Hoop dat je erachter komt bij wie je moet zijn.
     
  11. dochters

    dochters Fanatiek lid

    11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Wat vervelend zeg. Kan me voorstellen dat je daar veel last van hebt. En vies is het ook, zoals je het beschrijft.

    Inderdaad even informeren bij de gemeente denk ik..
     
  12. Gerdatje

    Gerdatje Fanatiek lid

    27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Dat er ook mensen zijn die hun hond daar dan heen brengen.

    Ik zou mijn hond juist naar een boerderij doen. Waar ze hoe los kunnen lopen.

    Morgen ff de gemeente bellen. Naar is het zeker. Ik vind 2 blaffende honden hier in de buurt al vervelend.
     
  13. Chocoholic

    Chocoholic Fanatiek lid

    25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Ja dat snap ik dus ook niet dat mensen hun hond daarheen brengen. Ze zitten 'in huiselijke sfeer' staat er op haar website. Maar met 10e in n huisje waar 1 hond genoeg zou zijn, noem ik niet huiselijk meer.
    Zojuist is het geblaf weer begonnen..
    ze hebbebn 1 berner sennenhond zelf en nog een kleintje. Dat snapte ik al niet, en Berner in dat huis.

    Maar goed, zij moeten in die lucht leven met 2 kids.
     
  14. Mv6

    Mv6 Actief lid

    9 jun 2014
    169
    0
    0
    NULL
    NULL

    Opzich hoeft veel honden als je ze goed verzorgt en goed je huishouden bijhoudt niet vies te zijn of te stinken maar je moet ze wel verzorgen

    Kun je niet vragen of ze om de dag de kennel schoonspuiten met chloor en hogedrukreiniger?
    Wij wonen ook in n woonwijk en hebben in de achtertuin een kennel staan (mijn honden blaffen niet en zijn er gelukkig geen 10 haha en worden wel uitgelaten)
    Maar wij spuiten m elke 4-5 dagen helemaal niet en t stinkt echt nooit kinderen
    Kunnen gewoon in de tuin spelen en eten
     
  15. KakieLakie

    KakieLakie Bekend lid

    18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ik ken ook iemand die een hondenopvang heeft in een woonwijk, eigenlijk precies hetzelfde verhaal. Maar ik weet wel dat zij het illegaal doet. Je moet voor een hondenopvang ook een vergunning hebben, er moet gechecked worden of je aan alle eisen voldoet. Ik zou straks de gemeente bellen als ik jou was. Want deze overlast lijkt me allerminst fijn.
     
  16. Gerdatje

    Gerdatje Fanatiek lid

    27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Heb je al iemand van de gemeente gesproken?
     
  17. Chocoholic

    Chocoholic Fanatiek lid

    25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Een kennel staat er niet. Het is gewoon de achtertuin die geheel bestraat is. Ong. 20m2 zal ie zijn. Ik hoor ze elke dag als het warm is geweest wel even met de tuinslang wat afspoelen maar dat helpt iig niet tegen de stank.

    ik kreeg niemand te pakken bij dr gemeente (zucht) dus heb een mail gestuurd of ze mij willen informeren of mevrouw de juiste vergunning heeft en welke regels eraan verbonden zijn. Ze heeft een kvk nummer dus ik hoop voor haar ook een vergunning.
     
  18. Booey

    Booey VIP lid

    6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Wat al eerder gezegd is, even eea checken bij de gemeente. Zij hebben hier destijds een aanvraag voor moeten indienen die ook gemeld is in de krant. Daartegen konden de omwonenden dan in bezwaar gaan. Zelfde als je bijv. een boom wilt kappen (kapvergunning) of een uitbouw van je huis wilt doen (bouwvergunning). Geen idee of dit gebeurd is en of je dit gemist hebt, maar zou zeker even contact opnemen bij de gemeente. Ook even uitzoeken in het geval de vergunningen wel in orde zijn, tot wanneer ze geldig zijn en of je dan nog bezwaar kunt maken voor verlenging en overlast. Ik zou zowiezo schriftelijk een klacht indienen (samen met andere buurtbewoners sta je sterker) wegens overlast (stank, hygiene en geluid).
     
  19. Booey

    Booey VIP lid

    6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Dit mag dus niet want dan ben je je grond aan het vervuilen. Kun je een behoorlijke boete voor krijgen.
     
  20. Booey

    Booey VIP lid

    6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Op zaterdag denk ik niet dat de gemeente aanwezig is.
     

Deel Deze Pagina