Dilemma, kraamzorg of niet?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door madelein, 6 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    bij mijn dochter heb ik een enorm nare ervaring gehad met de kraamzorg.
    Ze was lui, kletste over andere ouders en over baby's die ernstig ziek werden of overleden ( met zelf een aardige geschiedenis en op dat moment een nichtje van 2 mnd die op sterven lag niet echt fijne opmerkingen..), ze deed niks. Het was daarnaast ook echt niet ons type. Categorie ordinair en 50 kg te zwaar. Zat ze dan, op de hoek van mijn bed tot ze weer weg mocht.

    Op de derde dag had ik om 11.30 nog niet ontbeten en niks gedronken ( wel al 3x m'n dochter gevoed) en me niet aan kunnen kleden. Toen knapte er wat en heb ik haar weggestuurd.
    Ik zie het zo niet zitten om dit circus weer aan te gaan.
    Mensen om me heen zeggen dat ik het juist wel moet doen, om de nare ervaring teniet te doen.
    Maar ik heb eigenlijk het liefst mijn man, moeder en schoonouders om me heen. Die kennen me, kennen mijn dochter, en ons huis.
    Wat te doen?!
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.610
    113
    Vrouw
    Nja, ik zou wel kraamzorg nemen..
    Ook gewoon vanwege de controles e.d.

    Je hebt gewoon een hele slechte kraamzorg gehad.
    Als je een kraamzorg heb die je niet bevalt kan je gewoon bellen en vragen om een andere.
     
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Gewoon zorg aanvragen. Ik vind het zo jammer als vrouwen een slechte kraamzorg hebben. Je hebt echt pech gehad!! En als dat nu weer gebeurd gewoon zeggen wat je verwacht en anders naar hun planning bellen en vragen om een ander met de reden.
    Het kan zo fijn zijn en is zo waardevol om iemand aan je bed te hebben die je helpt waar nodig.
     
  4. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik had bij de eerste ook een nare ervaring met kraamzorg en wist ook niet of ik wel wilde, 1 ding wist ik zeker: het kon alleen maar beter.
    Uiteindelijk heb ik toch kraamhulp genomen, via een andere organisatie en ben erg tevreden over mijn hulp destijds.
    Zou tijdens de intake jouw ervaringen bij de vorige hulp kenbaar maken en het gewoon proberen, mocht je uiteindelijk weer geen fijne hulp hebben geef dit dan direct aan of stuur haar naar huis!
     
  5. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    En dat is dus precies waar ik deze keer geen zin in heb. Als ik me dan bedenk dat het me ook nog geld kost, vind ik het helemaal wel gesneden eigenlijk ;).
    Ik wil gewoon kunnen genieten van mijn kraamtijd deze keer. Zonder gedoe of gezeur...
     
  6. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hebben je moeder/schoonouders, behalve hun eigen kennis en ervaringen, ook kennis op het gebied van een evt. minder vanzelfsprekend verlopend kraambed? Van borstvoeding en de regels die daar nu in gehanteerd worden? Van mogelijke problemen die kunnen ontstaan bij kraamvrouw en/of baby?

    Er bestaat (of bestond, dat weet ik niet) ook nog zoiets als wijk-kraamzorg. Dan komt er 1-2 keer per dag een kraamverzorgende langs die de controles doet, voorlichting geeft en evt. vragen beantwoord en dan weer gaat. Naar zoiets zou je ook nog kunnen informeren.
    Misschien is dat meer iets voor jou?
     
  7. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Ik heb bij beide kinderen dezelfde kraamverzorgster gehad. Super vrouw, op leeftijd, maar echt een grote hulp. Zowel voor de verzorging van mezelf en de kinderen, als voor het huis. Huis is nooit zo schoon geweest! Kon ook heel goed met haar praten over dingen, heel fijn.

    Deze keer weer via hetzelfde kraambureau geregeld.
     
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.610
    113
    Vrouw
    Maar onthou dat ze ook controles doet he, voor jou en voor je kindje...:)
     
  9. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Wij hebben 2x geen kraamzorg gehad ivm ziekenhuisopname van de kindjes, maar bij de intake werd duidelijk gezegd dat als het echt niet beviel je kon vragen om iemand anders te krijgen. En je eigen wensen goed aangeven is heel belangrijk! Zou het gewoon proberen en als het weer niet bevalt vragen om iemand anders, als je maar kan beargumenteren waarom. En maak op de eerste dag bij de kraamverzorgster zelf duidelijk wat je wel en niet verwacht/wilt.
     
  10. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik ben zelf IC verpleegkundige dus kan mezelf redden ;).
    Wbt bv heb ik bij mijn dochter alle problemen gehad die je kunt bedenken. Niet drinken de eerste weken, vingervoeden, slangetjes uiteindelijk flesjes. Maar haar toch tot 2-3 mnd geleden volledig gevoed :). Heb een goeie lk achter de hand. Regels bij bv?! Juist alle regels loslaten ;)
    Controles bij de baby kan ik ook zelf. Kinderarts is zo gebeld als dat afwijkend is.

    Wijkzorg zou idd misschien een optie zijn.
     
  11. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Volgens mij heb je je besluit al genomen...
     
  12. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Nee want ik ga iedere keer weer twijfelen omdat mijn omgeving vind dat ik het wel moet doen. Ml trouwens niet, die is het met me eens.
     
  13. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Nee maar ik bedoel meer als je het zelf hier weerlegt weet je het antwoord zelf al wel. Je wilt het niet. Je man ook niet. Dan zou ik het niet doen. Naar je eigen gevoel luisteren. Wel even polsen of de verloskundige het ook eens is want die controles moeten ze verplicht doen (mag jij nuet zelf doen) dus kan het zijn dat zij ze moet doen.

    OF je kiest voor het minimale aan uren? Alleen controle?

    Ik zelf zou overigens wel altijd kraamzorg nemen maar ik ben jou niet, wij allemaal miet en je familie ook niet..ik denk dus echt dat je moet doen wat jij en je man het beste vinden. Dat is 1 ding wat ik wel geleerd heb na een heftige kraamtijd van de eerste :)
     
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik had bij de eerste ook slechte ervaringen met de kraam. Wat een verschrikking was dat. Bij de 2e alleen moeder en kind zorg gehad. Ze komen de controles doen bij jou en je kind, evt de hoog noodzakelijke huishoudelijke klusjes en ze gaan weer. Ze blijven max 3 uur per dag maar ik stuurde ze eerder weg. Controles zelf doen klinkt heel leuk maar jij kan dus bij jezelf voelen of het goed gaat met je baarmoeder en dergelijke? Je weet helemaal niet hoe je tegen die tijd bent... ik zou moeder en kind zorg aanvragen en dan tijdens overleg aangeven dat je alleen de controles wilt en dat ze daarna weer kunnen vertrekken. Overleg eens met je verloskundige. Misschien kan zij die controles wel dagelijks doen? Vlos heeft bij mij bijv de hechtingen gecheckt ipf kraam.
     
  15. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    O zo Haha! Ja wij willen het eigenlijk gewoon niet.
    Vk weet er wel van, die gaf ons ook gelijk eigenlijk. Juist omdat ik de eerste 3 dagen in het zh moet blijven waarschijnlijk en zelf kennis en kunde in huis heb vonden ze het niet zo'n probleem.
    Bij de eerste is mijn man gelijk weer gaan werken, en zat ik dus alleen thuis overdag. Met een keizersnee, een kind wat niet dronk en ook nog een kat die overal piste :cry:. En dan nog die kraamzorg, dat was echt de druppel. Dacht dat ik gek werd!
    Nu neemt hij vrij de eerste 2 weken, en staan schoonouders en mijn moeder klaar voor onze dochter.

    Hechtingen down under zal ik niet hebben ;). Buikwond kan ik idd zelf checken, net als fundushoogte.
     
  16. Essie3

    Essie3 Niet meer actief

    onze eerste kraamhulp was ook een verschrikking. Totaal niet ons type. Ik hou al niet van vreemden in huis, dan voel ik me gewoon niet thuis, maar doordat er geen klik was, was het extra vervelend. Ik telde de dagen gewoon af tot ze weer wegging. Bij mijn tweede heb ik heel erg getwijfeld wel of geen kraamhulp. Uiteindelijk een ander bureau gekozen en de minimale uren afgenomen. De controle van de baby en mezelf gaf de doorslag. Toen hebben we een heel aardige vrouw gekregen. Ze bleef 3 uur per dag en dat vond ik ook wel lang zat. Achteraf ben ik blij dat ik het toch heb gedaan. Je vergeet toch dingen en krijgt altijd wat handige tips. Succes met je keuze!
     
  17. 1BB

    1BB Bekend lid

    3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Als ik dit zo lees dan zeg ik: lekker laten hangen.. Ik had "maar" 3 uurtjes maar pff wat is 3 uur lang dan.

    Je hebt er goede achterban, het is niet je eerste, je hebt kennis en je hebt al "ellende" gehad met je eerste.. dus je klinkt redelijk voorbereid!
     
  18. Butterfly1109

    Butterfly1109 Fanatiek lid

    3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Of opzoek gaan naar een leuke/goede zzper? Dat hadden wij de 2de keer gedaan en was super! Die mensen werken echt voor zich zelf en dat was zo duidelijk te melden.
     
    Paardenbloem en Hopsatee vinden dit leuk.
  19. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik zou ook gewoon kijken of je niet gewoon kan zorgen of je iemand in huis haalt waarmee je een klik hebt.
    Er zijn denk ik echt nog wel betere bureau's (die van ons is heel goed - werken geen asociale mensen/rokers/lui enz).
     
  20. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Zzper vind ik wel het overwegen waard ja! Nu ik dat lees herinner ik me dat een collega dat ook aangeraden heeft na mijn eerste.

    Idd ibb. Dan zijn 3 uur zo goed als eindeloos pfff
     

Deel Deze Pagina