Dochter bijt op het kdv

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debq, 14 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    M is een behoorlijk pittige tante die goed weet wat ze wil. Thuis heeft ze een tijdje een fase van slaan, knijpen en bijten gehad, maar dat gaat nu alweer een aantal maanden goed.
    Op het kdv gaat M naar een groep van 0 tot 4 jarige kindjes. Sinds een paar weken bijt ze daar heel vaak. Ze zeggen haar dat het niet mag, dat het pijn doet, moet op een stoeltje apart zitten, mag ‘uit voorzorg’ vaak niet bij de baby’s komen (ze heeft ook al eens een baby gebeten), wordt beloond als ze gewoon samen aan het spelen is, etc.
    Ik vind het super vervelend dat ze andere kindjes bijt en wil er iets aan kunnen doen. Kindjes doen zelf ook niks terug, als ze haar zus thuis slaat wordt zij echt boos en komt M ook zelf sorry zeggen tegen Q. Gister had M een ouder kindje gebeten die ook wel boos op haar werd (blijkbaar stampvoetend zeggen dat M haar echt pijn deed en dat niet lief was). Dat was de eerste keer dat een kindje op het kdv ook boos op haar werd. Nadat M even apart moest zitten was ze uit zichzelf naar dat meisje gelopen en gaf haar een knuffel om vervolgens samen te gaan spelen.
    Toen ik M had opgehaald wees ze naar haar arm en zei ze ‘pijn edaan’. Ze weet dus echt wel dat ze andere kindjes pijn doet en dat het niet mag.

    Wie weet wat ik thuis nog kan doen? Ik bespreek het niet meer thuis, vind ik haar iets te jong voor en het is op het kdv al besproken. Iemand toch nog tips?
     
  2. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Mijn zoon van dezelfde leeftijd heeft dit ook gedaan. En dan ook vooral bij de opvang.

    Niets hielp. Boos worden, apart zetten, maakte allemaal niets uit.

    Uiteindelijk heeft mijn oudste zoon van 9 hem terug gebeten.
    Hij heeft het er na nooit meer gedaan :D

    Lastig probleem. Ik denk vooral dat volhouden het beste werkt. Dit is toch een leeftijd waarop je alles 100 keer moet herhalen.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja mijn jongste beet ook. Mijn dochtertje beet een keer terug en dat hielp wel haha. Niet dat ik nu dat nu aan zou raden.
    Het is heel vervelend, ik weet nog hoe boos ik was toen mijn oudste was gebeten op het kdv en later was mijn jongste diegene die beet. Het gaat wel over, maar het is een lastige periode
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  4. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik ben ook geen voorstander van terugbijten -maar als het écht niet aankomt en niet ophoud... ik zou dus in jou plaats stiekem heel hard hopen dat een ander kind jouw kindje eens terugbeet :oops:. Dán komt het misschien wel aan. Au = pijn = maar hoeveel pijn doet dat nou eigenlijk??
    Maar erg moeilijk...
     
  5. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Herhalen, herhalen ...
    Ik heb hier op het moment ook twee bijtertjes. Heb nu ook het boekje 'Niet bijten, Anna!'
    Ik zag hem toevallig bij de bibliotheek liggen.
     
    debq vindt dit leuk.
  6. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Dat hoop ik ook hoor, heb al gevraagd of er geen kindjes van andere groepen zijn die misschien wel iets terug doen en of ze kunnen stimuleren dat ze daar mee speelt ☺️
     
    Athina vindt dit leuk.
  7. Tazzy

    Tazzy Fanatiek lid

    20 aug 2013
    1.364
    30
    48
    Oh wat vervelend zeg. Mijn dochtertje is dus het kind dat al meerdere keren gebeten is door een jongetje op het kdv, hij bijt geregeld kindjes. Het is bij mijn dochtertje alleen al drie keer voorgevallen. Gesprek over gehad uiteraard en die meiden zitten erbovenop maarja zoiets gebeurt natuurlijk hartstikke snel. Zij mogen uiteraard niet terug bijten. Ik heb nu tegen mijn dochtertje gezegd, al gaat het volledig tegen mijn principes in, dat als het weer gebeurd ze van mij iets terug mag doen, eens houdt het ook een keer op. Tot nu toe was ze steeds naar de juffen gegaan om het te zeggen maar het zijn zulke flinke bijtplekken, vreselijk. Mijn dochtertje heeft er nachtmerries van gehad. Kind kan er natuurlijk niets aan doen, hij communiceert nog heel moeilijk en doet dit uit pure frustratie maar ik ben er wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd. Het kdv moet voor mijn kind ook een veilige en prettige plek zijn. Ik heb weken gehad dat ik haar huilend achter moest laten alleen omdat dat ventje er dan was. Dus nu ook gezegd, wat mij part bijt je maar eens een keer flink hard terug. Ze snapt heel goed dat dit soort dingen helemaal niet mogen maar uitgelegd dat zij zich ook echt niet door een ander pijn hoeft te laten doen.
    Lastige situaties hoor vind ik dit, ik kijk er niemand op aan maar er moet wel een oplossing komen natuurlijk.
     
  8. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.139
    4.360
    113
    Home
    mijn dochter is laatst gebeten door een ander kind echt niet normaal een hele bijt afdruk die nog een week er na te zien was ( kind doet het blijkbaar vaker ) dus ik was wel boos dat toen ik er thuis achter kwam dat ze 2 bijtafdrukken had ipv 1 en dat het kind dat bijt niet meer in de gaten word gehouden
    Ik heb mijn dochter ook gezegd iets terug te doen
     
  9. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik vind dit toch iets zeggen over de kwaliteit van het kdv. Ik ben zelf na drie maanden (slecht)kdv over gegaan naar een gastouder. Wat een verademing, rust, overzicht.

    Zeker met dit soort incidenten dur ik te betwisten dat de overzie zorgtaken ook kwaliteit missen. Kortom, mijn kind ging er niet meer heen.
     
  10. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik vind het eigenlijk ook niet normaal dat het kdv er verder niets aan denkt te kunnen doen. Hier worden ze gerust apart gezet en ze houden kindjes die de neiging hebben, al extra in de gaten.

    Ik zou not amused zijn als mijn meisje gebeten zou worden door een ander kind. En ook niet als zij zou bijten, trouwens.
     
  11. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.139
    4.360
    113
    Home
    Oh wow al 3x
    Dan was ik echt woest geworden hoor
    Sowieso een schurfthekel aan bijten en knijpen
    Die kinderen horen ze extra in de gaten te houden desnoods apart zetten wsnt als je kind tot nu al 3x is gebeten dan maak je mij niet wijs dat ze er goed op letten
     
  12. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Ik snap eerlijk gezegd de heftige reacties over bijten niet zo? (Op de reactie dat een kind daar nachtmerries van heeft na dan, want dat is echt niet leuk en gaat te ver) Het zijn kleine kinderen die hun gedrag en emoties nog niet onder controle hebben, die dingen gebeuren. Bijten ze niet, dan geven ze elkaar wel een mep of een duw of ze pakken iets af, is dat minder erg? Uiteraard moeten al die dingen natuurlijk gecorrigeerd worden, maar ik snap niet waarom bijten 'erger' is? En een kinderopvang kan ook niet alles voorkomen. Mijn dochter is ook al een enkele keer gebeten door een kindje, maar ik hoor dan wel van de leidsters dat dat niet uit het niets kwam en ze zelf ook niet compleet onschuldig is. Als zij duwt en het andere kind bijt terug, vind ik de bijter niet meer schuldig oid..

    TS: ik denk dat je het thuis wel kunt bespreken dat ze dat niet mag doen toch? Heeft het kdv tips?
     
    auroraa vindt dit leuk.
  13. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Mijn nu 4 jarige zoon heeft als dreumes en als peuter ook een periode van bijten gekend. Hij heeft 3 jaar bij een gastouder gezeten en daar beet hij ook wel eens. Op het kinderdagverblijf heeft hij nooit gebeten, toen was hij net 3. Ik vond het super vervelend dat hij dat deed en natuurlijk hebben we er alles aan gedaan om het tegen te houden/te stoppen. Ik vond her vreselijk en schaamde me. Het is vanzelf opgehouden. Ik vind het niks zeggen over de kwaliteit van een kdv of gastouder. Mijn nu 2 jarige dochter krijgt ook wel eens een klap oid van een ander kindje op het kdv. Zielig voor haar, maar het hoort er bij vind ik
     
  14. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Met bijten kan je meer 'schade' aanrichten dan met een klap of duw (dreumesstijl natuurlijk).

    Als er uren later nog een afdruk te zien is gaat dit wel ver.
     
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Over de kwaliteit van het kdv wil het bijten niks zeggen. Ik heb zelf (weet ik van verhalen) mijn nichtje op een verjaardag een keer héél hard gebeten waar allemaal volwassenen bij stonden, allemaal ooms en tantes die wisten dat ik vaker beet .
    Deze week is het best goed gegaan; niet gebeten, wel een paar keer geslagen. Wat ze nu op het kdv nog meer doen is haar extra uitdagen. Zo is ze bijvoorbeeld al een middag mee gegaan naar de aktiviteitengroep, wat te vergelijken is met activiteiten op een peuterspeelzaal. Eigenlijk is ze daar te jong voor, maar ze hebben het idee dat M extra uitdaging nodig heeft. Deze aanpak lijkt nu dus te werken.

    Verder weet M echt wel dat ze niet mag bijten, slaan, krabben, etc. Ze gaat namelijk uit zichzelf sorry zeggen en een knuffel geven nadat ze apart heeft moeten zitten na zo’n ‘actie’.

    Bedankt voor jullie reacties!
     
  16. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Onze oudste ook zo met 2 a 2,5 jaar en ook meer op kdv dan thuis of met 1 op 1 interactie. Is ook een erg temperamentvol kind. Ze hebben hem een appel gegeven elke keer als hij wilde bijten. Je wil bijten, ok, maar dan in de appel en niet in iemand anders. Het is na een paar maanden stuk minder geworden toen hij steeds beter leerde praten.
     

Deel Deze Pagina