Dilemma, kraamzorg of niet?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door madelein, 6 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Bij de eerste hadden wij 40u kraamzorg gekozen. Zoooo veel spijt van. Was totaal geen klik, ergerde me rot op continu iemand in huis. De adviezen wat ze gaf paste niet in ons plaatje, prima mens hoor. Maar kraamzorg is 'het' gewoon niet voor ons. Kon prima alles zelf na de bevalling, en had gewoon echt behoefte aan alleen zijn met ons nieuwe gezin.

    Bij de tweede heb ik toen met dikke tegenzin 3uurs zorg aangevraagd, schat van een kraamverzorgster! Paste precies bij ons, kon er heerlijk mee lachen. Maar ook deze weer, ik voelde mij prima ben op zaterdag bevallen en op maandag stond ik het huis schoon te maken. Baby deed het goed, bv liep prima. Dus weer een soort van 'overbodig' heb me op momenten rot geërgerd, gewoon over het feit dat je toch iemand die 3 uur per dag in een van de belangrijkste weken van je leven hebt rond lopen. Als ik het terug kon draaien, had ik geen kraamzorg aangevraagd! Niks ten nadele van de laatste kraamverzorgster, maar dat hele kraamzorg gebeuren is 't gewoon niet voor ons.
     
  2. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Haha jij omschrijft precies hoe wij erover denken. Het is ook echt niks voor ons.
    Wij doen ook alles anders zoals de 'regels' voorschrijven. Dat helpt ook niet ;).
    Willen bij de tweede bijvoorbeeld ook niet meer naar het cb, behalve voor de prikjes. Dat tekent een beetje hoe allergisch wij zijn voor de gangbare regels en adviezen ;).
     
    Bloempje01 vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ik denk dat het er ook wel erg aan ligt hoe mobiel je bent.
    Als ik straks weer zo slecht ben, vind ik het fijn dat niet m'n man maar de kraamzorg de badkamer schoonmaakt. Kan m'n man mooi voor onze zoon zorgen en voor de kleine.

    @madelein hij drinkt nog niet droog, al is m'n productie wel sterk teruggelopen. Hij ligt momenteel aan de borst, is totaal niet fit. Arm mannetje
     
  4. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Haha dan de badkamer maar een weekje niet schoon :roflmao:. Wc en keuken zijn wel heilig, voor de rest ben ik niet zo moeilijk ;).

    Bijzonder hoor! Zou fijn als tandemen lukt! Ik mis het enorm.
    Ach dat is wel heel zielig. Hopelijk snel weer beter
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Geen idee hoe de keuken eruit zag tijdens de kraamweek, heb hem niet gezien. Hihi. De wc van de badkamer werd mooi elke dag gedaan. Zelfs het kastje in de badkamer was helemaal uitgesopt. Doe ik zelf niet zo vaak.

    Gup ligt nu met 39,8 op bed, gelukkig gewoon gaan slapen.

    Denk trouwens dat het verstandig is dat je je toch hebt aangemeld. Je kunt je altijd nog weer afmelden of als je weer een gek mens gewoon naar huis sturen. Maar nu heb je in ieder geval iets.
     
  6. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Nou na lang wikken en wegen en nog een gesprek met m'n vk is de kogel door de kerk :cool:
    Wij gaan het met zijn viertjes doen na de bevalling :). Aanvraag bij het buro dus afgezegd.
    Vk staat er helemaal achter. Als er toch onvoorziene omstandigheden tijdens of vlak na de bevalling zijn, zijn die goed op te lossen volgens haar.
    Voelt goed zo.
    Bedankt voor alle tips en input!
     
  7. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    934
    316
    63
    Vrouw
    Jammer dat je zo'n ervaring met kraamzorg hebt meegemaakt. Ik heb 4 x kraamzorg gehad en ik heb het dan blijkbaar 4 x getroffen. Verschillende kraamzorginstanties maar altijd leuke en gezellige vrouwen gehad, die niet te lui waren om wat te doen. Ben eigenlijk altijd verwend. Ook mijn man hoefde die week alleen maar te genieten van de baby en onze andere kindjes, fijn zo'n weekje vakantie in eigen huis toch? Maar snap wel dat als je er een andere ervaring mee hebt dat je andere keuzes maakt maar misschien kun je eerst in gesprek met een kraamzorginstantie en jouw ervaring bespreekbaar maken, die eerste week is zo bijzonder. Daarna moeten jullie sowieso alles met z'n 4tjes doen.
     
  8. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    ik heb drie keer kraamzorg gehad en ik vond het 10 keer over niets, om een heel lang verhaal kort te maken de eerste huilde over een verbroken relatie en lag helemaal in zak en as, de tweede was enorm lui en zat letterlijk de hele dag op de zelfde stoel, de derde waren een duo die om en om kwamen, de ene vertelde mij elke dag hoe ik wat moest doen, want ja na 2 kinderen weet ik niet hoe je een luier moet verschonen natuurlijk, ze negeerde mijn wensen ( geen badjes maar liever in de avond douchen met ons net als de andere kinderen) zo maakte ze gewoon de baby wakker om haar te badderen, en de andere helft van het duo was net oma geworden en klaagde alleen maar over haar schoondochter en hoe fout haar zoon die meid toch wel niet uitgekozen had.

    ik wou bij de vierde echt geen kraamzorg, maar ivm eventuele complicaties heb ik er voor gekozen het wel aan te vragen, de minimale 3 uurtjes dan konden ze de controles doen en dan zou ik ze gewoon naar huis sturen na een uurtje ;) ik heb de kraamzorg uit gelegd hoe of wat en ze vertelden mij dat hoe ik het ervaren had ( ook geen huishouden bijv en de was sorteren zodat alleen mijn was en die van de baby gewassen werden, man moest zelf wassen ) echt niet de gang van zaken was en dat zij gewoon de 7 uurtjes per dag aan ging vragen voor mij, dat ze precies wist wie bij mij zou komen, er was een vrouw werkzaam bij hen die er van hield vrouwen in de watten te leggen, zij zou mijn kinderen naar school brengen en uit school halen, zij zou met andere kinderen naar de speeltuin gaan en boodschappen halen, zij zou het huishouden doen de was en zij zou eten koken, ik zou me in een walhalla wanen volgens haar.... dus ik ben akkoord gegaan... helaas nooit erachter gekomen of dit zo zou gaan omdat we wekenlang op de ic hebben vertoeft,

    maar mijn tip...vraag het aan, iig die minimale drie uur.... en leg uit waarom.... hoe je de vorige keer ervaren hebt en dat dit niet volgens verwachting was, dan zullen ze het opschrijven en ook wat je verwachtingen dan wel zijn, en hopelijk komt er iemand die zich dan aan jou wensen houd.
     
  9. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Ik heb nooit een cent betaald, dus die eigen bijdrage is echt afh van je verzekering

    Ik wilde nog zeggen is er geen 'alternatieve' kraamzorg? Maar je hebt je keuze al gemaakt. :D
     
  10. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Voor zover ik kan vinden betaald iedereen die 4.30, alleen vanuit je eigen risico. Dus als je die al opgemaakt hebt voor dat jaar dan betaal je idd niks.
    We hebben onze keuze inderdaad gemaakt, staan daar ook helemaal achter :). Heeft enorm veel rust gegeven.
     
  11. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.456
    113
    Bij sommige verzekeringen krijg je de eigen bijdrage vergoedt vanuit je aanvullende verzekering. Ik heb beide keren de eigen bijdrage terug gekregen. En ik heb een eigen risico van 885 euro, die ik nooit opmaak.
     

Deel Deze Pagina