4 dagen kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door , 15 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

    Hallo meiden,

    Ik zit met een "probleem"
    Ik ben zwanger van de derde en sta er alleen voor. Op zich is dat geen probleem maar wel het feit dat ik 32 uur werk en de kleine straks dan 4 dagen naar het kinderdagverblijf moet.
    Ik persoonlijk vind dat veel te veel. Maar wat voor keuze heb ik?
    Zijn er meer kindjes die ook 4 dagen naar de opvang moeten en hoe gaat dat?

    Mijn oudste heeft helemaal niet op het kinderdagverblijf gezeten en de jongste vanaf dat ie 2 jaar was, 2 1/2 dag per week.
    Nu gaan ze 3 dagen in de week naar de buitenschoolse opvang en 1 dag in de week naar hun vader.

    De vader van nummertje 3 wil helemaal geen contact met de kleine dus daar hoef ik geen hulp van te verwachten. (woont ook te ver uit de buurt)
    Ook oma wil niet meer oppassen!
     
  2. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Tsja, persoonlijk vind ik 3 dagen opvang maximaal, maar ik heb dan ook opties. Als ik jou zo lees heb je geen opties. Dan maar 4 dagen, toch?
     
  3. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Het zal niet de eerste zijn die 4 dagen naar de opvang gaat. Ik denk dat het niet veel kwaad kan.
     
  4. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Je staat er alleen voor, dus dan blijven er weinig opties over.
    Ik vind het wel super dat je blijft werken, je zou ook voor de bijstand kunnen kiezen.
    Ik denk persoonlijk ook niet dat een kindje die 4 dagen een kinderdagverblijf bezoekt per definitie slechter af is
     
  5. Nynke31

    Nynke31 Fanatiek lid

    7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Een collegaatje heeft haar kindje ook 4 dagen op het kinderdagverblijf. Dat gaat goed. Zelf vind ik 3 dagen het maximum.
    Misschien kun je 24 uur gaan werken, eventueel tijdelijk van je ouderschapsverlof. Dan is je kindje in ieder geval wat ouder als het 4 dagen moet gaan.
     
  6. Niet meer actief

    Dank voor jullie reacties.

    Voor het kind denk ik ook niet dat 4 dagen kinderdagverblijf slecht is, het is meer voor mijn eigen gevoel. Ik heb toch geen kind om het 4 dagen weg te brengen?

    Aan de andere kant ben ik inderdaad wel trots dat ik in staat ben om financieel voor mijn kinderen te zorgen, zonder mijn hand op te hoeven houden.

    Ook ben ik van mening dat het naar de kinderen toe goed is dat ze zien dat er gewerkt moet worden voor je geld.
    Mijn jongens klagen ook wel eens dat ze naar de bso moeten. Om vervolgens er achteraan te zeggen dat de buurkinderen nooit op vakantie gaan omdat hun moeder niet werkt. ( die zit dus wel in de bijstand) En wij het wel kunnen!

    Maar toch heb ik mijn twijfels.
    Misschien moet ik tzt toch eens op mjin werk aankaarten of ik geen 3 dagen kan gaan werken. Weet niet hoe dat financieel zit. Of dat haalbaar is of niet....
     
  7. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Tsja, in mijn vorige baan maakte ik dagen van 12-13 uur, inclusief reistijd. Zo lang is geen kinderdagverblijf open. Godzijdank heb ik aansluitend op mijn zwangerschapsverlof nu een baan dichter bij huis en dus nog maar dagen van 9 uur zonder mijn dochtertje. Maar het is zoals het is. Als ik me herinner hoe lang ik vroeger de schooldagen vond vind ik die 9 uur ook te lang, maar het is niet anders. Dat is nu eenmaal zoals het is in deze tijd.
    Ach, vroeger had je gezinnen van 12 kinderen en meer, dat is even veel als een groep op het kinderdagverblijf, en dan maar 1 moeder die ook nog het hele huishouden moest doen zonder (was-)machines ipv 2-3 leidsters. Zo heeft iedere tijd wat...
    Ik geloof trouwens niet dat je ook maar iets hebt aan dit berichtje, maar goed. Zo troost ik mezelf in ieder geval. Nogsteeds elke morgen een knoop in mijn maag als ik naar mijn werk ga en zij naar het kinderdagverblijf :( , maar er moet nou eenmaal brood op de plank. Zelfs leeuwinnen laten hun welpjes achter als ze gaan jagen, terwijl die het gevaar lopen gedood te worden door allerhande gevaarlijke beesten. Blijkbaar is het toch natuurlijk, al voelt het niet zo.
     
  8. Niet meer actief

    Herkenbaar hoor. Zo praat ik het voor mezelf ook vaak "goed. :)

    Maar hoeveel dagen werk jij dan?
     
  9. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Ik werk nu 3 dagen, in mijn vorige baan 4 (36 uur). Vind het momenteel net vakantie, 3 dagen van 8 ipv 4 van 9. En dan gaan ook de kolftijden er nog van af, blijft geen tijd over om te werken :) ! Dag is zo voorbij.
    Maar mijn man is tijdens mijn zwangerschap afgestudeerd en heeft een goede baan gekregen en daardoor kan ik nu minder werken. Als hij nog had gestudeerd en stage had gelopen had onze dochter dus 4 hele lange dagen naar de creche gemoeten.
     
  10. Mrijn

    Mrijn Fanatiek lid

    11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Mijn zusje heeft haar dochter de eerste 2 jaar van haar leven ook 4 dagen weggebracht, maar heeft gekozen voor een gastouder ipv een kinderdagverblijf. Door de kleinschaligheid van de gastouder, kan daar veel meer het ritme van thuis worden gevolgd en is het in haar (en ook in mijn) ogen minder belastend of vermoeiend dan een kinderdagverblijf. Mijn dochter gaar er nu 2 dagen per week naar toe omdat ik ook dagen maak van 12 uur en haar en mij bevalt het ook prima!
    Ik weet niet of je de optie gastouder al had overwogen...
     
  11. MamaSon

    MamaSon Niet meer actief

    Wij hebben vrienden in Denemarken wonen en daar is het normaal/geaccepteerd als je kinderen 5 dagen per week naar kinderdagverblijf gaan. Ze hebben in eerste instantie veel langer zwangerschapsverlof, maar daarna moeten ze weer fulltime aan de bak (voor veel moeders). Dus het is ook maar net waar je woont hoe ze er tegenaan kijken.
    Als je financieel zelfstandig kunt zijn dan zou ik daar altijd voor kiezen. Het is ook een goed voorbeeld voor je kinderen en zelf mag je dan heel trots zijn op jezelf!
     
  12. mirwar

    mirwar Bekend lid

    22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen

    Soms scheelt t niet eens zo heel extreem veel als je in 1e instantie misschien denkt...ivm belastingaftrek enzo.
    Je zou t altijd es kunnen navragen hoeveel t scheelt!
     
  13. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik vind het wel fijn dat mijn meisje niet meer dan 3 dagen opvang nodig heeft. Maar bij ons kan dat dan ook uit. Mijn man en ik werken allebei 4 dagen. Ik zou niet minder dan die 4 dagen willen werken, vind mijn werk veel te leuk om te doen. Egoïstisch hè.

    Idd in Denemarken, maar ook in Zweden gaan kinderen na hun eerste jaar eigenlijk allemaal 5 dagen naar de opvang en dan vaak ook nog lange dagen. Het is een kwestie van wennen denk ik.
     
  14. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Kun je niet het eerste jaar ouderschapsverlof opnemen?
     
  15. Niet meer actief

    Dat zou misschien wel kunnen maar dan zit ik nog met de volgende 3 jaar :)

    4 dagen BSO vind ik niet zo'n ramp. Dat zou om 1 1/2 à 2 uur per dag gaan. Maar ja, totdat hij/zij naar school gaat zijn we heel wat jaartjes verder :(
     
  16. Fientje2007

    Fientje2007 Actief lid

    18 jun 2007
    309
    0
    0
    Brabant
    mijn dochter gaat 4 dagen naar het kinderdagverblijf. Het is moeilijk jezelf af te vragen of je nu een juiste keuze hebt gemaakt, en twijfel zal er altijd zijn volgens mij. Ook als je 2 of 3 dagen werkt.
    Ik denk er wel over om 3 te gaan werken omdat ik me toch wel schuldig voel. Maar moet dan eerst een nieuwe job vinden....
     
  17. Bri

    Bri Niet meer actief

    Kleintje gaat nu nog 3 dagen per week naar kinderdagverblijf en 1 dag past oma op. Zodra het kinderdagverblijf wel 4 dagen per week beschikbaar heeft (nog een paar maanden), gaat hij 4 dagen per week.
    Dat is overigens onze eigen keuze: ik werk 4 dagen per week en m'n vriend is eigen baas maar kan/wil geen vaste vrije dag inroosteren. Als ik zie hoe m'n kleintje het nu naar zijn zin heeft op het kinderdagverblijf, geloof ik niet dat wij hem tekortdoen. Ik vind het wel zwaar om 4 dagen te werken, in combi met kleintje en volledig borstvoeding, maar zou het nu toch niet anders willen.
     
  18. Eendje 567

    Eendje 567 Actief lid

    24 jan 2008
    176
    0
    0
    Sjoerd gaat ook 4 dagen naar het kinderdagverblijf en heeft het daar prima naar zijn zin. Ik voel me niet schuldig, want ik ben gewoon een veel leukere moeder als ik ook nog kan werken. Mijn huidige baan is bijna niet te doen in 3 dagen en dat wil ik ook niet, omdat ik dan niet de dingen kan doen zoals ik ze wil.
    Sjoerd vindt het geweldig om met de andere kinderen te spelen en vermaakt zich prima. Soms voel ik me zelfs wel eens schuldig dat ie een dag alleen met mij opgescheept zit haha.
    Hij is net drie weken thuis geweest met de vakantie, maar hij was echt blij toen hij weer naar de juffies mocht.
    Toch is het iets persoonlijks en moet je vooral doen waar je jezelf goed bij voelt. Dat voelen je kinderen namelijk haarfijn aan.
     
  19. moonlight159

    moonlight159 Fanatiek lid

    20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ik vind persoonlijk voor kleine kindjes 4 dagen teveel. Ik merk dat deze kinderen TE vrij zijn binnen het kindercentrum. Ze denken dat alles van hen is (ze zijn immers 4 dagen hier, meer dan thuis). Eisen heel veel aandacht (sommige kinderen!)

    Maar ik kan me ook super goed voorstellen dat wanneer je alles in je eentje moet doen, dat je dan niet anders kan! En dan ben ik niet iemand die zegt dat 4 dagen teveel is!
     
  20. Channie

    Channie Fanatiek lid

    13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Tja ik zit op school sinds kort en Giovanna moet 5 dagen naar het kinderdagverblijf. Het kan niet anders.. leuk vind ik het niet maarja zonder opleiding bereik ik ook niks.

    Gelukkig zijn het geen hele dagen, meerendeel iets meer dan halve dagen. Zeg maar 5 uurtjes.
     

Deel Deze Pagina