De epi-no?

Discussie in 'De bevalling' gestart door RoosW87, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoosW87

    RoosW87 Actief lid

    17 jan 2015
    282
    58
    28
    Hey meiden!

    Ik heb vaker van de epi-no om me heen gehoord. Het zou helpen de bevalling makkelijker te maken en uitscheuren/knippen te voorkomen. Het leek me dus wel wat, dus ik ging het net opzoeken op internet. Maar ik kreeg er gelijk een heel naar gevoel bij. Vind het ook maar veel gedoe en eerlijk gezegd: het lijkt me doodeng.

    Voor m'n gevoel kan ik beter 'blanco' de bevalling ingaan en gewoon zien waar het schip strand. Aan de andere kant ben ik toch bang ingeknipt te worden en wie weet hoe lang het herstel dan is.

    Dus aan jullie de vraag: zijn er hier meiden die de epi-no juist wel of niet hebben gebruikt? En zo ja, heeft het pijn gedaan en ook daadwerkelijk geholpen?

    Groetjes,

    Roos
     
  2. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Geen ervaring maar of je ingeknipt gaat worden of niet hangt van veel dingen af. Namelijk of het snel moet gaan (baby in nood), dat het persen moeilijk gaat door een verkeerde ligging of dat een kunstverlossing nodig is. Je hebt die dingen helaas niet voor het zeggen.
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  3. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Geen ervaring mee, maar wel met ingeknipt worden ;) echt niet iets om bang voor te zijn wat mij betreft. Ik heb er niks van gevoeld en het herstel ging ook voorspoedig! Wat Nescio al zegt: zoiets doen ze met een reden, op dat moment moet je er even doorheen. Maar het idee van tevoren is echt erger/enger dan in het echt!
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  4. Cindy2015

    Cindy2015 Fanatiek lid

    18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Ik heb m gebruikt en ben niet ingeknipt of gescheurd. Wat vind je er eng aan dan? Je bent er zelf bij hoe 'ver' je gaat.
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  5. Tegeirian

    Tegeirian Fanatiek lid

    27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Geen idee wat het is, een epi-no. Maar ik kan je wel vertellen dat je echt niet bang hoeft te zijn voor een knip. Ik ben bij de eerste ingeknipt, niks van gevoeld en het herstel was prima.
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  6. EverAfter

    EverAfter Bekend lid

    14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Hier geen epi-no gebruikt, wel behoorlijke knip gehad door verkeerde ligging en dalende hartslag. Niets van gevoeld, ook herstel heel voorspoedig. Zou me daar dus echt niet druk om maken!
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Heel erg duur. En de resultaten zijn niet bewezen. Ik zou het dus niet doen. Vraag mij oook af of het verstandig is om daar zelf te gaan prutsen zonder medische kennis. Zou het in ieder geval met je verloskundige overleggen.
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  8. mmmrolmops

    mmmrolmops Actief lid

    17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Ik zou me niet druk maken om die knip. Ik wist niet eens dat ik geknipt was, pas toen er gehecht moest worden dacht ik, huh?! Het klinkt naar, maar je hebt al zoveel pijn op het moment dat ze knippen dat je er niks van merkt. En ik had er een die tot over mijn bil liep..
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  9. Romantic

    Romantic Bekend lid

    29 nov 2015
    874
    91
    28
    Geen idee wat die epi-no is, maar hier niet geknipt maar flink ingescheurd en ik merkte daar helemaal niks van, pas toen de gyn zei: ik ga je verdoven voor het hechten had ik t door zeg maar....
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  10. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.035
    17.046
    113
    Vrouw
    Wat is epi-no?

    Verder denk ik niet echt dat je uitscheuren of inknippen kunt voorkomen.. soms is het, zoals de anderen ook zeiden, nodig

    Ik ben ook ingeknipt vanwege een vacuüm verlossing. Van de knip niks gevoeld, tuurlijk zijn de eerste dagen even pijnlijk en ongemakkelijk, maar het verdere herstel ging heel goed.
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  11. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Dat knippen voel je echt niet, wordt verdoofd en zoals hierboven al gezegd ervaar je op dat moment al andere pijn. En ze doen het alleen als het echt nodig is...

    Ik vraag mij een beetje af als je al weken van tevoren de boel zit op te rekken of je dan niet achteraf meer last krijgt van een slappe/zwakke bekkenbodem...
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  12. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier ook geknipt. En geen last van gehad. Liever een knip dan zelf gaan prutsen..
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  13. Luna30

    Luna30 Fanatiek lid

    8 aug 2014
    1.567
    420
    83
    Zuid-Holland
    Hier bij eerste bevalling (zonder epi-no of perineum massage) ingeknipt ook ivm. vacuum verlossing. Herstel was heel goed!

    Toch ga ik deze keer wel een epi-no gebruiken, aangezien mijn perineum niet wilde rekken en ik dat zeer frustrerend vond tijdens de bevalling. Mijn vk zei dat het in elk geval geen kwaad kan maar dat het effect niet wetenschappelijk is bewezen. Ze zei ook dat een tweede als het goed is sowieso makkelijker rekt. Toch ga ik het doen. Ik doe het dus meer voor mijn eigen gemoedsrust ;).
     
    RoosW87 vindt dit leuk.
  14. RoosW87

    RoosW87 Actief lid

    17 jan 2015
    282
    58
    28
    Bedankt voor jullie reacties meiden!

    Ben al heel blij te lezen dat niemand echt last heeft gehad bij de knip.
    En het zelf prutsen heb ik inderdaad zelf geen goed gevoel over. Ben ook bang dat ik het daardoor erger ga vinden dan het daadwerkelijk is en er psychisch teveel mee bezig zal zijn. Waardoor de boel alleen maar moeizaam gaat.
    Dus ik laat het maar gewoon op me af komen, heb de ligging e.d. toch niet in de hand. En mocht een knip nodig zijn, dan ga ik er maar vanuit dat ik er weinig last van zal hebben :)
     
  15. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Je moet in ieder geval niet bang zijn voor een knip. Heb m nooit zelf gehad maar wel vaak genoeg gezet, en alle vrouwen vonden dat heel erg meevallen ("niets van gevoeld").

    Ik had zelf een hele strakke bekkenbodem; had dochter in 2x persen tot op mijn bekkenbodem maar heb vervolgens nog 20min nodig gehad tot ze geboren was. Desondanks maar 2 hechtinkjes nodig gehad.
    Dus ook met een strakke bekkenbodem kan je er met weinig "kleerscheuren" vanaf komen. Goed luisteren naar de instructies van de VK/Gyn, dan komt t vast goed.

    Veel succes alvast voor over een paar maandjes :thumup:
     
    RoosW87 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina