Dekentje in ledikant, welk materiaal?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door MamaLinda, 3 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaLinda

    MamaLinda Lid

    18 okt 2006
    63
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik wil het ledikantje opmaken met lakentje en dekentje. Nu heb ik al een dekentje van Prenatal, die is 100% katoen. Ik heb net weer een zacht dekentje gekocht bij een andere winkel, maar die is 100% polyester. Kan dit kwaad?

    Liefs Linda.
     
  2. lizzie84

    lizzie84 Niet meer actief

    Hoi Linda,

    Er wordt aangeraden om alleen 100% natuurlijke materialen te gebruiken in het ledikantje. Dit ivm met warmte stuwing. Polyster is geen natuurlijk materiaal en neemt hierdoor minder vocht op en is minder verntilerend.

    Natuurlijk moet je doen waar je je zelf het prettigst bij voelt!

    Lizzie
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    @mamalinda: idd net als lizzie zegt wordt er aangeraden om geen dekentjes van polyesther te gebruiken. Dit ventileert niet goed en neemt geen vocht op.

    Persoonlijk zou ik daarom alleen 100% katoen gebruiken, maar voor een keertje zal het denk ik geen kwaad kunnen.
     
  4. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zou voor de 100% katoen gaan... die ander kan ervoor zorgen dat je kleine zn wamrte te slecht kwijt kan en te warm is gevaarlijker dan iets te koud.
     
  5. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    alleen natuurlijke materialen gebruiken. dat is ook de reden dat dekbedjes afgeraden wordt.

    polyesther is eigenlijk een soort plastic. ademt niet en houdt teveel warmte vast

    dus wol of katoen
     
  6. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Ik sluit me aan bij de rest ;)
    100 % katoen!
     
  7. Kisbaba

    Kisbaba Fanatiek lid

    23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Dekbedjes worden dus afgeraden...
    Jammer, dat leek me nu juist zo leuk. :(

    Maar stel je voor als je zelf een dekbedje maakt van schapenwol, dan zou dat wel kunnen/mogen?
     
  8. pollywol

    pollywol Actief lid

    14 aug 2007
    264
    0
    0
    Wat ook goed ademt en lekker warm is nu: fleece. Heb 2 dekentjes daarvan, heerlijk zacht!
     
  9. MamaLinda

    MamaLinda Lid

    18 okt 2006
    63
    0
    0
    Zuid Holland
    Ja, wat ik heb gekocht is ook een fleecedekentje, maar wel 100% polyester. Raar hoor, want ze verkopen het bij Ikea als babydekentje voor in het ledikant, snap er niks meer van...
     
  10. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hier raade de kraamzorg fleece af... wordt ook algauw TE warm. Ik houd het echt bij 100% katoen
     
  11. Priscill

    Priscill Actief lid

    7 aug 2007
    151
    0
    0
    Hai,

    Je hebt 2 soorten fleece. "Echte" fleece is van 100% wol en dat is volgens mij prima. De andere fleece bestaat uit, in ieder geval een groot gedeelte, polyesther en dat is dus weer af te raden.

    Dus dat 2e dekentje, een speelkleedje misschien?

    Groetjes
    Priscilla
     
  12. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Niet gebruiken! Daar gaan ze vreselijk van zweten! Bovendien vergroot je dan de kans op wiegendood.
     
  13. Cynthia85

    Cynthia85 Bekend lid

    4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Ik gebruik de fleecdekentjes voor op de grond als hij lekker op de grond mag spelen!
     
  14. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik zag ook leuke dekentjes bij Ikea, maar idd polyester. Ik heb ze dus ook niet gekocht. Vind het een slechte zaak hoor, dat ze van dat materiaal babydekentjes verkopen.

    Ik ga ook voor katoen, is toch het meest fijne materiaal voor dekentjes.
     
  15. Wilbert Kuster

    2 mrt 2007
    6
    0
    0
    Directeur
    Epe
    Antwoord op uw vraag/opmerking.
    Even voor uw informatie (wat u zeker moet weten):
    Er bestaat een groot misverstand over natuurlijke matererialen.

    Eind jaren tachtig werd -voor het eerst- door instanties als algemene richtlijn het dekbed afgeraden. Dit doordat de meeste dekbedden teveel isolatiewaarde hebben, dus door warmtestuwing zeer gevaarlijk kunnen zijn voor kinderen tot 2 jaar. Ook kunnen baby's makkelijker onder een dekbed kruipen. Men (IVHA) wilde toen een wollendeken (Abee)presenteren als eerste veilige deken. Maar omdat veel mensen twijfelden vanwege meer kans op eventuele allergie met wol werden er (zomaar) als alternatief katoenendekens geadviseerd. Niets of niemand had ooit katoenendekens getest voor baby's. Onder het moto van "als het maar een natuurproduct is" zal het wel veilig zijn.
    Maar is dit ook zo?
    Vier jaar geden ben ikzelf als textieldeskundige betrokken geweest bij het landelijk onderzoek naar de eigenschappen van babydekens.
    Dit werd uitgevoerd door TNO, in opdracht van Consument en Veiligheid.
    Ook de Stichting Wiegedood was hierbij betrokken.
    Bij het onderzoek werd o.a gekeken naar isolatie, drapeerbaarheid (hoe sluit materiaal om het gezicht), vochtopname, wasbaarheid en luchtdoorlatendheid.
    Eindconclusie:
    Alle dekens ongeacht materiaal zijn veilig wanneer deze dun en goed ventilerend zijn en wanneer dezen kort kunnen worden opgemaakt.
    De synthetische (polyester) dekens kwamen absoluut met meest veiligste eigenschappen naar voren. Een katoenendeken neemt vocht op waardoor deze "dicht slaat". Dit gaat ten koste van de ventilatie.
    Materiaal moet geen vocht opnemen maar vocht doorlaten!

    Katoenen dekens zijn t.o.v. synthetische dekens:
    -zwaarder
    -moeilijk wasbaar
    -nemen vocht op
    -voedingsbodem voor micro-organismen bij vochtigheid
    -krimpen
    -slecht ventilerend

    Natuurlijk is het nu niet zo dat u als ouder ineens moet denken dat het gebruik van een katoenendeken gevaarlijk zou zijn.
    Als u een dunne goed ventilerende katoenen deken aanschaft -of hebt- is er volgens het onderzoek niets aan de hand.
    Veel ouders denken dat synthetische (polyester dekens) te warm zijn.
    Het tegendeel blijkt dus; ze zijn zelfs iets veiliger en meer praktisch.
    Dit waren de eindresultaten van het onderzoek.
    Waar het mij om gaat is dat u moet weten dat de nieuwe generatie synthetische (polyester) dekens eigenlijk beter zijn dan de oude katoenen dekens.
    Als deze katoenen dekens zo goed waren waarom zijn er dan ook geen katoenendekens verkrijgbaar voor volwassenen?
    Misschien kent u volwassenen die eronder slapen?
    Ik ken ze niet.
    Voor meer informatie kunt u kijken op de website van Consument en Veiligheid, www.veiligheid.nl of www.veiligslapen.nl

    Met vriendelijke groet,
    Wilbert Kuster
     
  16. Mrijn

    Mrijn Fanatiek lid

    11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    @Wilbert: duidelijk en uitgebreid antwoord! Ben wel benieuwd vanuit welke hoedanigheid jij bij het onderzoek bent betrokken. In je profiel staat dat je directeur bent, maar waarvan?

    De juiste site van veiligslapen is www.veiligslapen.info
     
  17. prinsessebes

    prinsessebes Actief lid

    12 jun 2007
    168
    0
    0
    Het is mijn plan om een dekentje in een dekbedovertrek te stoppen. Dan heb je de voordelen van een dekentje gecombineerd met het leuke van een dekbedovertrekje. Bovendien krijg ik zelf van jongs af aan altijd kriebels in mijn neus als een dekentje in de buurt komt. Met een dekbedovertrek er omheen heb ik daar geen last van.

    Liefs,
    Sonja
     

Deel Deze Pagina